![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Microwezens
‘De delen van het atoom zijn ruimteschepen’ Ondanks zijn roerige levensloop is er één constante in het leven van Harrie: zijn zelf ontwikkelde atoomtheorie. Atomen, zo leert Harrie ons, zijn eigenlijk ruimteschepen. Hoe dat zit, vertelt hij in zijn zelf getypte Bijbel: “De delen van het atoom zijn ruimteschepen of complexen van meerdere ruimteschepen. Die ruimteschepen zijn niet die kleine dingetjes van ons, waar maar een paar man en een hond in kunnen reizen, maar het zijn enorme bouwwerken, zo groot als onze zonnen en planeten. “In die ruimteschepen wonen de superintelligente microwezens. Die microwezens hebben die ruimteschepen gebouwd en zij zijn de grote scheppers van de gehele microcosmos. Zij zijn ook de scheppers van de gehele evolutie van het leven op de aarde van de afgelopen miljarden jaren. De microwezens zijn dan ook de bouwers van ons lichaam en zij besturen ons van binnen uit. En in de hele verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen, als een herhaling van de hogere wereld in de microcosmos.”
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 5 augustus 2025 om 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was na scientologie toen ik in Haarlem was gaan werken als tekenaar. Zoiets essentieels vertelt Inge helemaal niet. Citaat:
En als meest belangrijke dat met mijn atoomtheorie het bestaan van God is bewezen als oneindig vele microwezentjes.
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weerstand en onbegrip
Sinds 1981 probeert Harrie zijn theorie aan de man te brengen, maar niemand gelooft hem. Harrie voelt zichzelf daarom als de Bijbelse Mozes die van de berg afdaalt naar de mensen om een werkelijkheid te vertellen die zij niet willen horen. Dat van de berg komen doet Harrie op veel manieren. Hij plaatst advertenties in kranten waarin hij aanbiedt om kosteloos zijn Bijbel, inclusief illustraties van eigen hand, op te sturen. Deze advertenties plaatst hij ook in de vraag- en aanbodborden van de supermarkten in de buurt van zijn huis, vlakbij het Vondelpark in Amsterdam. Eind 2004 vindt er – eindelijk! – een kleine doorbraak plaats. Harrie schaft dan namelijk een computer en internetverbinding aan. Sindsdien biedt het wereldwijde web een belangrijk instrument om zijn verhaal te verkondigen. Op menig online forum plaatst hij zijn theorie en gaat hij met zijn tegenstanders en critici in discussie. Weerstand en onbegrip vallen hem daarbij ten deel.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 10 augustus 2025 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met als enig resultaat dat mijn atoomtheorie in een personeelsblad van Nikhef, een instituut voor subatomair onderzoek, werd geplaatst. Bij de tweede atoomtheorie actie van 1986/88 heb ik voornamelijk advertenties geplaatst met als enig resultaat een tv uitzending van Bart Peeters. Bij de derde atoomtheorie actie vanaf 2000 heb ik voornamelijk advertenties bij de supermarkten geplaatst in een groot gedeelte van Amsterdam. Dat bleek het beste te werken met als resultaat meerdere plaatsingen in kranten, maar ook voor de radio en de tv met als hoogtepunt, maar tevens dieptepunt Kopspijkers waar ik in de maling werd genomen. In 2004 ben ik daarmee gestopt en over gegaan op de computer. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Quarks?
Enkele kleine kranten pikken zijn verhaal op en interviewen hem over zijn intrigerende theorie. Die verhalen staan ook afgedrukt in zijn Bijbel, inclusief correcties in de marge. Vaak begrijpen journalisten zijn verhaal niet goed. Het hoogte- en dieptepunt van zijn evangelisch werk is Harries optreden op 18 oktober 2003 bij het satirische tv-programma Kopspijkers. Hierin zet Jack Spijkerman Harrie op pijnlijke wijze neer als dorpsgek. Wie de uitzending terugziet, ziet zowel de passie als de pijn van Harrie. Hij wil zo graag dat wij het begrijpen, hij gunt het ons zo, maar het lukt niet. Het lukt gewoon niet. Bijkomend probleem is dat door het internet Harries theorie steeds complexer wordt. Tijdens een online discussie leert Harrie namelijk over het bestaan van snaren, een eenheid binnen atomen die nog veel kleiner is dan de door hem gehanteerde quarks. Zijn dát dan de ruimteschepen? Zo ja, dan kloppen al zijn berekeningen niet meer, aangezien hij uitging van quarks als de kleinste eenheid. Harrie weet het niet meer. Zijn Bijbel eindigt dan ook met een oproep aan de wetenschap om zijn atoomtheorie te toetsen en zo te bepalen of deze echt mogelijk is.
