Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2004, 15:39   #1
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

Wij Belgen zijn toch een goed volk!...�*lle mensen op de wereld eigenlijk!
Is er nu niemand die zich vragen stelt over z'n werk, over z'n wedde, over z'n belastingen?!
Dag in, dag uit, gaan mensen werken voor hun wedde; op het laatste van de maand, krijgen we een bedrag waarvan al een gedeelte werd afgehouden voor de staat.
Na een jaar, krijgen we een belastingsbrief waarop vermeld staat hoeveel we NOG moeten betalen op het geld dat we de afgelopen 12 maanden verdiend hebben èn al eens belastingen hebben op betaald!
Van het geld dat we overhouden, kopen we bv. een auto. Die auto kopen we met geld dat we overgehouden hebben van het geld waarvoor we zelf gewerkt hebben en waarop we al 2maal belastingen betaald hebben. Echter... op die auto moeten we NOG EENS belastingen betalen!
We gaan een huis bouwen... met het geld waarvoor we zelf gewerkt hebben en waarop we al 2 maal belastingen betaald hebben. MAAR : zelfs op dat huis moeten we kadastraal inkomen betalen!! Stel je voor!! We moeten een bepaald bedrag betalen dat zou overeen komen met de waarde die we zouden krijgen als we ons huis verhuren!!!

Kan iemand %sgewijze uitrekenen hoeveel geld wij krijgen waarvoor we werkten en hoeveel daarvan naar de staat gaat?

Wéét iemand dat er in de wereld hoooooopen geld is, maar dat het beheerd wordt door slechts een 5-tal families die er zorgvuldig op toezien dat het zeker niet naar alle mensen gaat?!

Ik vind het "niet-aan-de-mens-waardig" zijn, dat de koninklijke families miljoenen euro's "krijgen" zonder belastingen te betalen, miljoenen euro's erven zonder daarop belastingen te moeten betalen en dat de "gewone mensen" hun leven lang moeten werken en sparen èn belastingen betalen en als ze dan sterven, moeten hun kinderen daar nog eens successierechten op betalen!

Dit gaat mijn petje te boven!

Wéét iemand, dat het "geboorterecht" van de mens is : gelukkig zijn en voldoende middelen hebben?

Welke mens heeft dan het recht om dat geboorterecht aan een medemens te ontzeggen?
TheLuckyOne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 15:41   #2
sebby
Burgemeester

Standaard

We verdienen blijkbaar zovééééél dat we na AL die belastingen nog genoeg over hebben om gelukkig te zijn. sommigen zijn natuurlijk nooit tevreden
Oud 6 april 2004, 15:48   #3
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

Er is wel een verschil tussen"tevreden zijn" en "gelukkig zijn"!
Oud 6 april 2004, 15:56   #4
sebby
Burgemeester

Standaard

Gelukkig zijn is een kunst die niet iedereen beheerst. Het zit hem vaak niet in het verlangen naar méér en méér, maar tevreden zijn met wat men heeft. (zeker als men in het rijke Westen leeft)
Oud 6 april 2004, 16:00   #5
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Gelukkig zijn is een kunst die niet iedereen beheerst. Het zit hem vaak niet in het verlangen naar méér en méér, maar tevreden zijn met wat men heeft. (zeker als men in het rijke Westen leeft)
En hoe meer men heeft, hoe meer men kan verliezen & hoe meer men kan verliezen, hoe angstiger iemand wordt...
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 16:09   #6
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

Gelukkig zijn is een zijns-wijze... tevreden zijn is een kunst!!!
Oud 6 april 2004, 16:24   #7
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
En hoe meer men heeft, hoe meer men kan verliezen & hoe meer men kan verliezen, hoe angstiger iemand wordt...
Bwa, da's allemaal relatief, ik zal wel angstig zijn voor u, geef mij al uw geld.
Oud 8 april 2004, 11:49   #8
Herman Allaert
Lokaal Raadslid

Standaard

TheLuckyOne:

Ik ben het met je eens dat de belastingsdruk in ons land te hoog is en dat deze ook niet eerlijk verdeelt is (inkomen uit arbeid wordt veel zwaarder belast dan inkomen uit kapitaal). Je zou je volgens mij echter ook moeten afvragen waarvoor al die belastingen worden gebruikt en dus of een groot deel daarvan toch niet in één of andere vorm terugkeert naar de belastingbetaler.

