Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 mei 2004, 08:17   #1
CONTRA
Schepen
 
CONTRA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
Standaard

Dagvaarding kort geding Ministers Moerman - Bossuyt (05 Apr 2004)

--------------------------------------------------------------------------------

Taxisector DAGVAARDT IN KORT GEDING de federale Minister van Economische Zaken Fientje Moerman en de Vlaamse Minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt


Op 1 juni 2004 treedt de nieuwe Vlaamse Regelgeving op taxidiensten in werking. De federale en de Vlaamse taxiregels zijn niet op elkaar afgestemd. Een overgangsperiode van 9 maanden, die in de Vlaamse Regelgeving voorzien was is totaal nutteloos, als een taxi-exploitant vandaag nog steeds niet weet welke regels te volgen: de federale of de Vlaamse.


De federale overheid heeft vroeger reeds een beroep tot nietigverklaring van het Vlaamse Taxibesluit ingediend bij de Raad van State. De Raad van State zal zich hierover nooit hebben uitgesproken voor 1 juni 2004. In tegendeel misschien pas in 2005 of 2006.


Kortom, onduidelijkheid troef. In afwachting van een volledige rechtszekerheid op alle punten, bevindt de sector zich in een impasse.


De federale minister van economische zaken heeft tot op vandaag de opdracht gegeven aan de federale dienst Metrologie geen taxameters te homologeren die voldoen aan de Vlaamse normen die per 1 juni 2004 worden gesteld. De Vlaamse taxiuitbater kan bijgevolg de Vlaamse Regelgeving niet toepassen, maar kan hiervoor wel in overtreding gesteld worden.


Een voorlopige goedkeuring van de federale dienst Metrologie van de Vlaamse regels biedt ook geen oplossing, want dan verplicht de overheid de ondernemingen te investeren in een systeem dat na de uitspraak van de Raad van State terug op nul kan gezet worden.


Enkele voorbeelden:

Federale Regels
Vlaamse Overheid

Bevoegdheid algemeen prijzenbeleid, maximumtarieven en taxameters
bevoegdheid voor het taxibeleid, visie dat de federale wetgeving terzake dient aangepast te worden voor 1 juni 2004


Federale besluiten met een Tarief I en Tarief II

Vlaams besluit met 26 tarieven, tarief A tot en met Z

Federale besluiten met tarieven die oplopend zijn (kleinste tarief = 1, grootste = 2)
Vlaams besluit met tarieven die aflopend zijn (grootste= A, kleinste= Z)


Federaal besluit met een maximumtarief gebaseerd op een perimeter of een niet perimeterzone
Vlaams besluit met een tarief gebaseerd op een systeem met de totale verdwijning van de perimeters

Federaal besluit waarbij de forfaitaire tarieven in de taxameter niet bepaald worden en niet toegelaten zijn
Vlaams besluit met forfaitaire tarieven welke bepaald worden in de taxameter, dus wel toegelaten


Taxameters worden door de federale dienst van Metrologie enkel gehomologeerd volgens de federale normen
Taxameters moeten worden gehomologeerd door de federale dienst van Metrologie volgens de Vlaamse normen *

Huidige taxameters enigste geldige meters, voldoen volledig aan alle Europese en Federale Wetgeving ter zake

Europese en Federale Regels moeten worden aangepast want Vlaanderen is bevoegd voor taxibeleid

Federaal besluit dat het gebruikte tarief moet zichtbaar zijn buiten wagen bij gebruik taxi. Doelstelling: politiecontrole mogelijk maken bij een voorbijrijdende taxi

Vlaams besluit met geen link tussen taxameter en buitenverlichting

Geen controle van toegepast tarief tijdens de rit noodzakelijk, klant bepaalt zelf zijn tarief uit keuzepalet aan de ramen van het voertuig, controle kan nadien gebeuren op basis van gegevens van boordcomputer of kasticket



* Het besluit voorziet o.a. dat een printer verplicht is vanaf 1 juni 2004. Doch zijn er op dit ogenblik taxameters die goedgekeurd zijn door de Metrologie, die niet kunnen gelinkt worden aan een printer. Die exploitanten zullen dus in nieuwe taxameters moeten investeren. Ofwel vragen ze een nieuw toestel dat voldoet aan de Vlaamse eisen maar dan krijgen ze te horen van de installateurs van taxameters dat ze weigeren toestellen te verkopen die niet gehomologeerd zijn door de Metrologie. Ofwel kopen ze tweedehandse taxameters die niet voldoen aan de Vlaamse regels.

