![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() wat we willen en wat we niet willen.150 BTB-militanten kwamen samen op 1 oktober 2011 te Kortrijk en maakten een evaluatie van de situatie in de transportsector en de kansen en bedreigingen die het Europese witboek met zich meebrengt.Na toelichting door Christina Tilling (politiek secretaris Road Transport van ETF), Saïd El Khadraoui (sp.a-Europarlementair) en Jan De Jong (FNV bondgenoten) werden volgende besluiten genomen.
1. Voor een duurzame transportsector Al te vaak wordt het wegtransport, het personenvervoer per bus, car of vliegtuig als grote boosdoener geduid als het gaat om duurzaamheid. Nochtans valt de economie stil zonder transport en logistiek. Zelfs windmolenonderdelen, zonnepanelen, te recycleren afval, ... moeten immers "vervoerd" worden. BTB eist van de overheid dan ook maatregelen die een duurzame en groene transportsector stimuleren. Fiscale stimuli voor "groene" maatregelen dienen uitgewerkt te worden: bv. investering in materiaal (trucks en bussen, euro 5 fuel motoren, ...) dat minder vervuilend werkt, vorming en opleiding die zorgt voor zuinig rijgedrag, ... Een goede modal shift, met inzet van het meest geschikte transpottmiddel, dient gestimuleerd. Initiatieven dienen echter rekening te houden met de sociale gevolgen voor het personeel. Nachtleveringen zonder nachtarbeid zijn onmogelijk, met alle negatieve gevolgen van dien voor het personeel. Om zwaar vervoer uit de bebouwde kom te houden pleit BTB voor het uitbouwen van stedelijke logistieke hubs, die overlast kunnen beperken en duurzaam stadsvervoer kunnen stimuleren (kleinere transportmiddelen, electrisch aangedreven vervoer, ...) Elke € die men inversteert in busvervoer is goed besteed, elke automobilist die de wagen thuis laat staan en de bus neemt is een stap in de goede richting. Als men bovendien dit collectief vervoer aanmoedigt om nog groener klemtonen te leggen (hybride voertuigen, ...); dan slaat Verantwoordelijke uitgever: Frank Moreels, Paardenmarkt 66 – 2000 Antwerpen www.btb-abvv.be men twee vliegen in één klap: tewerkstelling in de transportsector, die bovendien dubbelwinst maakt qua begrenzen van CO2 en fijnstofuitstoot. 2. Stop wilde liberalisering van de transportsector Niet enkel in de sector van het wegvervoer zien we steeds meer buitenlandse chaufeurs actief. Ook in de verhuissector dagen de de Oost-Europese chauffeurs op. Zolang we spreken over legaal (internationaal) vervoer hebben we als BTB weinig op te merken. Vaak, en meer dan de werkgevers willen toegeven, hebben we te maken met postbusconstructies, illegaal - of op de rand ervan - opererende interimbureaus,werkgevers die een loopje nemen met de cabotagerichtlijn, met de detacheringsrichtlijn, ... Voor BTB kan er geen sprake zijn van het in vraag stellen van de richtlijn cabotage. Dat Europa eerst zorgt voor harmonisering van de fiscaliteit in de transportsecor, en voor een sociale doorbraak, vooraleer bestaande regelgeving uit te hollen. We pleiten niet tegen Europese regels, we willen er net méér : de toepassing van de richtlijn arbeidstijd op alle chauffeurs, zelfstandig of loontrekkend en de toepassing van de richtlijnen arbeidstijd en rust- en rijtijden voor alle chauffeurs, ongeacht het tonnage (ook onder de 3,5 ton) staan op ons verlanglijstje. De uitbouw van een Europese database die een efficiënte controle op de cabotage toelaat, behoort tot onze prioriteiten. De ongebreidelde liberalisering in de afhandeling op de luchthavens heeft op flink wat luchthavens voor ernstige sociale moeilijkheden gezorgd! Wat tot doel zou hebben - zo beweert men althans - de service te verbeteren leidt tot een sociaal bloedbad. BTB zal zich blijven verzetten tegen een verdere liberalisering van de afhandeling en steunt voluit de ETF- campagne ter zake. BTB vraagt de Belgische overheid met aandrang om de lopende licenties van Flightcare en Aviapartner op Zaventem tot einde 2013 te verlengen en ondertussen de totaal scheefgelopen tenderprocedure over te doen, lessen trekkend uit het debacle waar de huidige tendering ons toe geleid heeft. Zowel op Europees als op Belgisch niveau moeten er garanties komen op overname van personeel bij verandering van afhandelaar. 3. Parkings: méér, beter, veilig ! Nergens in het witboek is er plaats voorzien om concrete maatregelen uit te werken voor méér en beter uitgeruste parkings langs de snelwegen, in logistieke centra, havens... Vijf BTB- zwartboeken op rij tonen echter aan dat er 's nachts 30 procent plaats tekort is. En wat de Vlaamse (minister Crevits) of Waalse (tot voor kort minister Lutgen) beleidsverantwoordelijken ook als peptalk beweren, er zijn amper extra plaatsen bijgekomen de laatste vijf jaar. Men kan dan wel prestigeprojecten zoals de Parking in Wetteren naar voor schuiven, het verandert weinig of niets op het terrein: too little, too slow... www.btb-abvv.be Zonder dwingende maatregelen van Europa, en daar is een witboek de uitgelezen gelegenheid, zal men verder aanmodderen zoals tot nu toe gebeurde. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
![]() Citaat:
Wel de Vlaamse hobbyvissers, die hun verwachte buit zien verorberd worden...
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
![]() |
![]() |