Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 14:35   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard een klacht van seksueel misbruik tegen pater Luc Versteylen ingediend

Citaat:
Klachten van seksueel misbruik tegen Agalevstichter pater Versteylen

Er is gisteren een klacht van seksueel misbruik tegen pater Luc Versteylen ingediend, bevestigt het parket in Antwerpen. Het zou gaan om misbruik van drie jongeren tussen 15 en 20 jaar oud in de periode tussen 1985 en 1995. Versteylen is de stichter van de beweging Agalev, die uitmondde in de gelijknamige partij waarvan hij evenwel afstand nam. Versteylen stichtte ook een bezinningscentrum in Viersel, 'Leven in de brouwerij'. Versteylen neemt ontslag uit de raad van bestuur van de vzw, in een brief heeft hij het over "het zoeken naar een nieuwe lichaamsbeweging in de jaren zeventig die grensverleggend maar niet grensoverschrijdend was". Hij bekent: "Ik heb sommige mensen ongewild ontgoocheld en zelfs gekwetst, vaak door het tegendeel met hen bedoeld te hebben".

"Er is een anonieme brief toegekomen bij de vzw waarin in heel gedetailleerde bewoordingen verwezen wordt naar feiten die gepleegd werden tussen 1985 en 1995", aldus de woordvoerder.

Jongeren ouder dan 15 jaar
De briefschrijver heeft het alleen over misbruik op zichzelf, maar "naar aanleiding van de brief manifesteerden zich nog twee personen die het hebben over manipulaties en lichamelijk contact", luidt het nog.
Het gaat telkens om mogelijk misbruik van jongeren ouder dan 15 jaar.

Verrast
Lever zegt vooral verrast te zijn dat een man die zich altijd scherp gekant heeft tegen elke vorm van kindermisbruik en een van de drijvende krachten was achter het Witte Kinderbos, nu zelf van seksueel misbruik beschuldigd wordt.

De vzw zegt zijn plicht te hebben gedaan door melding te maken van mogelijke feiten en laat nu het gerecht zijn werk doen.

Vanavond komt de raad van bestuur van Viersel - Leven in de Brouwerij bijeen. Nadien volgt er communicatie naar de buitenwereld.

Inmiddels raakte de inhoud van de brief van Versteylen bekend, waarmee hij reageert op de beschuldigingen van seksueel misbruik aan zijn adres.

"Ongewild mensen gekwetst"
"Het zoeken in de zeventiger jaren naar een nieuwe lichaamsbeleving was zeker wel grensverleggend, maar nooit grensoverschrijdend", zo staat in de brief.

"Niettemin kan het niet anders dan dat ik, na veertig jaar het leven in de brouwerij te hebben meegemaakt, sommige mensen ongewild ontgoocheld en zelfs gekwetst heb, vaak door het tegendeel met hen bedoeld te hebben. Ik vraag niets liever dan de kans te krijgen dit goed te maken en met elkeen in goede verstandhouding en zelfs in vriendschap verder te leven."

"Het tegendeel van een misbruiker"
Versteylen spreekt van een klacht over "grensoverschrijdend gedrag". "Ik hoop dat er mensen genoeg zijn die kunnen getuigen dat ik al jaren voor kinderen het tegendeel tracht te zijn van een misbruiker en dat de Oude Brouwerij juist de plaats is waar aan het tegendeel daarvan wordt gedaan", besluit de brief.

Van Verdinaso naar groene jongen
Luc Versteylen is een Vlaamse pater Jezuïet en stichter van de groene beweging Agalev. In zijn jeugd was hij lid van het Verdinaso, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog ging hij in het verzet tegen de Duitse bezetter. Versteylen werd tot priester gewijd in 1959 en was leraar in het Xaveriuscollege in Borgerhout. Hij stichtte Leven in de Brouwerij, "een plaats van christelijke en oecumenische inspiratie en bezinning" in de brouwerij van Viersel.

Agalev
Versteylen begon met de groene beweging 'Anders Gaan Leven', die vanaf 1977 onder de afkorting Agalev aan de verkiezingen meedeed. Later distantieerde hij zich meer en meer van de partij Agalev, omdat die "te veel een machtspartij werd".

