Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2014, 16:01   #1
tandem
Banneling

Standaard De staat als staatsvijand

Inflatie is een vorm van actieve politiek en beleid. Fiatgeld geeft overheden en banken de mogelijkheid, nagenoeg ongelimiteerd geld en kredieten te (laten) produceren, te lenen of uit te lenen. Geldschepping is bij uitstek politiek ingegeven en door de ermee samenhangende belangen van politici en bevoordeelde belangengroepen zo moeilijk te stoppen. Inflatie is eenvoudig te stoppen, maar politici willen dit niet, omdat ze anders hun uitgaven via impopulaire belastingen moeten bekostigen, wat niet zal lukken.

Belangengroepen leveren stemmen op en halen zo politici over tot inflatoire maatregelen. Er zijn dus simpelweg mensen die profiteren van inflatie en de vraag is niet hoe inflatie is te stoppen, maar of we het willen. Bij uitputting van de hogere inkomens, door hun geringe aantal een makkelijke prooi in een democratie, kiezen overheden inflatie als indirecte belasting om aan hun grote financiële wensen te voldoen. De lagere-en middeninkomens bespaart men liever impopulaire en wél direct zichtbare belastingen. De grote publieke onwetendheid is noodzakelijk voor inflatiepolitiek. Zolang de bevolking de hogere prijzen toeschrijft aan ándere factoren dan geldgroei en een spoedig einde eraan verwacht, kan inflatie voortbestaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflati...nrijkse_School

Laatst gewijzigd door tandem : 2 oktober 2014 om 16:03.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 21:33   #2
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

@tandem
Iets dergelijks als valsemunterij doet zich voor bij belastingontduiking. De ontdoken belasting wordt vertaald in hogere belastingen voor de trouwe belastingbetaler. Een voorbeeld:

De Italianen ontduiken jaarlijks de betaling van belastingen voor 91 miljard Euro. Dat tekort moet worden opgebracht door eerlijke burgers en bedrijven.
Omgeslagen over alle Italianen (61 miljoen) gaat het om ca 1500 euro per Italiaan. Per belastingplichtige is het natuurlijk een veelvoud hiervan.

http://nos.nl/artikel/705085-91-milj...ng-italie.html
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 21:50   #3
DMT
Banneling

Standaard

Ikzelf ben nog een jonge gast maar ik probeer dit al jaren duidelijk te maken aan de "gewone werkmens".

Quote van Henry Ford:

"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."

Laatst gewijzigd door DMT : 2 oktober 2014 om 21:51.
DMT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 21:55   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@tandem
Iets dergelijks als valsemunterij doet zich voor bij belastingontduiking. De ontdoken belasting wordt vertaald in hogere belastingen voor de trouwe belastingbetaler. Een voorbeeld:

De Italianen ontduiken jaarlijks de betaling van belastingen voor 91 miljard Euro. Dat tekort moet worden opgebracht door eerlijke burgers en bedrijven.
Omgeslagen over alle Italianen (61 miljoen) gaat het om ca 1500 euro per Italiaan. Per belastingplichtige is het natuurlijk een veelvoud hiervan.

Het excuus van "laat U bestelen, want anders besteelt men uw naaste harder" is maar deels juist, hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een belastingsVERMINDERING ten gevolge van een efficientere fiscale inning.

Belastingsontduiking opsporen betekent meestal gewoon meer geld voor de staat om mee te kwanselen. Zelden komt het hen voor de geest om dat te compenseren met minder inkomsten van "eerlijke" burgers.

Maw, een efficientere fiscale inning komt gewoon neer op een hogere effectieve belastingsdruk op de economie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 21:56   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Inflatie is een vorm van actieve politiek en beleid. Fiatgeld geeft overheden en banken de mogelijkheid, nagenoeg ongelimiteerd geld en kredieten te (laten) produceren, te lenen of uit te lenen. Geldschepping is bij uitstek politiek ingegeven en door de ermee samenhangende belangen van politici en bevoordeelde belangengroepen zo moeilijk te stoppen. Inflatie is eenvoudig te stoppen, maar politici willen dit niet, omdat ze anders hun uitgaven via impopulaire belastingen moeten bekostigen, wat niet zal lukken.

Belangengroepen leveren stemmen op en halen zo politici over tot inflatoire maatregelen. Er zijn dus simpelweg mensen die profiteren van inflatie en de vraag is niet hoe inflatie is te stoppen, maar of we het willen. Bij uitputting van de hogere inkomens, door hun geringe aantal een makkelijke prooi in een democratie, kiezen overheden inflatie als indirecte belasting om aan hun grote financiële wensen te voldoen. De lagere-en middeninkomens bespaart men liever impopulaire en wél direct zichtbare belastingen. De grote publieke onwetendheid is noodzakelijk voor inflatiepolitiek. Zolang de bevolking de hogere prijzen toeschrijft aan ándere factoren dan geldgroei en een spoedig einde eraan verwacht, kan inflatie voortbestaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflati...nrijkse_School
Ik had willen zeggen: ge verbaast mij, ik zou dat ook geschreven hebben... maar toen zag ik dat het van de Oostenrijkse school is, wat natuurlijk het eerste verklaart
Oud 2 oktober 2014, 22:41   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het excuus van "laat U bestelen, want anders besteelt men uw naaste harder" is maar deels juist, hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een belastingsVERMINDERING ten gevolge van een efficientere fiscale inning.

