Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2008, 09:13   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard De kostprijs van een bejaarde, met of zonder rusthuis

De gemiddelde maandprijs voor een verblijf in een OCMW-rusthuis bedraagt nu 1.500 euro. Bovenop dat bedrag legt de gemeenschap (wij dus) nog eens 2.400 euro bij. De gemiddelde totale kostprijs voor huisvesting, voeding en verzorging van een (gezonde) bejaarde is dus 3.900,- euro per maand. U hoort het waarschijnlijk ook, zo niet in Keulen, dan toch ergens anders donderen.

Van een (onfortuinlijke) bejaarde, die om welke reden ook, niet in een rusthuis verblijft, wordt verwacht dat hij het kan rooien met een bedrag van 860 euro (inkomensgarantiebedrag). Volgens die redenering is het individueel huisvesten, voeden en verzorgen van een bejaard persoon dus 78% goedkoper.
Natuurlijk gaat de vergelijking niet helemaal op, maar het immense verschil kan toch niet volledig het aan de personeelkosten liggen.

Er schort dus wel degelijk 'iets', ofwel aan de kostprijs voor het verblijf in een rusthuis, ofwel aan het bedrag van het inkomengarantiebedrag voor ouderen. Is de kostprijs van 3.900 euro/maand, dat is 130 euro per dag, de prijs van half pension in een driesterrenhotel, niet wat overdreven voor de summiere dienstverlening welke een bejaarde in sommige rusthuizen te beurt valt? En is 860 euro niet wat aan de krappe kant als je een 300 euro voor een schamel appartementje/huisje dient te betalen met daarenboven wegens de ontbrekende isolatie ook nog maandelijks tot 130 euro aan energiekosten?

Zal er na BHV en de staatshervorming, ook een regeringscrisis ontstaan omdat men geen oplossing heeft voor de voorziene toekomstige onbetaalbaarheid van de 'vergrijzing'?
Oud 25 juli 2008, 09:29   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heel juiste opmerking hier.
Hoewel ik het ook een beetje hoor donderen want ik wist niet dat er nog eens extra zoveel geld opgelegd werd.
Als we dan nog zien dat de ocmw rusthuizen werken met stagiars en de rekening eens maken van het aantal inzittenden, brengt een ocmw rusthuis garantie zelfs het driedubbel op van een 4 of 5 sterren hotel.
Vraag is waar dat gemeenschapsgeld weer naartoe gaat.
Het komt van de gemeenschap en het gaat terug naar de gemeenschap.
Tussenin blijft er heel wat hangen. Zoveel is wel duidelijk.
Oud 25 juli 2008, 10:03   #3
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Zal er na BHV en de staatshervorming, ook een regeringscrisis ontstaan omdat men geen oplossing heeft voor de voorziene toekomstige onbetaalbaarheid van de 'vergrijzing'?
Renaat, uw onwetendheid is enorm schattig.

Die staatshervorming gaat onder andere over problemen als vergrijzing. Je kan je hoofd in het zand blijven steken en doen alsof het allemaal maar gaat om vlaggen en symbolen, of je kan de realiteit onder ogen zien en merken dat de staatshervorming gaat over de problemen waar de gewone man in de straat wel degelijk wakker van ligt: verkeersveiligheid, arbeid, pensioenen,...

Ook uw pensioen en uw koopkracht, waar u vanuit uw luie zetel in uw ivoren toren meewarig het hoofd schudt over al die communautaire scherpslijperij, zonder te beseffen dat een Waals "non" uw welvaart op termijn bedreigt. Neen, u sympathiseert dan nog met die "non" zeggers.

Stockholm, dat is al wat ik kan zeggen.
Oud 25 juli 2008, 10:04   #4
Renesse
Minister-President

Standaard

Lees dit maar eens, het is hier al genoeg geplaatst geweest:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GT41UB8SD
Oud 25 juli 2008, 10:56   #5
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Renaat, uw onwetendheid is enorm schattig.

Die staatshervorming gaat onder andere over problemen als vergrijzing. Je kan je hoofd in het zand blijven steken en doen alsof het allemaal maar gaat om vlaggen en symbolen, of je kan de realiteit onder ogen zien en merken dat de staatshervorming gaat over de problemen waar de gewone man in de straat wel degelijk wakker van ligt: verkeersveiligheid, arbeid, pensioenen,...
Mijn beste Renesse. Als Jij de mening bent toegedaan dat ik mij belachelijk maak met mijn kritiek op de alomgeprezen staatshervorming,eigen ik mij evenzo het recht toe jouw motivatie (de in het nieuwsblad aangehaalde tekst) zoniet belachelijk, dan wel weinig overtuigend te vinden.

