![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3693853.stm
![]() The sign on the gate reads "Welcome to Yugoland". Next to it flutters the now obsolete flag of communist-era Yugoslavia. We are stepping back in time. Yugoland is reminiscent of the film The Land That Time Forgot - that one where a submarine gets lost somewhere in the ocean and resurfaces in a land full of dinosaurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is enorm veel nostalgie naar het voormalige Joegoslavië in heel ex-Joegoslavië, de situatie is er voor bijna alle Joegoslaven danig op verslecht. Joegoslavië is een voorbeeld van waar separatisme toe leidt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Vreemd, ik dacht echt dat een communist als jij zou zeggen dat dit een voorbeeld zou zijn van waartoe kapitalisme leiden kan. Afin soit, ze zullen u in Tsjechië alleszins gaarne uitlachen om uw debiele uitspraak ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Tsjechië en Slovakije zijn er nog steeds veel mensen die de scheiding een domme beslissing vonden, en in hun geval waren er geen gemengde struikelblokken zoals Sarajevo of Brussel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Overigens gun ik de Bosniërs, Serviërs, Montegrijnen en Macedoniërs op termijn evengoed hun lidmaatschap hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Maar het is zo typisch voor alles wat links is om anderen (=separatisten) de schuld te geven van hun fouten (=communisten).
Stevaert is daar ook straf in met zijn busreisjes...
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus de oorlog in Joegoslavië was de schuld van de communisten en niet van de separatisten? wel een heel "andere" analyse die een woordje uitleg vereist...
Slovenen zullen me misschien uitlachen, ook al zijn er veel Slovenen die met heimwee naar de tijd van Tito terugdenken (een beetje zoals de "ostalgia" in Oost-Duitsland), maar in de andere republieken is de situatie er drastisch op achteruitgegaan en is de situatie nog steeds dramatisch slecht (Macedonië, Kosovo, Bosnië-Herzegovina, Servië-Montenegro, zelfs in Kroatië is de levensstandaard er enorm op achteruit gegaan). Overigens heeft dit niets met Rusland te zien, Tito was een vijand van Stalin en zelfs geen Serviër, hij was half Sloveens half Kroatisch. Stop eens met te denken in cliché's, daar zijn jullie rechtse rakkers anders wel goed in. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Allez kom kom, spreek over het juiste onderwerp en wijk niet af he kameraadski!
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben overigens geen rechtse rakker, helaas. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens Milosevic was geen communist, net zomin als die andere oorlogsmisdadigers en aanstokers van de oorlog Tudjman en Izetbegovic. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Een economie die de vrije markt niet aan kan, kun je mogelijk van "hoog niveau" noemen, he pal
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het communisme was gewoon beter voor de mensen in Oost-Europa en de Sovjet-Unie dan het kapitalisme, de feiten van unicef, UNDP ja zelfs de Wereldbank spreken voor zich. Je kunt je nog in zoveel bochten wringen als je wil om deze harde feiten kun je niet heen.
Zelfs in het voormalige Oost-Duitsland, dat nu tot de welvarendste landen wereld behoort, is er nostalgie naar vroeger en is de opvolger van de SED een van de grootste stemmentrekkers. Zo erg zal het dus wel niet geweest zijn, en zo blijken ook de Joegoslaven erover te denken, joegoland blijkt een groot succes te zijn en wordt bezocht door massa's vooral oudere Joegoslaven. Ik kan hetzelfde moeilijk voorstellen met bvb. "Hitlerpark"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Begin maar te vechten he ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Later vernam ik dat de keynesiaanse economie van de nazi's een opgeblazen ballon was die op springen stond, en de nazi's verplichtte om op strooptocht te gaan. De economie van het Oostblok was kunstmatig hoog gehouden, net als het levenspeil. Toen die nepwelvaart niet meer te houden was, sprong gewoon de ballon, want op strooptocht kon men niet gaan. Die feiten kun jij ook niet erkennen. Had de economie in die landen gezond geweest, dan zou ze zonder problemen een overschakeling naar de vrije markt aangekunnen hebben. Waar of niet? Of ontken je dat?
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() 't Is trouwens erg duidelijk geworden. De frustraties over het falen en het heengaan van de eigen ideologie het communisme worden duidelijk geprojecteerd op het separatisme
![]() |
#18 | |||||
|
![]() Citaat:
In Kroatië is het een ander verhaal: Kroatië was vóór 1918 ook al onafhankelijk van Servië, dus de Serviërs hebben daar geen historische rechten. Wel minderhedenrechten natuurlijk, maar zeker geen recht op afscheiding. Citaat:
Je zou je trouwens eens kunnen afvragen waarom Kosovo geen onafhankelijkheid is verleend... Citaat:
Milosevic komt voort uit de communistische partij van Joegoslavië, die na de dood van Tito inderdaad steeds Servischer en steeds nationalistischer is geworden. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De nAVO reageert wel als de rechten van Albanezen geschonden werden maar grijpt niet of nauwelijks in als de rechten van de Serviërs geschonden worden en weigert de daders op te pakken zelfs al gebeurt dat vlak onder hun neus, dat ruikt naar partijdigheid en hypocrisie. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |