Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2010, 15:43   #1
Minister President
Banneling

Standaard Het grote open Islam debat

Beste vrienden, als niet moslim schaam ik mij over de verzuurde bullebakken hier en zelfs racisten die het proberen verbergen met islam als dekmantel. Gelieve dat deze zich hier onthouden, ge hebt met uw rethoriek al het gans forum bevuild.

Constante vernedering leid tot niets meer dan radicalisering omdat men zich bedreigd voelt.

Nu is Europa wel het meest atheistische deel van gans de wereld. We hebben eeuwen gevochten om ons te bevrijden van het geloof omdat wij dit inzien als een middel van onderdrukking en macht. En nu komt er stilaan een leger bij van een ander geloof en onze kijk daarop zal niet veranderen. Dus dat spelletje van ridiculisering zal wss ook niet verdwijnen.

Hoe gaan jullie daar mee om en hoe kijk je er op als je niet onder moslim wetten kunt leven? En wat kan er veranderen, verbeteren, langs beide kanten, want we zijn beiden niet zonder blaam. Dus liever respectvolle debatten vooraleer het in x aantal jaar uitmond in een nieuwe oorlog tegen religie.
Minister President is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 15:56   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het grote maatschappelijke probleem komt van wat men zou kunnen noemen: "rituele godsdienstbeleving". Op dit ogenblik in het westen is het vooral de islam die dat probleem vormt, maar we hebben dat met vele "opdringerige" godsdiensten, en destijds ook met het christendom meegemaakt.

Het probleem is dat een godsdienst, die in eerste plaats een persoonlijke, en eerder "mystieke" filosofische ervaring zou moeten zijn, die men eventueel kan delen met mede-gelovigen, een ritueel ingegeven manier van leven wordt met een hoop regeltjes die ingrijpen in het "aardse bestaan", evenals een xenofobe indeling van de mensen in de "goeie" (de gelovigen) en de "slechten" (de niet-in-mijn-specifieke-godsdienst-gelovenden).

Zolang men onder elkaar, of alleen, nadenkt, gelooft, bidt, zingt, en danst, als men daar vreugde uit haalt, dan is een godsdienst, als mystieke ervaring, een goeie zaak die het geluk van de mensen eventueel kan vergroten.

Maar van zodra het een inmengen in het dagelijkse leven wordt, van zichzelf, en vooral van de anderen, gaat godsdienst te ver en wordt het een maatschappelijke pest. Inderdaad is het fundamentele probleem hier dat (zoals we met een paar zwaar aangetaste exemplaren hier op het forum kunnen zien), in tegenstelling tot met andere afgesproken regels, niet (of alleen totaal krankejorum) kan REDENEREN over zulke regels want "opgelegd door een hogere macht". Andere leefregels zijn AFSPRAKEN waar de maatschappij van vindt dat het beredeneerde voordelige regels zijn voor de gemeenschap. Maar over ritueel-godsdienstige regeltjes valt niet te debatteren. En daar zit de moeilijkheid.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 16:06   #3
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat het grote maatschappelijke probleem komt van wat men zou kunnen noemen: "rituele godsdienstbeleving". Op dit ogenblik in het westen is het vooral de islam die dat probleem vormt, maar we hebben dat met vele "opdringerige" godsdiensten, en destijds ook met het christendom meegemaakt.

Het probleem is dat een godsdienst, die in eerste plaats een persoonlijke, en eerder "mystieke" filosofische ervaring zou moeten zijn, die men eventueel kan delen met mede-gelovigen, een ritueel ingegeven manier van leven wordt met een hoop regeltjes die ingrijpen in het "aardse bestaan", evenals een xenofobe indeling van de mensen in de "goeie" (de gelovigen) en de "slechten" (de niet-in-mijn-specifieke-godsdienst-gelovenden).

Zolang men onder elkaar, of alleen, nadenkt, gelooft, bidt, zingt, en danst, als men daar vreugde uit haalt, dan is een godsdienst, als mystieke ervaring, een goeie zaak die het geluk van de mensen eventueel kan vergroten.

Maar van zodra het een inmengen in het dagelijkse leven wordt, van zichzelf, en vooral van de anderen, gaat godsdienst te ver en wordt het een maatschappelijke pest. Inderdaad is het fundamentele probleem hier dat (zoals we met een paar zwaar aangetaste exemplaren hier op het forum kunnen zien), in tegenstelling tot met andere afgesproken regels, niet (of alleen totaal krankejorum) kan REDENEREN over zulke regels want "opgelegd door een hogere macht". Andere leefregels zijn AFSPRAKEN waar de maatschappij van vindt dat het beredeneerde voordelige regels zijn voor de gemeenschap. Maar over ritueel-godsdienstige regeltjes valt niet te debatteren. En daar zit de moeilijkheid.
De meeste moslims (maar lang niet allemaal) hebben een soort 'Verlichting' nodig. Vergeet niet dat wij zelf er een paar eeuwen over hebben moeten doen om te komen waar we nu staan en los te komen van een fundamentalistisch christendom. En in de USA zijn ze daar nog altijd niet van verlost.

In ieder geval, zolang als er moslims zijn die de koran letterlijk nemen of bijna letterlijk, blijft de islam een gevaar voor onze democratie. Ik denk dat hier niet over kan worden getwijfeld.

Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 16:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 17:50   #4
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Het draait in dit soort zaken altijd om 1 centraal orgaan: de hersenen.

Komt dit orgaan ooit aan bod in deze debatten? Zelden.

Dus het debat is al mislukt nog voor het begonnen is.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 3 april 2010 om 17:51.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 14:29   #5
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De meeste moslims (maar lang niet allemaal) hebben een soort 'Verlichting' nodig. Vergeet niet dat wij zelf er een paar eeuwen over hebben moeten doen om te komen waar we nu staan en los te komen van een fundamentalistisch christendom. En in de USA zijn ze daar nog altijd niet van verlost.

In ieder geval, zolang als er moslims zijn die de koran letterlijk nemen of bijna letterlijk, blijft de islam een gevaar voor onze democratie. Ik denk dat hier niet over kan worden getwijfeld.
Klopt, we hebben er eeuwen over gedaan. Maar wel met de kennis die we toen hadden. Inmiddels is er zoveel meer kennis.
Het moet toch makkelijker zijn Thor los te laten zodra je weet wat donder veroorzaakt.

Moslims zijn wel later vertrokken dan de Katholieken, maar ze vertrekken wel met een pak meer bagage. Het zou sneller moeten kunnen voor hen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be