![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() “Ik heb de hele dag nog geen euro fooi gezien”: hoe de horeca ons weer gul kan doen tippen
Het is al enkele jaren aan de gang: de fooi dreigt te verdwijnen. Door het duurdere leven en contactloos betalen houden steeds meer klanten de hand op de knip op café en restaurant. Wie geeft er tegenwoordig nog wel een fooi? En hoe kan de horeca de neerwaartse trend weer omkeren? https://www.hbvl.be/economie/ik-heb-.../93159148.html Geef je zelf al eens een fooi? Of vind je het zo al duur genoeg? Tja, als je voor een taske koffie al meer dan 3 euro moet neertellen, dan moet je volgens mij niet ver zoeken waar één van de oorzaken zit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom geven we geen fooi aan onze tandarts die ons niet zelden verlost van een helse pijn? Of aan de poetsvrouw in het ziekenhuis of aan een plichtsbewuste verpleegster en of bejaardenhelpster ? We geven toch ook geen fooi aan de buschauffeur of aan de leraar van onze kinderen ? Nochtans is veel van die mensen hun taak een pak meer belastend en of gevaarlijker dan wat cola of pinten op tafel zetten. Gezien het geven van fooien blijkbaar alleen maar van toepassing is voor de mensen die werken in drank en eethuizen en niet voor al de andere niet zelden veel nuttigere beroepen geef ik dus nooit een fooi. PS : trouwens de dag van vandaag komt men in de horeca steeds minder vriendelijke mensen tegen. Het is precies allemaal dik tegen hun goesting. Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik krijg met de jaren minder drinkgeld. Nooit in de horeca gewerkt. Mijn facturen zijn wel hoger geworden met de jaren en ik kom minder ter plaatse.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn dochter werkt (bij) in de horeca en in de taverne/brasserie waar zij werkt is het voltallige personeel tegen fooi.
Altijd miserie. Want ten eerste: wat fred zei. Waarom fooi als er eten of drinken bij komt kijken en verder nooit? Ten tweede: voor wie is de fooi? Enkel voor de bediening? Het personeel in de keuken heeft ook meegeholpen aan de maaltijd van de klanten. En niet alleen het personeel in de keuken. Mag ook de afwasser mee profiteren of niet? De poetsvrouw? De tuinman? Die zorgt, hoe je het ook draait of keert, voor een proper, net terras in de zomer. En als dat uitgemaakt is: hoe wordt de fooi verder verdeeld? Iemand die 4 dagen heeft gewerkt, krijgt die evenveel als iemand die 1 dag heeft gewerkt? Of gaan we per uur tellen? Kortom: doe het niet!!! Die mensen krijgen gewoon een loon. Als je wil weten wat er gebeurt als de fooi de doorslaggevende factor wordt moet je eens naar Amerika op vakantie. En dan krijg je te horen: "Nee, mevrouw en mijnheer, bij de raam kan u niet zitten. Dat is immers de afdeling van Bill en in diens rayon zitten al 4 mensen. Ik moet u aan die tafel zetten, in Jeff zijn rayon. Want die heeft nog niemand."
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betaal de huisarts met schaamrood op de wangen 4 euro fooi voor een voorschrift voor een antihistamine. Hij vraagt er dan nog zelf om ook.
![]()
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de bediening ok is, en het eten prima, dan zorg ik voor 10% fooi.
Na een paar keer weten de mensen dat daar ook. Is het verbazingwekkend dat mijn echtgenote en ik bij de zaken waar we vaste klant zijn steeds goede bediening krijgen? BTW, in een grijs verleden heb ik de horeca gewerkt. En daar waren fooien hetgeen de maand goed maakte. En ik was er plongeur. Fooien gingen in de pot, en die werden verdeeld volgens een bepaalde verdeelsleutel. De garçons kregen 1/3de van de fooi die ze binnenbrachten sowieso. De rest werd verdeeld onder de andere medewerkers. De baas nam er niets van.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : Gisteren om 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb een beetje problemen met handelstransacties waarvan de kwaliteit af moet hangen van betalingen die niet op een factuur/bonnetje staan.
Het zal wel aan mij liggen....
Allemaal te vinden via links naar websites op het Internet Laatst gewijzigd door kelt : Gisteren om 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik word wel graag gewaardeerd voor het werk dat ik lever, zonder dat oompje (r)overheid alles opslurpt.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan mijn bredere kennissenkring verdelen in twee groepen. De kleinste groep (en die is toch betrekkelijk klein) is deze van de fooiengevers. De grootste groep doet dat niet.
Het zit niet in onze cultuur. Onlangs op vakantie in Nederland betaalde ik met mijn kredietkaart. Op het scherm waar ik mijn code moest intikken, "moest" ik eerst kiezen hoeveel fooi ik zou geven: 5, 10 of 20 procent.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En de grootste fooi die we als horeca ploeg hebben mogen ontvangen , vroege jaren 90, was BEF 1000 de man, omdat we een eerste generatie Italiaanse mijnwerker zijn kleindochter een perfect afgeborsteld huwelijksfeest hebben bezorgt. Onze baas heeft dat toen nog verdubbeld. Citaat:
Maar indien ik dat zie, "sorry, ik moet even naar de pinautomaat". Zelfs al zou ik initieel de 10% gegeven hebben. Die keuze zou ook 0% moeten behelzen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : Gisteren om 21:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herkenbaar. Ik heb nog erger schaamte ondervonden. Ik was op consultatie bij mijn huisarts. Pas bij het thuiskomen begon ik te beseffen dat ik niets betaald had. Volgens e-health moest ik € 2,- remgeld betalen.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij moesten gisteren (gaan eten met de buren) 690 euro betalen, 10% is dan 69 euro! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar was dat ?
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iedereen zijn deel betaald, is dat toch geen probleem.
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind gaan eten nu al redelijk duur, ik zou niet weten waarom ik daar vrijwillig 10% bovenop zou betalen. Iedereen klaagt dat het leven duurder wordt. In een andere draad werd er gezaagd (weliswaar het merendeel door dezelfde persoon) dat de avondlessen voor hobby's duurder worden. ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |