Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2011, 00:47   #1
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard Heeft werken nog zin in dit land ?

Voor mij alleszins niet meer, met alles wat ons nu boven het hoofd hangt. Wat vinden jullie ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 00:52   #2
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.936
Standaard

Absoluut niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat speelt geen rol. Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 01:06   #3
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Tuurlijk dat.
Studeren is veels te duur en pensioen ook.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 01:08   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Voor mij alleszins niet meer, met alles wat ons nu boven het hoofd hangt. Wat vinden jullie ?
er is altijd nog de karmische beloning
__________________
Toen ze Fouad Belkacem arresteerden zweeg ik, want ik ben geen radicale moslim..
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 01:20   #5
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
er is altijd nog de karmische beloning
Ik sleur mij niet naar het werk. Als gij dat wel doet, stop dan op je 60ste.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 03:40   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Voor mij alleszins niet meer, met alles wat ons nu boven het hoofd hangt. Wat vinden jullie ?
Alleen als ge het graag doet
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 07:43   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Voor sommigen wel! Bekijk deze link.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=158203
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 09:03   #8
bruggeman
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 april 2009
Locatie: BRUSSEL
Berichten: 1.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Alleen als ge het graag doet
. . .en dat ge'r goesting voor hebt! - precies.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 09:36   #9
Boppa47
Burger
 
Boppa47's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Locatie: Schilde
Berichten: 160
Standaard

Werken loont niet zoals het hoort, na 43 jaar arbeid kreeg ik een kunstknie, gevolg , afgekeurd voor mijn job moest iets anders gaan doen, ben dan maar met pensioen gegaan, wat blijkt nu, de 30 jaar dat ik in shift gestaan heb en waarvan op de shifttoeslag toch tussen de 60 en 70 % belastingen en rsz wordt afgehouden, dit teld niet mee bvoor het pensioen dus ik voel mij mijn hele leven belogen, bedrogen en bestolen.
Al onze regeringen hebben goed voor zichzelf gezorgd, maar de werkende burger in de kou laten staan. En nu zet CD.V vlaanderen weer te kakken.
Boppa47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 09:42   #10
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

http://www.vlaamsparlement.be/vp/vla...s/statuut.html

Misschien interessant voor diegenen die zich afvragen waarom de index verhoging in procenten blijft en niet in centen, zodat iedereen dezelfde verhoging zou krijgen voor dezelfde stijging van de levensduurte.

Statuut van het lid van het Vlaams Parlement
Principiële uitgangspunten

* Het Statuut van het lid van het Vlaams Parlement werd goedgekeurd door de plenaire vergadering op 6 april 1995 en werd sindsdien diverse malen aangepast.
* Dit statuut van het lid van het Vlaams Parlement is in principe gelijk aan dat van het lid van de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
* Het parlementaire inkomen bestaat vanaf 1 januari 1996 uit een integraal belaste parlementaire vergoeding, een belastingvrije forfaitaire terugbetaling van kosten en uit geïndividualiseerde tegemoetkomingen.


Hoofdstuk 1: Vaststelling van het parlementaire inkomen

1.
Bedrag van de parlementaire vergoeding
Het brutobedrag van de parlementaire vergoeding wordt vastgesteld onder verwijzing naar het basissalaris van een Staatsraad. Vanaf 1 mei 2007 bedraagt de parlementaire vergoeding € 53.511,00 jaarlijks (100%). Ze is gekoppeld aan de evolutie van de index van de consumptieprijzen, zoals toegepast voor de bezoldigingen van rijksambtenaren.
Parlementsleden krijgen een jaarlijks vakantiegeld en een eindejaarstoelage, bepaald volgens de regeling inzake sociale programmatie voor het rijkspersoneel.
Op de parlementaire vergoeding zoals bepaald in het eerste lid (vakantiegeld en eindejaarstoelage niet inbegrepen) en op de uittredingsvergoeding wordt een persoonlijke pensioenbijdrage ingehouden van 7,5%.
Op de parlementaire vergoeding wordt, zolang de wettelijke regeling dienaangaande geldt, ook een matigingsbijdrage van 1% ingehouden ter vervanging van de bijzondere bijdrage van 16,73 € ten laste van alleenstaanden en van gezinnen zonder kinderen of van de inhouding van 9,30 € op de kinderbijslag, die vóór 1 juli 1992 werd geheven.

2.
Forfaitaire terugbetaling van kosten
Er is een forfaitaire terugbetaling van kosten, vastgelegd op 28% van het brutobedrag van de parlementaire vergoeding, voor alle kosten en lasten, verbonden aan de uitoefening van een parlementair mandaat.

