Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2008, 19:06   #1
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard Rusland erkent onafhankelijkheid Zuid-Ossetië en Abchazië

De Russische president Dmitri Medvedev heeft vanmiddag Abchazië en Zuid-Ossetië erkend als onafhankelijke staten...

De Russische stap druist in tegen oproepen van westerse leiders om niet over te gaan tot erkenning [*kuch* Kosovo *kuch*]...

Medvedev heeft inmiddels het ministerie van "Bu-Za" opdracht gegeven diplomatieke betrekkingen aan te gaan...

Bron

Laatst gewijzigd door Bertie : 26 augustus 2008 om 19:28.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 19:26   #2
Bertie
Parlementslid

Standaard

Oud 26 augustus 2008, 20:17   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Sinds Putin de onbelemmerde macht bezit gaat Rusland de verkeerde kant op...

Sommigen hebben dit reeds jaren voorspeld maar werden weggehoond...

Enkel (halve ) gekken juichen de evolutie in Rusland toe...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 20:24   #4
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Nu Rusland toch bezig is kunnen ze meteen de onafhankelijkheid van Tsjetsjenië erkennen
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 20:30   #5
Bertie
Parlementslid

Standaard

?Heeft Saakasjvili de laatste tientallen jaren in een hol gezeten (daarvoor zijn er aanwijzingen) of is hij bezig met zijn toekomstige carriere (standup comedian)?
Citaat:
Saakashvili’s televised address to the nation following the Russia’s recognition of Abkhazia and South Ossetia’s independence on August 26:
"As you know Russia’s made a unilateral decision in respect of Georgia’s two regions. This is the first attempt since Nazi Germany and Stalin’s Soviet Union, when a large state tried to... redraw borders in Europe.
LOL
Oud 26 augustus 2008, 21:43   #6
Storm
Partijlid

Standaard

Het Westen zal deze slag aan Rusland moeten laten.
Het machtsspelletje van Saakasjvili mag niet heel het Westen meesleuren.
Die laatsten hebben het trouwens zelf over zich gehaald met Kosovo. Laat Abchazië en Zuid-Ossetië dan maar bufferstaatjes zijn.

We weten weer wat we aan Rusland hebben en laten we dat onthouden.
Storm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:03   #7
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Geef toe, schitterend gespeeld van de Russen.

Het Westen dik in zijn Kossovaars gat gebeten.

Ik vind dat eigenlijk wel iets hebben, dat historische geopolitieke steekspel, en de diplomatieke en politieke spitsvondigheid die daarbij komt kijken. De Russen zijn daar gewoon superieur in.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:04   #8
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Storm Bekijk bericht
Het Westen zal deze slag aan Rusland moeten laten.
Het machtsspelletje van Saakasjvili mag niet heel het Westen meesleuren.
Die laatsten hebben het trouwens zelf over zich gehaald met Kosovo. Laat Abchazië en Zuid-Ossetië dan maar bufferstaatjes zijn.

We weten weer wat we aan Rusland hebben en laten we dat onthouden.
De overweging die hierbij moet gemaakt worden is in hoeverre de publieke opinie voorstander is van verdere maatregelen tegen Rusland. Het feit dat er straks 3 Amerikaanse oorlogsbodems zich in de Zwarte Zee zullen bevinden vind ik alvast een veeg teken.

Ik vind niet dat een verdere escalatie nodig is om de onafhankelijkheid van twee mini-staatjes te verhinderen. Indien ze zich niet afscheuren zal Georgie altijd interne problemen blijven kennen. Eens ze onafhankelijk zijn of deel uitmaken van Rusland zullen de laatsten geen enkele reden meer hebben om zich te mengen in Georgische aangelegenheden.

Ik heb geen sympathie voor Rusland. Ik beschouw hen niet als een rolmodel voor volksnationalisme maar eerder als een imperialisme in wording. En ik denk dat de meesten die pro-Russisch zijn dit eerder zijn vanuit een anti-Amerikanisme. En eigenlijk begrijp ik wel de bekommernis voor een wereldorde gedicteerd door 1 grootmacht.

