![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Hans Van de Cauter (B.U.B.) (4 tot en met 10 mei) Bij de verkiezingen van 2007 diende BUB lijsten in voor alle regio's. Dit jaar blijft het beperkt tot Brussel: een lijst voor het Brussels Parlement en een lijst voor het Vlaams Parlement in de Brusselse regio. Hans Van de Cauter is de kopman van de organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In verband met de veelbesproken huidige economische crisis enkele vragen. De hoeveelheid kan misschien overweldigend overkomen, voel je in geen geval verplicht een essay te schrijven. De overkoepelende vraag is hoe jij en B.U.B. monetair beleid zien.
In welk kader plaats je de crisis? Waar draait de crisis eigenlijk om? Wat zijn de oorzaken van de crisis? Kan de crisis nog verergeren, zo ja, hoe? Wie is daar voor verantwoordelijk? Wat zijn de gevolgen van de crisis? Wie dragen en voelen de gevolgen? Kan de overheid de crisis oplossen? Wat zijn mogelijke oplossingen? Hoe kunnen zulke crisissen vermeden worden? Wat zou er gebeuren mocht de overheid niet ingrijpen? Wat kunnen individuele personen doen tegen de crisis? Banken redden of failliet laten gaan? Wat denk je van de euro? Wat denk je van de Europese Centrale Bank en haar beleid? Houden of afschaffen? Wat denk je van een wereldmunt? Wat denk je van een 100% commodity munt (goud, zilver, koper, ...)? Monetaire inflatie: goed, slecht of iets anders? Volledige privatisering van geld of staatsmonopolie behouden? Ik ben specifiek geïnteresseerd in de vraag of fiatgeld, legal tender laws en fractional reserve banking je iets zeggen én zo ja; wat je ervan denkt. In een breder kader; Wat denk je van de huidige economische orde? (Zelf ruim te interpreteren, ik ben benieuwd wat je er van maakt. ) Dank. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Beste Heftruck,
Aangezien ik hierover een boek zou kunnen schrijven, beperk ik mij tot één punt dat mij na aan het hart ligt: de invloed van ons gebrekkig federaal systeem op de economische crisis. Terwijl in de VSA de keynesiaanse theorie van overheidsinvesteringen met relatief succes wordt toegepast, wordt de huidige Belgische economische politiek vooral door immobilisme gekenmerkt. Dat is ook normaal aangezien men door de opeenvolgende staatshervormingen het bos niet meer door de bomen ziet en de ene bevoegdheid de andere overlapt. Regionale herstelplannen hebben niet veel zin als er geen nationale coördinatie is. In die zin is het taalfederalisme ook een zeer slechte zaak in deze crisistijd omdat onze federale overheid niet de kans heeft om efficiënt op te treden en maatregelen te nemen. Het federalisme verergert dus de crisis en is er zelfs deels de oorzaak van omdat men de laatste jaren ongelooflijk veel kostbare tijd en energie heeft gestopt in belachelijke hervormingen en byzantijnse dicussies zonder dat men voldoende gedacht heeft aan de ondersteuning van onze economie. Het nationalistische nonsens-beleid breekt ons nu zuur op. Belangrijke mensen in dit land zijn het eens met de analyse van de B.U.B. en dat verheugt mij. |
![]() |
![]() |