<<Vlaanderen heeft veel oudere werklozen, Wallonië kampt vooral met een grote jeugdwerkloosheid. Dat vergt een gerichte aanpak. Vandaag is dat moeilijk omdat loonlastenverlagingen worden beslist op federaal niveau
>> Die 'gerichte' aanpak kan evengoed op federaal niveau, en is tot heden altijd al gebeurd. Er zijn zowel voor jongeren als voor ouderen verschillende maatregelen genomen men elk voor hun categorie aparte lastenverlagingen.

<<Zonder bijsturing kan de federale overheid nooit alleen de kosten van de vergrijzing betalen>> Dat de federale schatkist leeg is heeft meer te maken met de in het verleden doorgevoerde 'staatshervormingen', van van het feit dat het federaal niet goed zou beheerd zijn geweest. Dus één en andere zou men, evengoed kunnen aanhalen als motivering omp bevoegdheden( en geld) van de regio's terug naar het federaal niveau over te hevelen.

De 'onbetaalbaarheid' van de komende vergrijzing heeft weinig te maken met de federale of reguiinale financiering. Vlaanderen mag dan al 'bulken van het geld' de beleidsmakers op dat niveau doen al even kortzichtig als hun federale collega's, en spenderen het liever aan belastingsverminderingen, dan dat zij het beleggen voor de toekomstige kosten te kunnen betalen.

Dus het is nog maar de vraag wie zich hier belachelijk maakt met te beweren dat de finnanciele problemen (al was het nog maazr gedeeltelijk zouden opgelost worden door de staatszhervorming?

Laatst gewijzigd door renaat6 : 25 juli 2008 om 11:15.
renaat6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 11:09   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vergelijkingen tussen een bejaardenhuis van het tiepe RVT en een gewoon hotel:

in een hotel komen de poetsvrouwen uw gat niet afvegen, of uwe pamper vervangen;
de kok komt het eten niet lepeltje per lepeltje in uwe mond duwen;
niemand komt u 's ochtends wassen;
niemand let er op of uw pillekes en aanverwanten in de juiste dosissen klaargelegd en toegediend worden;
komen ze 's nachts niet af en toe kijken of ge niet overgegeven hebt;
komt geen animator of kinesist je motiveren om eens met je handje te zwaaien als enige beweging van de dag;
houdt niemand in 't oog of je vuile kleren in de wasmand terechtkomen, naar de wasserij, en dan nog eens proper terug komen ook;
rolt niemand je in je rolstoel eens buiten, als het heel goed weer is;

Het artikel dat de ocmw Antwerpen naar buiten bracht, is geen aanklacht dat 't een of 't ander te duur is, maar wel een illustratie van wat er gebeurt met je belastingsgeld.

ps: hoeveel vinden jullie dat een verpleegsterke in zo'n situatie (gat afvegen, slijm afvegen, overgeefsel afwassen, in en uit bed en wc sleuren, ... x nachten per maand, één weekend op twee ...) moet verdienen ? Voor mij mag dat 2500 € net zijn, zelfs al zal daarvoor de dagprijs nog ferm moeten stijgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 11:13   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste Renesse. Als Jij de mening bent toegedaan dat ik mij belachelijk maak met mijn kritiek op de alomgeprezen staatshervorming,eigen ik mij evenzo het recht toe jouw motivatie (de in het nieuwsblad aangehaalde tekst) zoniet belachelijk, dan wel weinig overtuigend te vinden.

<<Vlaanderen heeft veel oudere werklozen, Wallonië kampt vooral met een grote jeugdwerkloosheid. Dat vergt een gerichte aanpak. Vandaag is dat moeilijk omdat loonlastenverlagingen worden beslist op federaal niveau
>> Die 'gerichte' aanpak kan evengoed op federaal niveau, en is tot heden altijd al gebeurd. Er zijn zowel voor jongeren als voor ouderen verschillende maatregelen genomen men elk voor hun categorie aparte lastenverlagingen.

<<Zonder bijsturing kan de federale overheid nooit alleen de kosten van de vergrijzing betalen>> Dat de federale schatkist leeg is heeft meer te maken met de in het verleden doorgevoerde 'staatshervormingen', van van het feit dat het federaal niet goed zou beheerd zijn geweest. Dus één en andere zou men, evengoed kunnen aanhalen als motivering omp bevoegdheden( en geld) van de regio's terug naar het federaal nivea

Een gerichte aanpak zou evengoed kunnen op federaal nivo?

Best mogelijk, maar ik heb het nog nooit gezien.
En eerlijk gezegd, ik wil er niet op wachten om het ooit eens te mogen meemaken: liever onmiddellijk aktie nu. Eén ding is maar nodig: Vlaanderen onafhankelijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 juli 2008, 11:13   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Ben ik een onmens als ik mijn afvraag waarom we dit dan al niet beschouwen als palliatieve zorgen ?

