![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#5401 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Omdat je dat niet interesseert denk ik dan, je gebruikt zelfs in de winter de voorverwarming niet waar je wellicht tot 10 minuten kunt uitsparen. Je betaalt voor iets dat je nooit gebruikt?
Citaat:
Citaat:
Als je nooit voorverwarmt kan dat dus kloppen. Uw batterijpack koelt serieus af door de rijwind hé, zeker in de winter op de snelweg, van 120 kmu ga je die batterij amper belasten (aan 17 a 20 kWh verbruik) Als je echt die EQS 450+ hebt - en op tijd voorverwarmt - zelfs aan 160 kW gemiddeld mogelijk van 10% tot 80% snelladen aan een 300 kW paal, zelfs als een gedeelde laadpaal maar max 175 kW afgeeft laadt je nog aan 140 kW gemiddeld: Citaat:
Citaat:
Tot 90 % of 100% gaat men zelden laden aan een snellaadpaal, tenzij je echt maar een relatief klein batterijpack hebt en je wilt in een ruk thuis geraken met wat reserve. In de regel is dat 80%. Bjorn Nyland vertrekt met die EQS zelfs bij 40 % lading om zo snel mogelijk 1000 km te rijden, die hangt maar gemiddeld pakweg 10 minuten aan de laadpaal, na minimum 150 km tot max 223 km ging die weer snelladen, waar de laadpunten direct langs de snelweg liggen. Met 4 keer kort snelladen onderweg haalde die het snelste zijn 1000 km. Dat filmpje en verslag was van goed 3 jaar geleden, september 2022, en goed voor het BEV-record toen van 110 kmu gemiddelde op de snelweg (test was einde augustus): Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2025 om 20:02. |
|||||
|
|
|
|
|
#5402 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.745
|
Ben nu aan het laden, heeft dus 1 seconde 200kw getoond en zit nu gans de tijd te laden aan 157kw, fotos zijn te groot voor
En heb die routevoorbereiding gedaan is dus in theorie max snelheid aan het laden he
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://ground.news/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 2 december 2025 om 20:33. |
|
|
|
|
|
#5403 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Citaat:
Zowat midden in de laadkurve. Citaat:
Je moet dus ruim op voorhand die voorverwarming via navigatie selecteren, pakweg ruim 50 km voor het snelladen (heb je dat gedaan?), een tiental km ervoor zal alvast veel te weinig zijn in de winter. Bjorn Nyland selecteerde het snellaadstation Ionity in Varberg reeds 104 km op voorhand, men ziet het iets later linksboven op het display 104 km in het klein boven Route Optimalisatie... https://youtu.be/Wu-NKWTCCSI?t=255
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2025 om 22:18. |
||
|
|
|
|
|
#5404 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Ik heb nog wat gezocht of dat voorverwarmen in de winter - vooraleer je gaat snelladen - nog andere voordelen oplevert.
En natuurlijk ruim op voorhand: ze spreken van minstens 15 tot 20 minuten onder de 15 graden luchttemperatuur, dus voor een groot batterijpack best minstens 20 minuten rijden van een snellaadstation al navigeren, bij temperatuur onder 0°C minstens 30 minuten - onderweg - laten voorverwarmen. Aan pakweg 60 kmu gemiddeld rijden is dat minstens 30 km op voorhand. Ggl in het Duits leverde dit op, je kunt best dus altijd voorverwarmen onderweg bij koudere buitentemperaturen, onder 15°C - alvorens volle bak te snelladen - voor de levensduur van de batterij te verlengen. Citaat:
Hier een vb van een Tesla die gaat snelladen bij -35°C /-31°F en toch onmiddellijk aan meer dan 100 kW begint dankzij ruim op voorhand voorverwarmen onderweg, eigenlijk onmiddellijk.... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2025 om 23:10. |
||
|
|
|
|
|
#5405 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Het aangekondigde instapmodel van het Tesla model 3, of model 3 Standard (RWD) staat nu officieel op de website vanaf € 36.990, WLTP-rijbereik van 534 km. Dit in standaardopties afgeslankt model heeft hetzelfde LFP-batterijpack van bruikbare 60 kWh (CATL) van de nu afgeloste model 3 RWD (premium) die men niet meer nieuw kan bestellen.
Even 5-6 jaar terugdenken naar 2019-2020 waar het eerste instapmodel model 3 RWD Standard Range Plus naar Europa kwam met bruikbare 49 kWh NCA-batterijpack (Panasonic) goed voor 409 km WLTP-rijbereik en dit vanaf 49.995 €. Alles nog te vinden hier: https://ev-database.org/nl/auto/1177...ard-Range-Plus Dus na 2 facelifts + netto 11 kWh groter batterijpack, veel betere afwerking wat evident is, 125 km meer rijbereik, beter comfort, 10% sneller snelladen, enz..., maar dit wel voor 13.000 € minder. De huidige model 3 Long Range RWD Premium heeft dan weer 750 km-WLTP rijbereik (18"), dit vanaf 46k € of nog altijd 4k€ goedkoper - en 341 km meer rijbereik - als het standard range+ model van 2020 waar toen wel €50k voor gevraagd werd... Bij ICE is het namelijk eerder andersom toch zeker in prijs... Het kan verkeren.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2025 om 21:40. |
|
|
|
|
|
#5406 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel je de filter in onder €45k komt de middenklasser Kia EV4 fastback erbij (44,6 k€), ook de zeer compacte Cupra Born (42 k€) op hetzelfde platform als de ID.3.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2025 om 10:43. |
||||
|
|
|
|
|
#5407 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.929
|
Ik hoor van EV rijders dat ze best op autostrade een snelheid onder de 110km/u aanhouden omdat ze anders niet erg ver geraken.