Zo noemde hij Mieke Vogels ooit "een Agalevster, maar geen groene". Ook betreurde hij het uitrangeren van Hugo Van Dienderen, naar zijn mening een "echte groene". Ook het in de regering blijven van Agalev na de beslissing om het polderdorp Doel te doen verdwijnen, kon bij Versteylen op weinig begrip rekenen.

Helaba en Witte Kinderbos
Versteylen richtte in de jaren '90 Helaba op, een nieuwe beweging gebaseerd op de waarden "saamhorigheid, soberheid en stilte". Hij speelde ook een rol in de aanleg van het Witte Kinderbos. Versteylen kreeg in 1995 de Prijs voor ethiek en verdraagzaamheid in de politiek en in 1998 de Humanitasprijs. In 2005 eindigde hij op nummer 124 in de Vlaamse versie van de verkiezing van De Grootste Belg.

Jezuïten leven mee
De Vlaamse jezuïeten, de orde waartoe pater Luc Versteylen behoort, hebben het volste vertrouwen in het gerecht. "Dat zal klaarheid scheppen in de gegrondheid van de klacht" wegens seksueel misbruik die werd ingediend tegen Versteylen, zo meldt de Vlaamse jezuïetenprovincie in een persbericht.

"De Vlaamse jezuïetenprovincie is op de hoogte gebracht van een klacht die bij het parket van Antwerpen werd ingediend tegen Luc Versteylen wegens seksueel misbruik. De Vlaamse jezuïeten leven intens mee met de pijn van de betrokkenen", luidt het.

Meer commentaar wil de Vlaamse jezuïetenprovincie niet geven, "om het gerechtelijk onderzoek niet te bemoeilijken". (mvl/lb)

© belga
Het zoeken in de zeventiger jaren naar een nieuwe lichaamsbeleving was zeker wel grensverleggend, maar nooit grensoverschrijdend
Luc Versteylen in zijn brief

© belga
Ik hoop dat er mensen genoeg zijn die kunnen getuigen dat ik al jaren voor kinderen het tegendeel tracht te zijn van een misbruiker en dat de Oude Brouwerij juist de plaats is waar aan het tegendeel daarvan wordt gedaan Walter Lever, woordvoerder van de vzw Leven in de Brouwerij, stelt vandaag dat de vzw zelf op basis van een anonieme brief melding maakte bij het parket.
'tja, het kan verkeren.

Groen! dat zelf openlijk de aanval inzette tegen de RKK omdat het kindermisbruik niet aanpakte, blijk nu zelf gesticht te zijn door een pedofiel.
En dan nog één die het zelfs toegeeft dergelijke fouten gemaakt te hebben.

Hoe gaat Groen! hierop reageren en gaan ze zich verontwchuldigen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:39   #2
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Ik zie nergens een bekentenis, wat me opvalt is dat 15-en 20-jarige jongens opeens fysiek zwakker zijn dan een 60 plusser.

Moest een 60-jarige pervert mij op 15-jarige leeftijd zoiets proberen dan had die 2 blauwe ogen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:41   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
'tja, het kan verkeren.

Groen! dat zelf openlijk de aanval inzette tegen de RKK omdat het kindermisbruik niet aanpakte, blijk nu zelf gesticht te zijn door een pedofiel.

Van vooruitlopen op de feiten gesproken.

Groen heeft Versteylen al lang de rug toegekeerd, dus moeten ze niet bang zijn voor hun muisje of pietje, misschien wel rugdekking aanvragen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:41   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
'tja, het kan verkeren.

Ze hebben het excuus dat het een pater is
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:44   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ik zie nergens een bekentenis, wat me opvalt is dat 15-en 20-jarige jongens opeens fysiek zwakker zijn dan een 60 plusser.

Moest een 60-jarige pervert mij op 15-jarige leeftijd zoiets proberen dan had die 2 blauwe ogen.
Citaat:
Het zoeken in de zeventiger jaren naar een nieuwe lichaamsbeleving was zeker wel grensverleggend, maar nooit grensoverschrijdend
Lees, het celibaat was te omzeilen door op een andere manier sexuele bevrediging te zoeken.

Je moet trouwens de kracht van een +60 niet onderschatten.
Het gaat trouwens niet over verkrachtingen, maar over misbruik.
Twee totaal verschillende zaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:50   #6
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Tja , Groen en groene blaadjes ...

