![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
|
In België heerst slechts leerplicht, geen schoolplicht. Het leren kan dus ook geschieden via 'huisonderwijs':
Organisatie van huisonderwijs U staat volledig zelf in voor de organisatie en de kosten van huisonderwijs. De onderwijsinspectie van het departement Onderwijs controleert het huisonderwijs. Wil u uw kind het getuigschrift basisonderwijs laten behalen (om het bijvoorbeeld te laten instappen in een secundaire school), dan zal het moeten deelnemen aan een examen in één van de 10 examenscholen. Deelname kan vanaf de leeftijd van 9 jaar. De examenscholen baseren zich op de eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Het departement Onderwijs is niet bevoegd om lespakketten te geven of lijsten van handboeken die u daarbij kunt aanwenden. Meer informatie over de te kennen leerstof kunt u bekomen bij de examenscholen zelf. Om een diploma secundair onderwijs te behalen, moet uw kind slagen in de examens van de examencommissie. Daarvoor inspireert u zich best op: de eindtermen en ontwikkelingsdoelen de goedgekeurde leerplannen (die in principe in elke school te vinden zijn; u kunt ze ook opvragen bij de onderwijskoepels) of op de leerplannen van de Examencommissie voor het secundair onderwijs. Een andere mogelijkheid voor het secundair onderwijs is dat de jongere zich inschrijft bij BIS. BIS of Begeleid Individueel Studeren biedt de mogelijkheid om zich bij te scholen via afstandsonderwijs en volgt daarbij de leerplannen van de examencommissie. Ook in dit geval moet de jongere nog slagen in de proeven van de examencommissie om het diploma secundair onderwijs te behalen. Persoonlijk vind ik huisonderwijs, tenzij in uitzonderlijke gevallen (kinderen met een bepaalde handicap), een verschraling: het kind komt weinig in contact met leeftijdsgenoten, leert derhalve ook niet omgaan met diversiteit en wordt afgeschermd van de 'real world'. Of heb ik hier een verkeerd beeld van? Indien niet, lijkt het mij beter de leerplicht om te zetten in schoolplicht. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Minister
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
|
Ahum. Het ministerie van onderwijs controleert enkel in theorie.
Dat om te beginnen, verder is de term "huisonderwijs" misleidend. In de meeste gevallen draait het uit op "zelfstudie". Enfin, toch diegene die ik ken. Ik kan me deels vinden in je eindconclusie. Isolatie kan een gevolg zijn, je sociale contacten worden je niet meer op een dienblaadje aangereikt en gewoonlijk hebben autodidacten wat meer moeite alles goed onder de knie te krijgen dan de schapen uit het "gewone" systeem. Het afschaffen is evenwel een bijzonder slecht idee, dan zou er geen alternatief meer zijn voor het klassieke onderwijssysteem (behalve dan voor de gefortuneerden). En dat kan behoorlijk nefast zijn voor de ontwikkeling van sommigen.
__________________
Ik sta in den avond Op den rand van een afgrond En schouw in het Heelal Niets was, niets is, niets zal |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
|
Citaat:
Huisonderwijs kan voorlopig misschien wél interessant zijn voor hoogbegaafde kinderen bij gebrek aan een 'klassiek' alternatief. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
Citaat:
Ik heb niets tegen thuisonderwijs, zelfs al is dat enkel weggelegd voor de meer-begoeden onder ons. Zolang alle kinderen maar de kans krijgen om onderwijs te volgen is aan die basisvereiste voldaan. Dat er nadelen zijn aan het thuisonderwijs ivm sociale vaardigheden staat buiten kijf, maar ook aan het schoolonderwijs zijn (soms) serieuze nadelen verbonden. Zeker als je kinderen hebt die op een of andere manier met kop en schouders boven de middelmaat uitsteken. Het is de bluts met de buil denk ik.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
Nooit geweten dat er een verschil was tussen leerplicht en schoolplicht. In Nederland wordt onder de leerplicht in ieder geval de verplichting tot inschrijving op een school bedoeld. Thuisonderwijs is in principe dan ook niet toegestaan. Er zijn enkele uitzonderingen:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
Voordat Jos Verhulst me erop gewezen had, wist ik ook niet dat we hier in Belgie enkel leerplicht hadden hoor Dimitri.
Maar om even naar JVDB terug te gaan: Citaat:
Wèl organizeerden mijn kinderen het kinderstraatfeest! (op eigen houtje, ([size=2]met beetje ondersteuning voor praktische dingen[/size]): voorbereidingen: heel de zomerperiode een hele troep kinderen mobilizeren - opleiding: eigen talent - einde kinderstraatfeest: als ze verhuisden! floeps! gedaan! Leeftijd: vanaf hun zesde)
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
|
Ik weet niet wat het beste is "school" of "thuis". Dat is individueel te bepalen. Beiden hebben natuurlijk hun voor- en nadelen.
