Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2025, 08:56   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.389
Post Stellantis... zinkend schip? Alweer (plof)motorproblemen...

Na de benzinemotoren zijn ook de diesels aan de beurt.

Te snelle slijtage nokkenasketting...

Of willen ze meer BEV verkopen?

Het betreft ruim 1 miljoen wagens in Europa, diesellanden België al ca. 117.000, Frankrijk 636.000, enz...

In autoweek.nl heeft men alvast een overzicht klaar:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...g-1-5-bluehdi/

Weer terugroepactie Stellantis: probleem nokkenaskettingen 1.5 BlueHDi

Stellantis, de moedermaatschappij van merken als Fiat, Opel en Peugeot, moet opnieuw tienduizenden auto’s terugroepen in Nederland. Ditmaal zijn het dieselmotoren die de geest kunnen geven.

In heel Europa gaat het om meer dan een miljoen auto’s die zijn uitgerust met een zogeheten 1.5 BlueHDi-dieselmotor. Bij die zelfontbranders kan er een probleem zijn met de nokkenasketting, waardoor die te snel slijt. In de garage wordt onder meer nagekeken of de nokkenasketting vervangen moet worden. Er volgt ook een software-update en mogelijk wordt de olie vervangen.

Het gaat in totaal om 24.000 auto’s van vijf merken die werden gebouwd tussen oktober 2017 en januari 2023: Peugeot, Opel, Citroën, Fiat en DS. In totaal gaat het om 34 verschillende modellen. "Vanaf vandaag wordt al een klein aantal auto’s teruggehaald”, zegt Jeroen Maas, persvoorlichter van Stellantis. "Het gaat daarbij om de oudste modellen die het meeste risico lopen. Na de zomer, zo rond oktober, volgt de rest.”

Compensatie voor meer auto-eigenaren

Vanwege de problemen heeft Stellantis besloten om voor eigenaren van meer getroffen auto’s de onkosten te vergoeden. Het gaat om auto’s die maximaal tien jaar oud zijn of tot 240.000 kilometer op de teller hebben. "Voor iedereen die een auto heeft die binnen deze kaders valt, is de terugroepactie kosteloos”, aldus Maas.

Klanten die tussen begin 2023 en eind juni 2025 reparaties moesten laten uitvoeren die te maken hebben met het motorprobleem, kunnen bovendien compensatie aanvragen. Half juli wordt hiervoor een compensatieplatform opgetuigd, waar eigenaren ook terecht kunnen voor vragen. De Belgische tak van Stellantis heeft een persbericht online gezet over de terugroepactie.

Geen gewonden of doden door motorprobleem

Persvoorlichter Maas benadrukt dat het om een voorzorgsmaatregel gaat. „Er zijn geen ongevallen bekend, laat staan letselgevallen als gevolg van een kapotte motor.” Omdat in Nederland de laatste jaren relatief weinig diesels zijn verkocht vallen de aantallen mee, maar in andere landen gaat het om veel grotere aantallen. In België gaat het om ongeveer 117.000 diesels en in Frankrijk om maar liefst 636.000 voertuigen.

Het is de derde keer dat Stellantis met omvangrijke en ingrijpende terugroepacties komt. Eerder was er ook al sprake van compensatie voor problemen met # PureTech-motoren. En enkele weken geleden werd bekend dat 33.260 Nederlandse eigenaren van een Citroën C3 of DS3 met een defecte Takata-airbag het advies krijgen om hun auto niet meer te gebruiken.
# Bij de benzinemotoren (1,2 Pure Tech serie) was het een zeer ernstig probleem met de veel te snel slijtende distributieriem, hier alle details:
Citaat:
https://auto073.nl/problemen-distrib...etech-motoren/Het natte distributieriem systeem

De 1.2 PureTech-motor maakt gebruik van een ‘natte’ distributieriem, wat betekent dat de riem door de olie draait. Dit ontwerp kan echter leiden tot versnelde slijtage van de distributieriem. Wanneer de riem slijt, kunnen er losse deeltjes in de olie terechtkomen, wat verschillende problemen kan veroorzaken.
[....]
[....]
[....]

In welke modellen vinden we de 1.2 PureTech motor?

De 1.2 liter PureTech-motor met vermogens van 50 tot 130 kW wordt sinds 2014 gebruikt in de volgende modellen:

Peugeot: Peugeot 208, Peugeot 2008 SUV, Peugeot 308, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV, Peugeot Partner
Citroën: Citroën Berlingo, Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën C3 Picasso, Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso, Citroën DS3 & DS4
Opel: Opel Crossland X & Opel Grandland
Cilinderinhoud: 1.2 ltr.
Motorvermogen: 50, 60, 68, 75, 82, 96, 110 en 130 KW
Uitvoering: alle uitvoeringen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2025 om 09:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 09:47   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.978
Standaard

Er zijn tientallen miljoenen terugroepacties per jaar waar niet eens over gesproken wordt. En een distributieriem/nokkenasketting vervangen is nu ook het einde van de wereld niet.
Dat zit meestal al in het onderhoudspakket bij 100.000 km net als de rest van de aandrijfriemen.

