![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Privé-windmolens voor gezinnen zijn niet welkom in Vlaanderen ![]() In Vlaanderen zijn talrijke particulieren geïnteresseerd in kleine windturbines, maar de overheid ligt dwars. © EDM DossierBekijk de pagina uit de krant document.write(''); Particulieren die een kleine windmolen willen oprichten, krijgen in Vlaanderen geen vergunning. De vraag naar kleine windturbines is nochtans groot. IN Groot-Brittannië is de overheid zopas gestart met een campagne ,,micro-opwekking van energie'' (micro-generation). Gezinnen en particulieren worden aangemoedigd een eigen windmolen (of zonnepanelen) op hun huis te plaatsen om het aandeel aan hernieuwbare energie in het totale elektriciteitsverbruik te vergroten. De situatie in Vlaanderen is omgekeerd: talrijke particulieren vragen informatie over kleine windturbines en bedrijven proberen ze te verkopen, maar de overheid ligt dwars: haast niemand geraakt aan een bouwvergunning om een particuliere windturbine te plaatsen. De firma's die ze aanbieden, krijgen hun molens in Vlaanderen nauwelijks verkocht. ,,In Nederland kun je iets realiseren door je aan de regels te houden'', zegt Johan Kuikman, zaakvoerder en molenontwerper van het Nederlandse bedrijf Fortis Wind Energy. ,,Maar in België zijn de vergunningen echt een verschrikkelijk probleem. Ik ken maar enkele mensen die een molen hebben kunnen zetten, hoewel er heel wat aanvragen werden ingediend.'' Het ventilatiebedrijf Renson in Waregem heeft drie turbines van Fortis Wind Energy op zijn dak. Die leveren tien procent van de elektriciteit voor het kantoor waar een zeventigtal mensen werkt. Om binnen de opgelegde bouwhoogte te vallen, moesten de turbines lager geplaatst worden dan gepland, waardoor hun rendement eigenlijk te klein is. De verkoop aan particulieren verloopt in Vlaanderen uiterst moeizaam. Ook bij andere firma's klinkt de klacht dat geïnteresseerden afhaken omdat ze op vergunningsproblemen stuiten. Aan publieke interesse is er nochtans geen gebrek. ,,Drie jaar geleden hielp ik mee aan een aprilgrap op de radio'', vertelt Chris Derde van Wase Wind, een bedrijf dat grote windturbines plaatst. ,,We verkondigden dat de Vlaamse regering honderd kleine windturbines gratis weggaf aan particulieren. Er kwam massaal veel reactie. Er is duidelijk vraag naar dergelijke installaties.'' ,,Het jongste halfjaar stellen steeds meer particulieren ons vragen over kleine windturbines'', ervaart ook Mark Draeck, beleidsverantwoordelijke Windenergie van het Energieagentschap van de Vlaamse overheid. Maar in Vlaanderen zijn hooguit een tiental dergelijke turbines in gebruik, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (Vreg). ,,Voor grote windturbines op industriële schaal zijn er duidelijke milieu- en stedenbouwkundige voorschriften'', verklaart Draeck. ,,Maar die zijn er voor kleine turbines niet. Misschien moet de wetgeving verfijnd worden.'' Voor particuliere zonnepanelen zijn er regels; onder bepaalde voorwaarden zijn ze vrijgesteld van een bouwaanvraag. En subsidies zoals voor de aanschaf van zonnepanelen zijn er voor de kleine windturbines ook niet. Wel krijgen eigenaars per 1.000 kilowattuur een groenestroomcertificaat, dat vandaag ongeveer 110 euro waard is. ,,We zouden het natuurlijk een goede zaak vinden als er meer groene stroom geproduceerd wordt'', zegt Draeck. ,,Maar Ruimtelijke Ordening gaat blijkbaar behoedzaam met de aanvragen om. Daarin speelt wellicht het schrikbeeld van het vroegere woud aan televisieantennes op de daken. De antennes zijn grotendeels verdwenen, maar gaan we opnieuw in die richting als straks iedereen een molen op zijn dak zet?'' ,,Er bestaat inderdaad geen specifieke reglementering voor particuliere windturbines'', bevestigt Stefaan Van Rossum van de dienst Stedenbouwkundige Vergunningen van de Vlaamse overheid. Over de toelating wordt op lokaal niveau beslist. Gemeenten kunnen