3.
Geïndividualiseerde tegemoetkoming
3.1. Reiskostenvergoeding
Elk parlementslid heeft recht, op zijn verzoek, op een reiskostenvergoeding voor zijn reiskosten. Die wordt berekend op grond van het aantal kilometer tussen zijn woonplaats en het Vlaams Parlement.
De vergoeding wordt berekend volgens de modaliteiten die gelden voor het Rijkspersoneel, volgens de bepalingen van artikel 13 van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regel inzake reiskosten, op een forfaitaire basis van 120 ritten heen en terug, per burgerlijk jaar. Een begonnen maand telt als een hele maand.
De reiskostenvergoeding wordt vermeld op het jaarlijks fiscaal attest.
Voor parlementsleden die hun werkelijke kosten willen bewijzen, wordt de door het Vlaams Parlement verleende reiskostenvergoeding in mindering gebracht van hun reëel bewezen reiskosten.

3.2. Tegemoetkoming in de bijdragen voor ziekteverzekering
Het Vlaams Parlement komt in sommige gevallen tegemoet in de bijdragen die de leden betalen in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering. Het betreft:
1. bijdragen, betaald met toepassing van de artikelen 32, 15° en 121 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;
2. bijdragen, betaald door leden die vallen onder de verplichte regeling van de voortgezette verzekering;
3. bijdragen betaald in het kader van de voortgezette verzekering voor zelfstandigen door de Vlaamse volksvertegenwoordigers die hun zelfstandige activiteit stopgezet hebben;
4. een aanvullende bijdrage, betaald door leden die, op grond van een beperkte opdracht, voordien slechts een gedeeltelijke bijdrage betaalden.

Het bedrag van de tegemoetkoming is gelijk aan de werkelijk betaalde bijdrage, met als maximum de bijdrage die de leden die verzekerd zijn met toepassing van de artikelen 32, 15° en 121 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen hebben gestort. Deze laatste bijdrage wordt elk jaar door de bevoegde minister vastgesteld.

3.3. Kinderbijslag
Het Vlaams Parlement verleent aan de leden een aanvullende kinderbijslag in dezelfde mate en voorwaarden van de kinderbijslag voor het Rijk. Rechten die de vader of de moeder van de kinderen in een ander wettelijk kinderbijslagstelsel hebben, moeten evenwel bij voorrang worden uitgeoefend.
Indien het bedrag van de bijslag, toegekend in een ander stelsel (b.v. dat van de zelfstandigen), lager ligt dan dat van het Rijkspersoneel, past het Vlaams Parlement het verschil bij.

3.4. Verzekeringen
Voor de leden worden door het Vlaams Parlement een aantal verzekeringen afgesloten.

3.5. Begrafenisvergoeding
Indien een lid overlijdt tijdens de uitoefening van zijn parlementair mandaat of tijdens de periode waarin hij een uittredingsvergoeding geniet, wordt er aan zijn nabestaanden een begrafenisvergoeding toegekend gelijk aan twee maanden bruto parlementaire vergoeding.
Bij overlijden van de huwelijkspartner, de officieel samenwonende partner of van een kind ten laste wordt aan het lid een begrafenisvergoeding toegekend gelijk aan het bedrag van de maandelijkse bruto parlementaire vergoeding.

3.6. Uittredingsvergoeding

1. Vlaamse volksvertegenwoordigers die ingevolge ontslag of vernieuwing van het Vlaams Parlement hun mandaat beëindigen, kunnen de Directieraad schriftelijk verzoeken hen een uittredingsvergoeding toe te kennen.
De Directieraad rapporteert driemaandelijks aan het Bureau over de toegekende uittredingsvergoedingen

2. De uittredingsvergoeding wordt berekend op grond van het aantal maanden waarvoor een parlementaire vergoeding werd uitgekeerd, met name naar rata van twee maanden per jaar parlementaire vergoeding. Een resterende fractie geeft recht op twee maanden uittredingsvergoeding. De uittredingsvergoeding gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de datum waarop het parlementaire mandaat werd beëindigd. 1
Een uittredend lid dat in aanmerking komt voor de uittredingsvergoeding maar zijn aanvraag niet binnen een termijn van drie maanden na de maand waarin het mandaat werd beëindigd bij de Directieraad indient, verliest alle rechten op een uittredingsvergoeding

