![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bouw van één nieuwe cel kost 100.000 euro. Dat heeft justitieminister Jo Vandeurzen (CD&V) dinsdag in de Kamer gezegd.
De kostprijs van de zeven nieuwe gevangenissen die Vandeurzen wil bouwen, komt daarmee op 186 miljoen. Samen met de 396 cellen die Justitie wil bijbouwen in bestaande gevangenissen, lopen de kosten dus op tot 225,6 miljoen. Dat staat woensdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Momenteel zitten 681 gevangenen een straf van minder dan drie jaar uit. Liefst 386 van hen (57 procent) kunnen nooit elektronisch toezicht (ET) krijgen omdat ze seksuele delinquenten zijn of omdat ze illegaal in het land zijn. Dat deelde Vandeurzen dinsdag in de Kamer mee aan Bart Laeremans (VB). Vandeurzen zei dat het aantal ET’s onder zijn bewind is gestegen van 560 in januari tot 700 dinsdag. De minister wil de gaten in de wet-Onkelinx op het ET nog voor de zomer dichten. Onkelinx hevelde het ET over van het gevangeniswezen naar de justitiehuizen. Daardoor kan het centrum dat ET moet controleren niet meer tussenbeide komen als een veroordeelde zijn uurrooster niet naleeft. Vandeurzen zei ook nog dat in België jaarlijks 451 mensen veroordeeld worden voor verkrachting en 540 voor aanranding van de eerbaarheid. Dat zijn drie veroordeelden per dag. uit DS online vandaag Eigenlijk gaat het hier toch om fenomenale bedragen... En dan gaat het nog maar enkel over de bouw ervan! Elke dag kost elk exemplaar dat binnenzit nog eens vele euro's aan personeel en "werkingskosten"... En waarvoor moet de belastingplichtige dit bijeenschrapen? Voor de opvang van krimineel en iets minder krimineel gespuis dat dan nog meestal uit de vier windstreken is komen aanwaaien en zich hier geïnstalleerd heeft... En laten we niet beginnen over "velen zijn "Belgen" enz": dat soort hypocrisie druipt al lang genoeg van de muren! En ja, er zitten er veel in voorhechtenis, maar die moeten we ook niet voortdurend proberen bij de "onschuldigen" te rekenen! Voor het deel dat dan toch onschuldig zou zijn lopen er nog veel meer rond die in de gevangenis thuishoren maar mooi vrij rondlopen. Haal de eerste groep eruit en hun plaats kan direct weer ingenomen worden door de tweede groep! Persoonlijk voel ik me niet geroepen om daar een flink deel van mijn zelfverdiende centjes te moeten aan uitgeven! Jullie wel? Alleen, onze mening hebben diegenen die deze belastingscenten opsouperen niet nodig, uiteraard. Tenzij "een beetje" in het kieshokje! Hopelijk zijn er meer en meer mensen die beginnen te beseffen dat de kliek die het nu voor het zeggen heeft wel eens wat aan de kant mag gezet worden: zo veel erger kan het niet worden! Er zijn inderdaad nog belangrijker dingen dan de BHV-komedie die ze nu weer aan het opvoeren zijn voor het Vlaamse klootjesvolk... Conclusie: een hoop cellen bijbouwen is niets meer dan dweilen met de kraan open. Er moet meer gespuis tegengehouden worden aan de grenzen, er moeten er meer weer de grenzen worden overgezet, en dit zonder al de hemeltergende komedie die ze er nu rond afhaspelen... Laatst gewijzigd door andev : 30 april 2008 om 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wel veel geld voor een nieuwe cel, maar langs de andere kant mogen ze het er wel aan besteden. Beter dan dat ze criminelen gewoon vrijlaten. De cellen zouden best wel een minimum aan comfort hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verder is het een feit dat dit (weer) een extra blijvende kost zal meebrengen. Een verrijking van de schuldenberg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat comfort mag dan wel héél minimaal zijn, zoals geen emmer als toilet. Anderzijds moet het een ervaring blijven waar ze geen goede herinneringen aan overhouden! Verplicht aan het werk gesteld worden ipv zich te zitten vervelen voor hun tv of whatever. Werk weigeren = verblijf in de oudste, vuilste en minst aangepaste cellen van het land aub. Dus: enkel het absolute minimum aan comfort en niet méér cellen maar minder bajesklanten, dat moet men hier bereiken! Nu is het juist omgekeerd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik was ooit eens in zo'n bungalowpark - bij het binnenrijden viel het me toen op dat zo'n park een met prikkeldraad omheinde zaak is. Al wat eraan ontbreekt zijn wachttorens en bewakers. Hoeveel zou zo'n bungalooke kosten ?
Allez : ik bedoel er zal wel een verschil zijn in kostporijs tussen een detentiecentrum voor lichte misdadigers en maxcimum safety voor zware criminelen.. In de USA zitten er 5 x meer gevangenen dan bij ons in verhouding tot de totale bevolking en daar zijn bijna geen marokkanen of zo. Waar mogelijk zou ik gedetineerden overigens zelf voor de door hun veroorzaakte kosten laten opdraaien (iemand die levenslang krijgt, kan vanzelfsprekend niet in een volgend leven beginnen te betalen). Men heeft hier het "gevangeniswezen" minstens 20 jaar verwaarloosd, nu staat men daar met beschaamde kaken.. Intussen is het nog altijd zo dat er zwakzinnigen in gevangenissen opgesloten worden ! ook inrichtingen voor psychiatrisch gestoorden en sociopaten moeten er dringend bijkomen !