allerlei redenen aangrijpen om een aanvraag af te keuren, bijvoorbeeld dat een molen niet binnen de opgelegde bouwhoogte blijft, of door te stellen dat hij in een woonwijk het residentiële uitzicht aantast, of op basis van bezwaren van omwonenden. ,,Ik zou eerlijk gezegd ook niet graag hebben dat mijn buur zo'n turbine in zijn tuin en in mijn zicht zet'', aldus Van Rossum. In het dichtbebouwde Vlaanderen is de toekomst van microwindenergie misschien te zoeken in minder opvallende modellen, die tegen muren kunnen geïnstalleerd worden, of die bestaan uit draaiende rotorbladen in een koker. ,,Maar veel van dergelijke modellen zijn nog experimenteel en nog niet geoptimaliseerd voor een maximaal rendement'', zegt Johan Driesen, die aan de KU Leuven onderzoek doet met kleine turbines. ,,De microwindturbines kennen een razendsnelle evolutie in andere landen. Ook in Nederland is men er veel meer mee bezig dan hier'', zegt Chris Derde van Wase Wind. ,,Met kleinschalige windmolens in combinatie met zonnepanelen zouden de gezinnen over tien of twintig jaar netto-elektriciteitsproducenten kunnen worden.'' In ontwikkelingslanden, op boten, campings en in afgelegen gebieden worden kleine windturbines al courant gebruikt. Batterijen en zonnepanelen helpen windstille perioden overbruggen. ------------------------------------------------------- Uit deze toestand blijkt weer maar eens hoe het kapitalisme gebaseerd is op het afhankelijk maken van de consument, het liefst van al nog via basisbehoeften want aangezien iedereen die nodig heeft verzekeren ze een continuee instroom van kapitaal. Die windmolentjes zal men op de duur toch niet kunnen blijven tegenhouden hoor. Maar er zijn overduidelijk mechanismen die trachten te verhinderen dat de consument onafhankelijk energie zou kunnen gaan maken. In sommige sectoren heeft men zelfs verkregen dat het onafhankelijk produceren van koopwaar zelfs per wet verboden werd teneinde de winststromen naar de grote bedrijven, multinationals te kunnen vrijwaren. Zo mag je bvb maar 5 tabacsplantjes kweken. Bier mag je dan wel zoveel je wilt voor jezelf brouwen, maar je mag het niet verkopen. Ook wie zelf energie opwekt (met zonnepanelen bvb ) mag indien hij teveel heeft dit niet aan zijn gebuur verkopen. Men mag het enkel aan de electriciteitsmaatschappij verkopen. Jouw gebuur kan het dan van (mits winst erbij geteld natuurlijk) van hen terugkopen ![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 01:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou idd gezellig zijn moest iedereen zoveel bier kunnen brouwen en verkopen als hij zou willen, tabakplantjes kweken en verkopen, electriciteit opwekken en verkopen... Liefst in het zwart natuurlijk, zonder enige controle van om 'even welke instantie... Het niet omdat men wakker is dat men werkelijk wakker is... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 14 april 2006 om 07:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan zelf gemakkelijk een 1 kw windturbine bouwen met de overschotjes van mijn hobby. Helaas was de uitleg van de gemeente simpel.
Windmolens zijn industriele opwekking van electriciteit. Dat is dus een industriele activiteit, en die mogen niet in een woonzone, en volgens de nieuwe bepalingen, zelfs niet op minder dan 100m van de grens met een woon-, recreatie- of natuurzone. Mijn reactie "En zonnepanelen dan?" gaf het volgende resultaat. Een dieper graven in locatie, geschiedenis en bouwplannen beschikbaar aan de ambetantenaar. Het uiteindelijke resultaat. Na 5 jaar heb ik eindelijk een beetje zekerheid over het verder bestaan van deze woning. We mogen een beetje moderniseren en renoveren..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ah wacht: de overheid, dat zijn in feite robotten die gecontroleerd worden door de stoute kapitalistische moguls, die in feite reptielen zijn, baby's ontvoeren en opeten, en op zondag Satan aanbidden. OK, bedankt !