3. De uittredingsvergoeding wordt toegekend gedurende minstens twaalf maanden, en gedurende ten hoogste vier jaar. De duur van de uittredingsvergoeding mag nooit de duur overschrijden van het gevalideerd mandaat dat in aanmerking komt voor de berekening van de uittredingsvergoeding.
Nochtans, wanneer de duur van het mandaat minder dan één jaar bedraagt, heeft het uittredend lid recht op een uittredingsvergoeding gelijk aan het aantal maanden van zijn mandaat.
In geval van ontslag tijdens het laatste jaar van de zittingsperiode, wordt de uittredingsvergoeding berekend volgens de gewone regels. Ze wordt nochtans enkel betaald tot en met het einde van de maand gedurende dewelke de eerstkomende verkiezingen na het ontslag plaats hebben. De resterende maanden zijn verloren, en de duur van het beëindigde mandaat mag niet in aanmerking komen voor een uittredingsvergoeding komende uit een nieuw toekomstig mandaat.
Bovenstaande paragraaf zal niet van toepassing zijn:
* in geval van niet effectieve nieuwe kandidatuurstelling bij de eerstkomende verkiezingen na het ontslag;
* in geval van verkiezingen die plaats zouden hebben vóór het laatste jaar van de zittingsperiode;
* in geval van de uittredingsvergoeding toegekend aan het lid, dat lid is als plaatsvervanger van een ander lid dat minister is geworden, wanneer deze ontslag neemt van zijn mandaat als minister, en opnieuw parlementair wordt.


4. De jaren mandaat in de andere wetgevende assemblees komen voor de berekening in aanmerking. 2
De uittredingsvergoeding wordt maandelijks uitgekeerd en is volledig belastbaar. Haar bedrag is gelijk aan de som van het bedrag van de parlementaire vergoeding en van het bedrag van de onkostenvergoeding die worden uitgekeerd aan een lid van het Vlaams Parlement.

5. Het pensioen wordt in voorkomend geval pas toegekend nadat de uittredingsvergoeding volledig is uitgekeerd.

6. De periode waarin de uittredingsvergoeding wordt uitgekeerd, komt in aanmerking voor de berekening van het pensioen naar rata van de werkelijk uitgekeerde bruto-uittredingsvergoeding.

7. De vergoeding wordt niet toegekend aan uittredende parlementsleden die worden verkozen tot lid van de bestendige deputatie, benoemd tot provinciegouverneur, ambassadeur, lid van een gemeenschaps- of gewestregering, minister of staatssecretaris, of die als lid van het Grondwettelijk Hof werden benoemd
Uittredende parlementsleden die in aanmerking komen voor de vergoeding, en later één van de bovenvermelde mandaten aanvaarden, verliezen het voordeel van de vergoeding naar verhouding van het aantal maanden dat zij het mandaat hebben uitgeoefend.
Deze laatste bepaling wordt echter niet toegepast voor de leden van een regering (minister, staatssecretaris, lid van een gewest- of gemeenschapsregering). Voor wat de uittredingsvergoeding betreft, wordt hun toestand gelijkgesteld met die voorzien in punt 3.6.8.

8. Indien de rechthebbende van een uittredingsvergoeding opnieuw zetelt, int hij geen uittredingsvergoeding meer.
Na het beëindigen van zijn nieuw mandaat zal hij alleen mogen genieten van de uittredingsvergoeding voortvloeiende uit zijn nieuw mandaat.
Nochtans moet de totale duur van de diverse uittredingsvergoedingen ten minste gelijk zijn aan de duur van de uittredingsvergoeding waarop hij aanspraak had kunnen maken indien hij zijn mandaat op onafgebroken wijze zou hebben uitgeoefend.

9. In geval van overlijden van de rechthebbende (op de uittredingsvergoeding) of in geval van overlijden van een lid dat zitting heeft, hebben de overlevende echtgenoot of de minderjarige kinderen recht op 60 % van de nog verschuldigde vergoeding. 3

10. Uitgezonderd de uittredingsvergoeding die toegekend wordt op grond van punt 3.6.9., wordt op de uittredingsvergoeding een bijdrage van 8,5 % ten voordele van de Pensioenkas van het Vlaams Parlement ingehouden.

De toelagen die, berekend op de parlementaire vergoeding van de Vlaamse volksvertegenwoordigers ten laste van de begroting van het Vlaams Parlement aan de Pensioenkas worden verleend, gelden eveneens voor de uittredingsvergoedingen, behalve voor die welke op grond van punt 3.6.9. werden verleend.

11. Aan de gewezen Vlaams volksvertegenwoordigers die op de uitkering van een uittredingsvergoeding aanspraak kunnen maken, wordt kinderbijslag uitbetaald ten laste van de begroting van het Vlaams Parlement, naar analogie met de regeling die geldt voor de Vlaams volksvertegenwoordigers in functie, evenals de tegemoetkomingen als gevolg van de regeling "verzekering ziekte en invaliditeit".

