Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2009, 12:57   #1
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard Feministische actiebende: 25 november : Fakkeltocht tegen geweld op vrouwen.

Citaat:
Weet je wat onze moeders, onze dochters, onze zussen, onze grootmoeders, onze tantes en onze vriendinnen elke avond doen omdat ze zich onveilig voelen?
Ze lopen in het midden van de straat of onder de straatlantaarns.
Ze houden hun sleutel tussen twee vingers om zichzelf te kunnen verdedigen als het nodig is.
Ze wandelen niet alleen.
Ze houden afstand van vreemden en trachten steeds achter hen te wandelen.
Ze veranderen hun route als ze denken achtervolgd te worden.
Op feestjes zoeken ze naar vriendinnen om af te spreken wat ze
zullen doen als één van hen lastig gevallen wordt.
Ze gaan niet in de lift met een man die ze niet kennen.
Ze sms’en of bellen een vriend als ze thuis gekomen zijn, zo weet zij of hij dat ze veilig is.
Ze zorgen ervoor dat minstens iemand weet waar ze zijn en wat ze doen.
Ze lopen kilometers om zodat ze de donkere steegjes vermijden.
Ze zijn voortdurend op hun hoede. Voortdurend.

Vrouwen die ’s nachts argeloos alleen over straat kunnen lopen zijn zeldzaam. Alleen buiten komen als vrouw wanneer het al donker is, is volgens velen een dom idee. Zeker als vrouwen kortgerokt of ‘te bloot’ op straat gaan lopen, zouden ze erom vragen. Dit is belachelijk. Geen enkele dresscode staat gelijk aan de vraag om verkracht te worden. Bovendien komt de angst om alleen buiten te komen vaak niet overeen met de werkelijkheid. De kans op seksueel geweld is immers groter bij familieleden of bekenden. Binnenshuis dus. In ieder geval, buiten of binnen, het moet gedaan zijn met elke vorm van seksueel geweld. Alleen zo krijgen vrouwen hun vrijheid terug.

Al enkele jaren wordt er in Gent terug een heksennacht georganiseerd. Dit is een avondbetoging als protest tegen geweld op vrouwen. We lopen door de Gentse straten en geven uitleg aan voorbijgangers, we dragen spandoeken, roepen protestslogans...

Ook dit jaar is er weer protest, kom zeker meedoen! Iedereen is welkom om mee te betogen, lawaai te maken, met een fakkel of lantaarn mee te stappen...

De betoging gaat door op 25 november vanaf 20u, we starten dit jaar op het Veerleplein (bij het Gravensteen).

http://www.feminisme.be/fab/

Eindelijk weer eens feministische actie op straat In een tijd waarin mannen en vrouwen nog steeds ongelijk behandeld worden, is er meer nood aan zulke acties. De Feminisitische actiebende heeft ook een leuke blog met allerlei interessante artikels.
Oud 25 november 2009, 13:00   #2
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht

Eindelijk weer eens feministische actie op straat In een tijd waarin mannen en vrouwen nog steeds ongelijk behandeld worden, is er meer nood aan zulke acties. De Feminisitische actiebende heeft ook een leuke blog met allerlei interessante artikels.
Even direct linken : http://tweedesekse.wordpress.com/

OT: jammer genoeg kan ik er niet bijzijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:16   #3
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Een fakkeltocht. Hoe nazistisch.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:22   #4
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bedoelt waarschijnlijk; "In een tijd waar vrouwen 'opnieuw, steeds meer', ongelijk behandeld worden, een tijd waarin we meer en meer de verworvenheden waar onze voorvaders en voormoeders voor gestreden hebben, kwijtraken - beetje bij beetje"!

Godgeklaagd dat we die strijd 'opnieuw' moeten doen, met dank aan een ingevoerde ideologie waar de vrouw een 2derangs wezen is!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:30   #5
smokey
Burger

Standaard

wat gaat da helpen? lol

moesten vrouwen willen, dan nemen ze morgen alles over, totale macht, maarja, ze spelen liever het slachtoffer
smokey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:38   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
U bedoelt waarschijnlijk; "In een tijd waar vrouwen 'opnieuw, steeds meer', ongelijk behandeld worden, een tijd waarin we meer en meer de verworvenheden waar onze voorvaders en voormoeders voor gestreden hebben, kwijtraken - beetje bij beetje"!

