![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik lig in mijn bed, blijkbaar nogal stevig te dromen.
Ik kijk door een imaginair dakraam naar de lucht buiten, en ik zie ideale wolkjes in een ideale blauwe hemel voorbij schuiven rond de ideale zon. Ik zeg tegen mijzelf, nog altijd diep slapend: "dju ik heb mij overslapen, het is al veel te licht en de zon staat pal boven mij! Ik moet vertrekken." Ineens begin ik, zeer pittig en duidelijk, het springlevende liedje "Underground" van Das Pop te horen. Ik zing mee: http://www.youtube.com/watch?v=S8czatebUZU Okee. Ik spring opgewekt uit mijn bed, kijk naar mijn eega en zeg liefelijk: gij luierik, gij blijft maar soezen. Ik kleed mij aan, neem iets uit de koelkast om te eten, en ga naar buiten om naar het werk te gaan. Buiten aangekomen is alles donker. Ik kijk op mijn horloge. Het is 4.00u 's nachts. Half op 't straat hoor ik mijzelf duidelijk roepen: "what the fuck?" Ik ben terug gaan slapen, en heb me uiteindelijk overslapen. Is er iets aan de hand met mij? Of is het menselijk brein gewoon totaal bizar? Ik heb geen geschiedenis van slaapwandelen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit komt me zo bekend voor...
Ik stond ooit om 00.30u op mijn werk om mijn collega af te gaan lossen. Ik moest daar pas om 6.00u zijn. (was wel in de winter dus dan is het zowiezo donker op beide uren. Maar ik was er degelijk van overtuigd dat ik me overslapen had en mijn arme collega dringend moest gaan verlossen. Blijkbaar ook maar gedroomd. Dat ik daar dan 25 km voor gereden heb eer ik dat door had... en dan nog alleen omdat mijn collega me de vraag stelde waarom ik zo vroeg was. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat de juiste term voor zulks Paracusia is. Ik heb daar eens over gelezen in Musicophilia: Tales of Music and the Brain van Oliver Sacks.
Zo zijn er mensen die de hele tijd liedjes zeer duidelijk in hun hoofd horen en dat niet of slechts met de grootste moeite kunnen onderdrukken of uitzetten. Er zijn ook een heleboel meer mensen die slechts spontaan 'last' hebben van Paracusia. Meestal dan nog als ze op hun rug liggen. Slaap jij op je rug?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat het dat was. De bizarre situatie vormde één geheel: het beeld van de mooie lucht en de felle zon door een imaginair raam (visueel), het liedje, dat ik opgewekt begon te zingen (meer dan stemmen horen, want ik zong het liedje op een geordende manier), en alle gewone routines (aankleden, iets uit de koelkast nemen, de deur buitengaan). Het had dus eerder iets weg van een combinatie van slaapwandelen en een bewuste maar zeer scherpe droom. Heel bizar hoor. Nooit eerder meegemaakt, en alles leek zeer realistisch.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik heb het nog nooit zelf meegemaakt, ik maak eerder mee dat ik door mijn wekker slaap :-s Maar ik ken er wel veel die dat wel al eens meegemaakt hebben, zo ging mijn broer om 3u 's nachts naar school vertrekken
![]()
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bwa, akelig, het is zo hé, gewoon grappig.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
The term paracusia refers to an alteration of volume, timbre, or some other distortion of sound. This may be both unpleasant and persistent. Unlike tinnitus and other auditory perceptions caused by end-organ disease, paracusiae are cerebral in origin. This is analogous to the distinction between entopic and cerebrally based visual hallucinations. Auditory hallucinations may be elementary or complex, ranging from humming and buzzing to music, voices, and radio programs. Their cause is not limited to the temporal lobe, however. Ipsilateral musical hallucinations, for example, also result from lesions to the pontine tegmentum. That such brainstem hallucinogens usually occur in the context of hearing loss suggests that they may be an instance of release hallucinations, as previously discussed. Dus ik denk wel dat de vlag de lading dekt, in de zin dat ik denk dat je brein het horen van die muziek heeft veroorzaakt en niet je gehoororgaan. Was je al wakker (al dan niet met ogen open) op enig moment toen je dit liedje hoorde? En hoe stopte het liedje? Drukte je op een toets op de radiowekker en hield het dan ineens op? Intrigerend alleszins.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Paracusia, paracusia...
Allemaal uitleg. 2C2 is gewoon knettergek aan't worden. Meer is dat niet.
