Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2010, 16:52   #1
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard weg met overbodige chemische kleurstoffen in voedsel

vanmiddag ging ik een doos proteinepoeder halen voor de fitness en kocht eens een andere smaak als gewoonlijk.
ik probeerde de pistache smaak eens uit, bij het vermengen met water werd het groene poeder ook blauw hier en daar. da's blijkbaar de kleur die thuishoort voor "pistachesmaak".
eens de twee kleurstoffen nagecheckt. E102 en E131 zijn beiden blijkbaar kunstmatig en niet zo kosher (de ene kan zelf asthma opwekken in zeldzame gevallen).
Onderweg naar huis haalde ik nog een blik wasabinootjes. Uit nieuwsgierigheid ook eens gezien of er kleurstoffen gebruikt worden, en jawel weeral o.a. de E102, met (in fout Engels) vermelding op de verpakking: "may have an adverse effect on activity and attention in children".

Ik erger me blauw (pun intended) aan voedsel producten die onnodig kleurstoffen bevatten. Geen probleem met natuurlijke kleurstoffen, maar wel met chemische troep, die dan ook helemaal onnodig is voor vele producten. Kleurstof in kaas bv. is ook zoiets degoutant.. al ziet die kaas er wat minder geel uit, en is mn pistache proteine shake wit ipv groen/blauw, en zien die wasabinootjes er minder groen uit... minder chemische troep in het eten maakt voedsel toch nog steeds appetijtelijker én gezonder.

Laatst gewijzigd door Tamam : 15 juli 2010 om 17:01.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 17:17   #2
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
vanmiddag ging ik een doos proteinepoeder halen voor de fitness en kocht eens een andere smaak als gewoonlijk.
ik probeerde de pistache smaak eens uit, bij het vermengen met water werd het groene poeder ook blauw hier en daar. da's blijkbaar de kleur die thuishoort voor "pistachesmaak".
eens de twee kleurstoffen nagecheckt. E102 en E131 zijn beiden blijkbaar kunstmatig en niet zo kosher (de ene kan zelf asthma opwekken in zeldzame gevallen).
Onderweg naar huis haalde ik nog een blik wasabinootjes. Uit nieuwsgierigheid ook eens gezien of er kleurstoffen gebruikt worden, en jawel weeral o.a. de E102, met (in fout Engels) vermelding op de verpakking: "may have an adverse effect on activity and attention in children".

Ik erger me blauw (pun intended) aan voedsel producten die onnodig kleurstoffen bevatten. Geen probleem met natuurlijke kleurstoffen, maar wel met chemische troep, die dan ook helemaal onnodig is voor vele producten. Kleurstof in kaas bv. is ook zoiets degoutant.. al ziet die kaas er wat minder geel uit, en is mn pistache proteine shake wit ipv groen/blauw, en zien die wasabinootjes er minder groen uit... minder chemische troep in het eten maakt voedsel toch nog steeds appetijtelijker én gezonder.
Trust me , je wil niet weten wat er in je voedsel zit.
Zoek maar ns op wat margarine en koekjes botersmaak geeft en google dan eens op die stof.
De arbeiders die het produceren krijgen zware ademhalingsproblemen en sommigen verliezen hun long(en)

Hier ...zit ook op popcorn
http://www.thaindian.com/newsportal/..._10043873.html

Laatst gewijzigd door Cdude : 15 juli 2010 om 17:18.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 17:20   #3
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iemand die compleet overbodig proteïnepoeder eet klaagt over overbodige kleurstoffen? Interessant.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 15 juli 2010 om 17:20.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 20:14   #4
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Iemand die compleet overbodig proteïnepoeder eet klaagt over overbodige kleurstoffen? Interessant.
Overbodig? Als je 2 �* 3 uur traint is proteine altijd handig voor het spierherstel. Maar die discussie wil ik zelf niet voeren, het gaat hier over kleurstoffen en allerlei rommel in eten.
Oud 15 juli 2010, 23:40   #5
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Dezelfde discussie kan gevoerd worden over aspartaam of suiker. Ik hou liever van suiker