Godgeklaagd dat we die strijd 'opnieuw' moeten doen, met dank aan een ingevoerde ideologie waar de vrouw een 2derangs wezen is!
Wat zijn die verworvenheden precies die Belgische vrouwen de laatste jaren zijn kwijtgespeeld? Je mag trouwens dat 'voorvaders' en 'voormoeders' gewoon vervangen door grootouders en ouders: vrouwen mochten in België pas vanaf 1948 gaan stemmen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:44   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Moest mijn vrouw eraan meedoen die zou ik goed wat petsen geven.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:45   #8
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Kan ik mijn vuile was ineens laten doen op die fakkeltocht?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:47   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Moest mijn vrouw eraan meedoen die zou ik goed wat petsen geven.
Echte mannen slaan geen vrouwen, enkel "dweilen" doen zoiets.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 13:52   #10
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wat zijn die verworvenheden precies die Belgische vrouwen de laatste jaren zijn kwijtgespeeld? Je mag trouwens dat 'voorvaders' en 'voormoeders' gewoon vervangen door grootouders en ouders: vrouwen mochten in België pas vanaf 1948 gaan stemmen.
Er staat; "kwijtraken", niet "kwijtgespeeld"

Ging het hier enkel om de 'stemplicht' dan, er zijn nog wel een 'paar' andere verworvenheden waar onze (die van mij toch) voorvaderen en -moeders voor gestreden hebben, bij mijn weten was ik al lang geen 2de rangswezen meer, maar die 'ongelijkheid', dat 'vrouw als 2de rangswezen' rukt blijkbaar met rasse schreden terug op.
Oud 25 november 2009, 13:55   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is vandaag... Kunnen ze dat nu echt geen week eerder aankondigen? Dan had ik er rekening mee kunnen houden...
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 14:01   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
LOL
Oud 25 november 2009, 14:17   #13
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Er staat; "kwijtraken", niet "kwijtgespeeld"

Ging het hier enkel om de 'stemplicht' dan, er zijn nog wel een 'paar' andere verworvenheden waar onze (die van mij toch) voorvaderen en -moeders voor gestreden hebben, bij mijn weten was ik al lang geen 2de rangswezen meer, maar die 'ongelijkheid', dat 'vrouw als 2de rangswezen' rukt blijkbaar met rasse schreden terug op.
Echt? Van vrouwen wordt nu verwacht dat ze bovenop het huishouden (alle studies bevestigen dat de nieuwe man een mythe is en dat vrouwen nog altijd opdraaien voor het volledige huishouden) ook nog eens fulltime gaan werken. Tenzij hun man dat niet graag heeft (en dat komt heus niet alleen bij moslims voor), dan kunnen ze thuisblijven.

Als ze dan gaan werken maken ze minder kans op promoties, stoten ze zelden door naar topfuncties (kijk maar eens rond op de gemiddelde universiteit: zelfs in de meest vrouwelijke richting is het gros van de hoogleraars man) en verdienen ze gemiddeld minder. Kijk eens naar de samenstelling van overheden. Vandaag de cijfers gehoord over huiselijk geweld? Maar wellicht gebeurt dat alleen bij moslims.

Hoeveel blanke mannen zijn er niet die niet willen dat hun vriendin alleen of met vriendinnen op stap gaat? Laat staan met mannelijke vrienden. Mogen die vrouwen zich altijd kleden zoals ze willen? Hoeveel mannen zetten hun vrouw onder druk om een bepaald kapsel te hebben, ook als zij het zelf liever anders willen?

Sorry, maar no-go. Het is niet omdat er een groep mensen is waar vrouwen het gemiddeld nog slechter hebben, dat het hier een baken is van vrouwenrechten. In het beste geval is er een proces aan de gang waarbij beide groepen meer gelijkwaardig worden. Maar het voorstellen alsof we er hier al waren en dat dat nu bedreigd worden door moslims (ik ga er toch van uit dat dat de ideologie was waar je op doelde), vind ik wat kort door de bocht.