12. Over alle niet geregelde, betwistbare of sociale gevallen, doet het Uitgebreid Bureau uitspraak.

4.
Betalingsmodaliteiten van de parlementaire vergoeding
De parlementaire vergoeding wordt betaald in twaalfden. De betaling gebeurt vooruit op de eerste dag van de maand. Indien een eind wordt gesteld aan het parlementair mandaat - hetzij door overlijden, hetzij door ontslag om persoonlijke of andere redenen - wordt de vergoeding voor die maand vanaf deze dag beschouwd als definitief verworven.

De rechtstreeks gekozen Vlaamse volksvertegenwoordigers hebben recht op een parlementaire vergoeding vanaf de 1e van de maand volgend op de verkiezingen; deze vergoeding wordt uitbetaald na de eedaflegging.

Vlaamse volksvertegenwoordigers die als opvolger zetelen hebben recht op een parlementaire vergoeding vanaf de 1e van de maand volgend op de beëindiging van het parlementair mandaat van de Vlaams volksvertegenwoordiger die wordt opgevolgd; deze vergoeding wordt uitbetaald na de eedaflegging.

De Vlaamse volksvertegenwoordiger die bij het begin van een maand een ministerieel ambt uitoefent, heeft recht op een parlementaire vergoeding vanaf de eerste dag van de daaropvolgende maand.

Vlaamse volksvertegenwoordigers hebben recht op een parlementaire vergoeding tot het einde van de maand waarin de verkiezingen plaatshebben.

5.
Financiële decumulatie
Het bedrag van de vergoedingen, wedden of presentiegelden dat de Vlaams volksvertegenwoordiger ontvangt als bezoldiging voor de openbare mandaten, openbare functies of openbare ambten van politieke aard naast zijn parlementair mandaat, mag de helft van het basisbedrag van de parlementaire vergoeding, zoals vastgesteld door de Conferentie van de voorzitters van de zeven parlementaire assemblees, niet overschrijden. Die Conferentie stelt elk jaar dit bedrag vast, en publiceert het elk jaar voor het einde van de maand januari in het Belgisch Staatsblad.

Indien het onduidelijk is of een bepaalde functie, een bepaald ambt of een bepaald mandaat van politieke aard is, of indien er onduidelijkheid is over andere aspecten van de regeling inzake financiële decumulatie beslist het Bureau.

Bij het opnemen van hun parlementair mandaat brengen de rechtstreeks gekozen leden van het Vlaams Parlement de voorzitter op de hoogte van alle openbare mandaten, openbare functies of openbare ambten van politieke aard en de brutobezoldiging die zij hiervoor ontvangen. Tijdens de duur van het parlementair mandaat delen zij de aanvang of beëindiging van deze activiteiten of een wijziging in de bezoldiging hiervoor zonder verwijl aan de voorzitter mee.

Zij bezorgen tevens de gegevens van de instellingen waar ze hun buitenparlementaire mandaten uitoefenen, en leggen inkomensattesten die door deze instellingen afgegeven worden voor.

Het maximumbedrag wordt toegepast op basis van een referteperiode van 12 maanden.

Wanneer het parlementair mandaat begint of eindigt gedurende het kalenderjaar, wordt het maximumbedrag bepaald naar rata van de duur van het parlementaire mandaat. Het bedrag van het maximumbedrag wordt vermenigvuldigd met een breuk waarvan de noemer ‘12’ is, en de teller gelijk is aan het aantal maanden waarvoor men recht heeft op een vergoeding.

Indien het maximumbedrag wordt overschreden en het parlementair mandaat niet gecumuleerd wordt met een mandaat van burgemeester, schepen of voorzitter van een raad van maatschappelijk welzijn, wordt de parlementaire vergoeding verminderd.

Elke maand wordt een bedrag afgehouden van de parlementaire vergoeding. Dat bedrag stemt overeen met de te verwachten overschrijding van het maximumbedrag. Eventuele regularisaties worden a posteriori uitgevoerd, op het einde van het kalenderjaar, indien blijkt dat er te veel of te weinig werd afgehouden.



Hoofdstuk 2: Fiscale behandeling van het parlementaire inkomen

1.
Belastbaar inkomen
De parlementaire vergoeding (met inbegrip van de sociale-programmatievoordelen) wordt integraal belast op grond van art. 27 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen als een baat uit een vrij beroep, met toepassing van de regeling van trimestriële voorafbetalingen.

2.
Van belasting vrijgestelde vergoedingen en voordelen
2.1. De forfaitaire terugbetaling van de kosten en lasten, verbonden aan een parlementair mandaat is vrijgesteld van belasting. Deze vergoeding wordt vastgesteld op 28% van het brutobasisbedrag van de parlementaire vergoeding en heeft betrekking op:
* representatiekosten en diverse kosten (recepties, geschenken, mondaine gebeurtenissen, persoonlijke documentatie, publiciteitskosten, e.d.);
* bureaukosten (huur, afschrijving, onderhoud, verwarming, verlichting, meubilair, verzekeringen, e.d.);
* publicatiekosten (zitdagen, brochures, e.d.);
* reiskosten (behalve die welke door het Vlaams Parlement worden terugbetaald voor de parlementaire vergaderingen)

Opmerkingen
* Bijdragen aan een partij of aan één van de geledingen ervan en de financiering van verkiezingsuitgaven zijn uitdrukkelijk uitgesloten als aftrekbare kosten. Die kostenitems maken dan ook geen deel uit van het forfait van 28%.
* Betalingen in geld gedaan aan bepaalde erkende instellingen blijven aftrekbaar van het totale belastbare netto-inkomen volgens de in het gemeen fiscaal recht geldende regeling van aftrekbare giften

2.2. De reiskostenvergoeding (hfdst. 1, 3, 3.1) en de tegemoetkoming in de bijdragen voor ziekteverzekering (hfdst. 1, 3, 3.2) worden beschouwd als een terugbetaling van gedane kosten en als zodanig integraal vrijgesteld van belasting.

2.3.Alle verleende vormen van bijstand en logistieke ondersteuning noodzakelijk voor de uitoefening van het parlementair mandaat of voor het op zich nemen van aanvullende verantwoordelijkheden in het Vlaams Parlement zijn eveneens vrijgesteld van belasting.

3.
De bewijslevering van de kosten voortvloeiend uit het parlementair mandaat
De mogelijkheid van de vrije bewijslevering blijft behouden voor de kosten verbonden aan het parlementair mandaat.

Er mag geen dubbel gebruik zijn tussen de werkelijk bewezen kosten voortvloeiend uit het parlementair mandaat en de door het Vlaams Parlement uit dien hoofde verrichte forfaitaire terugbetaling van gedane kosten. Het totale bedrag van de werkelijk bewezen kosten voortvloeiend uit het parlementair mandaat wordt bijgevolg verminderd met de bedragen waarop het parlementslid lastens het Vlaams Parlement aanspraak kan maken als terugbetaling van gedane kosten.
Indien het parlementslid voor zijn parlementair inkomen niet opteert voor de bewijslevering van de reële kosten, dan is het forfait, bepaald in artikel 51 WIB, van toepassing. Dat forfait wordt berekend op het bruto belastbaar bedrag, vooraf verminderd met de sociale bijdragen.

De bestaande bijzondere forfaits (o.a. voor mandaten als burgemeester of schepen) blijven behouden en komen in voorkomend geval bovenop de andere forfaits.

Het voormelde forfait (artikel 51 WIB) blijft integraal van toepassing op de parlementaire vergoeding, zelfs indien de betrokkene uit hoofde van een ander beroep, dat fiscaal tot dezelfde inkomenscategorie behoort (baten), opteert voor de vrije bewijslevering van de kosten verbonden aan die andere beroepsactiviteit.

Indien bepaalde uitgaven betrekking hebben op de uitoefening van twee of meer activiteiten, waaronder het parlementair mandaat, moet er een uitsplitsing gebeuren van het totale bedrag zodat de werkelijke kosten verbonden aan de andere activiteiten alleen betrekking hebben op de uitgaven verbonden aan die activiteiten.

4.
Controle
Met het oog op een gelijke behandeling en een eenvormige interpretatie wordt het volledige fiscaal dossier van alle parlementsleden in een, bij koninklijk besluit bepaald, controlecentrum nagezien.
De diensten van het Vlaams Parlement leveren ieder aanslagjaar een fiscaal attest af, met vermelding van alle vereiste gegevens.
De fiscale behandeling van het geherstructureerde parlementaire inkomen wordt bij wet bekrachtigd.



Hoofdstuk 3: Koppeling van het parlementaire inkomen aan de mate van deelname aan de parlementaire werkzaamheden

1.
Algemene principes
Een doeltreffender organisatie van de parlementaire werkzaamheden vormt een essentiële voorwaarde om het parlementaire inkomen te koppelen aan de mate van aanwezigheid in het Vlaams Parlement.

Het totale parlementaire inkomen, zowel de parlementaire vergoeding als de forfaitaire terugbetaling van kosten, wordt gekoppeld aan de mate van deelname aan de parlementaire vergaderingen.

