![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() “We zijn teleurgesteld in het gevoerde beleid” stelt Frank Moreels, Federaal secretaris ABVV-BTB, “want twee jaar na de publicatie van het eerste zwartboek «Veilige Parkings » blijkt dat er “on the road” weinig of niets veranderd is”. ABVV- BTB stuurde tijdens de vakantie voor de derde keer op rij inspecteurs de baan op om op de parkings langs de snelwegen de nodige vaststellingen te doen. Dit jaar werden ook meer dan 250 chauffeurs aan de hand van een korte enquête naar hun mening gevraagd.
Er is nog steeds te weinig parkeerplaats. Overdag valt het meestal nog mee, maar ’s nachts is er minstens 20 % plaats tekort. Gevolg is dat de truckers genoodzaakt zijn onveilig te parkeren op de op- of afrit van de parking. “Het is kiezen tussen pest en cholera, gezien de verplichte rij- en rusttijdenregeling moeten de chauffeurs stoppen, plaats of niet..” De sanitaire omstandigheden laten absoluut te wensen over, uitzonderingen niet te na gesproken. “Er is te weinig mogelijkheid tot douchen, er zijn vaak geen gescheiden douches voor mannen en vrouwen, … en het is er vaak niet netjes, hoewel er meestal betaald moet worden.” Terwijl het leven onderweg al zéér duur is. Gemiddeld 14 € voor een dagschotel of 2,5 € voor een cola. Eén positief puntje: “er wordt meer gezond eten aangeboden in de wegrestaurants en shops. Fruit, slaatjes, … stilaan komt gezondere voeding op het menu. Helaas ook aan te dure prijzen. Wat te denken van 1 € voor een banaan?”, vraagt Frank Moreels zich af. Ook aan de veiligheid van de parking mag wat gebeuren. Tijdens onze inspectietochten kwamen we niet één politiepatrouille tegen, camerabewaking is er zelden, en als die er is dan is die vaak gericht op de beveiliging van de shop of het tankstation. “Onze cijfers tonen aan dat 85 % van de trucks op onze parkings uit het buitenland komen. Er moeten dus Europese maatregelen, subsidies en normen komen willen we het probleem daadwerkelijk aanpakken. Wat niet betekent dat de gewestministers van openbare werken en mobiliteit geen verantwoordelijkheid moeten nemen. Al drie jaar kloppen we op deze nagel, zonder beterschap op het terrein. Nochtans zijn enkele eenvoudige remedies mogelijk: openbare sanitaire voorzieningen op parkings zonder station, onderhouden door de overheid; strengere normen voor de uitbaters, méér politiecontrole … BTB eist dat de betrokken ministers hun verantwoordelijkheid opnemen, anders volgen er acties.” Aldus Frank Moreels Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |