Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2004, 09:52   #1
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Morgen verschijnt in "De Morgen" een interview met Yves Leterme.
Vandaag staat er reeds een onderdeel van dat interview op de eerste bladzijde van De Morgen en ook de rubriek "Standpunt" is gewijd aan de uitspraken van Leterme.

Volgens Leterme geldt het kartel met N-VA enkel op Vlaams niveau.

Dat heeft twee gevolgen

a)De vlaamse eisen, geformuleerd in de vijf resoluties van het Vlaams Parlement komen wel ter tafel wanneer men in de Vlaamse regering stapt.
Er is dus geen enkele garantie dat dat ook gebeurt als CD&V-NV-A van de regionale verkiezingen kan gebruik maken om in te breken in de Federale regering.
Alles blijft dus beperkt tot de houding "houdt mij tegen of ik doe ongelukken." Die eisen moeten immers federaal worden omgezet.

b)Bij een eventuele nieuwe regering op federaal vlak na de regionale verkiezingen van juni 2004, waar de CD&V zou aan deelnemen blijft het NV-A aan de kant.

Citaat van Leterme: "Op 13 juni worden er Vlaamse verkiezingen georganiseerd, het kartel met de NV-A geldt enkel op het Vlaamse niveau, en we zullen na 13 juni zien welk effect deze Vlaamse verkiezingen hebben op het federale niveau. Bovendien is de getalsterkte van de NV-A in Kamer en Senaat momenteel niet echt van die aard dat de partij daar het verschil kan maken."

Conclusie: het NV-A is alleen dienstig om het CD&V toe te laten bij de regionale verkiezingen een zodanige winst te maken dat het op basis van de verkiezingsuitslag de federale regering kan doen vallen.
Eens dat gebeurd is vergeten wij de verkiezingsuitslag, vallen wij terug op die van 2003, en stappen wij zonder hen die mee aan de basis liggen van de eventuele val van de regering in een nieuw federale regering.

Goed, iedereen die van plan is op kandidaten van het kartel zijn stem uit te brengen weet nu reeds dat hij alleen op CD&V kandidaten zijn stem uitbrengt. Want zij alleen zullen bepalen wat er gebeurt.

De naamsverandering in CD&V heeft het gesjoemel van de CVP niet tot staan gebracht.
Oud 2 april 2004, 10:45   #2
SB1234
Schepen

Standaard

Je leest het hoe je wil. Wanneer er geen federale verkiezingen zijn en als de CD&V ook federaal inbreekt is het niet automatisch zo dat de N-VA ook in de meerderheid gaat zetelen (vooral mede door hun zeer beperkte getalsterkte...)
SB1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 10:54   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Het is een kwestie van interpretatie.

Ofwel is het voor de CD&V van belang om naast gewestelijk ook federaal deel te nemen en dan is de N-VA gevangen.

Ofwel is het voor de CD&V er enkel om te doen om gewestelijk te regeren.

Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, want de CD&V klaagt nu al over de politiek van Verafstoot naar de gemeenten toe en aangezien het gewest ieder jaar een portefeuille toegewezen krijgt en dus afhankelijk is van de beslissingen van de federale overheid.

Tenzij het de CD&V natuurlijk om te doen is om het kot helemaal op stelten te zetten, maar dat zou ik toch eerst wel eens willen zien.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 11:37   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

CD&V bedriegt kiezer

CD&V-voorzitter Leterme wordt vandaag in twee kranten geïnterviewd, in La Libre Belgique en in De Morgen. Zijn uitspraken zijn opmerkelijk.

In La Libre trekt Leterme fel van leer tegen Robert Stevaert die hij (niet ten onrechte overigens) 'een soort van communist' noemt. Maar tegelijk prijst hij Frank Vandenbroucke de hemel in. Conclusie: "Op die moment sluiten wij geen enkele potentiële partner uit." Behalve - "Laat ons duidelijk zijn," zegt Leterme - het Vlaams Blok. Dat weten we dus alweer: de CD&V sluit het Vlaams Blok uit. Meteen zijn er slechts twee soorten Vlaamse regering mogelijk: een uitgebreid Paars, waarbij de CD&V de huidige regering depanneert. Of klassiek rooms-rood, waarbij de CD&V vervolgens ook inbreekt in de federale regering. In die constructie wordt Di Rupo premier. Beide mogelijkheden zijn zonder meer nefast voor Vlaanderen.

Maar er is toch de N-VA? Er is toch een Vlaams kartel? Lees maar wat Leterme daarvan in De Morgen zegt: "Het kartel geldt enkel op Vlaams niveau". De CD&V laat de N-VA met andere woorden vallen als een baksteen wanneer eventuele federale regeringsonderhandelingen aan de orde zijn. Als er toegevingen moeten worden gedaan. Het kartel is dus in feite boerenbedrog. Het moet de CD&V een Vlaams imago geven, maar het is nu al zeker dat de CD&V helemaal geen harde communautaire eisen zal stellen bij regeringsonderhandelingen.

De CD&V gaat zoals altijd gewoon voor de macht. Niets meer dan dat. Vlaams-nationale kiezers die zouden overwegen op het kartel te stemmen, moeten daar nog maar eens goed over nadenken.

www.vlaamsblok.be

N'ayez pas peur chers amis wallons... Je suis Yves et ne pas Filip Dewinter
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 11:52   #5
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Vandaag staat er reeds een onderdeel van dat interview op de eerste bladzijde van De Morgen en ook de rubriek "Standpunt" is gewijd aan de uitspraken van Leterme.

Dat heeft twee gevolgen

a)De vlaamse eisen, geformuleerd in de vijf resoluties van het Vlaams Parlement komen wel ter tafel wanneer men in de Vlaamse regering stapt.
Er is dus geen enkele garantie dat dat ook gebeurt als CD&V-NV-A van de regionale verkiezingen kan gebruik maken om in te breken in de Federale regering.
Alles blijft dus beperkt tot de houding "houdt mij tegen of ik doe ongelukken." Die eisen moeten immers federaal worden omgezet.

b)Bij een eventuele nieuwe regering op federaal vlak na de regionale verkiezingen van juni 2004, waar de CD&V zou aan deelnemen blijft het NV-A aan de kant.

Citaat van Leterme: "Op 13 juni worden er Vlaamse verkiezingen georganiseerd, het kartel met de NV-A geldt enkel op het Vlaamse niveau, en we zullen na 13 juni zien welk effect deze Vlaamse verkiezingen hebben op het federale niveau. Bovendien is de getalsterkte van de NV-A in Kamer en Senaat momenteel niet echt van die aard dat de partij daar het verschil kan maken."

Conclusie: het NV-A is alleen dienstig om het CD&V toe te laten bij de regionale verkiezingen een zodanige winst te maken dat het op basis van de verkiezingsuitslag de federale regering kan doen vallen.
Eens dat gebeurd is vergeten wij de verkiezingsuitslag, vallen wij terug op die van 2003, en stappen wij zonder hen die mee aan de basis liggen van de eventuele val van de regering in een nieuw federale regering.

Goed, iedereen die van plan is op kandidaten van het kartel zijn stem uit te brengen weet nu reeds dat hij alleen op CD&V kandidaten zijn stem uitbrengt. Want zij alleen zullen bepalen wat er gebeurt.

De naamsverandering in CD&V heeft het gesjoemel van de CVP niet tot staan gebracht.
De NV-A heeft zich goed in de zak laten zetten door die machtsgeile tjeven
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 11:52   #6
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het lijkt meer een meer op wat ik dacht toen ik het nieuws van het kartel hoorde.

Voor de NVA-ers die krijgen een aantal zitjes, misschien zelfs een ministerpostje in de Vlaamse regeringen, en de daaraan verbonden centen. De CDV kan terug aan de vetpotten zitten en dus ook tevreden.

De (bedrogen) kiezer ? ach waar ik over zeur....

Vive la Belqique, vive le kartel
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 12:17   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles blijft dus beperkt tot de houding "houdt mij tegen of ik doe ongelukken."
Deze zin vat het allemaal goed samen.
Oud 2 april 2004, 12:22   #8
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Ik ben benieuwd wat N-VA'ers hier op het forum daarop te zeggen hebben.
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 12:24   #9
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Het lijkt meer een meer op wat ik dacht toen ik het nieuws van het kartel hoorde.

Voor de NVA-ers die krijgen een aantal zitjes, misschien zelfs een ministerpostje in de Vlaamse regeringen, en de daaraan verbonden centen. De CDV kan terug aan de vetpotten zitten en dus ook tevreden.

De (bedrogen) kiezer ? ach waar ik over zeur....

Vive la Belqique, vive le kartel

nva heeft drie zitjes en het geld.... de kiezer who cares

[size=7]één stem één partij op 13 juni

VLAAMS BLOK
[/size]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 12:30   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

[size=7]één stem één partij op 13 juni

VLAAMS BLOK
[/size]
[size=7]'t Is goe, we hebben je gehoord[/size]
Oud 2 april 2004, 12:34   #11
Tegendradigaard

Standaard

en dan vraag ik mij af hoe het komt dat ik slecht hoor...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 2 april 2004, 12:43   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
en dan vraag ik mij af hoe het komt dat ik slecht hoor...

[size=2]..... Er bestaat voor iedereen een gepaste oplossing ....[/size]
Oud 2 april 2004, 13:01   #13
Tegendradigaard

Standaard

Nie goed horen heeft ook zo zijn voordelen hoor....Zeker als ge het selectief kunt gebruiken.

neen schat ik heb U dat niet horen zeggen...

Oud 2 april 2004, 13:18   #14
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 13:39   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb er vanmorgen op de radio ook al van gehoord. Tja, wat denkt een mens dan?
Mijn gedacht is dat de N-VA zwijgt, zweet en slikt omdat ze de CD&V tracht te 'bewijzen' dat ze ook op federaal vlak een kartel met de tsjeven 'verdienen'. Er komt immers niet de minste reactie van Bourgeois op de bevreemdende uitlatingen van Leterme.
We kunnen de N-VA dus maar beter als verloren beschouwen voor Vlaanderen. Die zal moeten slikken en blijven slikken om zijn enige kans op politieke overleving niet te verspelen.
De CD&V bewijst intussen voldoende waar het haar om te doen is maar zeker niet om Vlaanderen.
Wie dat nog altijd niet wil zien is een uil zonder kaars of bril.
Oud 2 april 2004, 16:41   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Dat heeft twee gevolgen

N-VA wordt niet alleen verslonden door CD&V, het wordt ook verteerd, en achteraf uitgespuugd Leve de CVP!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 17:46   #17
Seba
Europees Commissaris

Standaard

eigenaardig toch hoe iedereen hier blijkbaar over een glazen bol beschikt....
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 17:50   #18
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Nu te koop, hebben? *g* Megapromotie glazen bollen in den Aldi!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 18:06   #19
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Nu te koop, hebben? *g* Megapromotie glazen bollen in den Aldi!
Der staan wel pc's met veel interfacepoorten voor en achter in promotie, als we nu nog een programma vinden zoals Super Politieker Bros en de boel installeren aan de wetstraat dan komen we er misschien nog uit.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 18:39   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N-VA wordt niet alleen verslonden door CD&V, het wordt ook verteerd, en achteraf uitgespuugd Leve de CVP!
Vreemd toch dat ik er niet versteld van sta dat Patriot de oude CVP zo toejuicht. Oude en jonge belgicisten lijken elkaar gevonden te hebben in de strijd voor... ahrrrrum...de terugkeer naar het unitaire belziekske.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be