* De hierna volgende regeling wordt toegepast nadat, in voorkomend geval, de regels inzake financiële decumulatie, zoals omschreven in paragraag 5 van Hoofdstuk 1, toegepast werden.

* De aanwezigheid wordt individueel vastgesteld in plenaire vergaderingen met aangekondigde stemmingen.

* De volgende gevallen van afwezigheid gelden als aanwezigheid:
o door het Vlaams Parlement toegestane parlementaire zendingen;
o gelijktijdige parlementaire vergaderingen (plenaire en commissievergadering(en), vergaderingen tussen commissies onderling, bijzondere werkgroepen, enz.);
o het verlaten van de vergadering om politieke procedures;
o een ongeval;
o ziekte;
o zwangerschapsverlof;
o afwezigheid in de week van:
+ het huwelijk van het lid;
+ de bevalling van de echtgenote of samenwonende partner;
+ het overlijden van de echtgeno(o)t(e) of van de samenwonende partner;
+ het overlijden van een bloed- of aanverwant in de eerste graad of van een bloed- of aanverwant in de eerste graad van de echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner;
o afwezigheid op de dag van:
+ het huwelijk van zijn kind of van een kind van de echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner;
+ het overlijden en de begrafenis van een bloed- of aanverwant in de tweede graad of van een bloed- of aanverwant in de tweede graad van de echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner;
+ het overlijden en de begrafenis van een bloed- of aanverwant die onder hetzelfde dak woont.

In geval van betwisting doet het Bureau uitspraak.

2.
Penalisatietabel
Het parlementaire inkomen wordt volgens het volgende schema gekoppeld aan de graad van deelname aan de parlementaire vergaderingen, waarbij er rekening gehouden wordt met de voormelde elementen van verrekening.

% aanwezigheid % van de parlementaire vergoeding en de forfaitaire vergoeding voor kosten
ten minste 80% 100%
minder dan 80% 90%
minder dan 70% 70%
minder dan 50% 40%


3.
Referteperiode en tijdstip van betaling
De referteperiode die in aanmerking wordt genomen voor de berekening van het percentage van deelname aan de stemmingen, wordt vastgesteld op twaalf opeenvolgende maanden; de referteperiode verschuift per nieuwe maand en omvat steeds 12 opeenvolgende maanden.

De inhouding wegens ongerechtvaardigde afwezigheid wordt toegepast na afloop van de maand die volgt op de referteperiode. Er wordt ingehouden op het bedrag van het parlementaire inkomen van de volgende maand.

De penalisatie is zowel van toepassing op de parlementaire vergoeding als op de forfaitaire kostenvergoeding, die vooraf en gelijktijdig worden uitbetaald.

4.
Weerslag op de berekening van de pensioenbijdrage
De eventuele vermindering van de parlementaire vergoeding heeft geen weerslag op het bedrag van het pensioen. De persoonlijke bijdragen blijven dus berekend op het basisbedrag van de parlementaire vergoeding vóór penalisatie.




Hoofdstuk 4: Vergoeding voor aanvullende verantwoordelijkheden in het Vlaams Parlement

De vergoeding voor aanvullende verantwoordelijkheden in het Vlaams Parlement (voorzitter, leden van het Uitgebreid Bureau, commissievoorzitters) wordt, naar analogie van de structuur van het parlementaire inkomen, opgesplitst in een belastbaar inkomen en een forfaitaire terugbetaling van kosten.

Hoofdstuk 5: Gewezen leden zonder voldoende bestaansmiddelen 4

Gewezen leden wier mandaat beëindigd is, en die na het verstrijken van de periode waarin zij recht hebben op een uittredingsvergoeding, over onvoldoende bestaansmiddelen zouden beschikken, kunnen bij de diensten een gemotiveerde aanvraag indienen:

* voor een aanvullend inkomen, dat gedurende hoogstens 36 maanden verleend wordt en waarvan het bedrag beperkt wordt tot het bedrag van 1 jaar uittredingsvergoeding. Dit aanvullend inkomen kan pas toegekend worden na onderzoek van de bestaansmiddelen en volgens door het Bureau vast te stellen voorwaarden. Deze periode van inkomenswaarborg komt niet in aanmerking voor de berekening van het parlementaire pensioen, dat slechts kan ingaan na de periode van het gewaarborgde inkomen;
* voor iedere andere door de diensten voorgestelde en meer aangepast bevonden oplossing, op voorwaarde dat die niet duurder uitvalt.

Het Bureau beslist over het gevolg dat aan de aanvraag wordt gegeven.


