Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2010, 09:15   #1
Moor
Gouverneur

Standaard De Walen, verfranste Vlamingen

Salam, vrede

Goeien dag

Beste broeders en zusters

Ik heb een vraagje over de Walen,

http://en.wikipedia.org/wiki/Walloons#Wallonia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Walen

Hetgeen ik tot de dag van vandaag niet begrijp

Al die Waalse ministers dragen Vlaamse achternamen

En toch zijn zij zo anti-Vlaams, dit is toch ongezien, ik ben gewoon extreem verbaasd van de haat van de Verfranste Vlamingen voor hun eigen voorouders,

Zoals Maingain, waarvan de moeder een pure Vlaamse is

Je hebt Tindemans, Thielemans, Van Cauwenberghe, Demotte, Spitaels, Onkelinks, Daerden, allen Walen met Vlaamse achternamen,

Nu mijn vraag is: wat drijft een mens, om zo een diepe haat te hebben tegenover zijn eigen voorouders, ik als Marokkaanse Belg, herken me in de parallelen die er zijn in de Marokkaanse samenleving

Namelijk bij ons heb je de Arabieren en Berbers (Imazighen) de Arabieren bestaat uit een groot deel verabiseerde Berbers, die gelijkaardig een kleine afkeer hebben tegenover hun eigen bloed, is dit nu een syndroom? Is dit een ziekte, dit zou toch een goede opdracht kunnen zijn voor de psychiaters enzo

Om te ondezoeken en te bekijken, ik vind het zeer vreemd,

Het is algemeen bekend dat Brussel, dat voorheen "Broeksele" heette, een puur Vlaamse stad was, en toch de schaamteloze houding van de Franstalige kent geen grenzen zeer vreemd

Laatst gewijzigd door Moor : 2 september 2010 om 09:16.
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:19   #2
Moor
Gouverneur

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel

Het proces van verfransing van Brussel, hoe het gegaan is, enzo

Laatst gewijzigd door Moor : 2 september 2010 om 09:19.
Oud 2 september 2010, 09:23   #3
Anna List
Banneling

Standaard

een genetische link tussen Berbers en Walen, da's t enige wat we nog zoeken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:01   #4
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dan al wie Vlaamsgezind is van antichamitisme te betichten...
Oud 2 september 2010, 13:52   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat wat vandaag Vlaanderen en Wallonië is zit al ruim duizend jaar bij elkaar in verschillende staatsverbanden. Het is vrij logisch dat er heel wat wisselwerking is geweest.
Het is een spijtige zaak dat België er is gekomen, dat heeft de relaties sterk verzuurd. Met dank aan de bende oproerkraaiers en hun Franse vriendjes in 1830.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:43   #6
strelnikov
Vreemdeling

Standaard

dat walen verfranste vlamingen zijn kan niet,

walen zijn slimmer dan vlamingen.

ik kan het weten.

strelnikov.
strelnikov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:00   #7
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Salam, vrede

Goeien dag

En toch zijn zij zo anti-Vlaams, dit is toch ongezien, ik ben gewoon extreem verbaasd van de haat van de Verfranste Vlamingen voor hun eigen voorouders,
Jij bent niet de enige die over daarover verbaasd is. Die haat verbaast ons ook nog elke dag.

Een gedeeltelijke verklaring zou kunnen zijn dat de oude Franstalige elite bewust een anti-Vlaams sentiment creëerde, met de bedoeling de terechte Vlaamse eisen zo lang mogelijk onbespreekbaar te maken. Dit alles om de eigen macht in stand te houden. Maar dan nog blijft de Vlamingenhaat van heel wat Franstalige politici inderdaad verbijsterend.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 2 september 2010 om 21:13.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:03   #8
strelnikov
Vreemdeling

Standaard

't wordt duidelijk....
vlamingen zijn dan ook nog jaloers !

strelnikov.
strelnikov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:04   #9
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strelnikov Bekijk bericht
dat walen verfranste vlamingen zijn kan niet,

walen zijn slimmer dan vlamingen.
Dat laatste valt alvast niet af te leiden uit hun manier van aan politiek doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strelnikov
ik kan het weten.
Vier woordjes klinken niet echt overtuigend.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 2 september 2010 om 21:13.
Oud 2 september 2010, 21:33   #10
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard Poging tot verklaring

