Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2024, 05:47   #101
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hel
Berichten: 20.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat vind jij.
Ik heb persoonlijk een heel andere ervaring.

De laatste vijf jaar heb ik ondermeer te maken gehad met een collectief ontslag en een levensbedreigende ziekte.

Bij dat collectief ontslag kregen wij dankzij de bestaande wetgeving een mooi bedrag mee. En bij onze volgende werkgever konden wij schermen met korting op RSZ zodat we snel terug werk hadden. Bij degene waar dat niet lukte werkte de (gratis) begeleiding/outplacement zeer goed. En die kregen in tussentijd ook een mooie werkloosheidsuitkering.

Dan kreeg ik te maken met een levensbedreigende ziekte. Ik wist twee weken lang niet of ik nog twee weken, twee maanden, twee jaar of twee decennia te leven ging hebben. Maar ik werd netjes opgevangen. Ik onderging tientallen onderzoeken, kreeg 12 keer chemo, werd 2 keer geopereerd en heel dat feestje kostte mij welgeteld €65.

Nadien werd vastgesteld dat mijn ziekte veroorzaakt werd door mijn (vroegere) beroep. Ik deed 2x een aanvraag voor erkenning beroepsziekte en dat werd aanvaard. Waardoor ik nu, bovenop mijn werkloosheidsvergoeding, €1150 per maand ontvang. Levenslang.
En als ik wil word ik netjes begeleid in mijn zoektocht naar een nieuwe, aangepaste job.

Dus als jij nu de indruk hebt dat wij op een zinkend schip zitten is dat uw zienswijze maar ik deel ze niet.

Overigens vind ik dat altijd raar. Je hoort langs alle kanten roepen dat Belgie een apenland is en dat alles fout gaat, alles peperduur is en noem maar op.

Maar loop op een zonnige dag door het dorp of de stad en alle terrassen zitten vol. Ga in het ziekenhuis kijken en je valt er over de Nederlanders die vast niet naar hier komen omdat de gezondheidszorg bij hen beter geregeld is. Loop door andere Europese steden en tref er -tig keer meer daklozen aan dan dat je hier in Antwerpen of Brussel aantreft. En is je kind verstandig genoeg om unief te doen, krijgt het hier zeker niet de slechtste mogelijkheden van heel Europa.
Ga in de zomer naar Spanje en je valt van de ene Belg over de andere...

Maar toch "loopt alles fout in België"...

Dus nee, op persoonlijk vlak moet ik dat ontkennen en als ik eens rondkijk zie ik hetzelfde.
Ik ga niet zeggen dat we hier een perfecte samenleving hebben maar uit laten schijnen dat alles fout gaat en dat we op een stuurloos schip zitten... Nee, daar ga ik niet in mee.
Ik betaalde net 1.800 euro voor twee kronen en ga daarvan hopelijk 600 euro terugtrekken. Geen probleem voor spaarzame ik maar niet moeilijk dat je hier veel mensen met ingevallen monden ziet rondlopen. Vorige winter kreeg ik meer subsidies voor verwarming dan ik kosten had terwijl die subsidie voor andere mensen (die andere beslissingen namen in hun leven) nog niet genoeg was om warm te kunnen eten. Waar ik werk gaan mensen voor me in pensioen die tien jaar jonger zijn en een kortere loopbaan hebben. Ik ken zoveel mensen wiens kinderen (door corona) slecht zijn gegaan die niet of te laat geholpen werden terwijl hier om de hoek voor minderjarige vluchtelingen alles wordt gedaan door het financieel in nood verkerende Zorgbedrijf dat een regen van klachten over zich krijgt over haar rusthuizen. Het ene kind wordt voor honderdduizenden euro's geholpen en het andere eindigt in de gevangenis. Het is gewoon chaos overal waar je kijkt en de rechtvaardigheid is meestal zeer ver te zoeken. De een wordt voor enorme bedragen geholpen, de ander loopt tegen een muur. Goed dat jij bij de eerste categorie hoort maar dat betekent niet dat alles goed gaat.
__________________
Vlaanderen: een overbevolkte grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 juni 2024 om 06:02.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 07:18   #102
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat vind jij.

Ga in de zomer naar Spanje en je valt van de ene Belg over de andere...
Het klopt dat onze gezondheidszorg top is en dit toch ondanks paar (meer recente) tekortkomingen.

Hopelijk kan dat zo blijven. Het is ook een zegen dat hier de zelfs armste drommel medisch zal worden geholpen .Op heel wat plaatsen op de wereld worden alleen mensen met veel geld (goed) behandelt.

Maar anderzijds vind ik Belgie wel peperduur en niet zelden voor een gebrekkige service.
En ja terrassen zitten overal wel vol zelfs in Bombay of Nairobi . Je hebt de terrrassen langs de Leie en je hebt deze in het centrum van Molenbeek. Niet zelden beschikken bezoekers daar over andere middelen.


Niets voor niets verkassen er meer en meer Belgen naar Spanje en of Portugal na hun pensionnering. Het leven is daar heel wat goedkoper en niet zelden heb je er nog een veel betere service.

Maar ja men moet keuzes maken van wat men belangrijk vindt in het leven.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juni 2024 om 07:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 07:27   #103
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.350
Standaard

.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 juni 2024 om 07:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 08:56   #104
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
...maar dat betekent niet dat alles goed gaat.
Ik zeg toch ook nergens dat alles goed gaat?