De sociale zekerheid gaat met een groot deel van de belastingen lopen maar zorgt wel voor een betaalbare gezondheidszorg voor iedereen (en dus ook de belastingbetaler), bestaanszekerheid bij tegenslagen (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, ...), ... Belastingen die naar landbouw gaan onder de vorm van subsidies, het FAVV (voedselveiligheid), ... zorgen dan weer voor betaalbare voeding met voldoende kwaliteit. Daarnaast worden belastingen ook gebruikt voor het aanleggen en onderhouden van wegen, politiediensten, ... wat ook onrechtstreeks iedereen ten goede komt.

Belastingen kan je ook zien als een middel om iedereen voldoende middelen te geven om gelukkig te kunnen zijn.

Tot slot nog een opmerking: ik betaal liever belastingen dan dat ik moet terugkrijgen want dan heeft de staat te veel belastingen ingehouden op mijn inkomsten die ik dan pas een jaar later terugkrijg zonder intrest.
Herman Allaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2004, 12:37   #9
Xnorf
Gouverneur

Xnorf's schermafbeelding

Standaard

de BTW is ook veel te hoog, ik koop bijgevolg geen dure producten in eigen land maar net over de grens , dat scheelt al snel wat. D : 16% BTW
NL : 19% BTW en B : 21% BTW jaja
Oud 8 april 2004, 13:36   #10
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Citaat:
hoe angstiger men wordt hoe meer men moet kakken ... hoe meer men moet kakken hoe meer nitraten in het afvalwater ... hoe meer nitraten in het afvalwater hoe slechter voor het milieu

Dus daarom is Groen! tegen het VB
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2004, 14:47   #11
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Dit is al jaren een doelbewuste politiek, vrees ik.
Alle regering hebben de kaart van het grootkapitaal getrokken. Grote vakbonden vergen grote fabrieken. Grote fabrieken eisen groot kapitaal.
Daarom is het kapitaal steeds ontzien door de fiscale wetgevers. Het is de arbeid die alles heeft betaald en nog betaalt.

Had men in dit land de middenstand, de KMO's gesteund, dan had het kaipaal eerder belast geweest en minder de arbeid.
Het zijn de socialen, zowel de rode als de gele, die deze nefaste spiraal in gang hebben gezet en onderhouden.

Aan de andere kant zijn onze behoeftes zodanig gestegen, dat er ook daar ergens een grens in zicht komt.
Ik heb in mijn leven een evolutie gezien, van één auto in het dorp, tot elk zijn auto; van 1 radio in de buurt, tot TV op elke kamer; van een dagje Oostende, tot 3, 4 vakantieperiodes per jaar.

We doen het onszelf een beetje aan.
Wie heeft bv. een dikke 4x4 nodig, tenzij als pseudo-erectie?
't Kost veel en het is dom.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2004, 15:36   #12
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

Herman,
Dat is allemaal juist wat je zegt.
Ik bedoel : Zelfs indien niemand zou belastingen moeten betalen, zou er geld genoeg zijn om allerhande kosten te betalen voor het land, voor de gemeenschappen, voor ALLE landen!
Want dat is het nu juist : er IS geld... er is VEEL geld... maar slechts enkelen weten waar het is en slechts enkelen beheren het en het is volgens mij nog maar slechts een kwestie van een héél korte tijd, voor de waarheid ivm geld naar boven komt.
Oud 9 april 2004, 12:21   #13
Herman Allaert
Lokaal Raadslid

Standaard

Dorus:

Ik vind ook dat onze "behoeften" veel te sterk stijgen en dat we momenteel eerder nood hebben aan consuminderen dan aan consumeren. Dit hoeft echter niet ten koste te gaan van het comfort want door de principes van duurzame ontwikkeling (DO) toe te passen (zie definitie in http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=12104 ) kunnen we onze behoeften enerzijds rationaliseren (opgedrongen behoeften vermijden) en anderzijds op duurzame wijze voldoen.

DO houdt voor iedereen de opdracht in om de behoeften binnen ons deel van de "intrest" te houden en dus ben ik het ook eens met Jorge die stelt dat er op zich niets mis is met een op het eerste zicht onzinnige behoefte (4x4) zolang men dit compenseert op andere vlakken. Ik denk dat op die manier (maximale keuzevrijheid maar wel binnen de grenzen van de "intrest") meer mensen bereid zullen zijn om ook effectief duurzamer te gaan leven.