Volgens mij assimileerden veel Vlamingen niet enkel uit economische overwegingen, maar uit walging voor de Vlaamse Beweging (toen nog Belgisch gezind) die gedomineerd werd door de Katholieke Kerk en haar bevolking dom hield. Neem nu de schrijver Charles de Costers "La Légende et les Aventures héroïques, joyeuses et glorieuses d'Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au pays de Flandres et ailleurs". Dat werd praktisch genegeerd in Franstalig België, ondanks het feit dat het zijn voornaamste werk was. Waarom? Het druisde in tegen de Belgische mythen en vertelde het folkloristische verhaal van een Vlaamse held die streed tegen het bewind van Filips II en dat was niet conform het Belgisch nationalisme (hoewel het boek niet echt plat nationalistisch bedoeld was, was nationalisme een reden voor de goegemeente om het werk volkomen te negeren). De schrijver had al die mythes overgeërfd van zijn vader (die Vlaming was), maar zijn moedertaal was het Frans. Hij was dan wel de zoon van een Vlaamse vader en een Waalse moeder, maar hij kende een puurder Vlaanderen dan de meeste 'echte Vlamingen' kenden.
Wel, waarom bestaat er geen equivalent hiervan vanuit de Vlaamse Beweging? Het werd gewoon belet in het echte Vlaanderen, en men verkoos de door het Belgische Regime bedachte mythe van 1302 als symbool voor de Nederlandstalige Gemeenschap in België. Een bombastische mythe ten tijde van de bloeiperiode van het nationalisme, dat vooral goed was om een corrupt Slavenkatholicisme te dienen.

Neem nu August De Winnes boek 'A travers les Flandres' (Door Arm Vlaanderen bij ons). In dat boek vermeld hij het bestaan van de 'Vlaamse Beweging', maar hij gruwelt er enorm van, omdat deze geleid werd door een corrupte huichelachtige Katholieke Kerk die allesbehalve het beste voorhad met de Vlamingen.

Trouwens, één van de grote bijdragers aan het feit dat men in Vlaanderen Nederlands spreekt is ironisch gezien diezelfde Katholieke Kerk! Waarom? De Franse cultuur geraakte in de 19e in hoge kringen sterk in de ban van het Atheïsme, wat een gevaar werd geacht voor het voortbestaan van de Kerk. Eigenlijk hadden veel van die Kerkelijke leiders het liefst dat er enkel een Vlaams particularisme gecultiveerd werd, en liefst één wiens echte geschiedenis begon in 1830 en waar het volk pas sinds die jaren leerde lezen door moedwillig de Vlaamse dialecten samen te stellen tot één nieuwe standaardtaal. De Katholieke Kerk wilde geen mensen die voor zichzelf konden denken, en stond huiverachtig tegenover de Nederlandse literatuur.
Wanneer parochianen dan interesse begonnen te tonen voor Nederlandse schrijvers als Piet Paaltjens, Willem Bilderdijk, Multatuli of zelfs de klassiekers als Vondel, Bredero, Huyghens,... en de clerus merkte dat, dan werd men onwel en was het tot zelfs in de 20e reden tot grandioze haatpreken die de braveriken onder de bevolking dan ook klakkeloos navolgden.

Een fragment van zo'n preek (en in het verlengde van het 'Vlaams' waarvan o.a. verfranste Vlamingen walgden, en zichzelf 'bevrijd' zagen in de Franse cultuur en aldus hun kinderen weigerden op te voeden in het Nederlands):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mgr. Waffelaart, bisschop van Brugge
... dat men namelijk, met de taal, ook niet de zo geheten Nederlandse literatuur, dat wil zeggen de Nederlandse boeken, zonder onderscheid gaat overnemen, lezen en verspreiden. Het is immers niemand onbekend dat deze geschiften voor een groot deel naar rationalisme rieken en vaak religieus sceptisme bevatten...
Indien onze Vlaamse taal bemind en bewaard moet worden, en behoed tegen de zuiderse demon van de Franse goddeloosheid, opdat met de taal ook het katholiek geloof van het land en de nationale christelijke zeden behouden zouden blijven, dan moet zij niet minder beschermd worden tegen de noordelijke demon van de ketterij en het rationalisme.
De volledige speech bezit ik jammer genoeg niet, maar dit kan ten dele de huidige Vlaamse ja-knikkersmentaliteit verklaren alsook andere gebreken, en eveneens het waarom dat veel Vlamingen zichzelf bevrijd zagen in de Franse cultuur en hun wortels zijn beginnen te haten als de pest.
Stel je gewoon voor dat je in de 19e leeft en je weet dat er volkeren zijn die in armoedige toestanden nog een trots weten te bewaren, itt. Vlamingen, en je hebt het geluk om uit de miserie te kruipen. Ik begrijp dat sommigen 'verlossing' zochten en het hun kinderen niet aan wilden doen hen met de zever op te zadelen waaraan zij té vaak blootgesteld werden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 september 2010 om 21:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:40   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Salam, vrede

