![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
De nieuwe richtlijn kan binnenkort worden gepubliceerd en omgezet.Straatsburg, 7 juni 2011. Een grote meerderheid van de Europarlementsleden stemde vóór het compromis dat op 23 mei bereikt werd tussen onderhandelaars van de Raad en het Parlement.Het doel van de richtlijn is om lidstaten de mogelijkheid te geven de externe kosten die zware vrachtvoertuigen genereren (luchtvervuiling en lawaaihinder) aan te rekenen en dus het principe van "de vervuiler betaalt" toe te passen. Voorheen konden enkel de kosten voor het gebruik van de infrastructuur via tolheffing in rekening gebracht worden.
Dirk Sterckx: "De tekst waarover gestemd werd is echt een compromis. Wij hebben veel toegegeven aan de Raad, en de Raad is ook opgeschoven naar ons. Ik ben toch blij dat het principe van de internalisering van de externe kosten eindelijk is vastgelegd. Met deze tekst kunnen we verder werken om uiteindelijk tot een echte internalisering van externe kosten voor alle transportmodi te komen." Dit zijn de belangrijkste punten van de goedgekeurde tekst. o Earmarking: Volledige, verplichte earmarking was voor het Parlement een must maar voor de Raad onaanvaardbaar. De nieuwe richtlijn verplicht dat 15% van de inkomsten uit infrastructuur en externe kosten heffingen terugvloeit naar de trans-Europese netwerken. De lidstaten moeten dus een deel van de opbrengst gebruiken om de mobiliteit te verbeteren. Hieraan wordt ook een transparantievereiste gekoppeld die de lidstaten verplicht om kenbaar te maken wat de totale inkomst van de externe heffingen is, alsook welke acties genomen zijn in het kader van de earmarking. o Externe kosten: enkel geluidshinder en luchtvervuiling worden voorlopig als externe kost beschouwd o Congestieheffing: congestie wordt niet meer expliciet als externe kost aanzien, maar het wordt wel mogelijk om in de infrastructuurheffing te variëren. Op die manier wordt het voor lidstaten mogelijk om te variëren naar gelang het tijdstip en zo dus vrachtwagens die in de spits rijden, meer te belasten. Die variatie kan gaan tot 175% over een tijdspanne van 5 uur per dag. o Toepassingsgebied: In principe zijn alle vrachtwagens vanaf 3,5 ton in het toepassingsgebied opgenomen. Lidstaten kunnen hierop een uitzondering maken door enkel vrachtwagens vanaf 12 ton te belasten. Ze moeten hiervoor wel een goede reden hebben én ze moeten de Commissie hiervan op de hoogte brengen. o Vernieuwing van de vloot: Vrachtwagens die voldoen aan de strengste Euro-emissienormen worden gedurende 4 jaar vrijgesteld van de heffing op externe kosten, dit om de hernieuwing van de vloot te bevorderen. Het is voor lidstaten ook mogelijk om in berggebieden bovenop de externe kostenheffing een mark up te heffen, maar enkel voor de meest vervuilende vrachtwagens, namelijk Euroklasse 0, I, II en vanaf 2015 Euro III. o Interoperabiliteit: om de werking van de interne markt te garanderen is de interoperabiliteit van de verschillende tolsystemen in de EU enorm belangrijk. We moeten vermijden dat een vrachtwagen die Europa doorkruist 20 verschillende kastjes nodig heeft. Alles moet in één kastje samengebracht worden. o Volgende stappen: Het Europees Parlement wou ambitieuze doelstellingen voor de toekomst opnemen in de tekst. De Raad kon dit niet aanvaarden, waardoor slechts een afgezwakte versie werd goedgekeurd. Dirk Sterckx: "Wat we nu goedkeurden, is op alle vlakken veel minder dan wat we oorspronkelijk wilden bereiken. Maar het is een eerste stap. Het zal de discussie over de internalisering van de externe kosten in de lidstaten opstarten, wat zeker een vooruitgang is. De Commissie bevestigt in haar recent gepubliceerde witboek dat ze naar een volledige toepassing van "de vervuiler betaalt" wil gaan en de internalisering van alle externe kosten voor alle modi wil bewerkstelligen; met de goedkeuring van deze richtlijn zetten we een stap in de juiste richting. Binnen een aantal jaar zal er ongetwijfeld een herziening van de Richtlijn worden voorgesteld, we zullen dan zeker opnieuw proberen de lidstaten mee te krijgen om tot een duurzaam en milieuvriendelijk vervoersbeleid te komen. De Raad moet de tekst nu ook nog officieel goedkeuren, maar dat is slechts een formaliteit. De Richtlijn treedt in werking op de dag na de bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. De lidstaten die beslissen om een externe tolheffing in te voeren, moeten uiterlijk 2 jaar na de inwerkingtreding van de Richtlijn omzetten in nationaal recht. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|