![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Volgens de BBC staat de linkse regering Prodi op het punt te vallen, en zou na nieuwe verkiezingen Berlusconi waarschijnlijk terug aan de macht komen.
Berlusconi betrouw ik voor geen haar, maar ik vind wel dat hij de verdienste heeft het Italiaanse cordon sanitaire doorbroken te hebben. Aan zijn kant kon de 'post-fascistische' Alleanza Nazionale aan de regering deelnemen, terwijl aan de kant van links de 'post-communisten' dat ook deden. Ik vind het wel tijd worden dat de Italiaanse partijen een nieuwe generatie politici aan de leiding laten komen, want Berlusconi en Prodi zijn de voorbije 15 jaar al elk afwisselend twee keer premier geweest. Zijn alle 'rechtsen' op dit forum radicaal pro-Berlusconi en 'linksen' anti? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Een groot deel van het probleem is dat de kieswetgeving kleine partijtjes enorm bevoordeelt, gekomen op initiatief van Berlusconi die zo hoopte aan de macht te blijven, in een land als Italie (waar er om een voorbeeld te geven 4 communistische partijen en 2 neo-fascistische partijen in het parlement zitten) zorgt dit voor een enorme polarisatie waar een centrum bijna onbestaand is, er zijn wel pogingen geweest maar veel heeft het nog niet uitgehaald.
Dit allemaal heeft als gevolg dat men coalities krijgt met negen partijen gaande van katholieken tot stalinisten, overbodig te zeggen dat dit wel instabiel moet zijn, versta me niet verkeerd er moet ruimte zijn voor kleine partijen maar in dit geval is het er een beetje over. Noch Prodi Noch berlusconi is er in geslaagd om iets te doen aan de problemen van Italie (maffia, corruptie, werkloosheid) toch verdient Prodi de voorkeur want berlusconi heeft op schandalige wijze wetten gewijzigd om vervolging te voorkomen, dit past niet in een democratische rechtstaat, maar als ik het goed heb is Prodi ook niet onbesproken qua corruptie. Het is dus inderdaad tijd voor een nieuwe generatie politici. Edit: op www.uitpers.be zijn er razend interssante artikelen over te vinden, wel lichtjes vooringenomen maarja Laatst gewijzigd door toccata : 24 januari 2008 om 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() http://www.deredactie.be/cm/de.redac...4_Prodi_senaat
de regering is nu ook defenitief gevallen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() In ieder geval, van de corruptie in Italië kunnen onze Walen nog véél leren. Denk ik.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat een stel maloten in dat parlement ,zo te zien gisteravond. ![]() Wat moeten we met die corrupte Latijnse landen in Europa? Laten ze een eigen Romeins rijkje maken ,want wij wennen nooit aan die Jezuiten- praktijken. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 25 januari 2008 om 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hmz... als ik zie wat Prodi al gedaan heeft voor Italie, dan ben ik niet bepaald zeker of de corrupte Berlusconi zoveel slechter was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Berlusconi is niet corrupt. Hij is een gewiekst zakenman. En dat alleen maakt hem een doorn in het oog voor velen, die veel minder gewiekst zijn ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het leuke is dat Fiamma Tricolore en Alternativa Sociale, misschien nu weer meer invloed krijgt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik ben Antwerpenaar. Daarbij, wat hebben de Italianen nu met de Romeinen te maken?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn grootste programmapunt was Berlusconi wegkrijgen, nu is hij terug naar af. Feit is dat geen van beide blokken (l'unione en forza italia) zorgen voor de gewone mensen maar zich bezig houden met puur partijpolitieke spelletjes, maar wegens alles wat Berlusconi heeft uitgezet (wet veranderen in zijn voordeel, kritische journalisten wegjagen enzoverder) heeft Prodi de voorkeur voor mij (alleen wegens gebrek aan alternatief)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
|
![]() Hopelijk zullen MS-FT, FN, Azione Sociale en FSN terug als een geheel naar de kiezer trekken als Alternative Sociale. Eendracht maakt macht, weet je wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |