Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 21:14   #1
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard Red Belgie / Schulden

Sinds ik op dit forum deelneem aan diverse topics, heb ik steeds mijn “ Vlaams nationalistisch” standpunt getoetst aan de mening van andere forum gebruikers. Dank u wel daarvoor.

Nu ga ik eens de omgekeerde kant op. Om het yin yan evenwicht, omdat niet alles zwart wit is. Water en vuur kan stoom geven.

De voorbije maanden heeft het topje van de communietaire ijsberg zijn deel getoond die onder water zit. En dat is behoorlijk groot.

In dit topic twee standpunten schetsen

In 1975 was er een grote staatshervorming. De “Belgische” schulden werden verdeeld
- federaal
- Brussel
- Wallonië
- Vlaanderen

In 2009 kunnen we vaststellen dat
- federaal de schulden ongeveer hetzelfde zijn gebleven ( afhankelijk bron en index berekening)
- Brussel een grotere schuld heeft opgebouwd
- Wallonië een grotere schuld heeft opgebouwd
- Vlaanderen in 2008 alle schulden heeft afbetaald, maar in 2009 even in het rood gaat om de crisis het hoofd te bieden.

Nu zou Wallonië, Brussel en België graag een extra last leggen bij Vlaanderen om hun evenwicht ( Begroting aan Europa ) te helpen oplossen. Terwijl de Vlaamse economie ook in wereldcrisis is en steun kan gebruiken

Allez, dit topic is voor de echte Belgen. Bied een oplossing………….
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:16   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Overheid afschaffen. Schulden behoren aan zij die ze maken; politici.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:42   #3
Busse87
Burgemeester

Standaard

Vlaanderen krijgt toch 2 miljard minder ( geen idee hoe het zit met Brussel , Wallonie ) omdat er minder belasting inkomsten zijn en dus minder doorstroomt naar de gemeenschappen .

Dus met andere woorden : Vlaams geld gaan afgeven om Wallonie en Brussel te helpen zodat we ook terug in schulden geraken ? Nee !
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 00:22   #4
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Allez, dit topic is voor de echte Belgen. Bied een oplossing………….
Er is geen oplossing. De reële situatie is immers veel,veel erger dan wat de officiële cijfers aangeven. Er zijn bvb geen voorzieningen aangelegd voor de pensioenen, hogere medische uitgaven, de talloze financierings- en sale and lease back operaties enz.

Het is eigenlijk al te laat om deze problemen nog op een degelijke manier op te kunnen vangen. Zelfs voor damage control is het volgens mij al te laat.

En een onafhankelijk vlaanderen zal - denk ik - wel iets beter af zijn dan een vlaanderen binnen belgië, maar dan enkel en alleen omdat ik de waalse politici als nog net iets onverantwoordelijker inschat dan de vlaamse. Maar ook dat onafhankelijk vlaanderen gaat een last meetorsen die onhoudbaar blijkt.

Het best mogelijke scenario vanuit budgettair standpunt lijkt me dat Wall bij FR gaat en VL bij Nederland.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 02:57   #5
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Is Vlaanderen verplicht bij te springen?

En wat zijn de gevolgen als Vlaanderen opteerd zijn eigen economie draaiende te houden- wat ook belangrijk is in context van la belgique daar hier het meest verzet wordt.

Wil maar zeggen dat als er te veel getorst wordt, het masjientje vlug overbelast kan raken en dan is alles kapot.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 08:45   #6
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Kan je een link geven waarin staat dat Vlaanderen een deel van schuldenlast zou overnemen? Ik weet dat onze politici snel door de knieën gaan maar dit zou toch te ver gaan, zeker zonder degelijke compensaties...Een oplossing lijkt me bijna onmogelijk, men is sterk afhankelijk van de transfers (welke al een zware last voor Vlaanderen zijn), transers+lagere inkomsten is al slecht, extra schulden van een ander kunnen we dan zeker missen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be