Als ge uzelf niet meer kunt voorzien van voedsel op een deftige manier denk ik dat het normaal is dat men de pijp uitgaat.......

Of is het zoveel menselijker om te wachten op de zware dementie, parkinson of kanker ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 11:20   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ben ik een onmens als ik mijn afvraag waarom we dit dan al niet beschouwen als palliatieve zorgen ?

Als ge uzelf niet meer kunt voorzien van voedsel op een deftige manier denk ik dat het normaal is dat men de pijp uitgaat.......

Of is het zoveel menselijker om te wachten op de zware dementie, parkinson of kanker ?
Ofwel ben je heel erg onervaren in die materie,
ofwel ben je inderdaad een onmens.

Oud 25 juli 2008, 11:25   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

in een hotel komen de poetsvrouwen uw gat niet afvegen, of uwe pamper vervangen;
niemand let er op of uw pillekes en aanverwanten in de juiste dosissen klaargelegd en toegediend worden;
komt geen animator of kinesist je motiveren om eens met je handje te zwaaien als enige beweging van de dag;
houdt niemand in 't oog of je vuile kleren in de wasmand terechtkomen, naar de wasserij, en dan nog eens proper terug komen ook;

Het artikel dat de ocmw Antwerpen naar buiten bracht, is geen aanklacht dat 't een of 't ander te duur is, maar wel een illustratie van wat er gebeurt met je belastingsgeld.

ps: hoeveel vinden jullie dat een verpleegsterke in zo'n situatie (gat afvegen, slijm afvegen, overgeefsel afwassen, in en uit bed en wc sleuren, ... x nachten per maand, één weekend op twee ...) moet verdienen ? Voor mij mag dat 2500 € net zijn, zelfs al zal daarvoor de dagprijs nog ferm moeten stijgen.
Zo'n verpleegsterke doet wel meer dan één kamertje hé.
Tenminste als het niet laten doen van de stagiarke's, wat meestal wel het geval is.
En wat eten betreft, een bolleke gekapt kost echt niet veel geld.

Reken maar eens uit wat een verpleegsterke kost en een bolleke gekapt op een rusthuis waar makkelijk 180 of meer mensen in zitten.
Dat is serieuze winst...voor het rusthuis.
En als je ziet hoe pover het voor de mensen is kan je gerust van schandalige praktijken spreken.
Oud 25 juli 2008, 11:38   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ofwel ben je heel erg onervaren in die materie,
ofwel ben je inderdaad een onmens.

Ik heb kanker, dementie en ouderdomsdiabetes (afzetten van ledematen enzo) van dichtbij meegemaakt.

Het is geen pleziertje.
Oud 25 juli 2008, 13:03   #12
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erg hé , een héél leven werken en doen om dan te merken dat je laatste levensjaren een politiek "probleemthema" zijn ...
En ondertussen hoor je mensen maar zeggen dat ze hun dromen opzijzetten in de hoop dat ze vanalles kunnen doen na hun pensioen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 13:26   #13
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik weet dat niet zo. Mijn moeder zit in een rusthuis, ze is nog goed bij de pinken maar toch niet goed genoeg meer om alleen te wonen. Ze kan nog zelf eten, maar zich wassen of haar alleen aankleden gaat niet meer. Moet ze de pijp uit?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 13:33   #14
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:

>> Die 'gerichte' aanpak kan evengoed op federaal niveau, en is tot heden altijd al gebeurd.
Kunt u daar voorbeelden van geven?

Citaat:
Er zijn zowel voor jongeren als voor ouderen verschillende maatregelen genomen men elk voor hun categorie aparte lastenverlagingen.
Welke?

Citaat:
<<Zonder bijsturing kan de federale overheid nooit alleen de kosten van de vergrijzing betalen>> Dat de federale schatkist leeg is heeft meer te maken met de in het verleden doorgevoerde 'staatshervormingen', van van het feit dat het federaal niet goed zou beheerd zijn geweest.
Twee opmerkingen:
1. Kunt u dat aantonen? Hoe heeft die staatshervorming de staatskas leeggemaakt?
2. Bewijs van het tegendeel: de wafelijzerpolitiek. Bent u een wafelijzerpolitieknegationist?

