![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
|
![]() Citaat:
Goed 5 jaar geleden tankte iedereen benzine rond de 1 Euro, die steeg zelfs enkele jaren boven 1,70. De laatste weken terug wat dalend. En waren mijn garagerekeningen (onderhoud van de auto) ook een pak lager. Feit blijft dat een EV amper onderhoud nodig heeft. De rijkosten ook algemeen (veel) goedkoper als men echt vergelijkbare wagens neemt, zeker vanaf middenklasse. Daar zullen EV-eigenaars veel beter kunnen op antwoorden. Want ik weet daar geen bal van, maar ik kan het wel aan ADAC vragen, en de Duitse elecprijs is duurder dan hier. ![]() Maar nog gemakkellijker is het met deze Vlaanse tool eens te proberen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 12:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.387
|
![]() Ja ik hoor ook wel eens zo een sukkel van een vriend die me weet te vertellen dat hij 750 euro betaalde voor een onderhoud van zijn Toyota CHR die 60.000 km op de teller heeft.
Vraag me altijd af wat die gangsters daar dan allemaal aan hebben onderhouden ?? Een Toyota met 60.000 km ![]() ![]() Ik heb dat NOG NOOIT in mijn leven betaald. ![]() En nogmaals ik zou die onderhoudsfacturen van die EV bedrijfswagens wel eens willen zien......Een vriendin van me heeft er ene zo een VW ID4 Maar ze heeft uiteraard nog nooit een factuur gezien.....zo is het natuurlijk altijd heel goedkoop ![]() Goedkoper ? ![]() ![]() ![]() Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen, en dus minder onderhoud. Klinkt als een cadeau? Maar stel je vreugededansje toch maar even uit, want er loert een nieuwe realiteit om de hoek. Met het ouder worden van de EV's beginnen de slijtagekosten de pan uit te rijzen, en daar is niet iedereen klaar voor. Geen olie, geen filters, maar wél een heleboel andere zorgen In vergelijking met een klassieke benzine- of dieselmotor lijken elektrische wagens een zegen: geen olie die ververst moet worden, geen roetfilters die verstopt raken en geen versleten distributieriemen. Dat betekent minder vaak naar de garage én lagere facturen, althans op het eerste gezicht. De praktijk blijkt iets minder rooskleurig. Een EV heeft immers nog altijd banden, remmen en ophangingssystemen. En net daar wringt het schoentje. Door het hogere gewicht en het enorme koppel slijten die onderdelen sneller dan bij een klassieke wagen. Waar je vroeger misschien 40.000 kilometer met een set banden deed, zijn die bij een elektrische krachtpatser na amper 10.000 kilometer al aan vervanging toe. En dat zijn geen doorsnee bandjes: bredere, zwaardere rubberen monsters die al gauw 1.000 euro per set kosten. Zwaarder, sneller, duurder Die slijtage is geen toeval. Elektrische wagens zijn zware massieve batterijpakketten op wielen. Een instapmodel weegt al snel twee ton; de ‘long range’-versies richting de 2,6 ton gaan. Combineer dat met een acceleratievermogen waar sportwagens jaloers op zijn, en de impact op dempers, veringen en rubbers van draagarmen is gigantisch. Schokdempers en ophangingsrubbers verslijten razendsnel door de continue belasting. Voeg daar de constante stress van snelle acceleraties aan toe, en je krijgt een cocktail van dure reparaties. Maar er is meer. De warmtepomp, die in EV’s een cruciale rol speelt in temperatuurbeheer, begeeft het vaak al na 30.000 tot 50.000 kilometer – een fractie van de levensduur bij een klassieke wagen. Vervangingskosten? Meer dan duizend euro. https://p-magazine.com/nl/articles/z...r-in-onderhoud Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 juli 2025 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
|
![]() Citaat:
"De constante stress van snelle acceleraties" ![]() Neem eens gewoon de pannenstatistiek van ADAC. Dan steken de petrolheads beter hun kop in het zand. ![]() ff een stukje vertalen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 18:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.439
|
![]() Die 1 op 10 gaat over tweedehandswagens. Bij de nieuwe wagens zal dat hoger liggen. Ik merk dagelijks hoe meer en meer mensen met elektrische wagens beginnen rijden en overal laadpalen verschijnen. Verscheidene collega's rijden al elektrisch, en die hebben geen bedrijfswagens.
Of dat iets uitmaakt voor het klimaat of onze leefomgeving ? Ik denk het niet. We moeten van de particuliere auto af, naar publiek vervoer.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
|
![]() vervolg van de links op basis van ADAC, en P-magazine is er helaas niet bij, of heb ik niet gevonden, AI ook niet.