Maar het is evenmin nodig om Rusland tot het uiterste te dwingen. Het lijkt me dan ook een tragische dwaasheid om Georgie lid te worden van de NAVO en dit meteen ook te doen voor Oekraine. Soms lijkt het of Amerika de aandacht wil afleiden van de mislukkingen in Irak en "the war on terrorism". Of anders zijn ze de toekomstige president al een pee aan het stoven.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:08   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vind dat eigenlijk wel iets hebben, dat historische geopolitieke steekspel, en de diplomatieke en politieke spitsvondigheid die daarbij komt kijken. De Russen zijn daar gewoon superieur in.
Werkelijk? Nochthans is het Rusland dat hier in een hoek geduwd is en handelt uit vrees voor deintegratie en isolatie, terwijl de VS een ver van huis spelletje spelen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:10   #10
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

grappig dat Rusland Tetjenië niet toelaat onafhankelijk te worden. Anders zou ik hun 'situatie' nog enigszins kunnen begrijpen... :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:31   #11
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef toe, schitterend gespeeld van de Russen.

Dat zal natuurlijk enkel de toekomst uitwijzen. Wat bv. als Tsjetsjenië morgen zijn onafhankelijkheid uitroept?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:35   #12
Den Dolf
Vreemdeling

Den Dolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat zal natuurlijk enkel de toekomst uitwijzen. Wat bv. als Tsjetsjenië morgen zijn onafhankelijkheid uitroept?
Dan zal hetzelfde gebeuren als morgen bijvoorbeeld rhode island zijn onafhankelijkheid uitroept.
Den Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:49   #13
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dolf Bekijk bericht
Dan zal hetzelfde gebeuren als morgen bijvoorbeeld rhode island zijn onafhankelijkheid uitroept.
Voila, punt bewezen dus.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 23:02   #14
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.

Citaat:
Ik vind het ook wel fascinerend. Maar het lijkt me eerder te wijten aan de stupiditeit van vooral de Amerikanen dan aan de Russische geslepenheid dat de zaken zo lopen. De VSA en de EU hebben de Russen met Kosovo een perfect alibi gegeven om dit nog een paar maal te herhalen. Voor de territoriale integriteit van Oekraïne geef ik ook niet veel meer.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 23:03   #15
Den Dolf
Vreemdeling

Den Dolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Voila, punt bewezen dus.
het enige dat hiermee bewezen is is dat de 5 permanente leden van de veiligheidsraad in princiepe doen wat ze willen tenzij je het op een nucleaire confrontatie wilt laten aankomen.
Den Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 23:20   #16
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dolf Bekijk bericht
het enige dat hiermee bewezen is is dat de 5 permanente leden van de veiligheidsraad in princiepe doen wat ze willen tenzij je het op een nucleaire confrontatie wilt laten aankomen.
Tsjetenië = vd Tsjetenen toch als Ossetië van de Osseten is?
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 00:05   #17
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Prachtige tegengoal van de Russen.

Zogoed als iedereen had deze voorspelling al gedaan bij de onafhankelijkheid van Kosovo. Van hetzelfde laken een broek dus!

Waarom Europa zich ooit tussen de Serven & Kosovaren geworpen heeft, mag God weten... alvast niet voor de de massagraven waarvan er sprake was, toen ook de Belgische F16's Belgrado bombardeerden.

- NATO schatting toen volgens US Defence Secretary William Cohen:
100 000 Albaneeskosovaarse doden
- US State Department april 1999:
500 000 Albaneeskosovaarse doden
- Internationaal gerechtshof Den Haag nu:
10 000 doden
- Na recente opgravingen van een Spaans team naar schatting:
2 500 doden

Het zijn er natuurlijk 2500 teveel!

Citaat:
I have long believed this interdependence defines the new world we live in.

People say: we are only acting because it's the USA that was attacked. Double standards, they say. But when Milosevic embarked on the ethnic cleansing of Muslims in Kosovo, we acted.

The sceptics said it was pointless, we'd make matters worse, we'd make Milosevic stronger and look what happened, we won, the refugees went home, the policies of ethnic cleansing were reversed and one of the great dictators of the last century, will see justice in this century.

And I tell you if Rwanda happened again today as it did in 1993, when a million people were slaughtered in cold blood, we would have a moral duty to act there also. We were there in Sierra Leone when a murderous group of gangsters threatened its democratically elected Government and people.

And we as a country should, and I as Prime Minister do, give thanks for the brilliance, dedication and sheer professionalism of the British Armed Forces.

We can't do it all. Neither can the Americans.
speech by prime minister, Tony Blair, at the Labour Party conference
guardian.co.uk, Tuesday October 02 2001

Laatst gewijzigd door Sodomis : 27 augustus 2008 om 00:06.
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 08:14   #18
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De overweging die hierbij moet gemaakt worden is in hoeverre de publieke opinie voorstander is van verdere maatregelen tegen Rusland. Het feit dat er straks 3 Amerikaanse oorlogsbodems zich in de Zwarte Zee zullen bevinden vind ik alvast een veeg teken.

Ik vind niet dat een verdere escalatie nodig is om de onafhankelijkheid van twee mini-staatjes te verhinderen. Indien ze zich niet afscheuren zal Georgie altijd interne problemen blijven kennen. Eens ze onafhankelijk zijn of deel uitmaken van Rusland zullen de laatsten geen enkele reden meer hebben om zich te mengen in Georgische aangelegenheden.

Ik heb geen sympathie voor Rusland. Ik beschouw hen niet als een rolmodel voor volksnationalisme maar eerder als een imperialisme in wording. En ik denk dat de meesten die pro-Russisch zijn dit eerder zijn vanuit een anti-Amerikanisme. En eigenlijk begrijp ik wel de bekommernis voor een wereldorde gedicteerd door 1 grootmacht.

Maar het is evenmin nodig om Rusland tot het uiterste te dwingen. Het lijkt me dan ook een tragische dwaasheid om Georgie lid te worden van de NAVO en dit meteen ook te doen voor Oekraine. Soms lijkt het of Amerika de aandacht wil afleiden van de mislukkingen in Irak en "the war on terrorism". Of anders zijn ze de toekomstige president al een pee aan het stoven.
Men moet uiteraard de pedalen niet verliezen. Als Rusland de facto die twee Georgische gebieden annexeert (want dat is wat nu gebeurt), dan kan daar in eerste instantie weinig tegen ondernomen worden.
Of Rusland hiermee echt "scoort" valt nog te bezien. In ieder geval isoleert het zich en garandeert het dat de relaties met de buurlanden getorpedeerd zijn.
Persoonlijk was ik tot nu toe ook geen echte voorstander van het toelaten van Georgië en de Oekraine tot de NAVO. Die situatie is nu echter veranderd. Lidmaatschap op korte termijn lijkt mij nu wel aangewezen (niet van de EU, dat is van een andere orde). Het is heel belangrijk dat er nu een aantal duidelijke lijnen getrokken worden zodat de Russische aggressie niet verder kan gaan.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 09:01   #19
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Men moet uiteraard de pedalen niet verliezen. Als Rusland de facto die twee Georgische gebieden annexeert (want dat is wat nu gebeurt), dan kan daar in eerste instantie weinig tegen ondernomen worden.
Of Rusland hiermee echt "scoort" valt nog te bezien. In ieder geval isoleert het zich en garandeert het dat de relaties met de buurlanden getorpedeerd zijn.
Persoonlijk was ik tot nu toe ook geen echte voorstander van het toelaten van Georgië en de Oekraine tot de NAVO. Die situatie is nu echter veranderd. Lidmaatschap op korte termijn lijkt mij nu wel aangewezen (niet van de EU, dat is van een andere orde). Het is heel belangrijk dat er nu een aantal duidelijke lijnen getrokken worden zodat de Russische aggressie niet verder kan gaan.
Als ik Poetin was, zou ik zo snel mogelijk een paar gaspijplijnen naar China aanleggen, zodat ik wat meer economische druk op de EU kan uitoefenen. En daarmee op de NAVO.

Waarom was je overigens eerst geen voorstander van toetreding van Oekraïne tot de NAVO?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 09:07   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Als ik Poetin was, zou ik zo snel mogelijk een paar gaspijplijnen naar China aanleggen, zodat ik wat meer economische druk op de EU kan uitoefenen. En daarmee op de NAVO.

Waarom was je overigens eerst geen voorstander van toetreding van Oekraïne tot de NAVO?
Het is een misvatting dat olie en gas op termijn een voldoende basis bieden om van Rusland opnieuw een wereldmacht te maken. De houding van sommige Europese landen heeft meer te maken met West-Europese beunhazerij en kortzichtigheid dan met een echte Russische machtspositie.

Ik was oorspronkelijk geen voorstander van een NAVO-toetreding van de Oekraine omdat ik meende dat het belangrijk was dat de toestand daar (en ook in Georgië) eerst zou stabiliseren. De invasie van Georgië door Rusland geeft echter aan dat NAVO-bescherming een essentiële voorwaarde zal zijn om tot stabilisering te komen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be