Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2006, 21:43   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard 'Hulde' aan onze moedige oorlogsjournalisten...

'Hulde' aan onze moedige oorlogsjournalisten...

'Hulde' aan onze moedige oorlogsjournalisten, die nog nooit in Tsjetsjenië aanwezig zijn geweest...

Vandaag was er een 'schokkende' reportage te zien over één van de meest bloedige en mensonterende oorlogen van de laatste decennia... Althans, zo werd de reportage aangekondigd...

De weinige getuigenissen werden vastgelegd door een oude(re) dame, Coca, genoemd...
Schokkende beelden zijn er nauwelijks te zien... Hoe kan het ook anders, als die beelden, die getuigenissen moe(s)ten opgenomen worden door een oudere dame met zeer primitieve middelen?!...

Het meest schokkende vond ik dat deze reportage werd ingeleid door Rudi Vranckx, onze oorlogsreporter, die er natuurlijk... nog niet geweest is, evenmin als onze Johan De Poortere. Van deze laatste kan ik het nog begrijpen, want die moet dagdagelijks in Amerika de gevolgen van orkaan Katrina verslaan... en dat is bijzonder moedig...

Hieronder vindt U wat op de site van Canvas over deze reportage vermeld wordt:

Citaat:
Coca, De Duif

Rusland en Tsjetsjenië leven al sinds 1994 op voet van oorlog. Hoeveel mensen er sindsdien al verdwenen of gedood zijn en welke gruwelen er zich afspelen weet niemand precies. Maar dat de Russen de mensenrechten zwaar schenden, staat vast.

Zainap Gashaeva of Coca, De Duif, verzamelt bewijsmateriaal van de oorlogsmisdaden.

Gewapend met een videocamera, veel doorzettingskracht en in een onveilig klimaat is Coca constant onderweg. Pendelend tussen Moskou, Grozny en Ingoesetië, een naburige republiek waar veel Tsjetsjenen leven in vluchtelingenkampen.

Vóór haar zijn al mensenrechtenstrijders gedood of verdwenen. Maar Coca volhardt. In tien jaar tijd verzamelde ze uniek beeldmateriaal. Schokkend en compromitterend voor Rusland.

Terzake Zaterdag toont vandaag het portret van Zainap Gashaeva, Coca, De Duif voor de vrienden.
http://www.canvas.be/canvas_master/p...ek/index.shtml
In de Tsjetsjeense oorlog werden naar schatting 250.000 burgers, waaronder 35.0000 kinderen, door de Russen gedood... Werd praktisch elk gebouw plat gebombardeerd... Vrouwen en kinderen verkracht... Maar onze helden van oorlogsjournalisten hebben er zich nog niet laten zien...
Te laf... of niet 'nuttig' omdat het de VS niet schaadt?

En onze (uitsluitend) VS-bashers... zij bassen voort... Over onrecht, mensenrechtenschendingen, folteringen, oliebelangen... en zwijgen als vermoord over een oorlog die honderd maal erger is dan de Iraakse...

City in Ruins: Russian soldiers rest in downtown Grozny. Russia's bombing of the Chechen capital took such a heavy toll on the city's buildings that Russian troops struggled to find an intact office for their commandant
(http://www.time.com/time/daily/speci.../grozny/4.html)

Foto's van slachtoffers zijn praktisch niet te vinden, omdat onze oorlogsjournalisten het niet de moeite vinden om ginder een kijkje te gaan nemen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 4 maart 2006 om 21:48.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 01:10   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben geen fan van Rudi Vranckx, maar je kan de man toch niet verwijten dat hij niet persoonlijk elk oorlogsgebied afdwijlt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 06:10   #3
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

achtergrond : http://www.globalpolitician.com/arti...0&cid=4&sid=35

bizonder interessante tekst !

( kaartje kan helpen : )

Laatst gewijzigd door Knipp : 5 maart 2006 om 06:24.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 09:23   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

tsss, al die oorlogen willen allemaal de ergste zijn...

Eerst de oorlog in ex-joegoslavië, dan oost-Timor, dan Tsjaad, en nu dit...
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 09:32   #5
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
'Hulde' aan onze moedige oorlogsjournalisten...

'Hulde' aan onze moedige oorlogsjournalisten, die nog nooit in Tsjetsjenië aanwezig zijn geweest...

Vandaag was er een 'schokkende' reportage te zien over één van de meest bloedige en mensonterende oorlogen van de laatste decennia... Althans, zo werd de reportage aangekondigd...

De weinige getuigenissen werden vastgelegd door een oude(re) dame, Coca, genoemd...
Schokkende beelden zijn er nauwelijks te zien... Hoe kan het ook anders, als die beelden, die getuigenissen moe(s)ten opgenomen worden door een oudere dame met zeer primitieve middelen?!...

Het meest schokkende vond ik dat deze reportage werd ingeleid door Rudi Vranckx, onze oorlogsreporter, die er natuurlijk... nog niet geweest is, evenmin als onze Johan De Poortere. Van deze laatste kan ik het nog begrijpen, want die moet dagdagelijks in Amerika de gevolgen van orkaan Katrina verslaan... en dat is bijzonder moedig...

