Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2010, 11:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard BTB – ABVV vraagt om échte argumenten in dit debat! Moeten zelfstandige chauffeurs on

De laatste dagen worden we geconfronteerd met een lobby-offensief van de werkgevers uit de transportsector om de zelfstandige chauffeurs buiten de Europese Richtlijn “arbeidstijd” te houden. Vorige week stond de Nederlandse patroonsorganisatie TNL aan de klaagmuur, gisteren trok de grootste Belgische federatie FEBETRA alle registers open.





Waarover gaat het ?
Alles draait erom of de zelfstandige chauffeurs al dan niet onder de richtlijn arbeidstijd moeten vallen. Deze Europese richtlijn voorziet dat een beroepschauffeur maximaal 48 uur per week mag werken. Momenteel vallen enkel chauffeurs in loondienst onder die richtlijn. In het Europees Parlement loopt er een debat over het al of niet opnemen van “zelfrijders” binnen die richtlijn. Uiteraard proberen de voor- en tegenstanders de Europarlementsleden langs hun kant te krijgen. BTB-ABVV is voorstander van de opname in de richtlijn en vraagt om échte argumenten te gebruiken in dit debat.
De werkgevers voeren een ideologisch debat !
Als we de werkgeversfederaties goed beluisteren dan hebben ze één argument om de zelfstandigen buiten de richtlijn te houden: een zelfstandige moet vrij over zijn arbeidstijd kunnen beschikken en mag zoveel werken als hij of zij dat wil. Niemand mag zich volgens de patroonsfederaties daarmee bemoeien. Zeker de vakbonden of het Europarlement niet. Het gaat voor hen over de vrijheid van ondernemen die op de helling komt.
Iedereen gelijk voor de wet !
BTB-ABVV wenst dat alle chauffeurs gelijk worden behandeld. Daarvoor zijn er verschillende argumenten. Frank Moreels, federaal secretaris, hamert op de verkeersveiligheid : “als men toelaat dat de zelfstandige chauffeur na zijn job als chauffeur (di,e gelukkig maar, gereglementeerd is door de rij- en de rusttijden) nog extra werk doet, zoals bijvoorbeeld de truck wassen, de boekhouding doen, prospectie van klanten, of zelfs bijklussen als chauffeur van een vrachtwagen min 3,5 ton,… dan creëert men oververmoeide chauffeurs. En een oververmoeide chauffeur is een gevaar voor zichzelf én voor de andere weggebruikers”.
Geen sociale dumping …
Als men bovendien met twee maten en twee gewichten de arbeidstijd van chauffeurs gaat meten, dan zorgt men voor georganiseerde sociale dumping. Opdrachtgevers zullen immers geneigd zijn om te kiezen voor de “goedkopere” zelfstandige, dan voor de “dure” loontrekkende. Dit zal bovendien ook de schijnzelfstandigheid in de hand werken.
BTB–ABVV roept de werkgeversfederaties op om de ideologische stellingen te verlaten en echte argumenten in het debat te brengen. Frank Moreels: “hopelijk blijven de Europarlementsleden het hoofd koel houden onder de werkgeverslobby en kiezen ze voor argumenten zoals verkeersveiligheid en sociale rechtvaardigheid.” Wenst u meer informatie, neem dan gerust contact op met Frank Moreels, federaal secretaris BTB


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be