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 00:54   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Overbodig? Als je 2 �* 3 uur traint is proteine altijd handig voor het spierherstel. Maar die discussie wil ik zelf niet voeren, het gaat hier over kleurstoffen en allerlei rommel in eten.
Toch simpel. Je geeft zelf aan dat je de verpakkingen wel leest.
Koop/gebruik die spullen waarvan de toevoegsels je niet bevallen gewoonweg niet. Maar ga niet opleggen aan anderen wat U wil.
Ik ben geen uitpuilende spierbundel, en heb helemaal niet dezelfde behoeftes als U.

Als ik een felblauw snoepje wil, dan is dat toch mijn zorg nietwaar? Ik ga U niet verplichten dat te nuttigen. (integendeel, kijk eens hoe slecht dat dat wel niet is, geef dat aan mij, ik zal dat biologisch afbreken en terug in de natuur brengen)
Oud 16 juli 2010, 01:11   #7
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toch simpel. Je geeft zelf aan dat je de verpakkingen wel leest.
Koop/gebruik die spullen waarvan de toevoegsels je niet bevallen gewoonweg niet. Maar ga niet opleggen aan anderen wat U wil.
Ik ben geen uitpuilende spierbundel, en heb helemaal niet dezelfde behoeftes als U.

Als ik een felblauw snoepje wil, dan is dat toch mijn zorg nietwaar? Ik ga U niet verplichten dat te nuttigen. (integendeel, kijk eens hoe slecht dat dat wel niet is, geef dat aan mij, ik zal dat biologisch afbreken en terug in de natuur brengen)
Ik zou durven stellen dat pakweg 90% het verschil tussen al die E-stoffen niet kent. Het wordt trouwens ook niet onderwezen in het secundair onderwijs (wat mij betreft nochtans zou mogen in de lessen biologie)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 11:47   #8
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Maddox: Ik ga niet in een winkel gaan neuzen met een lijstje van E-stoffen en of ze al dan niet schadelijk zijn, sorry..

Ik vind snoepgoed en kleurstoffen samengaan, maar als een kaas er een beetje minder geel gaat uitzien omdat er geen kleurstof inzit gaat die kaas u toch even goed smaken (en misschien zelf meer wetende dat er geen kleurstoffen in verwerkt in zitten) ?

Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij de producent moet gelegd worden en niet bij de consument. Wie wil er nu kaas eten met lebmaag van kalveren en schapen in verwerkt (dierlijk stremsel) VS microbieel (plantaardig) stremsel? Veel mensen weten niet wat zet eten, het is aan de producent om wat respect op te brengen voor hun klanten met wat ze zoal in hun producenten steken , en niet enkel te kijken naar hun portefeuille.
Oud 16 juli 2010, 12:05   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maddox: Ik ga niet in een winkel gaan neuzen met een lijstje van E-stoffen en of ze al dan niet schadelijk zijn, sorry..

Ik vind snoepgoed en kleurstoffen samengaan, maar als een kaas er een beetje minder geel gaat uitzien omdat er geen kleurstof inzit gaat die kaas u toch even goed smaken (en misschien zelf meer wetende dat er geen kleurstoffen in verwerkt in zitten) ?

Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij de producent moet gelegd worden en niet bij de consument. Wie wil er nu kaas eten met lebmaag van kalveren en schapen in verwerkt (dierlijk stremsel) VS microbieel (plantaardig) stremsel? Veel mensen weten niet wat zet eten, het is aan de producent om wat respect op te brengen voor hun klanten met wat ze zoal in hun producenten steken , en niet enkel te kijken naar hun portefeuille.
maw, dus omdat gij te tam en te lui zijt om uw eigen verantwoordelijkheden op te nemen moeten alle producenten maar verplicht worden om u te geven wat u wil.

en de betutteling wordt erger en erger.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 14:44   #10
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
maw, dus omdat gij te tam en te lui zijt om uw eigen verantwoordelijkheden op te nemen moeten alle producenten maar verplicht worden om u te geven wat u wil.

m.a.w., je begrijpt m'n punt TOTAAL niet.
Oud 17 juli 2010, 11:53   #11
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik erger me daar ook aan. Moet je eens zien wat ze allemaal in een potje kip curry steken. Ik vraag me af wie daar in godsnaam om vraagt om al die kleur-, geur- en smaakstoffen.