![]() |
#26 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen is die gek op de tafel gaan staan om tevergeefs te willen vliegen en slechts van tafel af te springen. Wat een idioot... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doei!
Ik bel Harrie. Ik wil weten of hij nog leeft en of hij nog in zijn theorie gelooft. Ik lach breeduit van opluchting als ik een bekende stem ‘Hallo?’ hoor zeggen. Harrie leeft nog. ‘Mijn theorie is zo revolutionair dat mensen het niet kunnen of willen geloven’ Harrie vertelt dat hij sinds enkele jaren zijn Bijbel niet meer opstuurt. Harrie heeft het opgegeven. Ja, online discussieert hij nog, zoals op het Belgische Politics. En als de gelegenheid daar is, dan vertelt hij mensen over de atoomtheorie. Maar nog steeds neemt niemand hem serieus. Zelf gelooft Harrie er nog heilig in. “Mijn theorie is zo revolutionair dat mensen het niet kunnen of willen geloven”, vertel hij me. “Daarom nemen ze me in de maling, of ze negeren me. Dat begrijp ik wel, maar ik kan er niet meer tegen. Ik hoop maar gewoon dat er voor mijn dood nog iets gebeurt.” “Als God het wil, dan gebeurt dat. En misschien dat mensen het na mijn dood gaan geloven. Maar ik ben 71 jaar en ben niet meer sterk. Ik heb er de energie niet meer voor. Ik kan niet meer.” We sluiten af. Harrie hoopt dat nog veel mensen over zijn werk horen. Ik neem afscheid. Harrie leeft op. “Heel veel succes! Doei!”
![]() |
#28 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts een paar mensen hebben mij geloofd, maar aan wie ik verder niks had. Citaat:
Dat is nu overigens ook weer verdwenen omdat mijn browser niet meer werkte en ik met mijn oude computer er geen nieuwe op kon zetten. Citaat:
En het enige wat nog over is gebleven is Politics. be Amen
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() AT5 Mokum TV
Leuker en ook beter waren twee filmpjes die gemaakt zijn door de Amsterdamse TV. Daar werd ik serieus genomen, dat wil zeggen: niet in de maling genomen (of ze het geloofden is natuurlijk iets anders). Een cameraploeg kwam bij mij thuis. Het eerste filmpje heb ik zelfs 3 x bekeken. Nu vond ik het eigenlijk moeilijk om naar mezelf te kijken en daar schijnen meer mensen last van te hebben. Maar daar had ik me over heen gezet en toen kon ik mezelf toch wel accepteren hoe ik eruit zag en hoe ik deed en praatte, want omdat zo van de buitenkant te bekijken is anders dan dat je vanzelf denkt hoe je bent. Tenminste: zo ervoer ik dat. Op het eerste gezicht heb ik het gevoel van: ben ik dat nou?, met een gevoel van weerzin, die later in liefde of sympathie over ging, wat ook weer raar is verliefd op jezelf te kunnen worden (Narcissus). Enfin: nu herinner ik me alleen maar dat ik ook buiten in de motregen gefilmd ben en daar over mijn atoomtheorie vertelde. Maar die weerzin om naar mezelf te kijken is gebleven, zeker wat betreft het filmpje van Spijkerman. Het tweede filmpje heb ik helaas niet gezien, maar ik herinner me wel dat er een klein mannetje, een dwerg, bij de cameraploeg was, en deze werd plotseling enthousiast dat ik Jezus was. Maar daar wist ik niet goed mee om te gaan, want ik ben teveel een introverte denker en het gaat mij meer om het begrijpen van mijn atoomtheorie dan euforische uitbarstingen op te moeten wekken. En ik ben ook geen type om met een vlaggetje langs de kant van de weg te staan om de koningin toe te zwaaien. En even later bleek ook in een gesprek met een van de anderen dat die dwerg slechts een primitief verstand had en nog letterlijk geloofde wat er in de Bijbel stond, ik meen het scheppingsverhaal. Ook herinner ik