![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=6]Help! Ik moet trouwen ![/size]
Ik word uitgehuwelijkt. Wat als ik niet verder mag studeren ? Omdat de emancipatie van jongeren binnen de allochtone gemeenschap nog niet echt verbeterd is, richt senator Mimount Bousakla “Instappen.be” op, een steunpunt voor jongeren. “Als kind droomde ik ervan om piloot te worden. Ik wilde wel trouwen, maar later. Toen ik zestien was maakten mijn moeder en stiefvader plannen. Ze vonden dat het tijd was voor een huwelijk. Na heel lang aandringen en na dreigingen heb ik mij bij haar beslissing neergelegd. Enkele dagen later stond ik op het Marokkaanse consulaat om de huwelijksakte te ondertekenen. De ambtenaar stuurde iedereen naar buiten en vroeg me toen of ik wel instemde met het huwelijk. Ik durfde zelfs aan hem niet te zeggen dat ik niet wou trouwen.” Miriam Bouzid was de oudste van vier meisjes. Al snel bleek dat haar man alleen wilde trouwen voor de verblijfsvergunning en haar inkomen. Ze zette de echtscheiding in, tegen de wil van haar ouders, die daar later spijt van kregen. Eén voor één liepen haar zussen thuis weg, want ze wilden niet uitgehuwelijkt worden. Tien jaar werkte ze als arbeidster. Ze vroeg haar ouders om avondschool te mogen volgen, maar die verboden dat. Op haar 22ste ging ze alleen wonen en stapje voor stapje maakte ze haar droom waar. Ze heeft zich herschoold via de middenjury en volgt nu een opleiding als lijnpiloot. Het is om meisjes zoals Bouzid te begeleiden dat senator Mimount Bousakla (SP.A) samen met de Vereniging voor Emancipatie en Ontwikkeling van Moskeeën Instappen.be opricht, een steunpunt voor jongeren. Onder het mom van traditie, religie, culturele eigenheid, eer van de familie, wordt het doen en laten van veel jongeren en vrouwen binnen de allochtone gemeenschappen gecontroleerd, gedwongen, verboden. Emancipatie binnen deze gemeenschappen is niet echt verbeterd. Hoofddoeken zijn in het straatbeeld steeds prominenter aanwezig, stelt Bousakla vast. Het is niet de bedoeling om die jongeren uit hun familie weg te halen, de vuile was buiten te hangen, tegen de islam in te gaan, wel om taboes te laten sneuvelen. We moedigen hen zelfs aan om de koran te lezen, want dan merken ze al vlug dat daar geen aanknopingspunt te vinden is om de vrouwen als tweederangsburgers te behandelen. Dat niet alleen meisjes slachtoffer zijn bewijst Jamal: Tijdens de zomer gingen we op reis naar Marokko. Daar had mijn moeder een geschikte vrouw voor mij gevonden. Hoewel ik liever iemand anders wou, praatte ze dat meteen uit mijn hoofd. Zonder dat ik de kans kreeg om haar beter te leren kennen, hadden we na enkele dagen de huwelijksakte reeds getekend. Na twee weken wist ik al dat het huwelijk een mislukking was. Ik ken tal van jonge mannen die onlangs op mijn manier in het huwelijk zijn getreden en ongelukkig zijn. Ik denk dat mannen te trots zijn om hiervoor uit te komen. En er is de eer van de familie. Jamal is verbaasd dat gearrangeerde huwelijken nog altijd bestaan en dat er niets uit het verleden geleerd is. Jamal en Miriam zijn het er wel over eens dat het meestal alleen de oudste van het gezin overkomt. Met de oudste experimenteren ze blijkbaar. Als het mislukt, herzien de ouders hun visie over de toekomst van hun kinderen. Uit de Standaard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer een kijkje in onze multiculturele wereld. Zoals we zien en lezen zijn ook daar mensen met gewone mensen-problemen, die toch hun best doen om er langzaam bij te horen. Ook al hebben ze jaren (generaties?) last om zich uit hun oorspronkelijk wereldje met eigen denkpatronen los te rukken... Voor mijn part hoop ik dat de "goeie" slagen in hun opzet en hier welkom zijn. Voor de profiteurs en gelukzoekers die zich hier enkel installeren: go home.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtig dat www.instappen.be een hele andere site is.
Ik vraag me ook af wat het adres is van het steunpunt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mimount Bousakla, senator voor de SP.A en al langer befaamd als voorvechtster van vrouwenrechten in de allochtone gemeenschap, wil een strengere aanpak van schijn- en gedwongen huwelijken. Slachtoffers ervan, meestal maar niet uitsluitend vrouwen, moeten gemakkelijker de nietigverklaring van hun huwelijk kunnen verkrijgen. Wie een huwelijk afdwingt moet strafrechtelijk vervolgd worden, met zware sancties en zelfs het verlies van de Belgische nationaliteit. Bousakla dient daarover in de Senaat een wetsvoorstel in. Schijnhuwelijken zijn al sinds 1999 expliciet verboden in het burgerlijk wetboek. Of ook gedwongen huwelijken, waarbij een van de partners tegen zijn of haar wil in in het huwelijk moet treden, daarbij horen blijft onduidelijk. Bousakla wil dat nu expliciteren in de wet. Maar ze gaat nog verder en wil daders van dergelijke afgedwongen huwelijken ook strafrechtelijk laten vervolgen. Als zo’n huwelijk tot stand komt met het oog op het verkrijgen van verblijfsdocumenten of van de Belgische nationaliteit, moet de rechter de betrokkene die documenten of die nationaliteit ook weer kunnen ontnemen. Bousakla voorziet ook zware boetes en zelfs gevangenisstraf. “Ons doel is niet om zoveel mogelijk mensen in de gevangenis te draaien, wel om een mentaliteitsverandering door te voeren”, legt Bousakla uit. “Alle mensen uit alle gemeenschappen hebben dezelfde rech ten en plichten. In Bel gië mag iedereen trouwen met wie hij wil. Dat recht moet door iedereen gerespecteerd worden.” Bousakla wil slachtoffers beter beschermen door de nietigverklaring van een huwelijk te versnellen. “Een scheidingsprocedure sleept te lang aan door de verschillen in de Belgische en de buitenlandse wetgeving. Dat werkt traumatiserend. Een nietigverklaring is nu meestal pas mogelijk na zeven �* tien jaar huwelijk. Kifkif april 01,2004 |
|
![]() |
![]() |