Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2024, 19:13   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Welke kwaliteitswagens zijn nog betaalbaar?

Ik ben een fan van Toyota en Honda. 10 jaar garantie op de onderdelen.
Het zijn heel duurzame wagens en de doelstelling van de fabrikant is om er veel van te verkopen, tegen een lage winstmarge. Bij typische dure wagens is dat anders.

De laatste tijd lees ik dat veel wagens de afgelopen paar jaar 40 tot 50% duurder zijn geworden. Hoe komt dit? Ik denk dat de politiek er iets mee te maken heeft.

Mijn wagen stond 5 jaar geleden in de catalogus voor 30 000 euro. Door goed te onderhandelen kreeg ik hem voor 25. De wagen is afgeschreven en de garage belde mij. Ik zou een zeer gunstige overnamepremie krijgen.

Echter stel ik vast dat als ik de nieuwe versie van diezelfde wagen nu koop, dat ik dan 10 000 tot 15000 euro meer betaal tov 4-5 jaar geleden.

Het plan is nu dus om de wagen op te rijden.
Ben heel benieuwd wat het gaat geven met de autoprijzen over 5 jaar.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 19 september 2024 om 19:17.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2024, 19:37   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Die prijzen volgen de inflatie. En met de elektrifcatie (hybride of volledig elektrisch) komt daar nog een lap bij.
Een ‘redelijke’ middenklasse begint nu bij 30.000. Binnen 5 jaar begint dat bij 40.000.
Ik ga nog jaren met mijn diesel rijden denk ik, waarom zou je een auto wegdoen die nog perfect is?
Oud 19 september 2024, 19:53   #3
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die prijzen volgen de inflatie. En met de elektrifcatie (hybride of volledig elektrisch) komt daar nog een lap bij.
Een ‘redelijke’ middenklasse begint nu bij 30.000. Binnen 5 jaar begint dat bij 40.000.
Ik ga nog jaren met mijn diesel rijden denk ik, waarom zou je een auto wegdoen die nog perfect is?
De mijne is hybride.
Met die enorme prijsinflatie stijgt de druk ook op gezinnen met 2 wagens.
Wij doen het thuis met 1, omdat we in elkaars buurt werken en goede verbinding met openbaar vervoer hebben. Zoiets is veel waard.

Waarom zou je hem weg doen?
Ik dacht oorspronkelijk omdat je als zelfstandige geen aftrekpost meer hebt als je een afgeschreven wagen houdt.

Hoe dan ook blijven belastingen in BE schandalig. Ik ga geen auto van 100 000 euro kopen omdat ik anders te veel belastingen betaal. Dan werk ik liever minder
Oud 19 september 2024, 22:17   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
...
Ben heel benieuwd wat het gaat geven met de autoprijzen over 5 jaar....
Eigenlijk bestaat er niet zoiets als 'oprijden'.
Als je kan rekenen op een correcte garagehouder dat kom je zelden aan herstelkosten die 'de moeite' niet waard zijn.

Regelmatige onderhoudsbeurten heb je met alle wagens, of ze 3 of 30 jaar oud zijn. Onverwachte schade dat extra kosten met zich meebrengt is in de meeste gevallen voor de wat oudere wagen nog pakken goedkoper vergeleken met de nieuwere modellen.

Onze jongste is 22 jaar oud, onze oudste 39 jaar oud.
Elke wagen wordt ook dagelijks gebruikt.

We voorzien de volgende 15 jaar .. geen enkele aankoop.
Oud 19 september 2024, 22:32   #5
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Indien het nog een mechanische TD is dan heb je gelijk.
Als het een 'moderne' common rail is dan is hij 'perfect' tot hij het plots niet meer doet, vaak zonder enige waarschuwing en niet zelden vergezeld met een kostenplaatje waar je toch even van slikt.
Oud 20 september 2024, 17:32   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Europa heeft beslist om de autofabrikanten (en invoerders?) te beboeten indien zij onvoldoende elektrische wagens verkopen, in percentage tegenover de andere wagens.

De ceo's van de fabrieken waren duidelijk: ik geef het geld van die eventuele boete liever aan een klant, dan aan de staat.
Als jij dus nu een diesel of benzine koopt, dan betaal je mee voor je buur die een elektrische koopt. Dat is hun "truuk" om aan het percentage elektrische te komen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2024, 08:37   #7
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Europa heeft beslist om de autofabrikanten (en invoerders?) te beboeten indien zij onvoldoende elektrische wagens verkopen, in percentage tegenover de andere wagens.....
Eigenlijk moeten ze niks verkopen. Er rijden wagens genoeg rond en de mensen die het met een gewoon loon moeten doen beginnen dat te beseffen.
Wagens die gebouwd zijn tussen 1975 en 1995 en nog bij de levenden behoren hebben het eeuwig leven.
Oud 21 september 2024, 13:56   #8
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik ben een fan van Toyota en Honda. 10 jaar garantie op de onderdelen.
Het zijn heel duurzame wagens en de doelstelling van de fabrikant is om er veel van te verkopen, tegen een lage winstmarge. Bij typische dure wagens is dat anders.

De laatste tijd lees ik dat veel wagens de afgelopen paar jaar 40 tot 50% duurder zijn geworden. Hoe komt dit? Ik denk dat de politiek er iets mee te maken heeft.

Mijn wagen stond 5 jaar geleden in de catalogus voor 30 000 euro. Door goed te onderhandelen kreeg ik hem voor 25. De wagen is afgeschreven en de garage belde mij. Ik zou een zeer gunstige overnamepremie krijgen.

Echter stel ik vast dat als ik de nieuwe versie van diezelfde wagen nu koop, dat ik dan 10 000 tot 15000 euro meer betaal tov 4-5 jaar geleden.

Ben heel benieuwd wat het gaat geven met de autoprijzen over 5 jaar.
In welk segment zoek je? Misschien dat Stellantis iets heeft.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 21 september 2024 om 13:57.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be