![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() "De aangekondigde treinstaking van maandag 18 oktober naar aanleiding van de aanhoudende discussies over de verlieslatende goederenafdeling van de spoorwegen en de discussie over een nieuwe prijsverhoging van treintickets moeten binnen een juist perspectief worden geplaatst," meent kamerlid Herman De Croo.
Herman De Croo: “Weinig burgers weten dat ieder van ons, gebruiker van de spoorwegen of niet, zeer flink meebetaalt voor de NMBS. De overheid betaalt maar liefst 3,6 miljard euro per jaar aan de NMBS-groep. Ruw geschat komt dit elk jaar neer op meer dan 300 euro per inwoner, dus zelfs niet eens per belastingbetaler. Dat terwijl de NMBS 7 procent van het personenvervoer voor haar rekening neemt, weliswaar veel meer in de pendel van en naar de grootsteden, gelukkig maar.” Herman De Croo wijst er ook op dat de federale overheid al een schuld van 7,4 miljard euro heeft overgenomen van de spoorwegen en dat de nieuwe netto-schuld van de NMBS-groep terug oploopt tot 2,7 miljard euro. De cijfers jaarlijkse totale dotatie NMBS-groep 2009: 3,6 mia euro, incl. 0,8 mia euro pensioenmassa totale nettoschuld (eind 2009): 2,7 mia eur verdeling personeelsbestand NMBS groep: totaal: 38.792 (eind 2009) NMBS holding 4.272 (4.025 VTE) Infrabel 12.849 (12.342 VTE) NMBS 20.979 (20.118 VTE) Kas geneeskundige verzorging 158 (145 VTE) Detachering naar verschillende instanties (o.a. kabinetten) 534 (524 VTE) Herman De Croo: “Men kan zich overigens de nodige vragen stellen bij de kwaliteit van de dienstverlening. Dat stelde ook Testaankoop half september nog in een rapport. De ‘gebruikers’ komen voor minder dan één vijfde tussen in de kostprijs van onze spoorwegen. Dat plaatst de aangekondigde staking in een totaal ander perspectief.” VOOR MEER INFORMATIE Herman De Croo, Kamerlid en Minister van Staat Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |