Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 12:28   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard Verkeerslawaai in steden nog altijd te hoog.

Voel je h€t komen?

Het haalt deze middag het nieuws.

Ondanks geleidelijk strengere geluidsnormen van voertuig- en bandengeluid is het nog altijd te luid volgens onderzoekers. Dus die normen helpen te weinig.

Dag en nacht worden "de opgelegde grenzen" overschreden.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09...geluidshinder/

Verkeerslawaai weegt op leefkwaliteit in Gent, Leuven en Antwerpen: "Link met slaapproblemen en stress"

Vooral wegverkeer leidt tot geluidsoverlast. Dat blijkt uit De Oorzaak, een grootschalig onderzoek van De Morgen, UZA en UAntwerpen naar omgevingsgeluid. Bovendien is er een sterke link tussen te veel geluid en gezondheidsproblemen. "Geluidshinder is een structurele uitdaging in stedelijke omgevingen", zegt onderzoeker Cedric Vuye (UA).

Sofie Laermans 7 uur geleden

Erg verrassend klinkt het misschien niet: wegverkeer is de grootste bron van geluidshinder. Dat blijkt uit data van de bijna 1.500 slimme geluidssensoren die maandenlang geluid registreerden in Gent, Leuven en Antwerpen.

Ook blijkt dat het geluidsniveau vaak hoger ligt dan de drempels die onderzoekers vooropstellen: 60 decibel (dBA) als gemiddelde overdag en 50 dBA als richtwaarde voor 's nachts. Aan de straatkant werd de drempel in bijna de helft van de gevallen overschreden.

"Dat toont aan dat verkeerslawaai een structurele uitdaging vormt in stedelijke omgevingen", zegt hoofdonderzoeker prof. Cedric Vuye (UA).

Onschuldig is dat niet volgens Vuye. "Overlast door geluidsproblemen is een van de belangrijkste milieuproblemen. We wonen dicht bij elkaar en er is weinig afstand tussen ons en de geluidsbron."
Citaat:
https://v2charge.com/nl/hoe-vermijd-geluidsoverlast/

Geluidsoverlast vermijden: de rol van elektrische mobiliteit

augustus 30, 2023
Uiteraard geldt dat ook voor stillere electrische (bouw)machines.
Citaat:
https://www.theguardian.com/world/20...building-sites
Fri 10 Jan 2025

Sites without sound: Oslo leads in quiet, low-emission electric construction

Norwegian capital’s sites were 98% free of fossil fuels last year, and it aims to increase use of electric machinery.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 12:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 13:05   #2
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voel je h€t komen?

Het haalt deze middag het nieuws.

Ondanks geleidelijk strengere geluidsnormen van voertuig- en bandengeluid is het nog altijd te luid volgens onderzoekers. Dus die normen helpen te weinig.

Dag en nacht worden "de opgelegde grenzen" overschreden.





Uiteraard geldt dat ook voor stillere electrische (bouw)machines.

Wat is in godsnaam het verschil dan tussen steden en of andere gemeenten. Ik woon in de stad en in mijn straat komt ieder kwartier een auto voorbij bijgevolg totaal geen verkeerslawaai. Ga ik hier 10 km verder in een Vlaamse zogenaamde groene gemeente is er een pak meer verkeer en ik ken zelfs straten waar ze in de file staan in die zogezegde boerengemeenten met alle lawaai vandien.

Zelfde zever met LEZ. Mijn verkeersluwe straat is een LEZ maar een veel drukkere straat in pakweg Beersel is geen LEZ.

Maar t'ja van de digitale generatie mag je veel verwachten behalve nog rationeel redeneren.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 13:09.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 13:13   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is in godsnaam het verschil dan tussen steden en of andere gemeenten. Ik woon in de stad en in mijn straat komt ieder kwartier een auto voorbij bijgevolg totaal geen verkeerslawaai. Ga ik hier 10 km verder in een Vlaamse zogenaamde groene gemeente is er een pak meer verkeer en ik ken zelfs straten waar ze in de file staan in die zogezegde boerengemeenten met alle lawaai vandien.

Zelfde zever met LEZ. Mijn verkeersluwe straat is een LEZ maar een veel drukkere straat in pakweg Beersel is geen LEZ.

Maar t'ja van de digitale generatie mag je veel verwachten behalve nog rationeel redeneren.
Een stad is een stad hé, Durbuy is ook een stad. Daarom gaat het niet, het gaat ook niet over LEZ. Wat kleinere steden zoals Leuven en Mechelen enz...hebben geen LEZ. In Leuven (topic) hebben ze ook geluidsmetingen gedaan.

Het gaat dus over geluidsmetingen in het algemeen, je kunt beter die link eens lezen.

Over waar jij en ik woon gaat het al helemaal niet. Ik woon in een doodlopende straat en heb wslk nog minder verkeer dan jij, want enkel een paar buren passeren daar 2 keer per dag. Ik heb daar bewust voor gekozen (of had de luxe) net daar te bouwen en niet ergens anders.

Het centrum van een gemeente met veel verkeer zal ook navenant veel verkeerslawaai maken. Gemeentewegen waar de rijhuizen quasi op enkele meters tegen een verkeersdrukke straat idem. Luchtvervuiling en geluid (die huizen staan soms leeg of worden verlaten, waardeverlies te hoog, speculatie enz...)

Citaat:
Zelfde zever met LEZ. Mijn verkeersluwe straat is een LEZ maar een veel drukkere straat in pakweg Beersel is geen LEZ.

Maar t'ja van de digitale generatie mag je veel verwachten behalve nog rationeel redeneren.
LEZ zijn uitlaatemissies, volgens jou stoppen die uitlaatemissies dan gewoon van drukke straat tot verkeersluwe straat die een huizenblok verder ligt, heel wereldvreemd die rationele redenering van een analoge generatie.

Had je liever dat ze van de ganse Vlaamse ruit LEZ maken? In het Roergebied is het quasi al jaren feit (zonder groene fijnstofsticker mag je daar de snelweg niet verlaten)

Aja, het topic onderwerp blijft (verkeers)geluid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik woon in de stad en in mijn straat komt ieder kwartier een auto voorbij bijgevolg totaal geen verkeerslawaai
Rijden daar enkel electrische wagens?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 13:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 12:01   #4
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.124
Standaard

Elektrische wagens maken evenveel lawaai als plofwagens boven de 30 km/u. Ze zijn meestal groter en zwaarder. Daarnaast maken ze ook nog eens meer lawaai bij het in achteruit staan, alsof ze camionettes zijn met een serieuze dode hoek.

Mijn enige hoop op verbetering is dat er ooit minder publieke ruimte gaat verspild en verlelijkt worden door straten vol geparkeerde wagens wanneer eindelijk de zelfrijdende taxi's goedkoop gaan passagiers vervoeren. Voor de rest verwacht ik geen verbetering. Integendeel.

Het raarste is dat autodebielisten zelf beseffen hoeveel overlast en vervuiling ze bezorgen. Dat blijkt uit hoe blij ze zijn als er door werken in de straat eens geen verkeer is. Ho, amai, zalig he. Ik denk dat het daarom is dat zovelen zo snel op fietsers vitten, uit schuldbesef. Omdat ze beseffen dat ze stalken, aanranden, vergiftigen, vermoorden en de wereld tot een hel maken voor eenieder die zichzelf niet steeds met een automobiel verplaatst.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : Vandaag om 12:01.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:03   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Elektrische wagens maken evenveel lawaai als plofwagens boven de 30 km/u.
Het gaat over stedelijk verkeerslawaai. Dus daar maken EVs veel minder geluid, je bevestigt het.

In de drukke stad staan de autos dikwijls stil en wordt er dus veel minder dan 30 kmu gemiddeld gereden (15 kmu). In Brussel is de algemene Vmax zelfs 30 kmu geworden.

In het stadscentrum - ook tijdens rustigere - uren zal/kan de auto gemiddeld niet sneller zijn dan de fiets, en zeker tijdens de spitsuren is de gewone fiets veel sneller dan de auto:
Citaat:
https://www.standaard.be/binnenland/.../42000151.html

Fiets in spits kwartier sneller dan auto

Binnen een straal van twaalf kilometer rond het Antwerpse stadscentrum klopt tijdens de ochtendspits de fiets de wagen met 15 tot 20 minuten.
15 december 2016
Citaat:
Met een stadsfiets is de gemiddelde snelheid in het stadscentrum tussen de 13 en 22 km/u, terwijl de gemiddelde snelheid van een auto daar vaak lager ligt, rond de 15 km/u door verkeersdrukte en files. Fietsers hebben daarom voordelen in de stad, omdat ze vlotter kunnen doorfietsen en parkeerproblemen vermijden.

https://www.megabikemobility.be/blog...s-voor-de-stad


Citaat:
Stillere straten in de stad - EV's kunnen helpen om het lawaai te verminderen.

Geluidsoverlast in steden is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een belangrijk gezondheidsprobleem - en elektrische voertuigen kunnen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van het lawaai. Naast het uitstoten van nul uitlaatgassen, zijn volledig elektrische voertuigen ook veel stiller dan hun diesel- en benzine-tegenhangers.

Snelheid van 0 - 30 km/u.

Over het algemeen zijn elektrische voertuigen bij een constante lage snelheid ongeveer 2-5 dB stiller dan vergelijkbare voertuigen met verbrandingsmotoren. Als elektrische voertuigen waarschuwingsgeluiden gebruiken om de veiligheid van voetgangers te verbeteren, is het verschil ongeveer 1 dB minder.

https://www.hyundai.com/be/nl/elektr...-lage-snelheid
Een lange rij autos die stil staan voor een rood licht bvb, neem nu 2 rijvakken, dus waar ook diesel-autos en dus vrachtwagens en bussen kunnen bijstaan. Geluidsbronnen moet men wel log_10 logaritmisch tesamentellen.

Dus hoe meer EV hoe stiller het STADSverkeer.

Citaat:
Ze zijn meestal groter en zwaarder.
Ik denk het niet. Bovendien speelt dat geen rol qua geluid.

Citaat:
Daarnaast maken ze ook nog eens meer lawaai bij het in achteruit staan, alsof ze camionettes zijn met een serieuze dode hoek.
Dat doen ze helemaal niet.
Tenzij je het verplicht geluidssysteem bedoelt voor de veiligheid maar dan moeten ze rijden (onder 30 kmu) en niet stilstaan, en ook dan zijn ze 1 db stiller, een geluidsverschil wat men bij 1 EV niet hoort maar wel bij 10 piepende plofwagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:53   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Mijn enige hoop op verbetering is dat er ooit minder publieke ruimte gaat verspild en verlelijkt worden door straten vol geparkeerde wagens wanneer eindelijk de zelfrijdende taxi's goedkoop gaan passagiers vervoeren. Voor de rest verwacht ik geen verbetering. Integendeel.
Deelwagens die dan electrisch zijn.

Zelfs in ons kleine centrum hebben we een electrische deelwagen staan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 14:06   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deelwagens die dan electrisch zijn.

Zelfs in ons kleine centrum hebben we een electrische deelwagen staan.
Wij zijn daar ook mee begonnen.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 15:51   #8
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het gaat over stedelijk verkeerslawaai. Dus daar maken EVs veel minder geluid, je bevestigt het.

