Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2025, 19:24   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Leveranciers worden verplicht om een vast tarief voor energie te voorzien.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...cb356b52&ei=16

Of dit een echt goed plan is, weet ik niet.
Zo'n vast tarief werkt naar twee kanten hé.
Meestal (eigenlijk altijd) is zo'n vast tarief duurder dan een variabel contract.

In de coronatijd heb ik daar wel voordeel mee gehad omdat ik net daarvoor een vast contract afgesloten had.

Tijdlijn van implementatie
Grotere leveranciers (leveranciers met meer dan 200.000 aansluitingen) moeten in 2027 contracten met vaste tarieven implementeren, maar alle energieleveranciers moeten deze in 2029 aanbieden. Naast contracten met een vast tarief moeten leveranciers nog steeds variabele en dynamische tariefopties aanbieden, zodat consumenten het contract kunnen kiezen dat het beste bij hun behoeften past. Dat meldt De Tijd.

Risicopremie en cijfers 2024
Het is belangrijk om op te merken dat aan contracten met een vast tarief vaak een hoger prijskaartje hangt vanwege het inherente risico voor leveranciers. Deze “risicopremie” compenseert hen voor de mogelijkheid dat klanten overstappen naar goedkopere tarieven wanneer ze gebonden zijn aan de overeengekomen prijs en looptijd.

Uit het prijzenrapport van de Vlaamse Nutsregulator bleek dat een doorsnee Vlaams gezin vorig jaar gemiddeld 1.144 euro voor elektriciteit betaalde en 1.439 euro voor aardgas.

In 2024 betaalde één op de vier Vlaamse gezinnen met een vast contract gemiddeld 254 euro meer voor elektriciteit dan die met een variabel contract, en 375 euro meer voor aardgas.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 20:31   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Ik ben onlangs van variabel naar dynamisch gegaan bij Ecopower.

Ik ga dat alvast minimum 1 jaar uitproberen. En dan het totaal van 12 maanden vergelijken.

Ik krijg dus elke maand een maandelijkse afrekeningsfactuur die elke maand zal verschillen.
De eerste volle maand juni was alvast 60 €.

(voorschotfactuur van het variabel contract was vaste 77 €/maand)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2025, 20:33   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Het is hoe dan ook een gok welk tarief je kiest.
Sommige mensen zullen zich gelukkiger voelen bij een vast tarief dus het is een goede zaak dat die optie er is (zal zijn).
Oud 9 juli 2025, 20:34   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ben onlangs van variabel naar dynamisch gegaan bij Ecopower.

Ik ga dat alvast minimum 1 jaar uitproberen. En dan het totaal van 12 maanden vergelijken.

Ik krijg dus elke maand een maandelijkse afrekeningsfactuur die elke maand zal verschillen.
De eerste volle maand juni was alvast 60 €.

(voorschotfactuur van het variabel contract was vaste 77 €/maand)
Dynamisch is het eerlijkst. Je betaalt op ieder moment de échte prijs.
Oud 12 juli 2025, 10:42   #5
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Wie interesseert het een fluit wat een van de politieke leugenaars weer komt voorspellen over wat gelijk welke regering in 2027 of 2029 of zelfs 2035 misschien zou gaan doen?

Die politieke kazakkendraaiers veranderen en draaien regeltjes terug om de haverklap.
Oa de mier in onderwijs en brouns voor bouw/renovatie.
Citaat:
Vlaams Minister van Energie, neemt maatregelen om meer stabiliteit in de energieprijzen voor de consument te garanderen.
Vlaanderen legt vanaf 2027 energiecontracten met vaste tarieven op.
……
Het gros van de energieleveranciers moet straks minstens één contract met vaste prijzen aanbieden.
Wat is het nut voor de consument in 2025 aan een beloofde maatregel voor 2027 van die rooie snotneus? Niks, noppes, nougabollen.
En er is keuze genoeg van leveranciers die al vaste energiecontracten aanbieden.

Overigens: wat is het verschil tussen een vast energiecontract en een energiecontract met vaste prijzen?

Kletskous de praetere zou, in plaats van madame soleil te spelen, beter eerst in 2025 de discriminatie van dynamische contracten al eens wegwerken en verplichten dat alle klanten gelijk behandeld moeten worden waarmee elke klant moet kunnen kiezen om maandelijks het werkelijke verbruik af te rekenen.
Oud Gisteren, 09:47   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...cb356b52&ei=16

Of dit een echt goed plan is, weet ik niet.
Zo'n vast tarief werkt naar twee kanten hé.
Meestal (eigenlijk altijd) is zo'n vast tarief duurder dan een variabel contract.

In de coronatijd heb ik daar wel voordeel mee gehad omdat ik net daarvoor een vast contract afgesloten had.

Tijdlijn van implementatie
Grotere leveranciers (leveranciers met meer dan 200.000 aansluitingen) moeten in 2027 contracten met vaste tarieven implementeren, maar alle energieleveranciers moeten deze in 2029 aanbieden. Naast contracten met een vast tarief moeten leveranciers nog steeds variabele en dynamische tariefopties aanbieden, zodat consumenten het contract kunnen kiezen dat het beste bij hun behoeften past. Dat meldt De Tijd.

Risicopremie en cijfers 2024
Het is belangrijk om op te merken dat aan contracten met een vast tarief vaak een hoger prijskaartje hangt vanwege het inherente risico voor leveranciers. Deze “risicopremie” compenseert hen voor de mogelijkheid dat klanten overstappen naar goedkopere tarieven wanneer ze gebonden zijn aan de overeengekomen prijs en looptijd.

Uit het prijzenrapport van de Vlaamse Nutsregulator bleek dat een doorsnee Vlaams gezin vorig jaar gemiddeld 1.144 euro voor elektriciteit betaalde en 1.439 euro voor aardgas.

In 2024 betaalde één op de vier Vlaamse gezinnen met een vast contract gemiddeld 254 euro meer voor elektriciteit dan die met een variabel contract, en 375 euro meer voor aardgas.
Welk contract ze ook aanbieden, het blijft gokken he?

Maar zinnen als "In 2024 betaalde één op de vier Vlaamse gezinnen met een vast contract gemiddeld €254 meer..." zijn ook behoorlijk misleidend.
Want die zeggen eigenlijk evenveel als "In 2024 brachten aandelen van Microsoft x% meer op dan die van ABInbev" maar de mensen laten zich er wel door sturen.

Eignelijk is het simpel: wil je vooraf weten wat je betaalt: pak een vast.
Wil je het risico lopen meer te betalen maar ook de kans hebben om goedkoper af te zijn: pak een variabel.
Kan je je verbruik sturen zodat je steeds op de goedkoopste momenten verbruikt: pak een dynamisch.

Er zijn op dat punt geen 'beste' beslissingen.

Citaat:
Dat was hier ook zo, maar dat was ook gewoon toeval en geen berekende zet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be