Het probleem is controle, maar dat dan wel in beide gevallen. Thuis hebben de ouders de controle, maar wie controleert de ouder ? Op school heeft de school de controle, maar wie controleert de leerkrachten ? Weer eens de eeuwige vraag: Wie controleert de controleurs ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
Citaat:
Thuis hebben de ouder de controle: de "kinderbijslagcontrole" zal dan bestaan in het al of niet slagen via de middenjury voor dat jaar. Vermits thuislerende kinderen gewoonlijk een hogere intelligentiegraad zullen hebben dan schoollerende kinderen, kan men er toch van uitgaan dat ze tenminste voor de middenjury zullen slagen. Op school kan de school effectief aanwezigheidscontroles uitvoeren. Vermits niet elk kind even begaafd is, kan de staat er enkel voor zorgen dat tenminste �*lle kinderen dezelfde kansen hebben gekregen. In beide gevallen is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de ouders dat ze voor hun kinderen de beste kansen aangrijpen om de toekomst van hun kinderen veilig te stellen.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 | ||
|
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
Citaat:
Citaat:
Zie bv.: p.47-48 in H. Blok (2004) "An argument against compulsory schooling in the Netherlands" International Review of Education http://www.alternative-learning.org/...eschooling.pdf http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002197.htm Uit bovenstaande paper: "The purpose of these assessments was to establish whether home-educated children experienced social or behavioural problems. Overall, the results confirmed that home-educated children were socially adept and did not display behavioural problems above the norm In more detail: CABS - the children were more passive than aggressive in all areas except the making and receiving of complaints where some children were very passive and others very aggressive. In terms of assertiveness the children were within the band considered 'normal'. The Goodman Scale diagnosed many of the home-educated children as having peer problems. However, this scale represented common expectations that children should prefer the company of other children, should be liked by other children, should have at least one good friend, should prefer to play in groups and should want to share with other children. These are aspects of behaviour expected of schoolchildren. Where home-educated children are concerned, they tend mix with both children and adults, enjoying the company of all ages equally, sometimes other children do not like them, they tend to have a number of friendships from across the age spectrum and very often do not prefer to play in groups. Many home-educating families see sharing as maturational and do not expect their children to specifically share with other children. The research found that children learning at home have very difference experiences and skills from school children and that to expect the same of all children underestimates many valuable aspects of the home-educated children's characters. These children lived a very different life from children at school; their values were different and they were growing and developing on a path that was in so many ways, dissimilar from their schooled peers. The Rutter Scale, with twice as many questions as the Goodman Scale and with its broader perspective showed all the children to fall within acceptable social and behavioural parameters."
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
|
Citaat:
En zelfs indien dat niet zo zou zijn, dan zou het opleggen van schoolplicht nog steeds verwerpelijk zijn, zoals ik in de topic in verband met de vervroeging van de leerplicht reeds beargumenteerde. (http://forum.politics.be/viewtopic.p...c&start=15)
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
Citaat:
1. Tijdsbudget. a. Leerling die naar school loopt en televisie kijkt (per week) Tijd benodigd voor het bijwonen van de lessen, voor de verplaatsing van en naar de school, en voor het maken van huiswerk: 30 lesuren + 5 uur verplaatsing + 5 uur huiswerk = 40 uur Tijd besteed aan televisiekijken: 20 uur Totaal: 60 uur b. Leerling die thuis leert en geen televisie kijkt (per week): Dagelijks leren (4 uur per werkdag): 20 uur Het thuislerende televisieloze kind beschikt dus per week over pakweg 40 uren extra, die vrijkomen voor alle mogelijke andere activiteiten. Te noteren valt bovendien dat een goedbegaafd kind (IQ ongeveer 120, het gemiddeld niveau voor een leerling latijn-wiskunde) dat vier uur per dag thuisleert, de stof van het middelbaar onder de knie krijgt in 3 of 4 ipv 6 jaar. Het klassieke schoolloopsysteem is dus zeer weinig efficiënt. Noot: ikzelf heb verschillende malen leerlingen uit de laatste jaren middelbaar de vraag gesteld, hoeveel uren per dag zij werkelijk iets leren. Het bijwonen van een les betekent namelijk niet, dat ook wordt geleerd. Vele leerlingen zitten gewoon te overleven, te dromen, of ze kennen reeds wat geboden wordt of hebben juist afgehaakt. Het gemiddelde antwoord luidt: ongeveer 2 uur per dag. 2. Niveauverschillen binnen de klas * In een gemiddelde les in het middelbaar kunnen de snelst lerende leerlingen de aangeboden leerstof ongeveer vijf maal sneller verwerken dan de traagst lerende leerlingen * In een gemiddelde zesde klas treft men leerlingen aan met capaciteiten, die hen zouden toelaten om de achtste klas te volgen, maar ook leerlingen, die eigenlijk het niveau hebben van een vierde klas Het leertempo richt zich op de middenmoot, zodat de snelste en de traagste leerlingen niet in hun eigenheid worden erkend. Voor al deze leerlingen verloopt het leerproces zeer suboptimaal. Ieder kind moet de kans krijgen om zijn specifieke talenten maximaal te ontwikkelen. Door ze aan een eenheidsbehandeling (school, televisie) te onderwerpen in naam van de ‘diversiteit’ creëer je in werkelijkheid juist modale eenheidsworst, en bestrijd je de enige waardevolle diversiteit, namelijk die van de geest.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
|
|
|
|