In de drukke stad staan de autos dikwijls stil en wordt er dus veel minder dan 30 kmu gemiddeld gereden (15 kmu). In Brussel is de algemene Vmax zelfs 30 kmu geworden.
De stad wordt doorsneden door ringwegen (autostrades), verbindings- en toegangswegen waar de snelheden hoger zijn dan 30 km/u. Het geluid en de daver ervan is bijna overal te horen en voelen.

Citaat:
Dus hoe meer EV hoe stiller het STADSverkeer.
Hier en daar misschien in een woonwijk waar geen doorgaande verbindings- en toegangswegen zijn. Er zijn maar weinig plaatsen waar dat niet het geval is. Jij woont en leeft duidelijk niet in een stad.

Citaat:
Ik denk het niet. Bovendien speelt dat geen rol qua geluid.
Gewicht speelt geen rol bij het geluid dat de banden maken op het wegdek ?

Citaat:
Dat doen ze helemaal niet.
Tenzij je het verplicht geluidssysteem bedoelt voor de veiligheid maar dan moeten ze rijden (onder 30 kmu) en niet stilstaan, en ook dan zijn ze 1 db stiller, een geluidsverschil wat men bij 1 EV niet hoort maar wel bij 10 piepende plofwagens.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=360
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 17:09   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De stad wordt doorsneden door ringwegen (autostrades), verbindings- en toegangswegen waar de snelheden hoger zijn dan 30 km/u. Het geluid en de daver ervan is bijna overal te horen en voelen.
De metingen werden allemaal gedaan in woonstraten waar de huizen op pakweg max 2 meter van de straat staan, zoals op de foto van TS.
De sensoren hangen ook op slaapkamerniveau, dus ook 2e verdiep.

Bekijk dus de foto van link in Topicstarter: (die foto ga ik niet plakken, klik hier maar op:
https://images.vrt.be/vrtnws_share/2...3f5082962f.jpg

link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09...geluidshinder/

Citaat:
Hier en daar misschien in een woonwijk waar geen doorgaande verbindings- en toegangswegen zijn. Er zijn maar weinig plaatsen waar dat niet het geval is. Jij woont en leeft duidelijk niet in een stad.
Voor dat te weten moet je daar helemaal niet permanent wonen of leven.
Ik heb genoeg grote steden bezocht als voetganger en als toerist. Dus xxx-overnachtingen in een stadshotel tellen daar ook bij.

Dus je hebt duidelijk de topicstarter niet echt gelezen:
Citaat:
Erg verrassend klinkt het misschien niet: wegverkeer is de grootste bron van geluidshinder. Dat blijkt uit data van de bijna 1.500 slimme geluidssensoren die maandenlang geluid registreerden in Gent, Leuven en Antwerpen.

Ook blijkt dat het geluidsniveau vaak hoger ligt dan de drempels die onderzoekers vooropstellen: 60 decibel (dBA) als gemiddelde overdag en 50 dBA als richtwaarde voor 's nachts. Aan de straatkant werd de drempel in bijna de helft van de gevallen overschreden.
Citaat:
Gewicht speelt geen rol bij het geluid dat de banden maken op het wegdek ?
Je mag het zelf eens aantonen, ik ben benieuwd.

Bij stilstand of 0 kmu tot 30 kmu? Nee. Want de EVs zijn daar 2 tot 5 db stiller, quote niet gelezen?

En boven de 30 kmu tot 70 kmu is het vooral het soort wegdek en in veel mindere mate de banden die het geluid bepalen. Ggl maar op fluisterasfalt.

Bovendien worden banden voor electrische wagens speciaal ontworpen zodat ze stiller zijn dan banden van plofwagens, ik toon even de links:
Citaat:
Ja, elektrische auto's hebben inderdaad speciale banden die stiller zijn en trillingen absorberen, omdat het geluid van de banden bij een elektrische auto veel duidelijker hoorbaar is dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Deze banden, vaak met een geluiddempende schuimlaag aan de binnenkant, verminderen het waarneembare rolgeluid, wat het rijcomfort aanzienlijk verhoogt.

https://www.michelin.nl/auto/advies/...he-auto-banden
https://www.audi.be/nl/stories/techn...ocale-brillen/
https://www.autodewildt.nl/banden-vo...n%20vermindert.
Voldoende?

Bij hogere snelheden is het windgeluid of de aerodynamica van de wagen die het buitengeluid van de wagen bepaalt.

En bij mijn weten zijn BEVs (9 kansen op 10) aerodynamischer dan hun plofversie. Daar hoeft geen link van

Ga je nu nog verder mekkeren over electrische wagens zonder u eerst te informeren?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 17:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:05   #10
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De metingen werden allemaal gedaan in woonstraten waar de huizen op pakweg max 2 meter van de straat staan, zoals op de foto van TS.
De sensoren hangen ook op slaapkamerniveau, dus ook 2e verdiep.

Bekijk dus de foto van link in Topicstarter: (die foto ga ik niet plakken, klik hier maar op:
https://images.vrt.be/vrtnws_share/2...3f5082962f.jpg

link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09...geluidshinder/


Voor dat te weten moet je daar helemaal niet permanent wonen of leven.
Ik heb genoeg grote steden bezocht als voetganger en als toerist. Dus xxx-overnachtingen in een stadshotel tellen daar ook bij.

Dus je hebt duidelijk de topicstarter niet echt gelezen:



Je mag het zelf eens aantonen, ik ben benieuwd.

Bij stilstand of 0 kmu tot 30 kmu? Nee. Want de EVs zijn daar 2 tot 5 db stiller, quote niet gelezen?

En boven de 30 kmu tot 70 kmu is het vooral het soort wegdek en in veel mindere mate de banden die het geluid bepalen. Ggl maar op fluisterasfalt.

Bovendien worden banden voor electrische wagens speciaal ontworpen zodat ze stiller zijn dan banden van plofwagens, ik toon even de links:

Voldoende?

Bij hogere snelheden is het windgeluid of de aerodynamica van de wagen die het buitengeluid van de wagen bepaalt.

En bij mijn weten zijn BEVs (9 kansen op 10) aerodynamischer dan hun plofversie. Daar hoeft geen link van

Ga je nu nog verder mekkeren over electrische wagens zonder u eerst te informeren?
Ik lees inderdaad de drek aan links niet die je steevast post, onder meer omdat ik al een aantal keren merkte dat je dat zelf ook niet doet.

Citaat:
Vuye: “In beperkte mate, afhankelijk van de snelheid. Bij lage snelheden zijn elektrische voertuigen stiller omdat dan het motorgeluid meer doorweegt dan het rolgeluid van de banden en de motoren van elektrische wagens nauwelijks geluid maken. Maar bij snelheden hoger dan 30 ?* 40 kilometer per uur wordt het rolgeluid van de banden dominant en vervalt dat voordeel. Dan primeert het rolgeluid en ik durf te stellen dat elektrische wagens bij hogere snelheden meer rolgeluid produceren omdat ze zwaarder zijn.” Bron.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:12   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik lees inderdaad de drek aan links niet die je steevast post, onder meer omdat ik al een aantal keren merkte dat je dat zelf ook niet doet.
Dus ik heb gelijk.

Citaat:
Vuye: “In beperkte mate, afhankelijk van de snelheid. Bij lage snelheden zijn elektrische voertuigen stiller omdat dan het motorgeluid meer doorweegt dan het rolgeluid van de banden en de motoren van elektrische wagens nauwelijks geluid maken. Maar bij snelheden hoger dan 30 ?* 40 kilometer per uur wordt het rolgeluid van de banden dominant en vervalt dat voordeel. Dan primeert het rolgeluiden ik durf te stellen dat elektrische wagens bij hogere snelheden meer rolgeluid produceren omdat ze zwaarder zijn
(die link van de Morgen kan ik niet openen en stond niet in TS)

Helaas voor jou bewijst die gedurfde stelling van VUYE niets.