En hop, nu terug naar de keuken
Oud 25 november 2009, 14:20   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De woestijnroman '' mein koran'' tilt daar nochtans niet zwaar aan hoor, zelfs meer, ze laten het toe als een vrouw niet wil luisteren.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 14:24   #15
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt? Van vrouwen wordt nu verwacht dat ze bovenop het huishouden (alle studies bevestigen dat de nieuwe man een mythe is en dat vrouwen nog altijd opdraaien voor het volledige huishouden) ook nog eens fulltime gaan werken. Tenzij hun man dat niet graag heeft (en dat komt heus niet alleen bij moslims voor), dan kunnen ze thuisblijven.

Als ze dan gaan werken maken ze minder kans op promoties, stoten ze zelden door naar topfuncties (kijk maar eens rond op de gemiddelde universiteit: zelfs in de meest vrouwelijke richting is het gros van de hoogleraars man) en verdienen ze gemiddeld minder. Kijk eens naar de samenstelling van overheden. Vandaag de cijfers gehoord over huiselijk geweld? Maar wellicht gebeurt dat alleen bij moslims.

Hoeveel blanke mannen zijn er niet die niet willen dat hun vriendin alleen of met vriendinnen op stap gaat? Laat staan met mannelijke vrienden. Mogen die vrouwen zich altijd kleden zoals ze willen? Hoeveel mannen zetten hun vrouw onder druk om een bepaald kapsel te hebben, ook als zij het zelf liever anders willen?

Sorry, maar no-go. Het is niet omdat er een groep mensen is waar vrouwen het gemiddeld nog slechter hebben, dat het hier een baken is van vrouwenrechten. In het beste geval is er een proces aan de gang waarbij beide groepen meer gelijkwaardig worden. Maar het voorstellen alsof we er hier al waren en dat dat nu bedreigd worden door moslims (ik ga er toch van uit dat dat de ideologie was waar je op doelde), vind ik wat kort door de bocht.

Kort door de bocht zegt U?

Citaat:
Weet je wat onze moeders, onze dochters, onze zussen, onze grootmoeders, onze tantes en onze vriendinnen elke avond doen omdat ze zich onveilig voelen?
Ze lopen in het midden van de straat of onder de straatlantaarns.
Ze houden hun sleutel tussen twee vingers om zichzelf te kunnen verdedigen als het nodig is.
Ze wandelen niet alleen.
Ze houden afstand van vreemden en trachten steeds achter hen te wandelen.
Ze veranderen hun route als ze denken achtervolgd te worden.
Op feestjes zoeken ze naar vriendinnen om af te spreken wat ze
zullen doen als één van hen lastig gevallen wordt.
Ze gaan niet in de lift met een man die ze niet kennen.
Ze sms’en of bellen een vriend als ze thuis gekomen zijn, zo weet zij of hij dat ze veilig is.
Ze zorgen ervoor dat minstens iemand weet waar ze zijn en wat ze doen.
Ze lopen kilometers om zodat ze de donkere steegjes vermijden.
Ze zijn voortdurend op hun hoede. Voortdurend.

Vrouwen die ’s nachts argeloos alleen over straat kunnen lopen zijn zeldzaam. Alleen buiten komen als vrouw wanneer het al donker is, is volgens velen een dom idee. Zeker als vrouwen kortgerokt of ‘te bloot’ op straat gaan lopen, zouden ze erom vragen. Dit is belachelijk. Geen enkele dresscode staat gelijk aan de vraag om verkracht te worden. Bovendien komt de angst om alleen buiten te komen vaak niet overeen met de werkelijkheid. De kans op seksueel geweld is immers groter bij familieleden of bekenden. Binnenshuis dus. In ieder geval, buiten of binnen, het moet gedaan zijn met elke vorm van seksueel geweld. Alleen zo krijgen vrouwen hun vrijheid terug.
Leest U het nog een X, vraag U af of dit zo'n pakweg 10/20 jaar geleden ook zo was, en dan hup - gras maaien jij!!!of er staat vanavond géén eten op tafel en ik ga shoppen i.p.v. naar de keuken!