Ik meen overigens dat al die kunstmatige toevoegingen ( kleur-, geur-, smaakstoffen, bewaarmiddelen ) een rol spelen bij het ontwikkelen van allergieën die de laatste jaren spectaculair vooruit gegaan zijn en dat nog blijven doen. Overdreven hygiëne is een andere factor.

Anyway to come to the point. Als je dat niet wil, koop je best biologische producten. Deze zijn vrij van al die shit en je krijgt zo pure, natuurlijke en zuivere producten en smaken. Je betaalt er wel meer voor, maar het is een afweging die je zelf moet maken.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 09:49   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik zou durven stellen dat pakweg 90% het verschil tussen al die E-stoffen niet kent. Het wordt trouwens ook niet onderwezen in het secundair onderwijs (wat mij betreft nochtans zou mogen in de lessen biologie)
Alsof dit nog bij in het al "overbelaste" lessenpakket zou passen.
Of dat het de "jeugd" interesseerd. uitgezonderd enkele fanatiekelingen.

Als iemand de interesse heeft, zoekt hij/zij het zelf wel op.
En anders, who cares, voor zulke mensen hebben we uiteindelijk een Darwin award.
Oud 20 juli 2010, 09:57   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus U wil de fabrikanten gaan verplichten om Uw wensen te vervullen.

Citaat:
Ik vind snoepgoed en kleurstoffen samengaan,
Ik vind snoepgoed niet ok, slecht voor de tanden, maakt kinderen suikerverslaafd, hyperactief ,en nog vervelender dan moeder natuur ze al gemaakt heeft. Toch hoor je me hier niet zeiken over de alom aanwezigheid van dit gif.

Citaat:
Maar als een kaas er een beetje minder geel gaat uitzien omdat er geen kleurstof inzit gaat die kaas u toch even goed smaken (en misschien zelf meer wetende dat er geen kleurstoffen in verwerkt in zitten) ?
Wie weet geeft die kleurstof wel dat extra tintje smaak dat ik net wel wil?

Citaat:
Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij de producent moet gelegd worden en niet bij de consument. Wie wil er nu kaas eten met lebmaag van kalveren en schapen in verwerkt (dierlijk stremsel) VS microbieel (plantaardig) stremsel?
Ik heb totaal geen probleem met kaas, van welke afkomst dan ook, ik zal zelf wel beslissen welke ik het lekkerste vind. En als het op smaak aankomt, da's persoonlijk nietwaar. En is dat nu verschimmelde schapen-, geiten-, koeien- of zelfs kamelenmelk of een bult gras dat door een chemische fabriek is geduwd, dan nog zal ik de kaas eten die ik lekker vind.

Citaat:
Veel mensen weten niet wat ze eten, het is aan de producent om wat respect op te brengen voor hun klanten met wat ze zoal in hun producenten steken , en niet enkel te kijken naar hun portefeuille.
Veel mensen hebben de keuze niet meer. Een kilo verse wortelen, of een kilo uit blikken, wat is financieel het duurste op korte of lange termijn?
Oud 20 juli 2010, 11:48   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Plantaardige kleur of smaakstoffen zijn daarom niet minder schadelijk...