me dat het die tweede keer mooi weer was en dat we in het Vondelpark hebben rond gelopen en dat er veel mensen waren. En ik op de terugweg naar huis nog een en ander vertelde aan iemand die iets vroeg. Ook is het zo dat zo'n gebeurtenis van een opname, waar toch vele uren in gaan zitten, en ik zelf het middelpunt ben, me helemaal leeg maakt van binnen, want op dat moment geef je alles van jezelf en mag je helemaal jezelf zijn, wat normaal bijna nooit voorkomt, zodat je op een gegeven moment het gevoel hebt oververmoeid en volkomen leeg te zijn, en ik daarna behoorlijk wat tijd nodig heb om weer normaal tot mezelf te komen. Kortom: ik raakte er erg van opgefokt en als het zo af en toe gebeurt is het meer dan genoeg en zeker niet elke dag of elke week. En ook het er naar toe leven brengt al spanningen teweeg. Maar ook die twee filmpjes hebben de mensen in Amsterdam niet wakker gemaakt. Terwijl ik toch jarenlang kaartjes bij de supermarkten heb gezet voor 40 bladzijden gratis atoomtheorie. Ik herinner me alleen dat ik enkele dagen daarna op de fiets zat en naar Amsterdam Oost fietste en door iemand herkend werd bij het Kattenburgplein. Maar dat was alles. Ook in de buurt waar ik woon reageerde niemand. Ik geloof dat ze het nauwelijks weten, slechts een enkele buurvrouw en de buurman schijnt het gezien te hebben. Ook moet ik zeggen dat ik over het algemeen door de journalisten nog het beste ben behandeld, dus niet in de maling genomen, met slechts enkele uitzonderingen. Dit natuurlijk vanwege hun beroep, maar dat ze het ook hebben laten vallen omdat het geen succes teweeg bracht bij de mensen. Het gaat de mensen de pet te boven, dat is mijn algemene indruk, niet alleen het "gewone" volk (middelbaar opgeleid), maar ook de geleerde personen zijn hier nog niet aan toe. Ze zitten nog teveel vast in de euforie van de wetenschappen zonder daar doorheen te kunnen kijken. De mens is een massamens en denkt wat iedereen denkt zonder zich er buiten te kunnen plaatsen, dat is mijn algemene ervaring. Men kan niet buiten de algemene kaders denken. Je wordt in deze wereld ook gedwongen mee te doen en je eigen weg te gaan is heel erg moeilijk.
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit agenda: AT5-filmpje van 10 minuten. Eerst Wouter van Gelderen langs geweest en toen camara-man Pim Cluistra. 5 december 2000. Naar Edah en Vondelpark.
Erg leuk, maar te weinig atoomtheorie. En ik speel de clown omdat ik het zelf niet serieus neem volgens mijn moeder. Jezus op de tv, straks word ik ook nog verliefd op mezelf. En ook omdat ik op mijn vader lijk. Reeks onbenullige reacties (van anderen) op AT5 tv. Met de jaarwisseling 2000/2001 is het filmpje nog eens uitgezonden om 1 uur. Commentaar. Dat ik daar de clown heb uitgehangen kan ik mij niet herinneren. Wel dat ik na verbitterd te zijn na de tweede atoomtheorie actie van 1986/88 een droom had over André van Duyn met de betekenis de humor in te brengen om het mijzelf en anderen wat draaglijker te maken en de harde confrontatie wat te omzeilen. Dat zal hier dus het geval zijn geweest. En dan moet ik ook denken aan de nar, de clown van de koning, die de koning met grappen en grollen de waarheid durft te zeggen, wat de hovelingen niet durven. En dat is ook de betekenis van de humor: te zeggen wat anders taboe is. Getypt 2 sept. 2025
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit agenda: Het tweede filmpje is op 26 juni 2001 opgenomen. Eerst een interview door Max voor een filmpje op Internet* (Ik meen met te herinneren dat ik dacht dat het voor Internet was, maar later verscheen het op AT5).