Hoofdstuk 6: Zwangerschapsverlof

Een zwanger parlementslid heeft recht op zwangerschapsverlof; de duur ervan bedraagt 15 weken.

Het betrokken parlementslid bezorgt aan de afdeling Leden drie maanden voor de voorziene bevallingsdatum een medisch attest waarin de vermoedelijke bevallingsdatum wordt medegedeeld.

Het zwangerschapsverlof gaat in op verzoek van het parlementslid, ten vroegste 7 weken en uiterlijk één week voor de voorziene bevallingsdatum.

Het parlementslid deelt haar keuzedatum voor het ingaan van het zwangerschapsverlof mee aan het Uitgebreid Bureau dat de nodige schikkingen treft in verband met stemafspraken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:12   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Ook interressant, maar ouder in Knack verschenen, dus geen links krantje.

Een Belgische minister trekt een bruto jaarsalaris van 178.921 euro (7.217.655 BF). Plus 2.519 euro vakantiegeld, 4.786 euro eindejaarspremie, 3.312 euro representatiekosten en 12.802 euro voor huisvesting. Totaal: 202.340 euro (8.162.375 BF) voor een 'gewone' minister. De premier en de vice-premiers trekken meer.

Vergelijk even met het gemiddeld belastbaar inkomen van de bevolking: zo'n 11.000 euro (440.000 BF). En in St.-Joost, de armste gemeente van het land, is dat nauwelijks 5.000 euro.

De ministers beschikken ook over een auto met chauffeur en, kleiner maar ook leuk, een Visa-kaart. Steve Stevaert, de sympathieke socialist die dicht bij de mensen staat, haalde zijn kaart het vaakst boven: in 97 restaurants, voor een totaalbedrag van 22.210 euro (895.951 BF). Iets meer dan Patrick Dewael (VLD), die 18.059 euro uitgaf. Het duurste etentje van Stevaert kostte 842 euro (34.000 BF) in de Baguettes impériales (Brussel, 1 ster in de Michelin). Dewael doet beter: 3.390 euro (136.752 FB) in de Stucki (Bazel, Zwitserland).

6.671 euro meer dank zij fiscale hervorming

Een volksvertegenwoordiger of een senator trekt 69.219 euro (2.792.287 BF) bruto per jaar. Begin niet te tellen: per maand maakt dat 5.768 euro (232.691 BF). Dat bedrag is belastbaar maar dat is niet het geval voor de bijkomende onkostennota van 19.381 euro (781.828 BF). In de winter valt de eindejaarspremie uit de hemel: 2.020 euro (81.487 BF). En in de zomer het vakantiegeld: 5.307 euro (214.084 BF). Goed voor een toch wel héél comfortabele camping in de Ardennen...

En dan zijn er de verplaatsingsonkosten, van thuis naar het werk, waar ze 0,25 euro per kilometer voor ontvangen. Als u en ik diezelfde onkosten van onze belastingen willen aftrekken, krijgen we 0,15 euro de kilometer. Dank zij de wet die diezelfde ministers gestemd hebben. Als je de bus of de trein neemt, dan betaalt je werkgever je misschien een deel terug. De volksvertegenwoordigers en senatoren hoeven zo'n terugbetaling niet, ze kunnen gratis met het openbaar vervoer... Vandaar dat ze er niet zo happig op zijn de openbare diensten goedkoop te maken voor iedereen.

Enthousiast waren ze wellicht wel toen ze de jongste fiscale hervorming stemden. Die schafte de twee hoogste belastingsschalen af. Winst voor de parlementsleden: 1.008 euro (40.663 BF) per jaar. Winst voor de ministers: 6.671 euro (269.107 BF)

36 parlementsleden krijgen er nog een mooi supplementje boven op. Namelijk de bureauleden van Kamer en Senaat, de voorzitter, de eerste, tweede en derde vice-voorzitters, de secretarissen, de groepsleiders, de quaestoren (die intaan voor het reilen en zeilen van de senaat). Naar gelang hun functie bedraagt dat supplement 11 �* 72% van hun basiswedde, zonder nog de nieuwe niet-belastbare onkostennota's te tellen. Zo trekt iemand als kamervoorzitter Herman de Croo (VLD) zelfs iets meer dan de eerste minister. Maar, zo verdedigt hij dat, "democratie is onbetaalbaar!"...1

Recht op pensioen vanaf 52 jaar, volledige loopbaan na 20 jaar

Alle partijen in het parlement aanvaarden dat systeem. Ook het Vlaams Blok, dat zo graag scheldt op de financiële praktijken van de andere partijen. De parlementairen staan een deel van hun wedde af aan hun partij. Bij de PS en de SP.a is dat 10%. Het Vlaams Blok zit op 15%. Die van Ecolo en Agalev geven het meest af: 50 en 25 procent.