Als ge E stof vrij wil leven, raad ik u aan zelf uw beestjes te gaan vetten, en eikes van eigen kiekskes te gebruiken om aan uw proteinen te geraken, ah ja geen voer gaan kopen bij de boerenbond he, ... neenee, zet uwen eigen mais maar...

zelf uw groentjes verbouwen en zie uit of de zaden ook niet met vanalles en nog wat behandeld zijn...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 11:49   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dezelfde discussie kan gevoerd worden over aspartaam of suiker. Ik hou liever van suiker
Ik hou ook liever van suiker, ... maar met teveel suiker val ik direct dood, dus hou ik het bij uitgestelde zelfmoord.
Oud 20 juli 2010, 11:52   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die E stoffen zijn gewoon goedkeuringsnummers van de EU, ... meer is dat niet.
Oud 20 juli 2010, 11:57   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik erger me daar ook aan. Moet je eens zien wat ze allemaal in een potje kip curry steken. Ik vraag me af wie daar in godsnaam om vraagt om al die kleur-, geur- en smaakstoffen.

Ik meen overigens dat al die kunstmatige toevoegingen ( kleur-, geur-, smaakstoffen, bewaarmiddelen ) een rol spelen bij het ontwikkelen van allergieën die de laatste jaren spectaculair vooruit gegaan zijn en dat nog blijven doen. Overdreven hygiëne is een andere factor.

Anyway to come to the point. Als je dat niet wil, koop je best biologische producten. Deze zijn vrij van al die shit en je krijgt zo pure, natuurlijke en zuivere producten en smaken. Je betaalt er wel meer voor, maar het is een afweging die je zelf moet maken.
Veel mensen lusten die originele smaken niet meer, allemaal afgevlakt en verkloot door teveel zout en allerhande chemische brol, daarom willen ze ook kaas die geel ziet, en filet americain die rood ziet.

Overdreven hygiene is inderdaad ook zoiets dat kasplantjes maakt van veel kinderen.

Maak die kip curry maar eens zoals het hoort, (dat wil dus ook zeggen dat je hem maximum 1 a 2 dagen kan bewaren) en geen kat moet dat nog hebben omdat de kleur hen niet aanstaat en de smaak niet verkloot is. en ze hem geen week kunnen vers houden in hun frigo.
Oud 20 juli 2010, 12:04   #18
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht

Hey Mr chemical.
Het gaat hier wel over VOEDSEL versus INDUSTRIE.
Het moet allemaal zo goedkoop en prefab mogelijk alleen daar vraagt NIEMAND om.
Zelfs in kippefilets spuit men dierlijke (varkens/koe) proteine omdat ze toch maar die paar procenten water zouden opnemen.
Water aan vleesprijs : KASSA.

Langs de ene kant de langzame vergiftiging, de andere kant de medische wetenschap.
Daar verdwijnt al het geld heen....
Oud 20 juli 2010, 12:08   #19
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Wie weet geeft die kleurstof wel dat extra tintje smaak dat ik net wel wil?
Euhm, kleur != smaak?

[/quote]Ik heb totaal geen probleem met kaas, van welke afkomst dan ook, ik zal zelf wel beslissen welke ik het lekkerste vind. En als het op smaak aankomt, da's persoonlijk nietwaar. En is dat nu verschimmelde schapen-, geiten-, koeien- of zelfs kamelenmelk of een bult gras dat door een chemische fabriek is geduwd, dan nog zal ik de kaas eten die ik lekker vind.
[quote]Maw, een stuk plantaardig gehard vet met "de juiste smaak" dat als kaas verkocht wordt, is voor u acceptabel?

Het bestaat al hoor die nepkaas. En de industrie weigert halsstarrig dit te vermelden op de verpakking.
Een consument die keist is blijkbaar verboden. Mond open en slikken.
Oud 20 juli 2010, 12:30   #20
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Sinds wanneer moet een proteine shake met pistache smaak ook BLAUWE strepen hebben naast de groenen kleur? heeft dit een meerwaarde van het product voor iemand (maddox?) op de 1 of andere manier ? enfin ik zal eens wat foto's posten anders ter amusement later..

sorry maar met kleurstoffen overdrijft enig producent vaak, en niemand heeft baat bij een onnatuurlijk kleurende voeding die dan ook nog door sommige van die kleurstoffen minder gezond uitkomt.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be