En VUYE zal mogelijk geen rekening houden dat banden van BEV speciaal ontworpen zijn voor significant minder geluid (tot 20% minder) en ook minder rolweerstand (voor meer rijbereik).

Metingen doen dat wel. En daar heb ik ook links van:
https://www.sdc-cde.ch/en/newnsb/DHVAKAxdFkHCa1x4lLxpT

Bovendien zijn BEV niet altijd zwaarder (meestal zijn plug-in hybrides versies en zelfs bepaalde diesels zwaarder). Ook dat heb ik al aangetoond.
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...omatic_DPF.pdf
BMW 530d Gran Turismo Automatic (DPF) : Leergewicht 2130 kg
Als men veel stillere straten wil kan men ook fluisterasfalt leggen, brengt het meeste op, linkje van Gent:
Citaat:
https://persruimte.stad.gent/168943-...egdek-in-gent/

In de Noorderlaan in Gent werd over een lengte van 44 meter een proefvak aangelegd met een 'ultrastil' wegdek. Dit wegdek bestaat uit rubber, steentjes en bindmiddel en vermindert geluidshinder door wegverkeer met 7 tot 12 decibel. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en de Stad Gent willen de mogelijkheden van dit zogenaamde 'ultrastil wegdek' verder onderzoeken in het kader van het Europese project LIFE-NEREiDE, om zo de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.

Wie bij een drukke weg woont, heeft geregeld last van geluidshinder. Dat geluid wordt grotendeels veroorzaakt door het contact van de banden met het wegdek. Voortdurend razen er auto’s, bussen en vrachtwagens over het asfalt of het beton. Het geluid dat de motor maakt is vanaf een snelheid van 30 ?* 40 km/u verwaarloosbaar in vergelijking met dat wegdekgeluid. Vandaag bestaan er al heel wat maatregelen om de geluidsoverlast van wegverkeer terug te dringen. Er is bijvoorbeeld het 'zeer open asfaltbeton', ook fluisterasfalt genoemd. Dat type wegdek zorgt voor een geluidsreductie van 3 tot 5 decibel, maar is in de winter moeilijk ijsvrij te houden en wordt daarom in België niet meer toegepast. Dunne geluidsreducerende deklagen leveren een vergelijkbare geluidsreductie op. Ook geluidsschermen behoren tot de mogelijkheden, maar die kunnen niet overal geplaatst worden.

Ultrastil wegdek

Het zogenaamd poro-elastisch wegdek, is een nieuw type wegdek dat een oplossing kan bieden om geluidsoverlast tegen te gaan. Dit wegdek bevat geen bitumen en is dus geen asfalt. Proeven in Zweden, Noorwegen, Nederland, Denemarken, Slovenië, Japan én België hebben al aangetoond dat een dergelijk wegdek het geluid van het wegverkeer met 7 tot 12 decibel kan verminderen. Ter vergelijking: met een geluidsscherm van 4 meter hoog wordt een geluidsreducerend effect van 8 decibel bereikt.

In de Noorderlaan in Gent is er nu een proefvak van 44 meter om de geluidsreductie te testen. Het wegdek bestaat uit prefab PERS-platen (PoroElastic Road Surface) die met kunsthars zijn verlijmd op een speciale onderlaag, die op haar beurt op de normale asfaltonderlagen rust.
Ik discuteer liever met oplossingen ipv niet-relevant gemekker.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 18:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:45   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus ik heb gelijk.


(die link van de Morgen kan ik niet openen en stond niet in TS)

Helaas voor jou bewijst die gedurfde stelling van VUYE niets.

En VUYE zal mogelijk geen rekening houden dat banden van BEV speciaal ontworpen zijn voor significant minder geluid (tot 20% minder) en ook minder rolweerstand (voor meer rijbereik).