Belastingsontduiking opsporen betekent meestal gewoon meer geld voor de staat om mee te kwanselen. Zelden komt het hen voor de geest om dat te compenseren met minder inkomsten van "eerlijke" burgers.

Maw, een efficientere fiscale inning komt gewoon neer op een hogere effectieve belastingsdruk op de economie.
Dat lijkt mij niet juist. De belastingdruk wordt geregeld met een begroting en met instrumenten om de opbrengst te berekenen en te realiseren. Ontduiking wordt daarin alleen verdisconteerd als deze reëel is.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 05:10   #7
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DMT Bekijk bericht
Ikzelf ben nog een jonge gast maar ik probeer dit al jaren duidelijk te maken aan de "gewone werkmens".

Quote van Henry Ford:

"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
Zo eenvoudig is dat, men doet er dan ook alles aan om je in verwarring te brengen, zelfs mensen tegen elkaar op te zetten waardoor sociale cohesie ondermijnd wordt, net dat wat we nodig hebben. Het vermoeden ontstaat zelfs dat ze het zelf ook niet meer weten, gevangen in hun eigen web.

Laatst gewijzigd door tandem : 3 oktober 2014 om 05:11.
Oud 3 oktober 2014, 05:16   #8
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had willen zeggen: ge verbaast mij, ik zou dat ook geschreven hebben... maar toen zag ik dat het van de Oostenrijkse school is, wat natuurlijk het eerste verklaart
Blijf maar volhouden Patrick, inflatiepoltiek leidt tot psychische inflatie. Je komt dan tot stellingen dat de prijzen automatisch stijgen bij een grotere geldhoeveelheid, daar stopt je verhaal en bijhorende dialoog. Dat je die geldhoeveelheid ook kan gebruiken om de koopkrachtpariteit te synchroniseren is nog nooit in je opgekomen, ondanks veelvuldige verwijzingen hiernaar. Over sommige dingen moet je nu eenmaal eerst nadenken, dit lukt niet omwille van de platitudes die dit proces blokkeren, letterlijk.
Oud 3 oktober 2014, 05:22   #9
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
@tandem

Interessant, elk scenario kent z'n neveneffecten, net zoals elke systeemconfiguratie tot een bepaald gedrag leidt. Wat bedoel je in deze context met 'valsmunterij'? Wie maakt de 'valse munten' in oorsprong?
Oud 3 oktober 2014, 05:24   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij niet juist. De belastingdruk wordt geregeld met een begroting en met instrumenten om de opbrengst te berekenen en te realiseren. Ontduiking wordt daarin alleen verdisconteerd als deze reëel is.
Ik zou eerder denken dat de staat zo hard op de rekker trekt als-ie denkt te kunnen (en dan nog een beetje harder, vanwege de menselijke natuur).

Als door belastingontduiking de inkomsten wat minder zijn, zal de staat wat minder geneigd zijn om ermee te smossen, dan als de hoorn des overvloed rijkelijk de ministeries van het manna kan voorzien om mee te kwanselen, nee ?

Mij lijkt het eerder als volgend argument: "als papa minder zakgeld geeft aan zoontje, dan zal mama meer zakgeld moeten geven".

Nee, als papa minder zakgeld geeft, zal zoontje gewoon wat minder snoepjes en speeltjes kopen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 oktober 2014 om 05:25.
Oud 3 oktober 2014, 06:01   #11
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder denken dat de staat zo hard op de rekker trekt als-ie denkt te kunnen (en dan nog een beetje harder, vanwege de menselijke natuur). Als door belastingontduiking de inkomsten wat minder zijn, zal de staat wat minder geneigd zijn om ermee te smossen, dan als de hoorn des overvloed rijkelijk de ministeries van het manna kan voorzien om mee te kwanselen, nee? Mij lijkt het eerder als volgend argument: "als papa minder zakgeld geeft aan zoontje, dan zal mama meer zakgeld moeten geven".
Nee, als papa minder zakgeld geeft, zal zoontje gewoon wat minder snoepjes en speeltjes kopen.
En er is altijd geld genoeg, je houdt het dus niet voor mogelijk wat er anno 2014 allemaal gebeurt. Totale verblinding is ons lot.
Oud 14 oktober 2014, 17:40   #12
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DMT Bekijk bericht

Quote van Henry Ford:

Blij dat er toch ook jonge mensen wakker zijn... vrees echter dat het nog steeds druppels op hete platen blijven voorlopig en dat de verandering nog lang op zich zal laten wachten.
Maar blijf u inzetten in het verspreiden van de boodschap en werkelijkheid en geef niet toe aan de druk. De waarheid en inzicht gaan boven valse vriendschappen
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be