Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2025, 01:32   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En liefst in de hand of je kan het grootste deel terug geven aan de (r)overheid.
Helaas wel.
Oud 4 juli 2025, 10:26   #22
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja maar ja er zijn spijtig genoeg meer absurde regeltjes dan normale regeltjes. Dat is nu eenmaal de realiteit op tal van vlakken.

En zoals dikwijls mag het ook nooit te simpel zijn.....niet zelden wordt de voorkeur gegeven aan onnodige complexiteit

Als we de absurde regels op een rij gaan zetten zijn we bezig tot morgenvroeg
En van de huidige regering moeten we op dat punt blijkbaar ook niet veel oplossingen verwachten...
Oud 4 juli 2025, 10:29   #23
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En toch zullen al die luiaards dan heel binnenkort moeten worden aangeworven
Nee, dat moet helemaal niet.
Alle inspanningen moeten van de werklozen komen.
Die moeten werk zoeken.
Die moeten hun plan maar trekken als ze een inkomen willen.

Van de bedrijven wordt niets gevraagd.

Als 55 jarige wordt je geacht te gaan werken.
Maar als bedrijf wordt je niet geacht die 55 jarige aan te werven.

Citaat:
Dat wordt als consument nog wel even balen
Als werkloze, die vruchteloos de ene sollicitatiebrief na de andere schrijft, nog veel harder.
Oud 4 juli 2025, 10:32   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Kan je niet aan een 'flexijob' geraken via de interim (wanneer er tekorten zijn aan echte flexijobbers) ?
Nee, flexijobs zijn uitsluitend voor mensen die minstens 4/5de werken of op pensioen zijn.
En dan hangen er nog een paar voorwaarden aan vast maar die zijn vooral gericht op het voorkomen dat mensen 4/5de gaan werken enkel en alleen om die 1/5 dag op te vullen met een flexijob.

Want dat verdient in veel gevallen beter.
Vaak is een 4/5 job gecombineerd met een 1/5 job interessanter dan een fulltime job.

Voor mij allemaal geen probleem maar ik begrijp niet waarom je daar als werkloze voor uitgesloten moet worden.
Oud 4 juli 2025, 10:57   #25
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Met de beperking in de tijd voor werkloosheidsuitkeringen wil men meer werklozen naar een job loodsen.
Daar is niets op aan te merken. Ik heb er links en rechts wel een probleem mee maar daar gaat deze draad niet over.

Waar ik, als zoekende werkloze, tegenwoordig regelmatig (eerlijk gezegd: vaker wel dan niet) mee geconfronteerd wordt is dat de jobs waar ik voor in aanmerking kom (deeltijds vanwege medisch probleem) altijd weer enkel beschikbaar zijn voor flexi-jobbers.

In de laatste twee weken kreeg ik dat weer drie keer te horen. Tien minuten geleden nog een mail over aangehad. Weer hetzelfde liedje. Vandaar nu deze draad. Het wordt blijkbaar de normaalste gang van zaken.

Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Er zijn jobs maar die worden enkel gereserveerd voor mensen die al een job (of een pensioen) hebben.
Degene die geen job hebben komen hiervoor niet in aanmerking.

Nu gaat deze draad niet over mij maar ik merk dat dat tegenwoordig echt wel heel vaak een probleem vormt.
Als ik als werkloze wel in aanmerking zou komen voor een flexi-job had ik ondertussen al lang werk gehad.
En ik hoor van mijn begeleidster bij VDAB/GTB dat ik lang niet de enige ben die daar mee worstelt.

Is dat iets waar over nagedacht moet worden?
Er zijn in dit land dus jobs waarvoor je als werkloze niet in aanmerking komt.

Ik zou net denken dat je als werkloze bijna voorrang zou moeten krijgen op een vrije job maar zo werkt het blijkbaar niet.
Dat is zeker tegenstrijdig maar dan kan de politiek weer roeptoeteren dat de werklozen lui zijn en profiteurs die niet willen werken.
Waardoor dan de publieke opinie goedkeurt dat werklozen gestraft moeten worden door een schorsing, de volgende stap?
Misschien hebben ze als voorstel al een uiterste termijn wanneer de werkloze een job moet gevonden hebben of hij wordt geschorst, vliegt van de dop af en krijgt geen werkloosheidsuitkering meer?
Citaat:
Waarom heeft een werkende recht op een tweede job maar een werkloze niet op een eerste?
Ongelooflijk, hé
Omdat flexijobs voor werkgevers goedkoper zijn, werkgevers kunnen op een flexibele en voordelige manier extra personeel inzetten:
Citaat:
* Als werkgever betaalt u voor een flexi-jobwerknemer enkel een patronale, bijzondere werkgeversbijdrage van 25%. Dat wil zeggen: géén gewone socialezekerheidsbijdragen.
* Op het flexi-loon zijn geen RSZ-werknemersbijdragen verschuldigd.
* Het flexiloon, de flexivergoedingen, het flexivakantiegeld en de bijzondere werkgeversbijdrage zijn aftrekbare beroepskosten.
Er blijft niks meer over van de belofte van politieke leugenaars om werklozen "aan een job te willen helpen", hé?
Ze doen weer net het tegenovergestelde: werklozen uitsluiten om een job te kunnen krijgen en dan maar jammeren dat werklozen profiteurs zouden zijn die niet willen werken.