Citaat:
Dus het is nog maar de vraag wie zich hier belachelijk maakt met te beweren dat de finnanciele problemen (al was het nog maazr gedeeltelijk zouden opgelost worden door de staatszhervorming?
Tot het bewijs van het tegendeel geleverd is, bent u dat helaas.
Oud 25 juli 2008, 13:34   #15
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ook niet. Misschien ben ik ziende blind, maar ik ben er zeker van dat Renaat in zijn wijsheid tal van voorbeelden kan geven.
Oud 25 juli 2008, 19:40   #16
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan je enkel maar gelijk geven maar voor wat die inderdaad hardwerkende verpleegsters betreft (ook dat klopt natuurlijk) zou ik eraan toevoegen:
hoeveel madammen staan er hier niet aan de dop, als tweede inkomen in het gezin (goed voor mooie reis en tweede wagen enz bij sommigen) die men zou moeten kunnen verplichten daar een paar halve dagen te gaan werken als tegenprestatie voor hun gekregen centen? En diegenen die weigeren of daar opzettelijk slecht of geen werk leveren van de dop gooien: klinkt simpel en is het ook! Ook voor werkloze steuntrekkende mannen kan er wel één en ander gevonden worden. Daar is al genoeg pro en contra en profiteurs-larie over neergeschreven.
Alleen maar toepassen.

Het zou trouwens een dubbel effect hebben: wedden dat sommigen ineens wel werk zouden vinden? Dus minder uitgaven en meer inkomsten voor de staat die dan onze oudjes ten goede zouden komen!
En ook nog: alle oudjes uit de vier wereldwindstreken via "familieherenigingen" en gefoefel allerhande hier niet binnen laten om rechtstreeks van het ocmw naar het bejaardentehuis te gaan, op onze kosten, want dat is al bezig en zou mettertijd heel serieuze proporties kunnen aannemen... Eén der zegeningen van de multiculturele maatschappij "gelijk of dat ze zeggen".

Laatst gewijzigd door andev : 25 juli 2008 om 19:44.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 19:53   #17
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gerichte aanpak zou evengoed kunnen op federaal nivo?

En eerlijk gezegd, ik wil er niet op wachten om het ooit eens te mogen meemaken: liever onmiddellijk aktie nu. Eén ding is maar nodig: Vlaanderen onafhankelijk.
Inderdaad. Het is trouwens omdat de federale zo krap zit dat de francophonen hun zin en hun centen nog niet op zak hebben! Houden zo, want dat was het spelletje dat hier al jaren gespeeld werd! Van zodra de Vlamingen een beweging maakten moesten de Walen geld krijgen. Om wat te doen was bijzaak. Ook nu zitten ze op dezelfde golflengte: meer eigen verantwoordelijk vinden ze pas goed... als ze de centen erbij krijgen om verantwoordelijk te zijn! Lol.
Een beetje zoals de Vlamingen en de Walen die elk recht hebben op een auto. De Vlamingen betalen hun auto zelf... en de Walen krijgen het nodige geld van de Vlamingen (die de federale kas hoofdzakelijk spijzen) om hun auto te betalen...
Ze weten heel goed waarom ze zo houden van "la Belgique". Niet omdat ze ons graag zien en van Vlaanderen houden...
Oud 25 juli 2008, 19:59   #18
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Erg hé , een héél leven werken en doen om dan te merken dat je laatste levensjaren een politiek "probleemthema" zijn ...
En ondertussen hoor je mensen maar zeggen dat ze hun dromen opzijzetten in de hoop dat ze vanalles kunnen doen na hun pensioen ...
Spijtig dat we niet mogen weten hoeveel miljoenen er dagelijks worden uitgegeven aan kosten veroorzaakt door de "multiculturele maatschappij" die we als normaal en blijvend moeten bekijken... Vooral van het overgrote deel waar we niets dan last en kosten mee hebben.
Met dat geld zou men onze oudjes een stuk beter kunnen opvangen!
Oud 25 juli 2008, 22:22   #19
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik ook niet. Misschien ben ik ziende blind, maar ik ben er zeker van dat Renaat in zijn wijsheid tal van voorbeelden kan geven.
Neen, Renaat is gaan slapen. We gaan mogen wachten tot Sint-Juttemis voor we voorbeelden krijgen.

Wie gelooft die man nog?
Oud 25 juli 2008, 22:28   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Ik weet dat niet zo. Mijn moeder zit in een rusthuis, ze is nog goed bij de pinken maar toch niet goed genoeg meer om alleen te wonen. Ze kan nog zelf eten, maar zich wassen of haar alleen aankleden gaat niet meer. Moet ze de pijp uit?
Hangt er vanaf. Ik heb een grootmoeder gehad die nog 6 maand heeft geleefd (is een groot woord, afgezien is een beter woord) en ze werd bijna kunstmatig in leven gehouden. Ze hadden haar been moeten afzetten. Ze kon dus niets meer zelfstandig.

Ik vond het een erg triestig verhaal. Maar ik word dan ook depressief van door een geriatrische afdeling van een ziekenhuis te lopen. Een mens moet sterven al staande, en niet in een bed of een rolstoel (dit wil ik figuurlijk bedoelen).
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be