Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2025, 21:18   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ze vliegen dan wel minder in brand, ze doen dit wel vooral als ze stil staan. Gewone auto’s vliegen typisch in brand tijdens het rijden, niet als ze geparkeerd staan. EVs typisch als ze stil staan, wat een groot verschil maakt bij vervoer en ondergrondse garages. Dan heb je nog eens de reactie met zout water en je hebt problemen. Heel het cargovervoer moet aangepast worden om dit te voorzien en die milieu kost moet ook aangerekend worden, net zoals het aanpassen, backup en verzwaren van het elektriciteit netwerk om al die alternatieve bronnen te kunnen verwerken. Ik blijf erbij, heel dat gedoe is helemaal niet milieuvriendelijk, net integendeel want het is niet dat er opeens minder olie wordt geboord ofzo, het is al extra.
.
Blijf er maar bij, jij verandert uw mening sowieso nooit. Uw fantasie blijft reinste onzin.

EVs zijn nergens verboden in ondergrondse garages. Zelfs integendeel tientallen tegelijk mogen er supersnel opgeladen worden ook.
Ook op schepen mogen ze opgeladen worden.

Ik ken geen tankstations ondergronds, waarom niet?

Citaat:
Gewone auto’s vliegen typisch in brand tijdens het rijden, niet als ze geparkeerd staan.
En een brandstoflek stopt plots als ze stil staan? De hete uitlaatdelen zijn plots koud als ze stilstaan? Amaaaaai.

Het www staat er vol van van brandende plofwagens op een parking of ergens geparkeerd. En tijdens het tanken staan ze ook stil.

Alle statistieken blijven erbij, brandstofwagens vliegen veel meer in brand dan pure BEVs.

Geen enkele serieuze statistiek zegt iets anders, echt geen enkele.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2025 om 21:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2025, 21:53   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik blijf erbij, heel dat gedoe is helemaal niet milieuvriendelijk, net integendeel want het is niet dat er opeens minder olie wordt geboord ofzo, het is al extra.
.
Niet opeens, maar geleidelijk steeds ietsje minder groei van de vraag naar olie, toch in de sector transport.

Of is een online krant lezen te moeilijk voor jou?

Hoe is de vraag naar olie in China geëvolueerd 2023-2024-2025? (want ook hun enorm veel E-bussen tellen mee)

KLIK:
Citaat:
https://www.mo.be/nieuws/olie-krijgt...-auto-in-china

‘Explosieve groei van elektrische wagens’ en aanleg van meer spoor in China zetten druk op wereldwijde vraag

Olie krijgt klappen door explosieve groei van elektrische auto in China
Zelfs wereldwijd is er nog amper algemene groei in 2024 (amper +0,8%), directe bron IEA:

Citaat:
https://www.iea.org/reports/global-e...eview-2025/oil

Growth in global oil demand slowed markedly in 2024, with consumption rising by 0.8% (1.5 EJ or 830 kb/d) to 193 EJ after jumping by 1.9% in 2023. This reflected the end of the post-pandemic mobility rebound, slower industrial growth and the increasing impact of electric vehicles. This 0.8% increase in demand – below the pre-pandemic growth rate of over 1% in the decade to 2019 – was closely in line with the IEA’s first forecast for 2024 set out in June 2023, which noted that structural macroeconomic trends would reassert themselves as Covid pandemic effects eased. Oil’s share of total energy demand fell below 30% for the first time ever, 50 years after peaking at 46%.

In 2024, chemical feedstocks and aviation each accounted for around half of oil demand growth in energy terms (in volumetric terms, the share of feedstocks was higher, at around 70%). After rebounding strongly following the end of Covid-19 lockdowns in many countries, growth in oil demand from the road transport sector has slowed markedly in recent years. Since 2022, it has accounted for just 5% of growth in global oil demand in energy terms.
Als je die eerste grafiek bekijkt zie je reeds een heel kleine daling in de sector wegtransport (lichtblauw stukje onder 0)

Global oil demand growth by sector, 2021-2024

> "Road transport < / Aviation and shipping / Feedstock / Other sectors
Average oil growth 2009-2019
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  global-oil-demand-growth-by-sector-2021-2024.png‎
Bekeken: 13
Grootte:  39,1 KB
ID: 121015  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2025 om 22:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2025, 09:48   #43
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat je maar vangen door de clickbait-gazetten die het onderzoek nooit afwachten.