Bij de Euro-overgang had de sector meer dan 2 jaar nodig om zich in regel te stellen. Eerste procedure: het aanvaarden van de moedermodellen van de importeurs van taxameters door de Dienst Metrologie. Nadien het passeren van alle taxivoertuigen in België bij de dienst Metrologie.


Wij hebben als sector daarom en in afwachting van een juridische uitspraak ten gronde een verzoekschrift gericht aan de Rechtbank van Eerste Aanleg met de vraag –onder verbeurte van een dwangsom van 10000 Euro per inbreuk, per dag en per verzoeker ( de beroepsorganisatie en 31 taxiondernemingen)- om een verbod op te leggen over de toepassing van de ter discussie staande regels. De sector vraagt een 100% duidelijke rechtszekerheid alvorens enige investering in apparatuur aan te gaan.
CONTRA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 08:19   #2
CONTRA
Schepen
 
CONTRA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
Standaard

Ik zit namelijk in de taxisector, en wij weten nog helemaal niets, en vandaag is het 2 Mei 2004

Het is een nieuwe wet waar niemand nog aan uit kan !
sjonge,sjonge
CONTRA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:43   #3
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.

Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:49   #4
CONTRA
Schepen
 
CONTRA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2003
Berichten: 478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.

Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan.
Nu opgelet die wetgeving is alleen voor Vlaanderen hé, in Brussel en Wallonië veranderd er niets
CONTRA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:50   #5
VL Nationalist
Burger
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.

Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan.
Waarom het niet een beetje realistischer of geloofwaardiger houden en een Vlaamse Republiek oprichten?
VL Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:56   #6
sens
Vreemdeling
 
sens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL Nationalist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.

Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan.
Waarom het niet een beetje realistischer of geloofwaardiger houden en een Vlaamse Republiek oprichten?
een volledige belgische onafhankelijkheid is denkik zeer dom en zeer kostelijk. Stel Vlaanderen is vandaag onafhankelijk. Wallonie dan ook.
probleem 1: wat met bxl? zowel vl als wal claimen het als hun stad
2: wat met gerecht en politie? ook splitsen? de samenwerking wordt nihil
3: defensie? wat doen we daarmee? er schiet al niets meer van over sinds flahaut er met zijn fikken aanzit
4: waarom splitsen als we toch meer en meer bevoegdheden overhevelen naar het supranationale (europese) niveau?
5: enz...

kan nog wel tijdje doorgaan, maar zoals u ziet, ik denk dat we op korte termijn geld halen uit een splitsing, maar op de lange termijn snijden we zwaar in ons eigen vlees.

mvg
sens
sens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 10:00   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CONTRA
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ja, wat wil je, dat federalisme. Met de B.U.B. zou het niet waar zijn: één nationale Belgische wetgeving en daarmee basta en als een provincie hierover iets zou kunnen beslissen, moet het in de lij van blijven en heeft de nationale wet of het KB altijd voorrang in geval van conflict.

Wij willen niet zo'n institutionele chaos waar de burger niet aan uit kan.
Nu opgelet die wetgeving is alleen voor Vlaanderen hé, in Brussel en Wallonië veranderd er niets
Ik vrees dat je daarover je beklag beter doet bij de splitsende flaminganten.
Het reglementenkluwen waar jij slachtoffer van bent, is voor een groot stuk resultaat van hun secessie-ijver.
In een unitaire Belgische staat, had je al sinds de jaren 1800 geweten met welk metertje je moet rijden en hoeveel je je klanten moest aftruggelen om er zelf nog iets aan over te houden.
Dankzij de volksunie-apartheid moet je nu niet één Belgische belastingsput vullen maar boven hola ook nog eens afdokken voor een Vlaamse grijpgier.........
Eigen schuld, dikke bult.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 10:00   #8
VL Nationalist
Burger
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 132
Standaard

Citaat:
probleem 1: wat met bxl? zowel vl als wal claimen het als hun stad
Simpel, ik stel hier de meest democratische beslissing voor. Laat hen zelf deze beslissing nemen. Ofwel samenwerken met een welvarend Vlaanderen ofwel kiezen voor een verpauperd wallonië
VL Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be