Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2025, 16:28   #341
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb het wel over gewone fietsen. Niet over speed-pedelecs of elektrische fietsen.

Het zou dom zijn om een snelheidsbeperking op te leggen. Het enige resultaat van snelheidsbeperking (en/of verplichte fietshelm) is dat het aantal mensen dat de fiets inruilt voor de auto sterk stijgt.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02...-stadsbestuur/

Die dictators van Antwerpen moeten eens leren om de wetten te volgen. Dat zou een goed voorbeeld zijn.
Citaat:
PS Ik lees dat de borden met snelheidsbeperking voor fietsers die in Antwerpen staan onwettelijk zijn. Logisch dat men er zich niet aan houdt.
Blauwe borden zijn in de regel aanbevolen of adviessnelheden of quasi minimumsnelheden. Staat ook in de tekst:
Citaat:
Een gemeente moet binnen die krijtlijnen blijven en mag dus geen verkeersbord uitvinden. "Het huidige vierkante blauwe bordje van 25 km/u naast de Antwerpse fietsostrades is nochtans zo'n onofficiële uitvinding", zegt Hajo Beeckman. "Het is een advies aan alle fietsers, maar het kan niet afgedwongen worden."
In het buitenland staan die wel in hun respectievelijke wegcode. Zoals men die soms op Duitse snelwegen tegenkomt, of in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adviessnelheid
https://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit

Maar in de Belgische wegcode niet. Een typische snelheidsbeperking heeft sowieso immers altijd een rode rand. Behalve als het een algemene regel is: het bord fietszone is een blauw bord met een rode auto en een witte fietser.

Waarom snelheidsbeperkingen voor fietsers op hun fietspad? Ik denk om dezelfde reden dat er snelheidsbeperkingen op snelwegen voor autos zijn?

Bovendien bestaan er op snelwegen geen gelijkvloerse kruisingen, op fietspaden wel. Bovendien mogen voetgangers soms het fietspad gebruiken.

Citaat:
Waarom? Er is geen beperking van de snelheid voor fietsers. Tenzij er een algemene snelheidsbeperking is voor alle weggebruikers.
Op dijkwegen (langs kanaal of rivier) is er wel een beperking tot 30km/u
En in de talrijke fietszones (30 kmu max), maar zoals je ook zegt die gelden voor iedereen.

Hier nog het vb van een fietszone (30 kmu max) op een fietsnelweg (onbeperkt):
Citaat:
https://www.veiligverkeer.be/weggebr...g-fietsostrade

Vraag 1/5
Dit stuk van de fietssnelweg is een fietszone. De snelheidslimiet is hier 30 km/u voor alle fietsers en andere weggebruikers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2025 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2025, 17:02   #342
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Die blauwe borden met een snelheidsbeperking van 25 km/u zijn niet rechtsgeldig ... maar de boetes wel las ik ergens
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 20 juli 2025 om 17:02.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2025, 17:08   #343
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Die blauwe borden met een snelheidsbeperking van 25 km/u zijn niet rechtsgeldig ... maar de boetes wel las ik ergens
Dat zijn adviessnelheden. Wie teveel afwijkt moet betalen, lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2025, 20:29   #344
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blauwe borden zijn in de regel aanbevolen of adviessnelheden of quasi minimumsnelheden. Staat ook in de tekst:


In het buitenland staan die wel in hun respectievelijke wegcode. Zoals men die soms op Duitse snelwegen tegenkomt, of in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adviessnelheid
https://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit

Maar in de Belgische wegcode niet. Een typische snelheidsbeperking heeft sowieso immers altijd een rode rand. Behalve als het een algemene regel is: het bord fietszone is een blauw bord met een rode auto en een witte fietser.

Waarom snelheidsbeperkingen voor fietsers op hun fietspad? Ik denk om dezelfde reden dat er snelheidsbeperkingen op snelwegen voor autos zijn?

Bovendien bestaan er op snelwegen geen gelijkvloerse kruisingen, op fietspaden wel. Bovendien mogen voetgangers soms het fietspad gebruiken.


En in de talrijke fietszones (30 kmu max), maar zoals je ook zegt die gelden voor iedereen.

Hier nog het vb van een fietszone (30 kmu max) op een fietsnelweg (onbeperkt):
Zoals ik schreef 'op een jaagpad geldt max 30km/u'. Ook als dat een fietssnelweg is.

Voetgangers mogen slechts uitzonderlijk op een verplicht fietspad lopen. Dat is enkel indien er naast het fietspad geen plaats is om te wandelen. Die wandelaars (met hun honden) die op dat fietspad lopen omdat hun schoenen in het gras nat worden zijn dus in overtreding.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 juli 2025 om 20:35.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2025, 20:34   #345
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat zijn adviessnelheden. Wie teveel afwijkt moet betalen, lol.
Als het bestuur in Antwerpen iemand dwingt te betalen die meer dan 25 km/u reed op een plaats waar dat enkel 'verplicht/geadviseerd' is door dat blauwe bord lappen ze de wet aan hun laars. Waar gaat het naar toe als een burgemeester en bestuur van een (provincie-)stad zich boven de democratisch verkozen wetgever van een land stelt?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2025, 11:21   #346
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Vlaanderen, dat zijn staatsschuld in minder dan twintig jaar van 0 naar 100% van het BRP deed oplopen, gaat bijna 2 miljard investeren in het versterken van het elektriciteitsnet opdat de autodebielisten hun almaar groter wordende moordblikken kunnen opladen. De waanzin.

Volgens minister van Begroting Ben Zweyts heeft dat geen gevolgen voor de begroting want men gaat het lenen en de schuld nooit terugbetalen ttz er steeds opnieuw voor lenen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 23 juli 2025 om 11:26.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2025, 11:31   #347
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Iedereen apart in een auto steken en dan miljoenen en miljoenen euro's aan 'samenlevingsopbouw' uitgeven ... wie bedenkt zulk waanzinnig tegenstrijdig beleid ...
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2025, 09:21   #348
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Godverdomme, is het daarmee dat ik hier steeds zo lang voor het rood sta ? Download de juiste app en je hebt vlugger groen ... de gestalkte en aangerande voetgangers kunnen op hun kin kloppen en steeds de volle twee minuten in de stank en het lawaai van het wegverkeer staan wachten ... ftw
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 24 juli 2025 om 09:22.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2025, 07:01   #349
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Overal overstromingen en gehuil maar de autodebielist die start uit gewoonte zijn dieseltje of naft nog voor elke scheet. Oeps dit nog vergeten ... vroem vroem ... oeps dat nog vergeten ... vroem vroem ... ff gaan gedag zeggen ... vroem vroem ... oh dat mag ik niet missen ... vroem vroem ...
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 03:36   #350
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.716
Standaard

Citaat:
Helsinki noteert nul verkeersdoden in een jaar: hoe een hoofdstad auto’s temde

Volgens verkeersingenieur Roni Utriainen ligt de sleutel bij onder meer lagere snelheidslimieten. Sinds 2021 geldt in woonwijken en het stadscentrum een maximumsnelheid van 30 km/u. De stad plaatste 70 flitspalen en hanteert een doordachte politieaanpak. Tegelijk werd het autogerichte stratenplan hertekend, met smallere wegen, veel groen en infrastructuur die bestuurders automatisch afremt.

Helsinki investeerde fors in fietspaden (meer dan 1.500 km), nieuwe tramlijnen en zelfrijdende elektrische bussen. Sinds 2003 daalde het aantal gewonden bij verkeersongevallen van 727 naar amper 14 in 2023. Bron.
Het kan dus wel. Maar niet met het NV-A, LDD, VB, PVDA+ of Open VLD.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : Gisteren om 03:37.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be