Nu ja , afwachten tot er wat duidelijkheid is zeker ...
Maar toch ...Grensverleggende lichaamsbeleving ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 14:50   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Een twintigjarige? pedofilie?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 15:00   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet trouwens de kracht van een +60 niet onderschatten
Ik doe nog squats met 150kg (drie reeksen van 15 reps) op mijn 66-ste.
En lifts met 100 kg (drie reeksen van 10 reps)
En bankdrukken met 80 kilo
drie of vier reeksen van zes

En zo speel ik drie keer meer dan een uur per week met gewichten.

Wie wil verkracht worden, laat het me weten.

Liefst groene blaadjes aub, want ik ben Groen!

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 15:02.
Oud 8 januari 2011, 15:05   #9
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik doe nog squats met 150kg (drie reeksen van 15 reps) op mijn 66-ste.
En lifts met 100 kg (drie reeksen van 10 reps)
En bankdrukken met 80 kilo
drie of vier reeksen van zes

En zo speel ik drie keer meer dan een uur per week met gewichten.

Wie wil verkracht worden, laat het me weten.

Liefst groene blaadjes aub, want ik ben Groen!
Gij nu misschien maar een gemiddelde 60-plusser? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij.

Het valt me ook op dat volgens de aanklacht deze misbruiken eind jaren 80 en begin jaren 90 werden gepleegd. Sorry maar geen klacht indienen op het moment zelf maar pas 20 jaaar later na de kerkschandalen?
Oud 8 januari 2011, 15:20   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij nu misschien maar een gemiddelde 60-plusser? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij.

Het valt me ook op dat volgens de aanklacht deze misbruiken eind jaren 80 en begin jaren 90 werden gepleegd. Sorry maar geen klacht indienen op het moment zelf maar pas 20 jaaar later na de kerkschandalen?
Vroeger had dat geen zin. De bescherming van de clerus was totaal. Ik ben zelf misbruikt. op mijn tiende.
Zelfs nu wordt dat nog toegejuicht op forum. Door Raf.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 15:22.
Oud 8 januari 2011, 16:13   #11
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Het Eigen Volk wordt nu al goed gepraat'.

Hoe verassend.

Wees niet bang, wat Pater Luc ook wel of niet gedaan heeft, ik voorspel je dat hij geen dag vast zal zitten.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:24   #12
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vroeger had dat geen zin. De bescherming van de clerus was totaal. Ik ben zelf misbruikt. op mijn tiende.
Zelfs nu wordt dat nog toegejuicht op forum. Door Raf.
Ik jiuich niets toe, Pater Versteylen is een rare man maar ik zie hem op pensioenleeftijd geen gezonde jongemannen van 15 en 20 jaar oud tegen hun wil misbruiken.
Oud 8 januari 2011, 16:24   #13
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Hoe verassend.

Wees niet bang, wat Pater Luc ook wel of niet gedaan heeft, ik voorspel je dat hij geen dag vast zal zitten.
Iemand die 'rappende' straatcriminelen bejubeld en adoreert heeft jammer genoeg geen morele autoriteit..
Oud 8 januari 2011, 16:26   #14
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat staat hier nergens, en hoe is het met de iman die ook lein jongetjes in hun gat nam? Daar heb ik je over gehoord? Eigen moslim eerst?

Citaat:
Dat is voor het gerecht om uit te maken. (De Pater is niet geliefd bij justitie)
Oud 8 januari 2011, 16:26   #15
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

De zoveelste progressieve seksueel pervert.
Oud 8 januari 2011, 16:27   #16
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De zoveelste progressieve seksueel pervert.
Seksueel pervert wel maar een misbruiker van 20-jarige mannen?
Oud 8 januari 2011, 16:28   #17
kameleon
Minister

Standaard

Sluiten ze elke sexueel pervert op ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:29   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Seksueel pervert wel maar een misbruiker van 20-jarige mannen?
wie zegt dat het over jongens ging?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:31   #19
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Een persoon met een autoriteitsfunctie kan ook volwassenen misbruiken..

Zoals bij de recente pestgevallen is gebleken , is niet iedereen even weerbaar..
Oud 8 januari 2011, 17:00   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Als uw liefdespenseel zijn diepste draai niet vindt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be