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Ik wil daar graag m'n steentje voor bijdragen,en letterlijk bedoeld als het nodig mocht zijn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() staatsefficiëntie noemen ze dat
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is misschien eenvoudig voorgesteld,maar ga het maar na.Wie verdedigd ons geld verdorie?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 100'000€ voor een hok niet groter dan pakweg 3 op 2,5 meter?
Een aannemer moet zijn vriendjes kennen nietwaar?
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je conclusie houdt trouwens geen steek. Er bestaan ook andere straffen dan simpelweg opsluiten. En als je nog gelooft in het sluiten van de grenzen dan ben je gewoonweg naiëf. Laatst gewijzigd door Rudy : 30 april 2008 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Waarom kan dit niet meer in deze tijden voor mensen zoals dutroux en onze nieuwe oostenrijkse kelderbouwer? herinvoering van de doodstraf, levenslang = effectief levenslang, een sobere cel met zo min mogelijk luxe en zware dwangarbeid ter compensatie voor hun levensonderhoud en kosten. dat is mijn mening |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Men roepe om strengere straffen en om daadwerkelijke uitvoering ervan.
Men krijge dit alles door oa meer cellen. Men roepe dat de roep om strengere straffen en om daadwerkelijke uitvoering ervan te veel kost. Men roepe, men roepe, men roepe, ... Gevangenissen worden best autonome bedrijven waarbinnen gevangenen arbeid verrichten ter financiering van hun verblijf, ter compensatie van de door hen eventueel aangerichte schade en ter bijeensparing van een persoonlijk reïntegratiefonds. Welke soort arbeid, zegt u? Laat het gevangeniswezen bijvoorbeeld elektrische stadswagentjes produceren; laat het gevangeniswezen dan ook maar energietankeenheden produceren die in gans het land makkelijk kunnen worden ingeplant (bijvoorbeeld op allerhande parkings). Laat NV Gevangenissen ook investeren in groene stroom (bijvoorbeeld fotovoltaïsche zonnepanelen op de daken of windmolens op de binnenkoeren ter preventie van helikopterige ontsnappingen). Laat NV Gevangenissen ingeplant worden in Vilvoorde (Renault-site) zodat de oude gevangenisgebouwen door de overheid kunnen worden weggeschonken aan liefdadigheidsorganisaties die deze renoveren (de financiering gebeurt met de gebouwen en terreinen als onderpand) tot wat men gemeenzaam 'sociale woningen' noemt. Laat NV Gevangenissen opgericht worden via een beursgang waardoor elke inwoner, door vrijwillige inschrijving op aandelen, zelf bepaalt hoe nauw de strafuitvoering hem/haar aan het hart ligt. Men roepe, men roepe, men roepe,...
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() als we nu die 100 000 euro per gevangene eens uitgaven aan een huisje voor elke dakloze (in eigendom of erfpacht ofzo ) ?
als we nu verder eens serieus werk maakten van een structurele armoedebestrijding ? dan zouden we zo ook het tekort aan cellen wegwerken als in amerika meer zwarten in de gevangenis zitten dan is dat omdat de zwarten er over het algemeen kansarmer zijn als er hier veel marokanen in de gevangenis zitten dan is dat ook omdat onder hen het meeste kansarmen zijn en werklozen. criminaliteitscijfers zijn altijd al armoede gerelateerd geweest het klopt ook wel dat niet alle criminaliteit armoedegerelateerd is maar we weten pas zeker dat er geen mensen in de criminaliteit worden gedreven door armoede wanneer die armoede niet meer bestaat wie dan nog steelt verdient dan idd bak of voor mijn part zelf repatriering - maar ik ben er vrij zeker van dat de cellennood mbv een stucturele armoedebestrijding drastisch zal zakken en dat dit uiteindelijk ook goedkoper zal zijn dan maar cellen blijven bijbouwen het zou ook een stuk gezelliger zijn gewoon om 100 000 euro uit te geven om iemand een echte kans te geven dan om iemand meer te kunnen opsluiten
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 30 april 2008 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
100 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Als ik het goed begrijp willen veel mensen hier dat er veel meer mensen veel langer worden opgesloten.
Als we dan naar het kostenplaatje kijken dat dapper de pan uitrijst is het weer van, WAT? Zoveel geld? Dat mag niet! Die smerige gevangenen toch. Dan is het weer van die moeten dwangarbeid doen om die feest te betalen. Dat daarvoor dan weer 10.000 gewapende bewakers/kampbeulen voor moeten aangenomen worden daar staat dan niemand weer bij stil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb een beter idee : dat ze mij 100.000 euros kadoo doen, en dan hoef ik geen misdaden te begaan om aan geld te geraken. Is dat geen goed idee ? Simpel, praktisch...Iedereen content ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor 100000 euro bouw ik een huis
![]() Gaan ze een privézwembad in iedere cel steken of wat? Muren afwerken met de duurste graniet die ze kunnen vinden?
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Een aantal ambtenaren zullen wel steekpenningen krijgen van de aannemer zeker ?
Laatst gewijzigd door forumspook : 1 mei 2008 om 01:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Las ergens dat het bij het Franse scholierenprotest ongeveer zo klonk: "Investeer in een school en je moet een gevangenis minder bouwen", misschien is dat nog eens een interessante piste...
(waarmee ik niet gezegd wil hebben dat misdadigers geen persoonlijke verantwoordelijkheid meer hebben voor hun daden) |
![]() |
![]() |