Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2008, 08:04   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Temse verbiedt komedie over Leterme

Citaat:
(Belga) Het gemeentebestuur van Temse heeft een try-out van "Mijn leven met Leterme" van Vital Baeken, alias Vitalski, geschrapt. Officieel vanwege de "te hoge prijs". Maar ook omdat gevreesd werd dat de draak zou worden gestoken met de premier, geeft schepen Annemie Blommaert (CD&V) toe.
Als alternatief wilde jeugdhuis De Nartist dan maar de film "Ex-drummer" programmeren, maar ook hier stak het gemeentebestuur (CD&V en Open Vld) een stokje voor. "We vonden het niet verantwoord om zo'n film aan jongeren te tonen", zegt de cultuurschepen. (DWM)
Los van het feit met welke Leterme Vitalski de draad wou steken - de 'separatist' van 2007, de kontendraaier van 2008 of beiden - vind ik dit er toch zwaar over. Als satire over de politiek ook al niet meer kan, om het even wie er geviseerd wordt, dan is het toch ver gekomen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:33   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Los van het feit met welke Leterme Vitalski de draad wou steken - de 'separatist' van 2007, de kontendraaier van 2008 of beiden - vind ik dit er toch zwaar over. Als satire over de politiek ook al niet meer kan, om het even wie er geviseerd wordt, dan is het toch ver gekomen.
In België kan alles en mag niets. Echt Russische toestanden en als we als brave schaapjes verder blijven ploeteren en aanvaarden, zal het er alleen maar erger op worden. Het wordt hoog tijd dat er hier wat deuren ingeschopt worden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:35   #3
giserke
Banneling

Standaard

belachelijke burgemeester
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:49   #4
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Die burgemeester heeft groot gelijk, met Leterme kan niet gelachen worden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:50   #5
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als satire over de politiek ook al niet meer kan
Niemand zegt toch dat het niet kan?

Maar jij schijnt, samen met de VRT, te eisen dat het gemeentebestuur die opvoeringen moet betalen.

Meneer V kan zoveel satire maken als hij wil, en dat kan gerust in Temse opgevoerd worden, op de kosten van degenen die dat wensen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 9 april 2008 om 08:52.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:13   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht

Maar jij schijnt, samen met de VRT, te eisen dat het gemeentebestuur die opvoeringen moet betalen.

Meneer V kan zoveel satire maken als hij wil, en dat kan gerust in Temse opgevoerd worden, op de kosten van degenen die dat wensen.
Daar ben ik ook met akkoord als daar het probleem zit. Maar dan moet dat voortaan voor alle culturele activiteiten zo zijn natuurlijk.
Oud 9 april 2008, 09:14   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik eis helemaal niets.

Maar er staat overigens ook verder in het bericht:

Citaat:
Maar ook omdat gevreesd werd dat de draak zou worden gestoken met de premier, geeft schepen Annemie Blommaert (CD&V) toe.
Daaruit meen ik dan weer af te leiden dat de vertoning niet zomaar op het financiële kostenplaatje afgeketst is, wat als 'officiële' reden opgegeven werd, maar dat er ook nog andere factoren meespelen.
Oud 9 april 2008, 09:18   #8
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Daaruit meen ik dan weer af te leiden dat de vertoning niet zomaar op het financiële kostenplaatje afgeketst is, wat als 'officiële' reden opgegeven werd, maar dat er ook nog andere factoren meespelen.
OK, ik zal het duidelijker moeten zeggen: satire is perfect mogelijk, in Temse en elders, inbegrepen het belachelijk maken van Yves Leterme. Alleen bestaat er geen plicht voor het gemeentebestuur om dat te subsidiëren, het gemeentebestuur heeft integendeel het recht selectief te zijn met het geld van de belastingsbetalers volgens zijn eigen democratisch gelegitimeerde inzichten.

Ieder heeft recht op zijn puberkuren, als hij er maar zelf voor opdraait, of bij onstentenis daarvan iemand vindt die er wil voor opdraaien.

