![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Armoe troef
Een herfederalisering van bevoegdheden, een federale kieskring en meer geld voor het federale niveau als krachtige bewijzen dat de federale staat levensvatbaar blijft in de toekomst. Geen euro die wordt afgepakt van de solidariteit die vandaag zo goed als uitsluitend Wallonië ten goede komt. Een pak extra geld voor Brussel. En wat is de reactie van de Franstalige politici op die voorstellen uit de nota Verhofstadt? Wel, eigenlijk simpel, dat de man die ze tot voor kort de redelijkste van de Vlaamse politici vonden in feite een in schaapsvacht vermomde separatist blijkt te zijn, met voorstellen die absoluut onaanvaardbaar zijn. Als dat de manier is waarop het toekomstige communautaire debat gevoerd zal worden, dan ziet de toekomst van dit land er inderdaad somber uit. Want wanneer men nu nog steeds volhoudt dat dit werkstuk geen evenwichten bevat, en enkel en alleen extremistische Vlaamse standpunten zou bevatten, dan maakt men het debat moedwillig onmogelijk. Niemand zegt dat de lijst van Verhofstadt te nemen of te laten is, niemand verbiedt de Franstaligen er punten aan toe te voegen, maar ook die minimale inspanning is blijkbaar te veel gevraagd. Langs Franstalige kant is er geen bereidheid tot gesprek, er is enkel een afwijzingsfront, een illusie dat men met voldoende halsstarrigheid ieder gesprek in zijn voordeel kan beslechten. Tegelijkertijd weigeren diezelfde Franstaligen hun visie te concretiseren, te zeggen wat zij dan wel als haalbare stappen zien. Men grossiert er in gemeenplaatsen en clichés, genre "alles wat goed is voor de mensen", maar naar wat dat juist verwijst, heeft eenieder het raden. Men kan proberen de nota Verhofstadt als een non-paper naar de prullenmand te verwijzen, maar dat zal niet lukken: net door zijn zakelijke evenwicht en coherentie blijft het een openingsbod dat alleen door een beter voorstel kan worden overtroffen. Een 'non' volstaat dus niet als antwoord. Niet alleen omdat het van een verschrikkelijke intellectuele armoede getuigt, maar ook omdat men zo de perfecte boemerang in stelling brengt. Ook al beseffen ze het niet, maar met deze reacties maken Di Rupo, Milquet en Reynders zich tot de grootste objectieve bondgenoten van degenen die wel het separatisme belijden. Yves Desmet Politiek hoofdredacteur Alé, zoiets zijn we van Yves Desmet toch niet gewend. Zélfs hij begint er precies stilaan genoeg van te krijgen dat de franstaligen halsstarrig blijven dwarsliggen. Alleen zal hij, in tegenstelling tot vele andere Vlamingen, er geen separatist van worden. Maar hij ziet wel in dat andere Vlamingen er door de franstaligen hun gedrag wél genoeg van krijgen. En dat bij iedere botte afwijzing de totale instabiliteit van belgië een stap dichter komt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Zonde dat het komt na 6 maanden foeteren en kafferen op de Vlaamse onderhandelaars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Logisch voor Desmet. de Franstaligen mogen 'NON' zeggen tegen Leterme maar niet tegen Verhofstadt.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfff. Ik zeg al 6 maanden dat de houding en opstelling van het Franstalig politiek establishment contraproduktief is. Inhoudelijk ben ik het veelal eens met die partijen maar hun strategie is bangelijk slecht. Yves Desmet heeft trouwens al vergelijkbare dingen gezegd en geschreven in het verleden hoor. Het is niet dat ie daar opeens out of niets mee afkomt. Enfin men moet geen intellectueel zijn of vlaams-nationalist om te zeggen dat NON qua antwoord zijn beperkingen heeft op inhoudelijk en strategisch vlak.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 januari 2008 om 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah maar dit keer zijn de franstaligen aan zijn geliefde Verhofstadt gekomen, he...