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Geen wekker, ik heb gewoon alle handelingen die ik normaal uitvoer gedaan, en terwijl heel die tijd door het liedje gezongen. Ik weet dus ook niet of ik het echt luidop heb gezongen (dan had mijn eega het waarschijnlijk gehoord, en ik heb haar al gebeld: ze heeft van het hele gebeuren niks gemerkt). Hoe zou de rest te verklaren zijn? Het feit dat ik de hele tijd door dacht dat het een stralende dag was, met een felle zon en een blauwe lucht (terwijl het in werkelijkheid donker was). Bizar, want zelfs toen ik al opgestaan was en naar beneden in de keuken ging, waar dus ook alles donker was, op één binnenlicht na, - dacht ik toch heel de tijd door dat het al middag was, een zomerse, felle dag. En ik nam ook alles visueel waar alsof het licht was - de objecten in de keuken, alles had een gloed als in het middaglicht. Het geheel kwam dus neer op het doorwerken van een droom, terwijl ik klaarwakker was, of toch bewust (?) allerlei handelingen verrichte, in wakkere toestand. Anderzijds, de handelingen die ik uitvoerde, waren wel allemaal routine-handelingen, dus het kan zijn dat mijn lichaam die als automatisme uitvoerde, terwijl mijn brein ergens anders zat. Alleszins, achteraf gezien, nu ik erover nadenk, vind ik het toch wat angstaanjagend. Want ge veronderstelt dat ge als mens alles onder controle hebt, terwijl dat dus duidelijk niet zo is. Het verhaal van Duupje toont dat er zelfs gevaar in schuilt: wie weet was ik half dromend op straat beginnen lopen of de auto in gestapt, en een ongeluk begaan.... Ik ben er nog altijd niet goed van... ![]()
Laatst gewijzigd door C2C : 19 november 2008 om 15:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Ik heb ook al naar clues gezocht in "Underground" van Das Pop. Hier is de tekst:
I really have to let you know The time has come for me to go I’ve seen it all, there’s nothing left to say It’s not about the job you quit The boy you’re with, the girl you live with The time spent with a half-wit It’s not about the things you’ve said Or the things you told me in my bed The promise of magic I’m going underground Will you let me know when you’re going outta town? And will you take me down To the here and now You knew just what to do to me The things you learned in Germany The time when I was just a plaything Now I am going underground I’m undercover as of now I follow me a shadow(?) I’m going underground Will you let me know when you’re going outta town? And will you take me down To the here and now Knock away holes in the ceiling To bathe in the light of the morning I’m going underground And it may be hard to understand The moment my aching hands The moment I’m going underground Will you let me know when you’re going outta town? And will you take me down To the here and now I will show you how I’m going underground Will you let me know when you’re going outta town? And will you take me down To the here and now I’m going underground Will you let me know when you’re going outta town? And will you take me down To the here and now Mmm, ik weet niet of daar iets mee te doen valt. Maar die zinnen in de eerste paragraaf lijken wel wat verband te houden met wat er gebeurd is. Wat ook heel bizar is: de vioolsectie in dat liedje is kenmerkend, en niet eenvoudig om te zingen. Toch lukte dat perfect tijdens die bizarre episode. Nu ik er over nadenk is dat toch heel vreemd. Iets wat me in normale toestand niet zou lukken, ging toen als een fluitje van een cent. Probeer die strings-sectie maar eens juist na te zingen: http://www.youtube.com/watch?v=S8czatebUZU Tsssssss, WTF.
Laatst gewijzigd door C2C : 19 november 2008 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doet vies éh als je er achteraf bij stilstaat. Voor hetzelfste geld had ik een ongeval ofzo veroorzaakt en had ik het op die moment nog niet eens zelf beseft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar schuilt er een vreemde tweede in mij. Gelukkig zie ik dat anderen al gelijkaardige dingen hebben meegemaakt. Ik zoek toch nog altijd een slaapwandelaar; die kan wellicht wat meer licht over de zaak laten schijnen.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Ben ooit in slaap gevallen op mijn zetel en wakker geworden toen mijn muurklok op 9u stond. Ik had geen flauw idee of het ochtend of avond was...
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik werd vannacht wakker in een ruimteschip van Aliens.
Had gisteravond Starman van Bowie zeker gedraaid. http://www.youtube.com/watch?v=muMcWMKPEWQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Shit mannen, we hebben ons vergist. Dit is geen intelligente levensvorm, dit is een liedjestekst-declamerende Hollander. Wat nu, Commander?" "Terugbrengen en zorg dat je deze keer echt nen Belg ontvoerd eh."
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Het houdt een beetje verband met een false awakening, dat je opstaat en dan halverwege beseft dat je aan het dromen bent, om dan eventueel weer helemaal opnieuw te beleven (opstaan in je droom, realiseren dat je aan het dromen bent,...)
Het lijkt precies een combinatie tussen slaapwandelen en een false awakening.
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan't worden?
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()