Ook het pensioen van de parlementsleden is best riant te noemen. Om te beginnen mogen ze er al mee stoppen op hun 52ste (u en ik moeten werken tot 65 jaar). En een volledige loopbaan die recht geeft op dat pensioen telt 20 jaar uitoefening van een mandaat (u en ik moeten 45 jaar werken). Bovendien stemt het bedrag overeen met 75% van hun parlementaire wedde. Dat maakt dus een pensioen van 4.326 euro (174.510 BF) per maand.

Een ex-parlementslid die zijn mandaat slechts twee jaar uitoefende, vertelde ons dat hij daarvoor een pensioen trekt van 411 euro (16.580 BF) (bovenop zijn ander pensioen) terwijl een gemiddeld pensioen in België 600 euro (24.000 BF) bedraagt. Als parlementsleden aan dezelfde voorwaarden waren onderworpen, dan zouden ze de pensioenen snel optrekken in plaats van een wet te stemmen die de pensioenleeftijd voor vrouwen vijf jaar opschuift.

Democratie onbetaalbaar? Niet als politici hetzelfde levensniveau zouden aanhouden als de meerderheid van de bevolking.

1 Knack, 17/9/03.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:18   #12
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Voor mijn part mag een minister een mooi salaris krijgen, als hij competent is en zijn job ernstig neemt. En als er geen dozijnen "dubbele" ministerposten worden gecreëerd op alle niveaus, met als enige bedoeling alle partijen tevreden te stellen.

Daarom is het voorstel van di Rupo om de salarissen van de ministers terug te schroeven met 5% zo belachelijk. Wat er had moeten staan is dat de helft van de ministerposten stante pede wordt afgeschaft.
__________________
Toen ze Fouad Belkacem arresteerden zweeg ik, want ik ben geen radicale moslim..

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 22 juli 2011 om 10:19.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:29   #13
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Voor mijn part mag een minister een mooi salaris krijgen, als hij competent is en zijn job ernstig neemt. En als er geen dozijnen "dubbele" ministerposten worden gecreëerd op alle niveaus, met als enige bedoeling alle partijen tevreden te stellen.

Daarom is het voorstel van di Rupo om de salarissen van de ministers terug te schroeven met 5% zo belachelijk. Wat er had moeten staan is dat de helft van de ministerposten stante pede wordt afgeschaft.
2/3 zijn automatisch afgeschaft als men enkel een federaal parlement aanhoudt, maar dat schijnt
bij de meesten niet door te dringen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:42   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Tuurlijk dat.
Studeren is veels te duur en pensioen ook.
Pensioen, duur?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:46   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Voor mijn part mag een minister een mooi salaris krijgen, als hij competent is en zijn job ernstig neemt. En als er geen dozijnen "dubbele" ministerposten worden gecreëerd op alle niveaus, met als enige bedoeling alle partijen tevreden te stellen.

Daarom is het voorstel van di Rupo om de salarissen van de ministers terug te schroeven met 5% zo belachelijk. Wat er had moeten staan is dat de helft van de ministerposten stante pede wordt afgeschaft.
Dat ze inleveren zoals iedereen

Reduceren parlement en ministers OK

Zoals in Nederland

Federaal bestuur helemaal afschaffen.

Koning afschaffen.

Nu we toch aan het afschaffen slaan
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:48   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Subocay
Misschien interessant voor diegenen die zich afvragen waarom de index verhoging in procenten blijft en niet in centen, zodat iedereen dezelfde verhoging zou krijgen voor dezelfde stijging van de levensduurte.
Indexverhoging moet in centen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:48   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Voor mij alleszins niet meer, met alles wat ons nu boven het hoofd hangt. Wat vinden jullie ?
Wees blij dat ze je laten werken
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 10:49   #18
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat ze inleveren zoals iedereen

Reduceren parlement en ministers OK

Zoals in Nederland

Federaal bestuur helemaal afschaffen.

Koning afschaffen.

Nu we toch aan het afschaffen slaan
de koninklijke familie kan een heroriëntatiecursus volgen bij de VDAB
__________________
Toen ze Fouad Belkacem arresteerden zweeg ik, want ik ben geen radicale moslim..
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 11:09   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
de koninklijke familie kan een heroriëntatiecursus volgen bij de VDAB
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 20:06   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wees blij dat ze je laten werken
Blij zijn voor wie ? Mijn baas, de regering, het land, de nietsnutten ? Ik heb de indruk dat iedereen aan mij verdient behalve ikzelf.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be