En als er dan geschorst gaat worden door de vdab dan dalen de werkloosheidscijfertjes ook en dan komen de politiekers juichen wat voor succes de beperking in tijd van de werkloosheid wel was terwijl in werkelijkheid geschorste werklozen als leefloners in de rij moeten staan voor het ocmw, door uitsluiting nog steeds zonder job en door de voorkeur van goedkopere flexijobs.
Oud 4 juli 2025, 11:12   #26
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er scheelt iets aan mij. Ik geef zelfs mijn overuren niet door.
Gij werkt graag gratis als werknemer of is het je eigen bedrijf?
Waarom zouden overuren niet betaald of gerecupereerd moeten worden, er wordt immers voor gewerkt.
Oud 4 juli 2025, 11:20   #27
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Overuren.... Ik doe die. Op een jaar zou ik een week of 3 extra, betaald vrij kunnen nemen. Ik weet alleen niet wanneer, want het werk blijft gewoon liggen.

Maar ik ken er meer dan genoeg die onderuren doen, en er nog voor betaald worden ook.
Ben je werknemer of de baas?
Het is jouw probleem niet als het werk blijft liggen bij recuperatie van overuren als werknemer want wat als je een paar weken in het ziekenhuis ligt, dan moet je baas ook zorgen dat er vervanging is voor jouw werk.
Elke prestatie dient verloond te worden, ook overuren.

Wat zijn onderuren?
Oud 4 juli 2025, 12:14   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er scheelt iets aan mij. Ik geef zelfs mijn overuren niet door.
Dan werk je in principe werkloosheid in de hand.
Want als je die uren gewoon niet zou doen, zou de baas daar iemand voor aan kunnen werven.
Nu doet-ie dat niet omdat jij die uren gratis doet...
Oud 4 juli 2025, 12:17   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overuren.... Ik doe die. Op een jaar zou ik een week of 3 extra, betaald vrij kunnen nemen. Ik weet alleen niet wanneer, want het werk blijft gewoon liggen.
Maar je laat die overuren wel uitbetalen?
Oud 4 juli 2025, 14:03   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Maar je laat die overuren wel uitbetalen?
Niet in cash neen.

Recup enzo, dat wel.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 juli 2025 om 14:03.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 15:49   #31
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, flexijobs zijn uitsluitend voor mensen die minstens 4/5de werken of op pensioen zijn.
En dan hangen er nog een paar voorwaarden aan vast maar die zijn vooral gericht op het voorkomen dat mensen 4/5de gaan werken enkel en alleen om die 1/5 dag op te vullen met een flexijob.

Want dat verdient in veel gevallen beter.
Vaak is een 4/5 job gecombineerd met een 1/5 job interessanter dan een fulltime job.

Voor mij allemaal geen probleem maar ik begrijp niet waarom je daar als werkloze voor uitgesloten moet worden.
Ik bedoel dat als een werkgever geen flexi's vindt ze naar de interim bellen voor een duurdere interimmer ... ?

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 15:52   #32
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet in cash neen.

Recup enzo, dat wel.
Wij hebben vijf soorten overuren: de vrijwillige tot 100 uur zoals iedereen, A, B, C en D. Van die letters zijn er enkele verplicht en die mogen we niet recupereren ...

Oud 4 juli 2025, 16:07   #33
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij werkt graag gratis als werknemer of is het je eigen bedrijf?
Waarom zouden overuren niet betaald of gerecupereerd moeten worden, er wordt immers voor gewerkt.
Ik heb geen zin om de permanentie lastig te vallen die mijn uren moeten aanpassen. Als ik overuren moet doen dan betekent dat sowieso dat die mensen al miserie genoeg op te lossen hebben en de kans groot is dat de telefoon bezet geeft. Gewoon zelf uren aanpassen daarvoor vertrouwt mijn werkgever haar werknemers niet, ondanks een wokecampagne over respect laatst ... dan weet je het wel ... . De meeste collega's beginnen als kinderen te handelen omdat ze als kinderen behandeld worden en bellen zelfs voor vijf minuten ... . Ik weet niet hoe die toxische bedrijfscultuur gegroeid is, vermoedelijk door het tewerkstellingsbeleid van de boomers, maar ik doe daar niet aan mee.

Oud 4 juli 2025, 18:47   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar ik ken er meer dan genoeg die onderuren doen, en er nog voor betaald worden ook.
Ik heb heel veel officiële overuren gemaakt.
Op een zondagnacht kreeg ik om 8u aanwezig te zijn, 20u betaald.
Bij mij was het ook een probleem om overuren terug te nemen.
Ik had er jaren bij van 100 dagen overuren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 18:52   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen zin om de permanentie lastig te vallen die mijn uren moeten aanpassen. Als ik overuren moet doen dan betekent dat sowieso dat die mensen al miserie genoeg op te lossen hebben en de kans groot is dat de telefoon bezet geeft. Gewoon zelf uren aanpassen daarvoor vertrouwt mijn werkgever haar werknemers niet, ondanks een wokecampagne over respect laatst ... dan weet je het wel ... . De meeste collega's beginnen als kinderen te handelen omdat ze als kinderen behandeld worden en bellen zelfs voor vijf minuten ... . Ik weet niet hoe die toxische bedrijfscultuur gegroeid is, vermoedelijk door het tewerkstellingsbeleid van de boomers, maar ik doe daar niet aan mee.
Dat vind ik heel erg, ik mocht dat dus wel, ik ben daar ook steeds zeer correct in geweest, en als er afgerond werd, dan was dat altijd naar beneden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:26   #36
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je dat nu zelf niet een beetje van de pot gerukt?

Je baas zorgt voor een cultuur van miserie en ellende (de permanentie heeft al genoeg miserie) en daarom geeft u geen overuren door omdat u die mensen niet wil lastig vallen...

Ik veronderstel dat uw baas over de grond rolt van het lachen als hij dat leest.

Het is heel edelmoedig van u om mensen die tot over hun oren in het werk zitten te ontzien maar het blijft de taak van de werkgever om er voor te zorgen dat die mensen niet tot over hun oren in het werk zitten en dat andere werknemers zich niet schuldig moeten voelen als ze een paar overuren willen doorgeven.

Ik ga u nergens van beschuldigen en u zal wel beter weten dan ik hoe het bij jou op de job loopt maar door jou manier van werken hou je die rare bedrijfscultuur wel mee in stand.

Als ik het zo lees denk ik dat er bij jullie op de permanentie nog wel een plaats beschikbaar is. Da's toch al weer 1 werkoze minder.
Oud Gisteren, 11:30   #37
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor de werkgever maakt het geen fluit uit, zo'n werknemer kost hem net zo veel.
Ik stelde me bij deze stelling van in het begin al vragen maar omdat ik niet juist weet hoe het in mekaar zit ben ik er maar niet op doorgegaan.

Maar ondertussen heb ik al wat meer gelezen en rondgehoord over het onderwerp en mijn twijfel wordt blijkbaar toch bevestigd.

Volgens mij kost een flexijobber helemaal niet evenveel dan een reguliere werknemer.

Wat doet jou denken van wel?

Hier vind ik bv onderstaande tekst:

Citaat:
De werkgever betaalt een verlaagd tarief van maar 25% werkgeversbijdragen boven op het loon van een flexi-jobber.
Oud Gisteren, 19:08   #38
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Je hebt zonder meer gelijk, BIG F.

Volgens mij zouden die flexijobs een toetsing aan de antidiscriminatiewetgeving bij Unia zelfs nooit doorstaan. De vraag is waarom geen enkele partij zo'n procedure wil inleiden?
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 20:16   #39
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je dat nu zelf niet een beetje van de pot gerukt?

Je baas zorgt voor een cultuur van miserie en ellende (de permanentie heeft al genoeg miserie) en daarom geeft u geen overuren door omdat u die mensen niet wil lastig vallen...

Ik veronderstel dat uw baas over de grond rolt van het lachen als hij dat leest.

Het is heel edelmoedig van u om mensen die tot over hun oren in het werk zitten te ontzien maar het blijft de taak van de werkgever om er voor te zorgen dat die mensen niet tot over hun oren in het werk zitten en dat andere werknemers zich niet schuldig moeten voelen als ze een paar overuren willen doorgeven.

Ik ga u nergens van beschuldigen en u zal wel beter weten dan ik hoe het bij jou op de job loopt maar door jou manier van werken hou je die rare bedrijfscultuur wel mee in stand.

Als ik het zo lees denk ik dat er bij jullie op de permanentie nog wel een plaats beschikbaar is. Da's toch al weer 1 werkoze minder.
Het is niet dat ik zo dikwijls overuren moet doen. Dat gaat maar over enkele uren per jaar in totaal. Vrijwillig overuren doen doe ik niet, dat gaat telkens om een vorm van overmacht.

Nog volk achter de schermen erbij ? Ik krijg nog niet genoeg tegengestelde informaties en bevelen. In Nederland heb ik twee contactpunten en die nemen ook de beslissingen, in België heb ik een heel telefoonboek en bijna niemand daarvan neemt de beslissingen (of zou die op papier mogen nemen of toch niet alleen). In Nederland is de manier van werken op tien jaar tijd nog nooit veranderd, in België kan ik de tel niet bijhouden van de veranderingen in de beslissings- en communicatieprocedures in die tien jaar.

Laatst gewijzigd door Vlad : Gisteren om 20:25.
Oud Gisteren, 20:23   #40
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Je hebt zonder meer gelijk, BIG F.

Volgens mij zouden die flexijobs een toetsing aan de antidiscriminatiewetgeving bij Unia zelfs nooit doorstaan. De vraag is waarom geen enkele partij zo'n procedure wil inleiden?
Unia en co kennen maar één vorm van discriminatie, dat weet iedereen. Aan alle andere discriminaties vegen ze hun gat.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be