TheLuckyOne:

Ik hoop dat die "waarheid ivm geld" idd snel naar boven komt zodat we de belastingen kunnen afschaffen maar zolang dit niet het geval is moeten we voor voldoende staats-inkomsten zorgen om gemeenschappelijke zaken te financieren en om iedereen een minimum bestaanszekerheid te kunnen garanderen. Het volgens jou massaal achtergehouden geld zal vroeg of laat ook opraken en dan zullen we wellicht opnieuw belastingen moeten invoeren.
Oud 9 april 2004, 12:49   #14
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

Eigenlijk begrijpt niemand waar het ècht om gaat.
Oud 9 april 2004, 15:28   #15
Herman Allaert
Lokaal Raadslid

Standaard

Leg het ons dan uit ;-)
Oud 9 april 2004, 17:43   #16
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Citaat:

hoe angstiger men wordt hoe meer men moet kakken ... hoe meer men moet kakken hoe meer nitraten in het afvalwater ... hoe meer nitraten in het afvalwater hoe slechter voor het milieu

Dus daarom is Groen! tegen het VB

hier ni komen lachen met de malinois he'
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 18:03   #17
Maonaise
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheLuckyOne
Herman,
Want dat is het nu juist : er IS geld... er is VEEL geld... maar slechts enkelen weten waar het is en slechts enkelen beheren het en het is volgens mij nog maar slechts een kwestie van een héél korte tijd, voor de waarheid ivm geld naar boven komt.
Die waarheid van het geld zou ik wel eens graag horen. Volgens mij is geld niet meer en niet minder dan het is, namelijk geld. Het spijtige is dat kapitaal steeds een prominente rol heeft gespeeld. Want dat we geld afstaan aan de staat (goegemeende) vind ik in een 'actieve welvaartsstaat' eigenlijk best normaal. België bevindt zich niet voor niets in de topvijf van de wereld.

Wat volgens mij niet klopt is dat het geld dat voorhanden is zal en kan gebruikt worden voor het algemene goed. Want laten we even denken waar uw loon vandaan komt, juist geld circuleert. Het feit dat het geld geaccumuleerd en geconcentreerd wordt door enkele grote multinationals is eigenlijk niets anders dan de theorie die Marx reeds vroeger opstelde.

Ik zou wel eens graag wat meningen horen over de verdeling van het kapitaal, want als we dan toch internationaal gaan denken, wij hebben het nog niet zo slecht...

mvg
M.
Oud 9 april 2004, 18:20   #18
TheLuckyOne
Vreemdeling

Standaard

De wereld gaat naar een TOTAAL nieuw economisch, geldelijk, juridisch .... systeem, in niets te vergelijken met de huidige toestand.
Er zal dan zelfs geen spr�*ke meer zijn van belastingen e.d....
Geen enkele regering zal nog dezelfde als nu zijn.
Een Utopie?... nee, toch niet.
Kijk maar naar wat er in de wereld allemaal gebeurd!
Elke dag meer werklozen, meer gesjoemel met (overheids e.a.) gelden, het oplossen van oude misdaden, het voortdurend toenemen van geweld in Irak enz.. enz....
Wantoestanden die het licht (mogen) zien... een voorbereiding op totaal nieuwe wereldsystemen, maar die kunnen zich pas manifesteren als de oude systemen ineen geklapt zijn, en dat is nu bezig.
Wie ogen heeft, hij ziet,
wie oren heeft, hij hore!
Oud 10 april 2004, 11:59   #19
Maonaise
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wantoestanden die het licht (mogen) zien... een voorbereiding op totaal nieuwe wereldsystemen, maar die kunnen zich pas manifesteren als de oude systemen ineen geklapt zijn, en dat is nu bezig.
Dit vind ik wel een interessante visie. Een nieuwe maatschappijvisie die ontstaat op het forum. TLO een uiteenzetting is hier meer dan welkom. Ben benieuwd!
Oud 10 april 2004, 16:05   #20
poppie
Vreemdeling

poppie's schermafbeelding

Standaard

De wereld is sowieso oneerlijk verdeeld...ben jij dan even blij dat je hier in dit "superland" mag wonen!!!

Zal k jou eens meenemen naar de states!!!

Wat een luxe-probleem!!!

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be