Stop dus met dat gezeur dat "satire niet meer kan". Daarover gaat deze discussie niet. Het kan.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 9 april 2008 om 09:22.
Oud 9 april 2008, 09:23   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ik ben eens benieuwd wat de reacties zouden zijn als dit jeugdhuis de Deense spotprenten zou willen tentoonstellen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 9 april 2008 om 09:26.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:23   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, ik zal het duidelijker moeten zeggen: satire is perfect mogelijk, in Temse en elders, inbegrepen het belachelijk maken van Yves Leterme. Alleen bestaat er geen plicht voor het gemeentebestuur om dat te subsidiëren, het gemeentebestuur heeft integendeel het recht selectief te zijn met het geld van de belastingsbetalers volgens zijn eigen democratisch gelegitimeerde inzichten.

Ieder heeft recht op zijn puberkuren, als hij er maar zelf voor opdraait, of bij onstentenis daarvan iemand vindt die er wil voor opdraaien.

Stop dus met dat gezeur dat "satire niet meer kan". Daarover gaat deze discussie niet. Het kan.
Vanwaar dan toch die bevreesde reactie van de CD&V-schepen?
Oud 9 april 2008, 09:24   #11
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Vanwaar dan toch die bevreesde reactie van de CD&V-schepen?
Zucht...

Citaat:
het gemeentebestuur heeft integendeel het recht selectief te zijn met het geld van de belastingsbetalers volgens zijn eigen democratisch gelegitimeerde inzichten.
Oud 9 april 2008, 09:26   #12
Crochettie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Die burgemeester heeft groot gelijk, met Leterme kan niet gelachen worden.
Inderdaad, dat kan nietmeer omdat men er al genoeg mee gelachen heeft en nog meer mee lachen gaat niet lukken denk ik - de mensen zijn uitgelachen
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:26   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu goed, als jij selectief wilt zijn in wat er in het bericht staat, mij goed. Discussie gesloten wat mij betreft.
Oud 9 april 2008, 09:30   #14
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Nu goed, als jij selectief wilt zijn in wat er in het bericht staat, mij goed. Discussie gesloten wat mij betreft.
Wees gerust niet-selectief in mijn plaats, want ik kan het blijkbaar niet. Over welk woordje in het bericht zullen we het hebben?
Oud 9 april 2008, 09:34   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zeg ik ook niet, maar ieder diertje zijn pleziertje. Wat geeft U het recht het ene programma minderwaardig te vinden aan het andere. Goesting is koop zeggen ze, wat ik hoogstaand vind vindt jij misschien niets en omgedraaid. Dus, als op basis daarvan bepaald wordt of het niet kan opgevoerd worden, is het fout. Iedereen evenveel recht, zo moet het zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 9 april 2008 om 09:36.
Oud 9 april 2008, 09:36   #16
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toevallig iets op de radio gehoord, deze morgen. Uit het stuk van het gesprek dat ik kon beluisteren bleek dat het niet zozeer of niet alleen de bedoeling was van geen kritiek op Leterme te mogen geven, maar wel dat men het begrip "theater" en andere dingen die men als kunst wil doen doorgaan, waarbij een flink prijskaartje komt aanhangen onrechtstreeks te betalen door de belastingsbetaler... een klein beetje ernstiger mag bekeken worden.

Is een stuk over Leterme nu echt iets dat men moet voorschotelen aan onze jeugd? Is er niets interessanters en nuttiger op te voeren voor een jeugd waar, bij sommigen, de algemene cultuur het nulpunt aan het benaderen is?
Dat men kommentaar op Leterme geeft in het nieuws, de kranten, het internet en het parochieblad en doe maar op, dat is "vrije meningsuiting en democratie", niets op tegen.

Het is natuurlijk delicaat om (door wie?) te laten bepalen wat nog cultuur is en wat niet, maar de stomme en meestal dure uitwassen, die mogen er wel een beetje uit of stopgezet worden! Voor sommigen is een scheet op een wit blad papier ook al kunst en moet de gemeente of whatever daar duizenden euro's voor neertellen...
Ik hoor bvb graag onze Jan Hoet bezig over kunst... wat een onnoemelijk gezever krijgen we daar soms te slikken? Misschien is het weer tijd om ergens een paar zuilen met gerookte hesp te bekleden of vol te hangen met varkensworstjes?

