![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Nu de bezetting van Irak door de coalitietroepen steeds moeilijker verloopt, raken ook steeds meer de oorzaken bekend. Het blijkt dat de Amerikaanse militairen totaal geen kaas hebben gegeten van de plaatselijke gebruiken en tradities. Wie gisteren de reportage zag van een cameraploeg in de streek van Fallujah, weet waarom. De Amerikanen minachten de eeuwenoude structuren en culturele opvattingen in de Arabische en Iraakse wereld. De "raad van ouderen" en "stammenleiders" die een zeer grote invloed op de lokale macht hebben, worden ofwel verraden ofwel genegeerd door de Amerikanen. Ondermeer hierdoor stijgt de invloed van radicale geestelijken en sluiten steeds meer Irakezen zich aan bij het verzet. Een lokale geestelijke zei letterlijk dat de Amerikanen er nog steeds niks van snappen, in tegenstelling tot de Engelsen (die koloniale ervaring hebben in het Midden-Oosten). De Amerikaanse missioneringsdrang om in Irak "democratie" (sic!) te brengen, bijt haar universalistische tanden stuk op culturele verschillen tussen volkeren. Rechtsregels (en dus ook streek- en landsbestuur) zijn net gevolgen van culturele opvattingen en totaal niet universeel. Ondertussen blijkt de Democrat-presidentskandidaat Kerry al even grote onzin uit te kramen als Bushke himself. Ook Kerry pleit voor eventuele extra troepen en voor het verder brengen van de "Blijde Boodschap".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, die Amerikanen zijn zo dom dat ze per abuis de grootste wereldmacht geworden zijn. "Penis envy" heet zoiets in het Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb die uitzending ook gezien. Het is normaal dat amerikanen niet op alle vlakken alles kunnen vooruitzien. Het congress heeft immers verboden aan de CIA om te veel arabieren aan te werven om de VS troepen makkelijker in staat te stellen met lokale bevolking om te gaan. De VS kwam bovendien niet zo heel slecht uit die documentaire. Je isoleert weer een paar gebreken van de amerikanen. Maar zoals J. Osteyn al aangaf.. die "domme" amerikanen zijn er wel in geslaagd in zowat alles beter uit te blinken in haar totaliteit. Aan ons om beter te doen. Kunnen we dat wel? Met ons typische europees vals gevoel van superioriteit, met onze talrijke intra-europese verschillen en tegenstrijdige belangen? Met onze cultuur van nijd en afgunst die je in al onze maatschappelijke domeinen terugvindt. De absolute vrijheid, tolerantie en respect die in de angelsaksische cultuur heerst brengt met zich mee dat vele dommeriken daar ongegeneerd uitspraken mogen doen, zonder uitgekafferd en afgemaakt te worden door penisnijdige negatievelingen. Dat staat hen vrij en wordt getolereerd en zelfs aangewakkerd. Niet amerikanen horen dikwijls enkel de luidruchtige domme amerikanen en maken vervolgens de fout te veronderstellen dat alle amerikanen dom zijn ... zware zware vergissing!!! Het is immers in deze sfeer van tolerantie dat typische successtories van de man uit de massa ontstaan (sport, entertainment, uitvinders, politiek, ondernemers, etc..) ... Dit is het verschil met europa, waar initiatief, extravagantie, eigenheid en succes vaak worden ontmoedigd door de massa en de heersende mentaliteit van jaloezie en afgunst, en een snobistisch gevoel van valse superioriteit.
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1) op het juiste moment op de juiste plaats te zijn 2) daar het juiste te doen De rest is, vrees ik, theorie... en 1) Irak schijnt niet de goede plaats te zijn 2) De juiste dingen doen, daar zijn ze ook niet mee bezig, op het eerste zicht (maar wie zou het wél kunnen ![]() Misschien hadden ze eens in The library of Congress moeten zoeken naar een exemplaar van "The Seven Pilars of Wisdom" van Lawrence of Arabia ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Kunt u mij één realisatie van Lawrence of Arabia opnoemen?
Overigens zie ik u nergens ontkrachten dat de VS de grootste wereldmacht zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
- Rheza Phalevi in Iran - Suharto in Indonesië - Pinochet in Chili - Zuid-Vietnam - Mobutu in Zaïre - Angola, waar ze eerst FNLA uitprobeerden, daarna UNITA en nog iets later het voormalig marxistische MPLA - Battista in Cuba - Guatemala en de lijst wordt maar langer en langer... Van "nation building" hebben de VS echt geen kaas gegeten. ... en wat moet ons dan overtuigen van het feit dat de VS nu wel de "magical formula" op zak hebben? Recente gebeurtenissen en uitspraken van "wereldkenner" G.W. Bush en zijn companen stemmen niet meteen hoopvol... Als ik dus moet kiezen tussen het voorzichtige en bedachtzame "ervaren" Europa en die bende rednecks in Washington DC, dan weet ik het onderhand wel al.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat met de opbouw van gans Europa na de WO? Het moelijke nazi Duitsland naar een democratie brengen? Idem dito voor Japan? Wat met de interventies in ex Joegoslavie?
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Ik moet nu denken aan iets...
in één of ander compuiterspel heb ik eens de text gelezen "Sommige koningen verpletteren het leger van hun vijand, komen vol glorie naar huis en prijzen zichzelf omwille van hun prestatie. Andere koningen, wijzere koningen, beseffen dat na het verpletteren van het leger vijands, het moeilijek werk nog moet beginnen. Namelijk het besturen van de vijandelijke steden, hen loyaal maken aan het eigen koninkrijk en hen daarin integreren." klinkt wel appropriate nu om één of andere reden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat we hier na de WO zaten te wachten op de geallieerden en dat we grotendeels dezelfde taal spraken... En dat het in de eerste plaats Europa zelf was die het opnam tegen Hitler en Japan... De VS kwamen er pas achteraf bij toen ze zelf werden aangevallen in hun achtertuintje. Dat ligt even anders dan in Irak, Iran, Somalië, Vietnam,...
![]() |
![]() |
#17 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De VS maken uiteraard fouten en ik zal de eerste zijn die erkent dat de VS eigenbelang nastreven (welke natie doet dit niet), maar "per saldo" geloof ik dat ze het "minst slechte" alternatief bieden om een stabielere, meer leefbare wereld te creëren voor de grootste gemene deler. Het westen is na alle interne strijd meer en meer coherent, en een succes op economisch vlak, omdat gemiddeld genomen iedereen erop vooruit gaat. In géén enkel ander geldend systeem zie ik dezelfde graad van succes terug. Indien de VS dit wil exporteren naar de wereld, dan heb ik daar minder bezwaar tegen dan dat eender welk ander systeem zich zou willen exporteren. Ik veréénvoudig hier zeer sterk om geen opstellen te moeten schrijven, maar het is wel mijn persoonlijke bottom-line in wereldpolitiek.
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Akkoord met straddle. De VS is uiteraard niet alleenzaligmakend. Maar er zijn maar twee zaken die erger zouden zijn dan de huidige VS-hegemonie:
de hegemonie van een andere grootmacht (voorlopig ook geen realistische mogelijkheid) geen hegemonie van de VS (en dus gewoon volslagen anarchie) |
![]() |
![]() |