Laatst gewijzigd door SDX : 25 november 2009 om 14:36.
Oud 25 november 2009, 14:25   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als dit alles wat u hier komt te zeggen enigzins waar is dan zijn de enige die dit kunnen veranderen de vrouwen zelf.

Zolang zij het spelletje blijven meespelen zal het niet veranderen

Er is een zekere analogie met Belgie, daar blijft Belgie ook alleen maar duren omdat de Vlaming denkt dat het zo moet, en uit panische angst voor verandering. Vroeg of laat worden die ook wel wakker, als het geld echt op is en het begint zeer te doen.

Grootmoedig als de Vlaming is zullen ze dan niet opkuisen onder de Belgicisten en alles weer met de mantel der liefde bedekken.

Leedvermaak zal er wel zijn. En veel!
Oud 25 november 2009, 14:40   #17
Steve_M

Standaard

Eerlijk gezegd denk ik dat die periode waarin vrouwen overal vrank en vrij uitdagend gekleed konden rondlopen zonder lastiggevallen te worden nooit of toch maar zeer kort bestaan heeft. Tot de late jaren '70 (en eigenlijk in sommige delen van Vlaanderen is die nooit weggeweest) was de katholieke stempel op Vlaanderen bijzonder sterk en was er van zulke vrijheden helemaal geen sprake. Als ik vandaag rondkijk op mijn werk, waar honderden meisjes in de leeftijdscategorie 18-25 rondlopen, dan zie ik toch meisjes rondlopen waarvan mijn moeder (moslim noch katholiek noch oerconservatief, wel feministe) zou zeggen dat ze er bijlopen als prostituees. Maar ook dat dat hun goed recht is en ze daar gebruik van maken. Het hangt er allemaal van af tot welke feministische stroming je behoort.

Ik zou zelfs durven zeggen dat het woordje 'terug' in de OP zelfs een beetje ongelukkig gekozen is. Het roept een gevoel van nostalgie op naar een periode die nooit bestaan heeft. Wat niet wil zeggen dat we niet waakzaam mogen/moeten zijn.

Ten slotte vind ik ook dat vrouwenrechten om meer draait dan het recht om schaarsgekleed over straat te lopen. Je kan dat op twee manieren bekijken: die vrouwen maken gebruik van het recht om hun seksualiteit openlijk te beleven en hun lichaam te tonen. Van mij hoor je geen klachten. Maar doen zij dat altijd uit vrije wil, of doen ze dat onder invloed van andere factoren zoals mannen of de media (ik denk dan bijv. aan rap-video's en reclame).

En ik zal het gras wel doen na de match. Breng mij eens een pintje mee als je uit de keuken komt

Laatst gewijzigd door Steve_M : 25 november 2009 om 14:50.
Oud 25 november 2009, 15:30   #18
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Vreemd, want die periode - die nooit bestaan heeft omdat jij ze blijkbaar nooit gekend hebt - dat vrouwen nog veilig op straat konden lopen, al dan niet schaars gekleed - heb ik wél gekend, mijn moeder zelfs meer en mijn oma nóg meer, in die tijden liet men zijn deur zelfs dag en nacht open - het gaat ook niet enkel om het 'recht' of de 'plicht' om schaarsgekleed rond te mogen/moeten lopen, het gaat wel een beetje dieper!

In mijn koelkast staat geen bier (sorry Dronkoers ), komt er zelden tot nooit in, mijne vent drinkt geen bier (bah), je zal op een houtje moeten bijten, ik deel de lakens uit - mijn papa keek (zei; "Atta girl, zo heb ik je opgevoed samen met ons mama") en zag dat het goed was.
Oud 25 november 2009, 16:16   #19
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Net zoals de meesten van mijn collega- forumdeelnemers vind ik die vrouwenrechten maar onzin. Wie schaars gekleed wil rondlopen moet dat maar doen, maar alstublieft al dat gedoe erover Desnoods lopen ze naakt over 't straat, dat zijn voor mij hoeren en die gaan geen respect afdwingen (honderd actiegroepen en fakkeltochten ten spijt)

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 25 november 2009 om 16:16.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 16:55   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Net zoals de meesten van mijn collega- forumdeelnemers vind ik die vrouwenrechten maar onzin.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be