Erger is het gesteld met klanten die er al problemen mee kregen. Een cylinderkop vervangen of een motor reviseren is een dure grap.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2025, 09:59   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er zijn tientallen miljoenen terugroepacties per jaar waar niet eens over gesproken wordt. En een distributieriem/nokkenasketting vervangen is nu ook het einde van de wereld niet.

Dat zit meestal al in het onderhoudspakket bij 100.000 km net als de rest van de aandrijfriemen.
Er zijn er idd veel meer, maar nu gaat het wel over Stellantis, die 2 dikke terugroepacties betreft ernstige motorproblemen heeft.

Natuurlijk zit zeker de distributieriem in het preventief onderhoudspaket WAS dat 175.000 km bij de Pure Tech, en de motor is naar de vaantjes bij 120.000 km ben je daar vet mee. En de motor naar de vaantjes zonder garantie is ook het einde van de wereld niet?

Citaat:
Erger is het gesteld met klanten die er al problemen mee kregen. Een cylinderkop vervangen of een motor reviseren is een dure grap.
En om die vele consumenten gaat het!

Nu is het onderhoudsinterval dus 100.000 km geworden.
Citaat:
Aanbevolen vervangingsinterval voor de distributieriem

Het oorspronkelijke onderhoudsschema voor de 1.2 PureTech-motoren adviseert om de distributieriem preventief te vervangen bij 175.000 km of 10 jaar. Echter, door de unieke constructie van deze motor en bekende problemen met de distributieriem wordt tegenwoordig geadviseerd om de riem te vervangen bij 100.000 km of 6 jaar.
Dus pakweg 2 dikke terugroepacties, de garages draaien dan overuren en-of de consumenten staan in de onderhoudsfile. Oh hoe duurzaam die plofmotoren toch zijn. Zelfs de motor van het jaar waren ze...

Het Stellantis-aandeel is overigens van $30 naar $10 gedaald op 2 jaar, 1 jaar geleden nog $20.
Dus min 50% op 1 jaar, en ik verwacht zeker een verdere daling.

Stellantis zal al die dure problemen moeten compenseren, na de meest gebruikte **benzinemotor nu ook hun dieseltje bij uitstek.
**
Citaat:
https://autofans.be/nl/nieuws/varia/...van-stellantis

13/09/2024
, 14u27

Stellantis gooit een reddingsboei uit voor eigenaars van een auto met 1.2 PureTech-benzinemotor. Dat blok kwam al meermaals in opspraak omwille van technische problemen, die voor rekening van de eigenaar waren indien de garantie verstreken was. Die garantie wordt nu verlengd na aandringen van Test Aankoop.

Van “PurePech” tot “Puree-Tech”
: het zijn maar een paar van de bijnamen die wel eens vallen wanneer het gaat over de 1.2-liter PureTech-benzinemotor. Die vind je sinds 2012 in het vooronder van een aantal modellen van onder andere Peugeot, Citroën en Opel en hoewel hij aanvankelijk goed was voor de titel ‘Motor van het Jaar’, keerden de kritieken nadien gestaag om. Zo zou de distributieriem van het 1.2-literblokje overmatig slijten omdat die door het oliereservoir loopt, wat op zijn beurt problemen met de oliedruk kan veroorzaken. In sommige gevallen kan dat leiden tot een motorstoring maar kopers die dat meemaken, krijgen nu eindelijk hulp.

Langere garantie… maar weet men dat wel?

Consumentenorganisatie Test Aankoop laat namelijk weten dat Stellantis, moederhuis van onder andere Peugeot, Citroën en Opel, de garantieperiode van de 1.2-liter PureTech-benzinemotor nu ook in België heeft verlengd. Zo kunnen eigenaars in ons land voortaan op tussenkomst van de fabrikant rekenen bij problemen die zich met de motor voordoen in de eerste 10 jaar, of binnen de 175.000 kilometer. De beslissing komt er nadat Test Aankoop in december 2023 klacht indiende bij de Economische Inspectie. Iets later verlengde Stellantis dan al de garantie op 1.2 PureTech-blokjes in Frankrijk, Nederland en Spanje maar op bevestiging van een gelijkaardige actie voor België bleef het wachten, tot nu dus.
175.000 km is exact het oorspronkelijk onderhoudsinterval van de distributieriem.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2025 om 10:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be