Ik zeg alleen dat ik denk dat het nog niet zo erg is dat we van een 'zinkend schip' kunnen spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Ik ga niet zeggen dat we hier een perfecte samenleving hebben maar uit laten schijnen dat alles fout gaat en dat we op een stuurloos schip zitten... Nee, daar ga ik niet in mee.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 10:58   #105
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.882
Standaard

Ik overweeg Volt

Kiesdrempel of geen kiesdrempel
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 11:04   #106
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.985
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat vind jij.
Ik heb persoonlijk een heel andere ervaring.

De laatste vijf jaar heb ik ondermeer te maken gehad met een collectief ontslag en een levensbedreigende ziekte.

Bij dat collectief ontslag kregen wij dankzij de bestaande wetgeving een mooi bedrag mee. En bij onze volgende werkgever konden wij schermen met korting op RSZ zodat we snel terug werk hadden. Bij degene waar dat niet lukte werkte de (gratis) begeleiding/outplacement zeer goed. En die kregen in tussentijd ook een mooie werkloosheidsuitkering.

Dan kreeg ik te maken met een levensbedreigende ziekte. Ik wist twee weken lang niet of ik nog twee weken, twee maanden, twee jaar of twee decennia te leven ging hebben. Maar ik werd netjes opgevangen. Ik onderging tientallen onderzoeken, kreeg 12 keer chemo, werd 2 keer geopereerd en heel dat feestje kostte mij welgeteld €65.

Nadien werd vastgesteld dat mijn ziekte veroorzaakt werd door mijn (vroegere) beroep. Ik deed 2x een aanvraag voor erkenning beroepsziekte en dat werd aanvaard. Waardoor ik nu, bovenop mijn werkloosheidsvergoeding, €1150 per maand ontvang. Levenslang.
En als ik wil word ik netjes begeleid in mijn zoektocht naar een nieuwe, aangepaste job.

Dus als jij nu de indruk hebt dat wij op een zinkend schip zitten is dat uw zienswijze maar ik deel ze niet.

Overigens vind ik dat altijd raar. Je hoort langs alle kanten roepen dat Belgie een apenland is en dat alles fout gaat, alles peperduur is en noem maar op.

Maar loop op een zonnige dag door het dorp of de stad en alle terrassen zitten vol. Ga in het ziekenhuis kijken en je valt er over de Nederlanders die vast niet naar hier komen omdat de gezondheidszorg bij hen beter geregeld is. Loop door andere Europese steden en tref er -tig keer meer daklozen aan dan dat je hier in Antwerpen of Brussel aantreft. En is je kind verstandig genoeg om unief te doen, krijgt het hier zeker niet de slechtste mogelijkheden van heel Europa.
Ga in de zomer naar Spanje en je valt van de ene Belg over de andere...

Maar toch "loopt alles fout in België"...

Dus nee, op persoonlijk vlak moet ik dat ontkennen en als ik eens rondkijk zie ik hetzelfde.
Ik ga niet zeggen dat we hier een perfecte samenleving hebben maar uit laten schijnen dat alles fout gaat en dat we op een stuurloos schip zitten... Nee, daar ga ik niet in mee.
Daar dient onze sociale zekerheid voor. Het probleem is dat hij niet langer betaalbaar is en dat komt niet door mensen zoals u, maar door mensen die profiteren van het systeem zonder er aan te hebben bijgedragen. Het resultaat zal zijn dat mensen zoals u binnen afzienbare tijd niet meer zullen genieten van het systeem.

Het is u misschien nog niet opgevallen maar we zitten ondertussen met een jaarlijks tekort van 30 miljard in een systeem dat al het grootste overheidsbeslag ter wereld kent. De sociale zekerheid is al decennia lang ondergefinancierd en als je denkt dat je dit kan blijven volhouden, dan ben je verkeerd. De lage rentes hebben ons lang een veilig gevoel gegeven maar dat is ondertussen voorbij.

De rekening is er en binnenkort wordt ze ons gepresenteerd door Europa. En het zal de saneerder zijn die dan weer de bonen zal fretten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2024, 12:47   #107
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Daar dient onze sociale zekerheid voor. Het probleem is dat hij niet langer betaalbaar is en dat komt niet door mensen zoals u, maar door mensen die profiteren van het systeem zonder er aan te hebben bijgedragen. Het resultaat zal zijn dat mensen zoals u binnen afzienbare tijd niet meer zullen genieten van het systeem.

Het is u misschien nog niet opgevallen maar we zitten ondertussen met een jaarlijks tekort van 30 miljard in een systeem dat al het grootste overheidsbeslag ter wereld kent. De sociale zekerheid is al decennia lang ondergefinancierd en als je denkt dat je dit kan blijven volhouden, dan ben je verkeerd. De lage rentes hebben ons lang een veilig gevoel gegeven maar dat is ondertussen voorbij.

De rekening is er en binnenkort wordt ze ons gepresenteerd door Europa. En het zal de saneerder zijn die dan weer de bonen zal fretten.
Overigens een probleem dat al een kleine 20 jaar bekend is , en waar nog niks aan gedaan werd. Integendeel nog wat meer profiteurs van het systeem invoeren.

Zo een gigantisch geld verbrandend systeem kan niet blijven gefinancierd worden door dat handvol zelfstandigen en werknemers in de prive.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be