Neen, dank u.

Men heeft bvb plannen om "dikke Mathilde", het standbeeld in Oostende een eind voor het kursaal gelegen, om te wisselen met een hoop oud ijzer uit het Brugse dat ook als kunst moet doorgaan. Ik heb nog niemand uit Oostende gehoord die dat tof vindt, tenzij een paar "cultuurmanagers", of hoe moet je die lieden noemen...
En aan Anciaux moeten we het ook niet vragen, dacht ik...

Laatst gewijzigd door andev : 9 april 2008 om 09:44.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:39   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
Inderdaad, dat kan nietmeer omdat men er al genoeg mee gelachen heeft en nog meer mee lachen gaat niet lukken denk ik - de mensen zijn uitgelachen
Is ook eerder om mee te wenen. Misschien kunnen drama's niet?
Oud 9 april 2008, 09:39   #18
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat zeg ik ook niet, maar ieder diertje zijn pleziertje. Wat geeft U het recht het ene programma minderwaardig te vinden aan het andere. Goesting is koop zeggen ze, wat ik hoogstaand vind vindt jij misschien niets en omgedraaid. Dus, als op basis daarvan bepaald wordt of het niet kan opgevoerd worden, is het fout. Iedereen evenveel recht, zo moet het zijn.
Onzin. Met die redenering zou je elk Vlaams gemeentebestuur kunnen verplichten de opstelling van de kaka-machine van Delvaux te subsidiëren. Of waarom niet, een optreden van een of andere extreemrechtse skinhead band.

Een gemeentebestuur heeft nu eenmaal het recht om een eigen cultuurbeleid te voeren: het is daar democratisch toe gelegitimeerd.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 9 april 2008 om 09:39.
Oud 9 april 2008, 09:39   #19
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd wat de reacties zouden zijn als dit jeugdhuis de Deense spotprenten zou willen tentoonstellen...
Alleen al het feit dat je daar durft aan denken is al gevaarlijk!
Wees voortaan maar voorzichtig!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 09:44   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Toevallig iets op de radio gehoord, deze morgen. Uit het stuk van het gesprek dat ik kon beluisteren bleek dat het niet zozeer of niet alleen de bedoeling was van geen kritiek op Leterme te mogen geven, maar wel dat men het begrip "theater" en andere dingen die men als kunst wil doen doorgaan, waarbij een flink prijskaartje komt aanhangen onrechtstreeks te betalen door de belastingsbetaler... een klein beetje ernstiger mag bekeken worden.

Is een stuk over Leterme nu echt iets dat men moet voorschotelen aan onze jeugd? Is er niets interessanters en nuttiger op te voeren voor een jeugd waar, bij sommigen, de algemene cultuur het nulpunt aan het benaderen is?
Dat men kommentaar op Leterme geeft in het nieuws, de kranten, het internet en het parochieblad en doe maar op, dat is "vrije meningsuiting en democratie", niets op tegen.

Het is natuurlijk delicaat om (door wie?) te laten bepalen wat nog cultuur is en wat niet, maar de stomme en meestal dure uitwassen, die mogen er wel een beetje uit of stopgezet worden! Voor sommigen is een scheet op een wit blad papier ook al kunst en moet de gemeente of whatever daar duizenden euro's voor neertellen... Neen, dank u.

Men heeft bvb plannen om "dikke Mathilde", het standbeeld in Oostende een eind voor het kursaal gelegen, om te wisselen met een hoop oud ijzer uit het Brugse dat ook als kunst moet doorgaan. Ik heb nog niemand uit Oostende gehoord die dat tof vindt, tenzij een paar "cultuurmanagers", of hoe moet je die lieden noemen...
En aan Anciaux moeten we het ook niet vragen, dacht ik...
één april
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be