![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus iedereen die binnen zit zou zulke cel wel willen voor hem alleen. Hoe ironisch eigenlijk, want jij denkt dat je de gevangenen straft met zulke cel...
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De man was veroordeeld voor doodslag, maar of dat terecht was of niet wordt in het midden gelaten dacht ik. Misschien dat het anders was in de film.
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb over Frankrijk niet gesproken.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Gevangenen krijgen meer comfort Een tijd geleden op het net zelfs gelezen dat er landen zijn waar er gevangenen met zen 30 in één cel liggen. (of dat waar was????) Natuurlijk met men in bepaalcde gevallen ook een onderscheid maken tussen iemand die van de honger een apppel steelt uit iemands kraam/winkel of om lustmoordenaars/verkrachters... ![]() Maar die uitspraken laat ik aan de rechters van dienst over. Snel zing ik daarbij het rechtvaardige rechterslied. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 30 juni 2025 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() In algemene termen blijf ik vinden dat het een straf moet zijn. Aldus dient zij de gedetineerde aan te zetten tot zelfreflectie, inkeer en schuldbesef.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan zijn er de duizenden geïnterneerden en mensen in voorarrest in de gevangenissen, die zijn niet tot gevangenisstraf veroordeeld. Moeten die ook inkeer en schuldbesef krijgen?
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Zitten er zoveel onschuldigen in voorarrest denk je?
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het korte antwoord is dus: Ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Komkom, de paar keer dat iemand onschuldig in de bak zat, was het groot nieuws. De betrokkene krijgt dan ook schadevergoeding. Ik kan me niet meer herinneren wanneer zo'n gebeurtenis de laatste keer in het nieuws was, is zeker jaren geleden.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Maar on topic: ik blijf voorstander van zware straffen, zodat de gedetineerde de tijd heeft voor zelfreflectie en tot inkeer kan komen.
Ooit de film "American History X" gezien?
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De betrokkene krijgt helemaal niets, hij moet daar voor procederen en bewijzen dat het daadwerkelijk de schuld van het parket/OM is. In de meeste dossiers zitten anonieme tipgevers, in dat geval mag de betrokkene klacht neerleggen tegen onbekenden- want de anonieme tipgever is verantwoordelijk, en ook dan krijgt hij helemaal niets. Mensen die geld zien wegens een onterecht voorarrest zijn zeldzaam.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zware-lange straffen zorgen ervoor dat op een gegeven moment de gevangenissen vol zitten met mensen die er de eerste dertig jaar niet meer uitkomen. De volgende generatie gestraften gaan dan vrijuit.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat de Belgische gevangenissen geschikt zijn om tot inkeer te komen.
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|