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik zei heeft de man eerder vergelijkbare uitspraken gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga niet beginnen zoeken naar mijn eigen uitspraken. Ik heb FDF, PS en CDH reeds verschillende keren hier afgezeikt omwille van hun opstelling en strategie. God is mijn getuige. ![]() Enfin ik trap toch alleen maar een open deur in. Het is toch niet logisch (en mijn Franstalige kameraden zijn het met me op dat punt eens) om enerzijds om de 5 minuten het einde van België te voorspellen en zich op te werpen als de "verdedigers van vorst en vaderland" (omdat dat in hun eigen belang is want nog geen 50 jaar geleden hadden ze die geliefde vorst afgeschoten) bij de minste scheet van een Vlaamse politieker (die die scheet laten in hun eigen belang) en daar op te reageren door NON te zeggen in plaats van de dialoog aan te gaan en proberen mensen (in Vlaanderen) te overtuigen van bepaalde standpunten (waar bijvoorbeeld ook de Vlaamse vakbonden en linkerzijde niet voor gewonnen zijn zoals de regionalisering van de venootschapsbelastingen) om op die manier een krachtsverhouding in België op te bouwen aan beide kanten van de taalgrens om die "grote" staatshervorming af te zwakken maar anderzijds doodleuk te eisen om Brussel met minstens 6 gemeenten uit te breiden (waar geen enkele Franstalige Brusselaar laat staan Waal overigens iets aan heeft en waar veel Franstaligen in de rand wellicht ook niet zitten te wachten want dan waren ze wellicht in Brussel gebleven als ze dat zo'n toffe stad vonden en wat de positie van de anti-seperatisten verzwakt.) Enfin wil ik maar zeggen dat ze ons "werk" in Vlaanderen eerder compliceren dan makkelijker maken maar dat lijkt hen niet echt te interesseren (wegens gebrek aan kiesvee). Maar goed het is niet dat ik ooit veel illusies heb gehad in traditionele politiekers ongeacht de taal die ze spreken of het land waar ze actief zijn. ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 januari 2008 om 02:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Ok, dat waren dus 207 woorden in één zin.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je ook iets inhoudelijks te zeggen?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 januari 2008 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij kan het al in 2 inplaats van 207 woorden, zie ik.
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() en het klinkt net hetzelfde.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die 18 bladzijden van Verhofstadt ZIJN een goede agenda.
Eigenlijk liggen zijn voorstellen niet eens zo ver van die van het Kartel. Bij reflectie vind ikzelf overigens zijn voorstel van een federale kieskring voor federale verkiezingen,EN dus de voorziening van een aantal (33 stuks ongeveer) federale kamerleden best goed.Ook gedurfd is dat er voor hen geen "taalpariteit" zou gelden(!!!).... De ganse nota zou inderdaad de construktie "Belgie" weer duidelijker maken(de meeste stemmers in Belgie willen Belgie NIET weg),de mogelijkheid geven om ook "Belgisch" te stemmen,maar ook,de bestuursniveau's duidelijker maken. Uitvoering ervan zou de splitsing van BHV ook wat "verteerbaarder" maken voor de Franstaligen. Maar ja,onzen Elio heeft dat papier waarschijnlijk ergens op de WC hangen,dat gedoe met talentellingen en gegooi met stookolie en nog andere zever is NIET wat nu nodig is... ![]() BHV zal op een bepaald moment,op de tafel van een federale regering komen.Dan zal ofwel die regering vallen erover,ofwel zal de sfeer errond al zo veranderd zijn dat goedkeuring eenvoudig wordt.DAT is onderandere ook wat je in die nota kunt "aanvoelen".... Wat ik mij blijf afvragen,deze nota kan niet "nieuw" zijn,deze ideen moeten al heel lang gerijpt zijn bij Verhofstadt,wat is het toch dat uitvoering verhinderde gedurende "zijn wachtronde"????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Ja, dat is een fantastisch antwoord, zeg !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar troost je. Je zult dat verrekte Belgische nepfederalisme nu niet lang meer moeten verdragen.
![]() |