Er is nog totnutoe geen enkel schip in brand geraakt met als oorzaak electrische auto (serieproductie), geen enkel:


Maar blijf maar zoeken, ooit zal het wel eens moeten gebeuren.
Geen enkel schip, hé?
6 juni 2025:
Citaat:
https://www.auto55.be/nieuws/35252-d...-stille-oceaan

Derde autoschip in vlammen door elektrische auto’s, 'Morning Midas' brandt uit op Stille Oceaan

Volgens de rederij brak de brand uit in het gedeelte van het schip waar de EV’s gestald stonden.
Het Noorse Havila Kystruten – een passagiersrederij - weigert al sinds 2023 nog elektrische voertuigen te vervoeren.
Ze verwijzen naar een rapport van het Deense Instituut voor Brand- en Veiligheidstechnologie, waarin wordt vastgesteld dat de meeste brandbeveiligingssystemen op schepen simpelweg niet zijn ontworpen voor EV-branden.
……
Hoofdstraat postte dat ook al maar jij laat je vangen door de clickbait-gazetten die het onderzoek nooit afwachten.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:19   #44
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Geen enkel schip, hé?
6 juni 2025:

Hoofdstraat postte dat ook al maar jij laat je vangen door de clickbait-gazetten die het onderzoek nooit afwachten.
De Morning Midas is ondertussen, na 3 weken branden/smeulen, gezonken helaas.

Dit is al het 3de RORO-schip waar brand uitbreekt door EV's op relatief korte tijd.

Van Felicity Ace staat de oorzaak vast, kan je lezen in de officiële onderzoeksrapporten:

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 17
Grootte: 231,0 KB

Naam: Naamloos2.jpg
Bekeken: 16
Grootte: 386,4 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:04   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Geen enkel schip, hé?
6 juni 2025:
Nog altijd geen enkel schip waar alleen BEV op staan.

Nog altijd niet. Zoek verder. Ooit zal het wel eens moeten gebeuren, er worden steeds meer BEVs en PHEVs wereldwijd vervoert via schepen.

Op de Tesla schepen staan alleen BEV op. Hun model Y was 2 jaar lang het bestverkochte automodel ter wereld.

Op de BYD-schepen wslk ook hun PHEV (dus risico vergroot significant).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 17:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:04   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Hoofdstraat postte dat ook al maar jij laat je vangen door de clickbait-gazetten die het onderzoek nooit afwachten.
En jij hebt evenzo een serieus leesprobleem.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=fMb3HyLMSmw&t=20s

EV Lies Exposed: Media Blames 3000 Car Ship FIre on EVs With Zero Proof!

On June 3, 2025, a cargo ship transporting over 3,000 vehicles, a significant portion of which were electric and hybrid models, caught fire in the Pacific Ocean. This forced all 22 crew members to evacuate the vessel. As of Wednesday, the fire is still active, and salvage operations are in progress.
Stel een directe vraag aan AI

How much ships carrying electric vehicles are burned with proven cause of EV?

Citaat:
https://www.google.com/search?q=How+...hrome&ie=UTF-8

While electric vehicle (EV) fires on cargo ships are a concern, a definitive link to factory-new EVs causing these fires has not been established. While some incidents have involved ships carrying EVs, investigations have often ruled out the EVs themselves as the cause of the initial fire.

Here's a more detailed breakdown:

No proven EV fire cause:
Despite incidents involving ships carrying EVs, the International Union of Marine Insurance (IUMI) has stated that no fire onboard a vehicle carrier has been definitively proven to have been caused by a factory-new EV.

Felicity Ace incident:
The Felicity Ace, a ship carrying 4,000 vehicles including EVs, caught fire in 2022. While lithium-ion batteries were mentioned as a factor in keeping the fire alive, the exact cause of the initial fire remains unknown.

Fremantle Highway incident:
The Fremantle Highway fire in 2023, which involved 3,000 vehicles, including 498 EVs, was also investigated. Although EVs were initially suspected, investigations ruled them out as the cause of the fire.

Other incidents:
Other incidents involving cargo ships carrying EVs have occurred, but investigations are ongoing to determine the specific causes.

EVs and fire risk:
While EVs are not proven to be the primary cause of ship fires, their lithium-ion batteries can contribute to the intensity and difficulty of extinguishing fires once they start.