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
er zijn zo nog voorbeeldjes. feit dat uitkeringstrekkers die gaan samenwonen daarvoor financieel door verlaging van hun uitkering worden gestraft speelt puur in de kaart van de vastgoedsector. het is waar dat dit allemaal niet bewijsbaar is maar ga jij dan ontkennen dat al deze sectoren een machtige lobby hebben ? Als ze een lobby hebben die hen veeel veeel centen kosten geven ze die centen dan zomaar uit ? dat zou kapitalistisch toch wel zeer onverantwoord zijn nietwaar ? als het aan verhofstadt lag trouwens dan was er al lang een basisinkomen, dat heeft hij zelf gezegd. Hij heeft echter de macht daartoe niet. Of maw een premier heeft hier niks te zeggen. Vraag is wie er dan wel de macht heeft ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Applausje voor de regering dat ze zo'n idiotie tegen houden
![]() Die windmolens zijn er toch alleen maar om het groene geweten te sussen, ook al brengen die dingen an sich amper iiets op voor dat milieu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() en waarom mag maddox dan geen zelfgemaakt molentje installeren ? soit dat je geen liberaal bent hebt je nu wel aangetoond.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
langs de autostrade E17 zijn er op het Fortisgebouw 3 molens te zien Die storen voor niemand. Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 14 april 2006 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn reactie ging dan ook niet specifiek naar Maddox, maar ging over het algemene standpunt van de regering. Die windmolentjes moet je immers niet verkopen als zijnde dé oplossing voor het energieprobleem, want dat zijn ze niet. Dat dat niet de reden is waarom de regering dit tegenhoudt weet ik ook wel, maar het resultaat is hetzelfde ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
4 molens van 12kW zullen niet automatisch genoeg zijn voor de vraag van het kantoornetwerk, laat staan dat die 4 molens zouden betekenen dat je je centralepark met 48kW kan laten inkrimpen. Het vermogen van die molens doet er immers niet toe, enkel de energie die ze leveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() ik ben ermee akkoord dat de windmolentjes alleen het milieu niet gaan redden sfax. Mij gaat het meer over zelfstandig je eigen energie winnen. ZO n windmolentje is een eenmalige investering en zal hoe dan ook je electriciteitsfactuur verminderen. Verder is het ook handig voor als de electriciteit eens zou uitvallen zoals in de states al gebeurde.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hetgeen je produceert op het net smijten zou een optie kunnn zijn, maar dan volstaat je simpele molentje niet meer aangezien je op dat moment apparatuur nodig hebt die energie op een gecontroleerde manier het net op kan sturen. Neem daar dan nog eens bij dat het huidige verdeelnet waarmee jij in contact staat niet geconcipiëerd is voor die gedecentraliseerde manier van opwekking, en je krijgt een situatie waarin ook dat aangepast moet worden. Of je de maatschappelijke kost eruit zal halen is dus maar zeer de vraag. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik woon in een huis dat door de ligging regelmatig veel wind opvangt. Ik zou best graag zo'n windmolentje hebben. zal waarschijnlijk niet mogen. Zonnepanelen lijken me niet rendabel vermits het dak oost-west is gebouwd, niks rechtstreeks op het zuiden op panelen op te leggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gouverneur
|
![]() De overheid is niet op zoek naar goedkope energie voor de privéburger. Ze wil iets dat ze even zwaar kan belasten als de klassieke energiebronnen. Het idee dat een privé persoon zelf zou instaan voor zijn energie voorziening past daarin niet. Mag je alcohol stoken voor eigen gebruik ? Mag je tabak kweken voor eigen gebruik ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je ervaring had met de administratie in de albert 1 laan, zou je wsh beseffen dat het inderdaad een robot mentaliteit is onder die ambetantenaren ginder, voor je iets gedaan krijgt, is het een enorme lijdensweg, ik zie dat ook met de projecten die wij uitwerken (financiering), dat is een complete ramp die milieuwetgeving. Kafka. Zonder reptielen. Als wij trouwens een windmolen willen, dat zetten we die er, zonder vergunning. Locale en nationale overheden zijn trouwens aandeelhouders van de netverdelers en producenten ... Laatst gewijzigd door /\|cazar : 14 april 2006 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 april 2006 om 15:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burger
|
![]() Ik ben er op zich niet tegen, maar ik zou toch ook niet graag hebben dat mijn buurman een molen op zijn dak installeert waardoor ik maar half zoveel zonlicht in mijn tuin meer heb hoor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() De kleine windmolens voor bedrijven en particulieren waar men hier over praat, zijn volgens mij toch niet zo klein, men levert geen bouwvergunning voor dergelijk molens om die in woonwijken te zetten en ik vind dat ze nog gelijk hebben ook.
Kijk maar eens, de volgende link, kleine windmolens met een laag vermogen. http://www.pyrosolar.nl/html/kleine_windmolens.html |
![]() |
![]() |