Hieronder vindt U wat op de site van Canvas over deze reportage vermeld wordt:

In de Tsjetsjeense oorlog werden naar schatting 250.000 burgers, waaronder 35.0000 kinderen, door de Russen gedood... Werd praktisch elk gebouw plat gebombardeerd... Vrouwen en kinderen verkracht... Maar onze helden van oorlogsjournalisten hebben er zich nog niet laten zien...

En onze (uitsluitend) VS-bashers... zij bassen voort... Over onrecht, mensenrechtenschendingen, folteringen, oliebelangen... en zwijgen als vermoord over een oorlog die honderd maal erger is dan de Iraakse...

City in Ruins: Russian soldiers rest in downtown Grozny. Russia's bombing of the Chechen capital took such a heavy toll on the city's buildings that Russian troops struggled to find an intact office for their commandant
(http://www.time.com/time/daily/speci.../grozny/4.html)

Foto's van slachtoffers zijn praktisch niet te vinden, omdat onze oorlogsjournalisten het niet de moeite vinden om ginder een kijkje te gaan nemen...
Jij hebt hierover wel iets zinnig te vertellen, want jij bent er wel al geweest natuurlijk.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 10:19   #6
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Jij hebt hierover wel iets zinnig te vertellen, want jij bent er wel al geweest natuurlijk.
Tja, het zal niet erg zijn...

Ik hoop dat mijn gelul niemands hersencellen zal beschadigd hebben...
Neem me het aub niet kwalijk, moest dat wel gebeurd zijn...

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 maart 2006 om 10:20.
Oud 5 maart 2006, 13:09   #7
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een grap :
Je noemt de VRT journalisten ' uitsluitend US-Bashers ' terwijl ze net een reportage programmeren en inleiden die over de Tsjetseens-Russische oorlog gaat en met name over de oorlogsmisdaden van de russen. (waarbij ze dus eigenlijk bijzonder kritisch zijn t.o.v. het russisch beleid)

Zie je nu zelf niet dat je jezelf dus voor 100% tegenspreekt?

Bovendien is het probleem ' tsjetsenië' minder gemediatiseerd dan de ' war on terror'. Ik denk niet dat je daar als westers jounalist officieel binnengeraakt zonder hoge connecties in Moskou.
Je kan moelijk van vrt-journalisten vragen dat ze hun lijf en leden op het spel zetten om hun werk te doen, of vindt jij dat niet?

De vrt bericht trouwens zowel over Tsjetsenie als over Irak als dat nieuwswaarde heeft. Als jij de amerikaanse oorlogsmisdaden niet graag hoort vernoemd en getoond worden op TV, stel ik voor dat je je tv wegdoet.

Laatst gewijzigd door parcifal : 5 maart 2006 om 13:11.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 13:53   #8
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

.
Was ik ook aan 't denken.
Dat zit hier altijd maar te lullen dat de vrt niets anders doet dan de VS bashen, nu maken ze eens een reportage waar ze Rusland aanklagen en nu is het weer niet goed.
Oud 5 maart 2006, 14:17   #9
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een grap :
Je noemt de VRT journalisten ' uitsluitend US-Bashers ' terwijl ze net een reportage programmeren en inleiden die over de Tsjetseens-Russische oorlog gaat en met name over de oorlogsmisdaden van de russen. (waarbij ze dus eigenlijk bijzonder kritisch zijn t.o.v. het russisch beleid)

Bovendien is het probleem ' tsjetsenië' minder gemediatiseerd dan de ' war on terror'. Ik denk niet dat je daar als westers jounalist officieel binnengeraakt zonder hoge connecties in Moskou.
Je kan moelijk van vrt-journalisten vragen dat ze hun lijf en leden op het spel zetten om hun werk te doen, of vindt jij dat niet?

De vrt bericht trouwens zowel over Tsjetsenie als over Irak als dat nieuwswaarde heeft. Als jij de amerikaanse oorlogsmisdaden niet graag hoort vernoemd en getoond worden op TV, stel ik voor dat je je tv wegdoet.
Parcieke, ik ben 500% zeker dat U die 'reportage' niet gezien hebt...

En hoe komt het dat elke journalist 'moeiteloos' de oorlog in Irak kan verslaan (zelfs StevieWonderland zou het kunnen)? Omdat de VS zo ondemocratisch zijn?

Grappig bent U wel...
Oud 5 maart 2006, 14:33   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En hoe komt het dat elke journalist 'moeiteloos' de oorlog in Irak kan verslaan (zelfs StevieWonderland zou het kunnen)? Omdat de VS zo ondemocratisch zijn?

Grappig bent U wel...
Na de eerste Tjetsjeense oorlog,waar de ganse wereld kon zien hoe onhandig het Russische Leger de zaken aanpakte worden de zaken nu veel beter geregeld.....

Journalisten krijgen niet zomaar een visum voor Tjetsjenie,eigenlijk voor geen enkel van die grensgebieden.