Metingen doen dat wel. En daar heb ik ook links van:
https://www.sdc-cde.ch/en/newnsb/DHVAKAxdFkHCa1x4lLxpT

Bovendien zijn BEV niet altijd zwaarder (meestal zijn plug-in hybrides versies en zelfs bepaalde diesels zwaarder). Ook dat heb ik al aangetoond.


Als men veel stillere straten wil kan men ook fluisterasfalt leggen, brengt het meeste op, linkje van Gent:


Ik discuteer liever met oplossingen ipv niet-relevant gemekker.
Blablabla. Er bestaan ook dakpannen die zonnepanelen vervangen linkte je ooit wanneer ik het had over de lelijkheid van sommige installaties. Ik heb ze nooit ergens zien liggen. En zo is dat ook met die banden of het fluisterasfalt wat 20% stiller zou zijn. Niemand steekt of legt die want het is te duur en overal is geld tekort. De cijfers zijn wat ze zijn. Het geluid van het autoverkeer in de steden is de laatste jaren vermeerderd, niet verminderd. En dat omdat dikke domme autodebielisten te lui zijn om zichzelf voort te bewegen en liever pillen slikken dan gezond door het leven te gaan.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : Vandaag om 18:46.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:49   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Blablabla.
Uw verwaarloosbaar mekkerclubje heeft nog altijd dik ongelijk.

Citaat:
En zo is dat ook met die banden of het fluisterasfalt wat 20% stiller zou zijn. Niemand steekt of legt die want het is te duur en overal is geld tekort. De cijfers zijn wat ze zijn.
Je hoeft die banden niet te steken, die liggen er al op bij een BEV.

Linkje? Link van Audi had je al, nog eentje dan
Citaat:
https://www.autoscout24.nl/informere...ktrische-auto/

Wat zijn speciale banden voor elektrische auto’s?

Fabrikanten ontwikkelen steeds vaker EV-specifieke banden. Deze banden zijn herkenbaar aan labels als “EV”, “Electric”, “Elect” of “HL” (High Load). Ze combineren meerdere eigenschappen:

- Verhoogd draagvermogen voor het extra gewicht.
- Lagere rolweerstand voor een grotere actieradius.
- Verhoogd comfort en minder geluid.
- Slijtvaste materialen die bestand zijn tegen het directe koppel van een EV.

Voorbeelden van merken die speciale banden voor elektrische auto’s aanbieden zijn Michelin (e.Primacy, Pilot Sport EV), Continental (EcoContact 6, PremiumContact EV), Bridgestone (Turanza EV) en Pirelli (Elect-serie).


De beste banden voor elektrische auto: waar moet je op letten?
De beste banden voor jouw elektrische auto hangen af van je rijstijl, het seizoen en het type voertuig. Hier zijn enkele tips om je keuze te maken:

1. Kies banden met lage rolweerstand

Een lagere rolweerstand betekent minder energieverlies tijdens het rijden, wat gunstig is voor de actieradius. Let op het EU-bandenlabel, waar de rolweerstand is aangeduid met een score van A (beste) tot E (slechtste).

2. Let op draagvermogen en snelheidscodering

Elektrische auto’s vragen vaak om banden met een hogere draagvermogensindex (load index). Check altijd de aanbevelingen van de autofabrikant.

3. Geluidsniveau

Het geluidsniveau van banden wordt gemeten in decibel (dB) en weergegeven op het EU-label. Minder dB betekent een stillere band – en dus meer comfort in een stille EV.

4. Slijtvastheid

Banden voor elektrische auto’s moeten lang meegaan. Slijtvaste rubbersamenstellingen, versterkte zijwanden en een speciaal profiel zorgen voor een langere levensduur.
Jij hebt duidelijk nog nooit een eigen auto gereden, en kent dus helemaal niets van banden?
Op welke eigen autos heb je al diverse banden aangekocht?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 19:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be