![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In de GVA staat er elke dag een mooi grafiekje gedrukt van de koers van de Bel 20 van de afgelopen vijf dagen.
Dat leert ons dat de beurzen op hun 'hoogtepunt' stonden op vrijdag 22 juli. Sindsdien is het enkel nog maar bergaf gegaan. Dit gaat gepaard met ronkende titels als: -Banken bloeden, Solvay blundert -Bel20 krijgt weer fikse tik -Uncle sam en Bert dompelen beurs in rouw -Bekaert krijgt opnieuw klap van 6 procent -Bodem lijkt nog altijd niet in zicht -etc. Gisteren tekende de Bel20 zijn grootste dagverlies op. Ze zakte namelijk van 2291 naar 2223 procentpunten. Daar waar men op 22 juli op 2522 procentpunten stond. Ik zal is zien of ik die grafiekjes ne keer kan inscannen. Want eigenlijk nog 'interessanter' is, is de spread. Op vrijdag 29 juli meldde de standaard dat de Belgisch-Duitse spread op een recordhoogte stond met 183 basispunten. ( http://standaard.be/artikel/detail.a...F20110729_3189 ) Vandaag meldt deredactie.be dat dit reeds toegenomen is tot 220 basispunten. Lijkt me toch best zorgwekkend. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._Britse_banken Laatst gewijzigd door poekieJ : 5 augustus 2011 om 10:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() en zo snel na 2008/2009 wie had dat durven hopen ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik weet dat er zoiets als shorting bestaat, en telkens als ik het wil uitleggen, moet ik weer gaan opzoeken hoe dat in z'n werk gaat. Bedoel je dat? Of zijn er nog andere manieren om aan een dalende beurs te verdienen? En hoe zit het nou met dat naked shorting? Is het verboden? Met dit warme weer zouden zowel naaktheid als het dragen van shorts toegestaan moeten zijn, vind ik.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alleen al uit politieke overtuiging, zelfs zonder eraan te verdienen, zou ik wel tegen de euro willen speculeren.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Landen die evenveel schulden hebben als inkomsten, of nog meer schulden...zijn gedoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naked shorten, ik weet niet of dit nu verboden is. Tijdens de crisis in 2008 zijn er een hoop regeltjes hiertegen ingevoerd, maar of die nu nog van kracht zijn ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Opties kopen is trouwens een veiligere manier om te speculeren op prijsdalingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou eerder spreken van "de irrelevantie van de BEL 20"...
Trouwens,de meeste firma"s in Belgie,de meeste firma's op deze planeet eigenlijk,staan niet genoteerd op enigerlei beurs en zijn ook niet zinnens dat te doen,zelfs niet de vele honderduizenden firma's (waarvan tientallen in Vlaanderen alleen al) die zich eventueel in een "small and midsize"-sectie zouden kunnen laten noteren.... Waarom zouden ze ook....De visibiliteit(om de haverklap uw broek uit) ,de administratieve verplichtingen,het GETEUT als het eens wat minder gaat,de meeste firma's willen dat eigenlijk niet in ruil voor dat beetje geld uit de uitgegeven aandelen..... Het is leerzaam te zien hoe weinig firmas zich laten "noteren",en hoe firma's als Omega farma zich eigenlijk amper kunnen terugtrekken van de beurs (wat GEEF je dan voor al die uitgegeven aandelen?)..... Grote beursgenoteerde bedrijven hebben massa's mensen en consultancy-lui in dienst die bezig zijn omtrent de beurspositie van hun bedrijf (van de handel in aandelen,de PR errond,brandjes blussen als de kwartaalresultaten minder zijn,vijandige overnamepogingen afblokken,....) .Dat zou nochtans niet de business van het bedrijf horen te zijn. Uiteindelijk stelt zich de vraag......het nut van die beurs? Laatst gewijzigd door kelt : 6 augustus 2011 om 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die leenden immers goud van de centrale banken, pardon, ze "huurden" het, verkochten het vervolgens op de markt (jawel, de heer K. Kodo zou dat eens moeten proberen met een huurauto: hem verkopen!), en investeerden de opbrengst in aandelen die ze nu moeten verkopen om het goud terug te kopen tegen dat de centrale banken het terug willen - dat verklaart ook de gestegen goudkoers. Maar dat "shorten" van goud heeft die koers dus twintig jaar lang gedrukt, nou ja, ik zeg twintig, zoiets moet het wezen, zoek maar op als je 't precies wil weten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag dient de beurs om snel rijk te worden. De economische waarde van de beurs is 0,0 geworden. Het bewijs word vandaag geleverd, terwijl de beurs in elkaar stort, blijft de economie groeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oei, alweer een vakterm die ik moet bijleren, en dus opzoeken tenzij je ons hier een beetje helpt! Opties! Wie kent dat nou allemaal?
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als ik nou geld had - voorlopig niet echt het geval - zou ik dan ergens buiten de beurs om aandeelhouder van een serieus bedrijf kunnen worden? Ik bedoel ook als het bedrijf niet van mijn broer of zus is, of een goede vriend, maar van een onbekende.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jij kan dus inderdaad gewoon aan een bedrijf vragen of ze geld nodig hebben en dit geld inbrengen in dat bedrijf met een deel aandelen als tegenwaarde. Veel N.V.s werken trouwens op die manier om aan geld te geraken en niet op de beurs te maken gaan of bij de banken te moeten gaan lenen. Er bestaat daar zelfs een hele markt van. Investeringsmaatschappijen doen dit heel vaak zelfs en zijn zeer goed thuis op die markt. En dankzij de notionele inbreng van paars is het zelfs veel interessanter voor bedrijven en investeerders om op die manier te werken, dan via de beurs. En als kandidaat investeerder heb je direct toegang tot de volledige boekhouding voor je een cent moet inversteren, zodat je weet waar je geld in steekt en wat de echte waarde van het bedrijf is en wat het rendement is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dit is toch eigenlijk politiek relevant. Als we nou eens de theorieën voor een hervorming van de hele maatschappij eventjes terzijde kunnen stellen en even praktisch denken: hier liggen toch kansen voor iedereen om onder het juk van de parasitaire krachten (beurs, banken, overheid) uit te komen en ons lot en dat van de maatschappij in eigen handen te nemen! Misschien heb ik er ooit wel het geld voor. Je korte uitleg lijkt me zeer volledig en ter zake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze post van Nynorsk en Patrickve vormt eigenlijk een goede aanvulling op het bovenstaande: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=373
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Bel 20 zakte vandaag met maar liefst 3,76 percent van 2223 naar 2069 punten. Daarmee wordt het verlies'record' van donderdag (67 punten) scherper gesteld op maar liefst 81 punten. Ik hoop dat Mnr. List nog niets gekocht had. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.mistermoney.nl/wat-is-een...put-optie.html
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Bubbels knappen nu éénmaal. En binnenkort onze portefeuille ook.
Men mag terecht angstig zijn op de beurzen ! |
![]() |
![]() |