Ongoing research:
The maritime industry is actively studying the risks associated with transporting EVs and is working to improve fire prevention and suppression methods.
Stel een algemene vraag aan AI:

Is it proven ships with EV have a higher risk of fire?
Citaat:
https://www.google.com/search?q=Is+i...hrome&ie=UTF-8

AI-overzicht

No, it is not proven that ships carrying electric vehicles (EVs) have a higher risk of fire compared to ships carrying conventional (ICE) vehicles. In fact, some reports suggest the risk of fire from EVs is lower than from ICE vehicles. While EV fires can be challenging to extinguish, they are less frequent.

Elaboration:

Lower fire frequency:
Studies by organizations like the International Union of Marine Insurance (IUMI) indicate that EVs are less likely to catch fire than traditional gasoline or diesel vehicles.

Not inherently more dangerous:
While EV fires can be intense due to the battery, research suggests that they are not more dangerous overall and can be managed with proper procedures and equipment.

Need for adaptation:
Despite the lower risk, the maritime industry needs to adapt to the specific risks associated with EV transport, including specialized fire suppression systems and crew training.

Focus on root causes:
Some reports suggest that many ship fires, including those involving EVs, might originate from other sources, such as electrical or mechanical failures in other vehicles.

Misconceptions:
Media coverage can sometimes overemphasize the risk of EV fires, leading to inaccurate perceptions about their safety.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 17:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 17:43   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.314
Standaard

Li-ion batterijcellen en complete batterijpacks, huisbatterijen en megapacks worden ook al decennia wereldwijd met schepen vervoerd, zeker de zwaarste, want wereldwijd nodig zeker ook voor opslag hernieuwbare energie.

Vooral China, ook Korea en Japan zijn alvast de grootste exporterende landen.

Dat aantal TWh zal elk jaar nog verder stijgen, hieronder een prognose 2030.

Al iets gehoord?

Citaat:
https://elements.visualcapitalist.co...tries-by-2030/

Top Lithium-Ion Battery Producers by 2030

Lithium-ion batteries are essential for a clean economy due to their high energy density and efficiency. They power most portable consumer electronics, such as cell phones and laptops, and are used in the majority of today’s electric vehicles.

This graphic uses exclusive data from our partner, Benchmark Mineral Intelligence, to rank the top lithium-ion battery producing countries by their forecasted capacity (measured in gigawatt-hours or GWh) in 2030.

China to Keep Dominance

Chinese companies are expected to account for nearly 70% of global battery capacity by 2030, delivering over 6,200 gigawatt-hours. Chinese giant Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) alone is forecasted to produce more than the combined output from Canada, France, Hungary, Germany, and the UK.

Country 2030F capacity (GWh) Top producers

China 6,268.3 CATL, BYD, CALB
U.S. 1,260.6 Tesla, LGES, SK On
Germany 261.8 Tesla, Northvolt, VW
Hungary 210.1 CATL, SK On, Samsung
Canada 203.8 Northvolt, LGES, VW
France 162.0 Verkor, Prologium, ACC
South Korea 94.5 LGES, Samsung, SK On
UK 66.9 Envision, Tata

Currently, China is home to six of the world’s 10 biggest battery makers. China’s battery dominance is driven by its vertical integration across the entire EV supply chain, from mining metals to producing EVs.

By 2030, the U.S. is expected to be second in battery capacity after China, with 1,261 gigawatt-hours, led by LG Energy Solution and Tesla.

In Europe, Germany is forecasted to lead in lithium-ion battery production, with 262 gigawatt-hours, most of it coming from Tesla. The company currently operates its Giga Berlin plant in the country, Tesla’s first manufacturing location in Europe.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Benchmark-3_Top-Lithium-Ion-Battery-Producers_App-1.jpg‎ (469,7 KB, 1x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 17:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 18:50   #48
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog altijd geen enkel schip waar alleen BEV op staan.
Wat maakt dat nu uit ? Eén BEV op het schip is al genoeg... zoals in 2010 op de MS Pearl of Scandinavia, waar de enige BEV aan boord in brand vloog.

En over de Felicity Ace, ik zou meer vertrouwen op de rapporten van de officiële onderzoeksinstellingen dan AI.

En het zal ook interessant te zien want Matsui (eigenaar van de Felicity Ace) en Allianz (verzekeraar) zijn beide verwikkeld in een rechtszaak met Volkswagen... iets met het Porsche Taycan-spul dat niet deugt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be