Wie wel gaat is daar illegaal,en de Russische veiligheidsdiensten gebruiken geen kussentjes om illegalen te verwijderen...

Het moet gezegd,Rusland heeft geen enkele pretentie uitgedrukt om zoiets als "mensenrechten" toe te passen,niet op hun eigen volk,en beslist niet op hun tegenstanders,Ze hebben ook geen enkele voorgeschiedenis daaromtrent......

Er is mij een andere staat bekend die met dergelijke pretenties de oorlog ingaat..

Om een oorlog in de Kaukasus uiteindelijk te winnen moet je durven koudweg wreedheid toe te passen in plaats van een of ander moreel oordeel te vellen.....

Ik vrees dat dit de gevestigde manier aldaar is....
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 14:42   #11
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Na de eerste Tjetsjeense oorlog,waar de ganse wereld kon zien hoe onhandig het Russische Leger de zaken aanpakte worden de zaken nu veel beter geregeld.....

Journalisten krijgen niet zomaar een visum voor Tjetsjenie,eigenlijk voor geen enkel van die grensgebieden.

Wie wel gaat is daar illegaal,en de Russische veiligheidsdiensten gebruiken geen kussentjes om illegalen te verwijderen...

Het moet gezegd,Rusland heeft geen enkele pretentie uitgedrukt om zoiets als "mensenrechten" toe te passen,niet op hun eigen volk,en beslist niet op hun tegenstanders,Ze hebben ook geen enkele voorgeschiedenis daaromtrent......

Er is mij een andere staat bekend die met dergelijke pretenties de oorlog ingaat..

Om een oorlog in de Kaukasus uiteindelijk te winnen moet je durven koudweg wreedheid toe te passen in plaats van een of ander moreel oordeel te vellen.....

Ik vrees dat dit de gevestigde manier aldaar is....
Dus dan is het ok?
Oud 5 maart 2006, 14:50   #12
Jozef Ostyn

Standaard

We vergeten ondertussen ook niet: Nagorno-Karabach, Zuid-Ossetië, Abchazië, etc.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 01:50   #13
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
We vergeten ondertussen ook niet: Nagorno-Karabach, Zuid-Ossetië, Abchazië, etc.
En ik hoorde ook al Dagestan noemen.

Leuke puzzel overigens, Russia in Europe

Laatst gewijzigd door Knipp : 6 maart 2006 om 02:19.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 17:40   #14
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:

Grappig bent U wel...
En in Guantanamo Bay en Abu Graib mag de internationale gemeenschap ook gaan kijken naar de mishandelingen en martelmethodes waar Pinochet nog een puntje aan kon zuigen zeker.
Grappig bent u wel...., maar niet objectief.
Oud 6 maart 2006, 18:02   #15
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in Guantanamo Bay en Abu Graib mag de internationale gemeenschap ook gaan kijken naar de mishandelingen en martelmethodes waar Pinochet nog een puntje aan kon zuigen zeker.
En ik die dacht dat PS-ster Lizin net terug was van een inspektiebezoek in Gitmo en dat ze de voorzieningen minstens even goed vond als die in Belgische gevangenissen. Maar volgens Jampie heeft dat bezoek nooit plaatsgevonden. De Belgische media vertelt ons sprookjes.

Laatst gewijzigd door longhorn : 6 maart 2006 om 18:04.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 18:26   #16
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En ik die dacht dat PS-ster Lizin net terug was van een inspektiebezoek in Gitmo en dat ze de voorzieningen minstens even goed vond als die in Belgische gevangenissen. Maar volgens Jampie heeft dat bezoek nooit plaatsgevonden. De Belgische media vertelt ons sprookjes.
Oud 6 maart 2006, 18:45   #17
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hmm, raar gevoel voor humor....
Zit gij soms aan de bollen, Chipie?

Het zou veel verklaren.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2006, 19:47   #18
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm, raar gevoel voor humor....
Zit gij soms aan de bollen, Chipie?

Het zou veel verklaren.
Yep...

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jampie [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]

Zelfs in deze draad slaagt men erin de VS te bashen... (H)eerlijk...
Oud 8 maart 2006, 19:47   #19
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En mocht ze vrij rondwandelen en vrij met ALLE gevangenen praten (niet met de vooraf geselecteerden) ? Neen meneer.
Zou ze foto's genomen hebben van naakte Iraki's aan de leiband ? Neen meneer.
Zou er in de Belgische gevangenissen ook zo'n leiband-methode bestaan ? Neen meneer.
Oud 8 maart 2006, 19:52   #20
Siegfried
Partijlid

Standaard

Citaat:
En mocht ze vrij rondwandelen en vrij met ALLE gevangenen praten (niet met de vooraf geselecteerden) ? Neen meneer.
Zou ze foto's genomen hebben van naakte Iraki's aan de leiband ? Neen meneer.
Zou er in de Belgische gevangenissen ook zo'n leiband-methode bestaan ? Neen meneer.
Pfffff Heel vermoeiend.
Siegfried is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be