Gefilmd van 11 uur tot 2 uur. De hele filmploeg is 's middags in het Vondelpark gaan eten. Daarna in het Vondelpark gefilmd. Willem Verhoeven. Aan het einde van de dag was ik pages. Ik was geil op meisje van internetploeg met wellustig lichaam en flinke borsten en flinke kont (ik kan me dat niet meer herinneren). *Of was dat filmpje van Max voor internet toch apart. Dat lijkt mij nu wel zo logisch van wel. 7 sept 2025 Pas op 4 februari 2002 was ik door een vrouw gebeld die me op AT5 had gezien. De volgende dag heb ik het ook gezien maar slechts voor een kort stukje en was dat filmpje van Max (waarvan ik meende dat het voor Internet was, hoewel ik het nu achteraf niet kan voorstellen dat zo'n hele camera ploeg met ongeveer 5 a 7 mensen alleen was gekomen voor een filmpje van Internet).* *Dus mijn conclusie is nu dat ik die film van de camera ploeg helemaal niet gezien heb, maar alleen dat van Max. Terloops lees ik ook in mijn agenda dat ik op 18 juni 2001 was gebeld door RTL 4 om mee te doen met Wubbo Ockels in een quiz over de ruimtevaart. Dat heb ik echter niet gedaan omdat ik daar weinig van af weet. En ook lees ik dat ik 17 juni 2001 dat boek van van Boxsel heb gekocht over de Morosofie waar ik dan ook in stond. Was een duur boek van 75 gulden. Ik was boos dat ik dat boek niet gratis opgestuurd had gekregen. Ik heb dat maffe boek nog ergens in de box liggen.
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Menno Buch.
De volgende tv opname die ik mij herinner is van Menno Buch, de broer van de bekende en gestorven Boudewijn Buch. Deze kwam filmen en had iets "leuks" bedacht, want als ik dan harriechristus ben, dan is er een nieuwe vloek uitgevonden, niet: "Godverdomme", maar: "Harrieverdomme!" Of het was: "Harrie Christus" (als vloek) in plaats van: "Jezus Christus" (als vloek). Dat weet ik niet meer zo precies welke van de twee. De eerste is duidelijker en die zal het wel geweest zijn. Maar ik moest het zelf zeggen, dus mezelf aanroepen om mezelf te vervloeken (kan het gekker). Nu: ik kreeg dat maar moeilijk uit mijn strot vandaan en ik voelde het ook als een pesterij van zijn kant. Maar hij deed het dan weer omdat het van zijn baas moest. Ik voelde me in de maling genomen, maar deed het dan maar weer. Ik word al zoveel in de zeik gezet, dus dit kon er ook nog wel bij. Alles beter dan een kruis met spijkers. Ik vroeg hem of ie even wilde bellen wanneer het uitgezonden zou worden. Hij belde niet, maar het was een week daarna op zaterdag. Dat had ik zelf ook wel kunnen vermoeden en even kunnen kijken, maar dat heb ik dus niet gedaan en die uitzending dus gemist. Overigens geen probleem, want ik vind het niet zo prettig naar mezelf te kijken en krijg daar lichtelijk enig buikpijn van. Opname was 19 maart 1999 en in mijn agenda heb ik staan: 's middags opname voor VPRO-tv door Menno Buch. 2 Uur en drie kwartier doorgezaagd over Moedercomplex, Hoeren, etc. MOE. Uitzending was: 29 maart 1999
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Studenten tv.
Dan is er ook een leuk filmpje opgenomen door Marc de Jong voor Studenten tv en wel op 9 of 10 januari 2001 van 12 uur snachts tot kwart over 2. We hebben gemoedelijk met elkaar zitten praten aan weerszijde van de tafel, terwijl hij zijn camera aan de zijkant had liggen. Daarna kon ik niet meer zo gemakkelijk in slaap komen. Diezelfde dag of de dag daarop belde Rob Hammink van de Telegraaf om me in de maling te nemen voor Matthijs van Boxsel. Maar goed: het filmpje van Marc de Jong is uitgezonden op 14 januari bij Studenten tv op Salto. De kwaliteit van het filmpje was niet zo geweldig, maar ik heb er met plezier naar gekeken.
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waskracht.
Een ander filmpje voor VPRO Waskracht opgenomen op 15 januari 1999 door Bahram gedurende drie kwartier en waarin ik verteld heb Jezus te zijn volgens mijn agenda. Dat is 31 januari uitgezonden voor de duur van 10 minuten. In mijn agenda staat dat ik teleurgesteld was over dat filmpje. Maar ik kan met dat nu helemaal niet meer herinneren. Ik had van te voren mijn moeder daar over opgebeld en Fassaert en Thea en Ben Reynders en die zullen ook wel gedacht hebben: dat is niks.