|
|
|
|
|
|
#5408 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.619
|
|
|
|
|
|
|
#5409 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Citaat:
20 wagens die tussen ca. 17 en 20 kWh/100 km verbruiken bij 130 kmu (Duitsland): https://www.autobild.de/artikel/upda...-28159087.html
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2025 om 22:08. |
|
|
|
|
|
|
#5410 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Citaat:
En Tesla-bestuurders sponsoren de snelheidskassa het meeste , cijfers 2017, Nederland: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2025 om 22:30. |
||
|
|
|
|
|
#5411 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2025 om 23:25. |
||
|
|
|
|
|
#5412 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.929
|
Citaat:
Trouwens, uit uw artikel: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#5413 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.146
|
Euh dat electrische wagens zoals Tesla (75% kreeg minstens 1 boete) het meeste van alle merken te snel rijden, en dus vermoedelijk ook sneller als de meeste autos met verbrandingsmotoren (BMW, Audi, Volvo zitten onder 50%) en niet trager dan 110 kmu.
Citaat:
Dat het niet gecorrigeerd is naar kms per jaar, of dat zakelijke rijders en leaserijders 4%-punten meer (35%) betrapt worden omdat ze meer kilometers rijden dan particulieren (31%). Uiteraard heeft BMW, Audi en Volvo ook een groot aandeel zakelijke rijders, maar Tesla mogelijk nog wat meer, omdat Tesla enkel BEV heeft. BMW en Audi en Volvo hadden er zeker iets minder alhoewel hun plug-in hybrides ook dezelfde zakelijke voordelen genoten als de BEVs van Tesla. Dat Tesla 25%-punten meer heeft dan die 3 merken maakt uiteraard die 4%-punten-verschil helemaal niet goed. Daarom die voorzichtige laatste zin: Citaat:
En dat op 1 jaar 1600 Nederlandse wagens zonder benzine vallen op weg naar Luxemburg had je helemaal geen reactie? Die deden dat uit gier omdat ze pas spotgoedkoop wilden tanken in Luxemburg - dus ook niet wilden tanken aan de dure snelwegtankstations in België - dus dat risico namen ze bewust en vertrouwden op hun benzinemeter. Dat is naar analogie als de gier van BEV-rijders die navenant 10-20 kmu langzamer gaan rijden omdat ze de snellaadstations onderweg te duur vinden. Omdat ze denken daar ook wat tijd te verliezen, dat laatste is helaas meestal een denkfout. Helaas komt een benzinewagen niet echt ver genoeg bij snelwegsnelheden, zoals een BEV ook verder geraakt bij lagere snelheden, dat is evident. En als een BEV wat trager gaat rijden ("onder 110 kmu") om in een ruk thuis te geraken en goedkoper te laden als onderweg aan een duurdere snellaadpaal (5 minuutjes bij te laden) doet die dat ook op zijn eigen risico. Hij zal wslk zijn BEV niet voldoende kennen of niet betrouwen. Zijn keuze. Of sta jij gewoon niet stil omwille wat jij van horen zeggen weet, en dan maar met losse flodders schiet? Want je reageert niet of komt niet uit je kot omdat ik jouw stelling "ik heb gehoord dat minder dan 110 kmu... " complete onzin noem. Allez serieus blijven Pajoske, schat nu eens wat een BEV minder verbruikt bij 100 kmu dan bij 120 kmu. Nemen we gewoon over de laatste 100 km om het gemakkelijk te maken. Gewoon om eens te horen hoe jij redeneert of überhaupt (hoofd)rekent. Ik schat 3 kWh/100 km minder, en met 3 kWh komt een BEV - die 18 kWh/100 km verbruikt - dus afgerond 17 km verder op de snelweg. Hij rijdt aan 100 kmu dus heeft 60 minuten nodig om die 100 snelwegkms af te leggen. Een BEV die 120 kmu blijft rijden en die aan 150 kW even tussendoor gaat snelladen laadt in 5 minuten 150/12 = 12,5 kWh bij dat is goed voor 70 km extra. Dus heel ruime reserve, alvast ruim 4 keer meer dan die 17 km. Hij rijdt dus die laatste 100 km gewoon aan 120 kmu verder en legt dus 100 km af in 50 minuten. Dus komt die 5 minuten eerder thuis aan, en heeft thuis nog pakweg 50 km reserve evtl voor een snelle boodschap in de buurt, of een stapje uit. Stel dat die 12,5 kWh aan de snellaadpaal 20 cent/kWh duurder gaat kosten dan traagladen-thuis dan heeft die brave man aan 100 kmu 2,5 € gespaard en komt daardoor wel 5 minuten later thuis aan. En heeft hij ook geen extra reserve meer, moest hij bij het thuis aankomen nog even snel wat extra boodschappen doen met de wagen. Doet die brave man dat elke week of alle 52 weken in een jaar dan heeft die 130 € per jaar gespaard, maar was wel meer dan 4 u 20 min langer onderweg, en 52 keer veel minder of geen flexibiliteit bij zijn aankomst.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 19:18. |
||
|
|
|