Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2010, 12:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Overheid : Principieel besluit over logo productplaatsing bij Vlaamse televis

Op voorstel van minister van Media, Ingrid Lieten, keurde de Vlaamse regering vanmorgen het besluit goed waarin staat dat televisieomroepen in Vlaanderen de kijkers voortaan meedelen dat er in programma’s gebruik gemaakt wordt van productplaatsing. Minister Ingrid Lieten: “Ik ben tevreden dat we in nauw overleg met de betrokken omroepen tot een principebesluit gekomen zijn. Het is belangrijk dat de omroepen hun kijkers op een correcte manier informeren zodat de ouders, indien ze dat wensen, hun kinderen kunnen wijzen op commerciële boodschappen in televisieprogramma’s.”

Sinds 27 maart 2009 is er een decretale regeling rond productplaatsing in televisieprogramma’s . Dit decreet stelt dat de kijkers duidelijk gewezen moeten worden op de aanwezigheid van die productplaatsing, en dat dit op ‘passende wijze’ moet gebeuren. Het besluit dat vanochtend op de Vlaamse regering werd goedgekeurd, regelt concreet het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing (PP logo). Voorbeelden van productplaatsing zijn oa: automerken die in beeld komen in fictiereeksen en prijzen die in beeld te zien zijn in spelprogramma’s.
De implementatie van het besluit door de Vlaamse televisieomroepen betekent het volgende:
1. Er zal eenzelfde logo gebruikt worden door alle Vlaamse omroepen. Dit logo zal minsten vijf seconden in beeld verschijnen aan het begin en aan het einde van een programma én na de onderbreking van een programma door reclame.
2. Na inwerkingtreding van het besluit, krijgen de omroepen drie maanden de tijd om de kijkers uit te leggen waar het“PP” logo voor staat. Dit zullen de omroepen doen door in het begin van een programma met productplaatsing 5 seconden:
-ofwel te verwijzen naar een teletekstpagina waar er meer uitleg te vinden is over wat productplaatsing is;
-ofwel de expliciete zin te tonen: “Dit programma bevat commerciële communicatie in de vorm van productplaatsing”.
3. De omroepen zorgen ervoor dat de betekenis van het “PP” logo permanent en gemakkelijk door de kijker geraadpleegd kan worden. (bijvoorbeeld via de website van de omroep)



Persinfo:
Lot Wildemeersch, woordvoerster van viceminister-president Lieten -


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be