Goeien dag

http://en.wikipedia.org/wiki/Walloons#Wallonia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Walen

Zoals Maingain, waarvan de moeder een pure Vlaamse is

Je hebt Tindemans, Thielemans, Van Cauwenberghe, Demotte, Spitaels, Onkelinks, Daerden, allen Walen met Vlaamse achternamen,

Nu mijn vraag is: wat drijft een mens, om zo een diepe haat te hebben tegenover zijn eigen voorouders, ik als Marokkaanse Belg, herken me in de parallelen die er zijn in de Marokkaanse samenleving

Namelijk bij ons heb je de Arabieren en Berbers (Imazighen) de Arabieren bestaat uit een groot deel verabiseerde Berbers, die gelijkaardig een kleine afkeer hebben tegenover hun eigen bloed, is dit nu een syndroom? Is dit een ziekte, dit zou toch een goede opdracht kunnen zijn voor de psychiaters enzo

Om te ondezoeken en te bekijken, ik vind het zeer vreemd,

Het is algemeen bekend dat Brussel, dat voorheen "Broeksele" heette, een puur Vlaamse stad was, en toch de schaamteloze houding van de Franstalige kent geen grenzen zeer vreemd
De verklaring is anders heel eenvoudig.
Ook de kiezers weten dat zij Vlaamse roots hebben en om aan de kiezer te bewijzen dat ze echt voor hen zijn en geen verbondenheid hebben met het volk van hun voorouders, gedragen zij zich als extremisten.

De beste politieagenten om criminelen op te sporen zijn immers ex-criminelen.

Het is dus gewoon een manier om aan hun nieuwe volk te bewijzen dat ze echt bij hen horen en niets meer te maken hebben met hun afkomst.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 22:03   #12
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De verklaring is anders heel eenvoudig.
Ook de kiezers weten dat zij Vlaamse roots hebben en om aan de kiezer te bewijzen dat ze echt voor hen zijn en geen verbondenheid hebben met het volk van hun voorouders, gedragen zij zich als extremisten.

De beste politieagenten om criminelen op te sporen zijn immers ex-criminelen.

Het is dus gewoon een manier om aan hun nieuwe volk te bewijzen dat ze echt bij hen horen en niets meer te maken hebben met hun afkomst.
Klopt misschien gedeeltelijk maar toch niet helemaal akkoord.

Om de Vlaamse Beweging en de Nederlandse taal te verzwakken creëerde men in het Franstalige landsgedeelte heel lang bewust een beeld van het Nederlands als 'boerentaal' en 'het conservatieve Vlaanderen'. En natuurlijk wilden de kinderen van die verfranste Vlamingen niet geassocieerd worden met een taal die bestempeld werd als 'boerentaal' of een regio die afgeschilderd werd als 'conservatief'. Vlaams protest tegen de systematische discriminatie van de Vlamingen en hun taal werd gewoon afgedaan als een bewijs van de Vlaamse 'boerenmentaliteit' of het 'Vlaamse conservatisme'. Moeten we dan verbaasd zijn dat de kinderen en kleinkinderen van die verfranste Vlamingen geleidelijk aan een zeer negatief beeld, zelfs een vorm van haat, ontwikkelden tegen hun Vlaamse wortels?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 2 september 2010 om 22:06.
Oud 2 september 2010, 23:03   #13
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Zoveel Vlaminghaat is er niet in Wallonië: vooral in Brussel !!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 23:30   #14
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Schild en vriend
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 05:59   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zoveel Vlaminghaat is er niet in Wallonië: vooral in Brussel !!
Het gaat niet over de bevolking, maar over de politici.
Want tussen debevolking is er geen haat, maar vaak zelfs een liefde voor elkaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 06:09   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je reinste onzin.
Vlamingen worden in Wallonië gerespecteerd, niet gehaat.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 september 2010 om 06:10.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 07:18   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je reinste onzin.
Vlamingen worden in Wallonië gerespecteerd, niet gehaat.
in Wallonië is dat idd zo ja.
Oud 3 september 2010, 08:04   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Om het juiste perspectief te bewaren, zou je beter genetische links zoeken tussen Berbers en Vlamingen enerzijds, en tussen Franco-Belges en Arabieren anderzijds.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 08:15   #19
Moor
Gouverneur

