![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
|
![]() Dagvaarding kort geding Ministers Moerman - Bossuyt (05 Apr 2004)
-------------------------------------------------------------------------------- Taxisector DAGVAARDT IN KORT GEDING de federale Minister van Economische Zaken Fientje Moerman en de Vlaamse Minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt Op 1 juni 2004 treedt de nieuwe Vlaamse Regelgeving op taxidiensten in werking. De federale en de Vlaamse taxiregels zijn niet op elkaar afgestemd. Een overgangsperiode van 9 maanden, die in de Vlaamse Regelgeving voorzien was is totaal nutteloos, als een taxi-exploitant vandaag nog steeds niet weet welke regels te volgen: de federale of de Vlaamse. De federale overheid heeft vroeger reeds een beroep tot nietigverklaring van het Vlaamse Taxibesluit ingediend bij de Raad van State. De Raad van State zal zich hierover nooit hebben uitgesproken voor 1 juni 2004. In tegendeel misschien pas in 2005 of 2006. Kortom, onduidelijkheid troef. In afwachting van een volledige rechtszekerheid op alle punten, bevindt de sector zich in een impasse. De federale minister van economische zaken heeft tot op vandaag de opdracht gegeven aan de federale dienst Metrologie geen taxameters te homologeren die voldoen aan de Vlaamse normen die per 1 juni 2004 worden gesteld. De Vlaamse taxiuitbater kan bijgevolg de Vlaamse Regelgeving niet toepassen, maar kan hiervoor wel in overtreding gesteld worden. Een voorlopige goedkeuring van de federale dienst Metrologie van de Vlaamse regels biedt ook geen oplossing, want dan verplicht de overheid de ondernemingen te investeren in een systeem dat na de uitspraak van de Raad van State terug op nul kan gezet worden. Enkele voorbeelden: Federale Regels Vlaamse Overheid Bevoegdheid algemeen prijzenbeleid, maximumtarieven en taxameters bevoegdheid voor het taxibeleid, visie dat de federale wetgeving terzake dient aangepast te worden voor 1 juni 2004 Federale besluiten met een Tarief I en Tarief II Vlaams besluit met 26 tarieven, tarief A tot en met Z Federale besluiten met tarieven die oplopend zijn (kleinste tarief = 1, grootste = 2) Vlaams besluit met tarieven die aflopend zijn (grootste= A, kleinste= Z) Federaal besluit met een maximumtarief gebaseerd op een perimeter of een niet perimeterzone Vlaams besluit met een tarief gebaseerd op een systeem met de totale verdwijning van de perimeters Federaal besluit waarbij de forfaitaire tarieven in de taxameter niet bepaald worden en niet toegelaten zijn Vlaams besluit met forfaitaire tarieven welke bepaald worden in de taxameter, dus wel toegelaten Taxameters worden door de federale dienst van Metrologie enkel gehomologeerd volgens de federale normen Taxameters moeten worden gehomologeerd door de federale dienst van Metrologie volgens de Vlaamse normen * Huidige taxameters enigste geldige meters, voldoen volledig aan alle Europese en Federale Wetgeving ter zake Europese en Federale Regels moeten worden aangepast want Vlaanderen is bevoegd voor taxibeleid Federaal besluit dat het gebruikte tarief moet zichtbaar zijn buiten wagen bij gebruik taxi. Doelstelling: politiecontrole mogelijk maken bij een voorbijrijdende taxi Vlaams besluit met geen link tussen taxameter en buitenverlichting Geen controle van toegepast tarief tijdens de rit noodzakelijk, klant bepaalt zelf zijn tarief uit keuzepalet aan de ramen van het voertuig, controle kan nadien gebeuren op basis van gegevens van boordcomputer of kasticket * Het besluit voorziet o.a. dat een printer verplicht is vanaf 1 juni 2004. Doch zijn er op dit ogenblik taxameters die goedgekeurd zijn door de Metrologie, die niet kunnen gelinkt worden aan een printer. Die exploitanten zullen dus in nieuwe taxameters moeten investeren. Ofwel vragen ze een nieuw toestel dat voldoet aan de Vlaamse eisen maar dan krijgen ze te horen van de installateurs van taxameters dat ze weigeren toestellen te verkopen die niet gehomologeerd zijn door de Metrologie. Ofwel kopen ze tweedehandse taxameters die niet voldoen aan de Vlaamse regels. Bij de Euro-overgang had de sector meer dan 2 jaar nodig om zich in regel te stellen. Eerste procedure: het aanvaarden van de moedermodellen van de importeurs van taxameters door de Dienst Metrologie. Nadien het passeren van alle taxivoertuigen in België bij de dienst Metrologie. Wij hebben als sector daarom en in afwachting van een juridische uitspraak ten gronde een verzoekschrift gericht aan de Rechtbank van Eerste Aanleg met de vraag –onder verbeurte van een dwangsom van 10000 Euro per inbreuk, per dag en per verzoeker ( de beroepsorganisatie en 31 taxiondernemingen)- om een verbod op te leggen over de toepassing van de ter discussie staande regels. De sector vraagt een 100% duidelijke rechtszekerheid alvorens enige investering in apparatuur aan te gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
|
![]() Ik zit namelijk in de taxisector, en wij weten nog helemaal niets, en vandaag is het 2 Mei 2004
Het is een nieuwe wet waar niemand nog aan uit kan ! sjonge,sjonge ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.
Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Schepen
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Burger
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 132
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 27
|
![]() Citaat:
probleem 1: wat met bxl? zowel vl als wal claimen het als hun stad 2: wat met gerecht en politie? ook splitsen? de samenwerking wordt nihil 3: defensie? wat doen we daarmee? er schiet al niets meer van over sinds flahaut er met zijn fikken aanzit 4: waarom splitsen als we toch meer en meer bevoegdheden overhevelen naar het supranationale (europese) niveau? 5: enz... kan nog wel tijdje doorgaan, maar zoals u ziet, ik denk dat we op korte termijn geld halen uit een splitsing, maar op de lange termijn snijden we zwaar in ons eigen vlees. mvg sens |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
|
![]() Citaat:
Het reglementenkluwen waar jij slachtoffer van bent, is voor een groot stuk resultaat van hun secessie-ijver. In een unitaire Belgische staat, had je al sinds de jaren 1800 geweten met welk metertje je moet rijden en hoeveel je je klanten moest aftruggelen om er zelf nog iets aan over te houden. Dankzij de volksunie-apartheid moet je nu niet één Belgische belastingsput vullen maar boven hola ook nog eens afdokken voor een Vlaamse grijpgier......... Eigen schuld, dikke bult.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burger
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 132
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |