Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2010, 17:15   #1
rikus
Lokaal Raadslid

rikus's schermafbeelding

Standaard [color=#800000][b]Is de ark van Noach dan eindelijk gevonden ? Of toch niet...

Is de ark van Noach dan eindelijk gevonden ? Of toch niet...
Zoals jullie wel zullen weten ben ik niet gelovig opgevoed. Ook in later jaren heb ik me niet tot een religie laten bekeren. Wat geloven betreft ben ik op z'n best een geïnteresseerde buitenstaander. Dus neem ik doorgaans, geamuseerd en verbaasd, kennis van de uitingen van gelovige mensen.

Echt gelachen heb ik om een artikel dat vorige week verscheen op de website van National Geographic: Noah's Ark Found in Turkey?

Is de ark van Noach gevonden in Turkije ? De website zet er niet voor niets een vraagteken achter en vervolgd met de tekst: 'Het expeditieteam is voor 99.9 % zeker. Anderen, tsja... die zijn dat niet.'

Voor het geval je het bijbelverhaal niet kent: Noach werd gewaarschuwd door God dat er een grote overstroming zou komen, de Zondvloed. Noach bouwde daarop een schip, de Ark, verzamelde van elk levend dier 2 exemplaren en scheepte zich met vrouw en kinderen in.

Toen het water kwam redde hij zo het leven op Aarde. De formaten en bouwmaterialen die hij voor zijn vaartuig gebruikte staan in de Bijbel beschreven. Het hele verhaal zou zich zo'n 5000 jaar geleden afgespeeld hebben.

Volgens de legende strandde de Ark na de zondvloed op de berg Ararat in het tegenwoordige Turkije. Er zijn al een heleboel expedities naar die berg ondernomen, in de hoop om overblijfselen van de Ark terug te vinden.

Nu claimt een aantal Chinese en Turkse onderzoekers, verenigd in de Noah's Ark Ministries International, op de berg stukken hout te hebben gevonden die van de Ark zijn geweest. In het artikel van National Geographic komen verschillende wetenschappers aan het woord die de echtheid van de vondst in twijfel trekken.

Het hele bijbelverhaal moet niet letterlijk worden genomen, zeggen ze. En zelfs een wetenschapper die wel in het letterlijke verhaal van Noach gelooft, zegt dat deze resten niet van de Ark kunnen zijn.

Het leuke is dat de vinders van het hout, met C-14-datering zeggen te hebben aangetoond dat het hout uit de juiste periode stamt. De gelovige geleerde legt uit dat dat niet kan. De Aarde , zegt hij, is 6000 jaar geleden door God geschapen.

Bij C-14-datering gaat men uit van een veel oudere Aarde. Je kan niet aan de ene kant geloven dat de Aarde nog tamelijk kort geleden geschapen is en, om dat te bewijzen, een methode gebruiken die van een veel oudere Aarde uit gaat. Het gevonden hout kan volgens hem niet van de Ark zijn !

Er zijn uiteraard ook tal van praktische bezwaren tegen het hele zondvloed verhaal. Waar haal je, bijvoorbeeld, al dat water vandaan ? En waar laat je het, na de overstroming ? Hoe kon Noach dieren uit alle continenten verzamelen en hoe kwamen die later weer in hun eigen habitat terug ? Zwommen de kangoeroe's weer terug naar Australië ?

Verder is het bouwtechnisch onmogelijk om een houten schip te maken van het reusachtige formaat dat aan de Ark toegeschreven wordt. Daarnaast wordt er gesteld dat het wel heel onwaarschijnlijk is dat de Ark na 5 millennia nog op die berg zou liggen.

Mocht Noach echt met een boot de zondvloed overleefd hebben, zou hij de resten van het schip dan niet gebruikt hebben om een huis van te bouwen of als brandhout ? Ook de traditionele visie dat Ark op de berg Ararat gestrand is wordt in twijfel getrokken. De Ararat wordt in het Bijbelverhaal helemaal niet genoemd.

Je kunt dit alles wegwuiven door te wijzen op de inbreng van God. Maar dan vraag ik me af waarom gelovige onderzoekers er zo op gebrand zijn om wetenschappelijk te bewijzen dat de Bijbel voor 100% waar is. Als je gelooft dat God allerlei onmogelijke dingen regelt, dan heb je toch geen bewijzen nodig ?

Het neemt allemaal niet weg dat de Noachexpedities en -theorieën heerlijk leesvoer opleveren. Het begint ondertussen mijn favoriete Bijbelverhaal te worden. Dus al begrijp ik niet waarom, toch hoop ik dat men dapper doorgaat met zoeken naar bewijzen.

In het artikel van National Geographic staat een aantal links naar andere wetenschappelijke stukken over het zondvloedverhaal. Zie ook Wikipedia over de Ark van Noach

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be