![]() https://www.autointernationaal.nl/20...etrouwbaarder/ Duitse ANWB: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder 7 april 2025 Uit de ‘Pannenstatistik 2025’ van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat elektrische auto’s in de praktijk minder storingsgevoelig zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De analyse is gebaseerd op ruim 3,6 miljoen pechmeldingen in 2024. De uitkomst toont aan dat jonge elektrische auto’s gemiddeld veel minder vaak langs de weg stranden dan vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor. De nieuwste cijfers bevestigen volgens de ADAC wat veel mensen al vermoeden: elektrische personenwagens zijn betrouwbaarder dan hun conventionele tegenhangers, zeker in de eerste jaren. In 2024 registreerde de Duitse automobilistenclub 3.633.154 pechgevallen (3 procent meer dan in 2023), waarvan 43.678 met een elektrische auto. Dit was weliswaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2023, maar toch zijn elektrische voertuigen minder vaak het slachtoffer van pech dan modellen met een verbrandingsmotor, aldus de ADAC. Drukste dag was 9 januari met bijna 20.000 meldingen. De pechkans is volgens de ADAC bij elektrische auto’s ruim de helft lager dan bij modellen met een benzine- of dieselmotor. Bij exemplaren die in de periode 2020 tot en met 2022 voor het eerst op de weg zijn toegelaten, kwamen bij de elektrische voertuigen 4,2 pechgevallen per 1.000 voertuigen voor. Bij auto’s met een verbrandingsmotor waren dat volgens de automobilistenclub 10,4 pechgevallen. Volgens de ADAC is deze trend te verklaren door de forse verbetering in de bouwkwaliteit van elektrische auto’s. Kinderziektes bij modellen van de eerste generatie (zoals de Ford Focus Electric, Jaguar I-Pace, eerste generatie Nissan Leaf) worden gaandeweg geëlimineerd, dankzij een ‘steile leercurve’ van de fabrikanten. Bij 2 tot 4 jaar oude voertuigen was het aantal pechgevallen bij modellen met een verbrandingsmotor op 9,4 per 1.000 exemplaren tegenover slechts 3,8 bij elektrische auto’s. Dat maakt ze gemiddeld 2,5 keer zo betrouwbaar. https://duurzametech.nl/content/nieu...randingsmotor/ https://www.knac.nl/adac-evs-betrouw...randstofmotor/ https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...brandstofauto/ https://gocar.be/nl/autonieuws/betro...elfde-probleem bijna eindeloos lang is die rij links: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 18:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
|
![]() Citaat:
Maar vraag het eens aan de stedelingen in Noorwegen of zelfs China. Publiek vervoer? 95% van de puur electrische bussen van de wereld zullen wel in China rijden, taxis mss ook. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 19:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.387
|
![]() Citaat:
![]() EV’s hebben méér problemen dan benzineauto’s Meer problemen voor EV’s Daarin komen interessante resultaten naar voren. J.D. Power constateert namelijk dat EV’s méér problemen hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Benzine- en dieselauto’s hebben gemiddeld 180 problemen per 100 auto’s, bij EV’s gaat het om 266 problemen. Nu zullen dit niet allemaal grote problemen zijn, maar het verschil is significant. https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-h...eautos-6916294 In al die onderzoeken heeft diegene die het publiceert altijd gelijk. Vandaag lees je iets en morgen weer ney het tegensgestelde....Is met alles zo. Ik lees dat even maar meestal met een ferme glimlach op mijn gelaat. VAB: elektrische auto’s hebben even vaak pech als klassieke auto’s. De reden is anders dan velen denken… https://www.autonieuws.be/nieuws/vab...n-velen-denken En dan moeten we niet vergeten het belangrijkste en dat is dat de meeste EV omzeggens heel recente nieuwe auto's zijn en de meeste benzine en diesel auto's gemiddeld een pak ouder.....Dus vergelijken kunnen we pas binnen 10 jaar en dan zou het wel eens een heel ander veraal kunnen worden met EV's die er meer dan 200.000 km hebben opzitten Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 juli 2025 om 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
|
![]() ADAC is ruim voldoende. Daar kun je niet tegen he, lees nog eens opnieuw P-magazine.
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Je begrijpt blijkbaar ook het verschil niet tussen problemen of futiliteiten en echte pannes, dus echte betrouwbaarheid van de wagen, pannes die geld kosten bij uw garagist. J.D. Power is echt belachelijk : wat kan de auto daaraan doen als de bestuurder de handleiding van zijn BEV niet begrijpt, de sofware niet onder de knie krijgt? Niet begrijpt wat bepaalde waarschuwingen betekenen en kan vermijden? Niet begrijpt hoe de multimedia bedient moet worden? enz... Begrijp jij wel echt jouw links? De meeste problemen hebben nougabollen met de aandrijving of motor te maken. Ik laat AI aan het woord wat die analyseert uit die -soms onnozele- J.D. Power rapporten: Citaat:
J.D. Power en P-magazine verschillen niet veel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 22:29. |
||||||
![]() |
![]() |