Standaard

Neen beste mensen, wat ik bedoel, is ik vanuit mijn eigen Marokkaanse gemeenschap, zie ik paralelen,
Bij ons in de Marokkaanse gemeenschap, Heb je Arabischsprekende Marokkanen en Berberssprekende Marokkanen,

Arabischsprekende Marokkanen vergelijk ik met de Franstaligen, en Berberssprekende Marokkanen vergelijk ik met de Nederlandstaligen en hoe merkwaardig ook, zelfs de gedragingen lijken op elkaar

Vlamingen zijn harde werkers, schuchter, diplomatischer, zij vermijden de confrontatie, en dit is juist hetzelfde met de Berbers, de Berbers zijn harde werkers, De Vlamingen in Belgie zijn in het bezit van al de bedrijven, de Berbers in Marokko ook, zijbezitten al de bedrijven en cooperaties,

De Arabische Marokkanen bestaan uit een mengelmoes van Arabieren uit het Midden-Oosten, Berbers en Zwarten. De Berbers van Noord-Afrika zijn de oorspronkelijke bewoners, zij zijn ietske lichter van huidskleur, Zinedine Zidane is een voorbeeld

Ik blijf erbij, ik vanuit mijn standpunt, ik vind het zeer verbazend, dat iemand die zich laat omvormen tot een ander volk zich dan totaal vervreemd van zijn eigen volk.

Dit is dus ook het geval in Marokko, Arabischsprekende Marokkanen waarvan de ouders of grootouders Berbers spreken zijn gekend om hun grootste afkeer en haat van hun eigen voorouders,

Als je gaat kijken naar andere volkeren die zelfs zo ver gaan om hun voorouders bij wijze van spreken te aanbidden, zoals de Amazone indianen dan groeit de verbazing des te meer,

Conclusie: heb respect voor je voorouders

Laatst gewijzigd door Moor : 3 september 2010 om 08:17.
Oud 3 september 2010, 09:23   #20
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Wel, de Vlaming kampt volgens mij met een minderwaardigheidscomplex, opgelopen door eeuwenlange overheersing. Iets wat de huidige Vlaming probeert te compenseren door krampachtig aan te tonen dat hij een wereldburger is, bevrijd van de zogenaamde kerktorenmentaliteit. Momenteel wil men bijvoorbeeld het Engels als taal gebruiken in het hoger onderwijs, want ja, 'met Nederlands ben je niets in deze geglobaliseerde wereld'. De boodschap is net dezelfde als vroeger: willen we iets zijn in de wereld dan moeten we meer zijn dan Vlaming, want Vlaming zijn is niet genoeg.

De Vlamingen die vroeger verfransten dachten net hetzelfde: als ik Frans spreek, beteken ik iets, ben ik meer waard. En toen was dat ook zo, want de Vlamingen werden daadwerkelijk gediscrimineerd. Frans spreken gaf je de kans op te klimmen in het leven.

De Brusselaars, verfranste Vlamingen, zijn volgens mij de grootste Vlamingenhaters, omdat ze nog steeds het gevoel van inferioriteit compenseren door Frans te spreken. Hun Vlamingenhaat is eigenlijk zelfhaat.

Daarnaast heb je in Wallonië ook nog een heleboel Vlaamse immigranten, waarvan de zonen en dochters ondertussen geassimileerd zijn, maar bij hen zijn deze gevoelens volgens mij minder sterk aanwezig.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be