Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 23:36   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Klimaat wereldwijd op hol?

Een thread over empirische evidentie die we wereldwijd zien en die gelinkt kan worden aan klimaatsverandering.

Het is natuurlijk makkelijk om a posteriori een feit toe te dichten aan klimaatverandering, hoor ik u al denken.
Daarin moet ik u gelijk geven. Doch ... is dat wel zo, als blijkt dat wetenschappers reeds jaren geleden voorspeld hebben dat x of y zou kunnen gaan gebeuren?

Er zijn ook feiten die niet voorspeld werden die we om ons heen hebben vastgesteld/over ons hebben gekregen (of ik ben althans in de jaren dat ik de klimatologie redelijk volgde, deze voorspellingen nooit tegengekomen al werd de these "globale opwarming" verlaten omdat men besefte dat het niet overal om "opwarming" zou gaan en dit tot misverstanden zou leiden), zoals de extreem koude winters met arctische winden die het noorden van de planeet de laatste twee winters getroffen heeft.

Wat ziet u zelf of verneemt u via anderen, wat (duidelijk) anders is dan het vroeger was?
Oud 23 augustus 2011, 23:39   #2
Groentje-18

Standaard

Van het EPA:

Citaat:
It is important to understand that directly linking any one specific extreme event (e.g., a severe hurricane) to human-caused climate change is not possible. However, climate change may increase the probability of some ordinary weather events reaching extreme levels or of some extreme events becoming more extreme. For example, according to NOAA, it is probable that heat waves will become more likely and progressively more intense over the course of decades under current climate change scenarios.
http://www.epa.gov/
Oud 23 augustus 2011, 23:59   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een thread over empirische evidentie die we wereldwijd zien en die gelinkt kan worden aan klimaatsverandering.

Het is natuurlijk makkelijk om a posteriori een feit toe te dichten aan klimaatverandering, hoor ik u al denken.
Daarin moet ik u gelijk geven. Doch ... is dat wel zo, als blijkt dat wetenschappers reeds jaren geleden voorspeld hebben dat x of y zou kunnen gaan gebeuren?

Er zijn ook feiten die niet voorspeld werden die we om ons heen hebben vastgesteld/over ons hebben gekregen (of ik ben althans in de jaren dat ik de klimatologie redelijk volgde, deze voorspellingen nooit tegengekomen al werd de these "globale opwarming" verlaten omdat men besefte dat het niet overal om "opwarming" zou gaan en dit tot misverstanden zou leiden), zoals de extreem koude winters met arctische winden die het noorden van de planeet de laatste twee winters getroffen heeft.

Wat ziet u zelf of verneemt u via anderen, wat (duidelijk) anders is dan het vroeger was?
Niks abnormaals feitelijk.
Een ijskoude winter gehad, een zeer mooie lente en een waterige zomer.
t' is goed zou ik zo denken, precies als vroeger.

Ik voorspel een mooi najaar.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 06:38   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zie geen specifiek weer wat me zorgen moet baren. Het lijkt wel een typische kwakkelzomer zoals ik die kan herinneren uit mijn jeugd.

En de wateroverlast. Ik geloof dat we eens beter moeten kijken naar de werkzaamheden van Aquafin.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 augustus 2011 om 06:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 06:52   #5
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Niks abnormaals feitelijk.
Een ijskoude winter gehad
Ijskoud.
Vorige winter is door het kmi geklasseerd als normaal qua temperatuur.
Oud 24 augustus 2011, 10:26   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Aan de gemiddelden zult ge het niet kunnen zien. We gaan gewoon meer extreem weer zien, thats all.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 10:32   #7
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Misschien eens de trend volgen van de verzekeringspremies voor stormschade en overstromingsschade etc.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 17:50   #8
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Aan de gemiddelden zult ge het niet kunnen zien. We gaan gewoon meer extreem weer zien, thats all.
De gemiddelden (temperaturen) stijgen, maar we merken het inderdaad aan het extremer weer.
Oud 24 augustus 2011, 18:44   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik merk niets extreem.
Het enige dat ik merk dat ze een plensbui tegenwoordig extreem vinden.

Trouwens heden deze morgen was het aan het regenen terwijl er op de buienradar geen wolkje te zien was.
Kwestie van hoe juist is al die informatie?
Niet zo juist dus!
Oud 24 augustus 2011, 20:58   #10
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

't is de apocalyps zeg ik jullie.

Maar als we allemaal in de hel gaan branden, waarom heb ik dan net de stoof aangestoken van de kou ?
Oud 24 augustus 2011, 21:42   #11
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Misschien eens de trend volgen van de verzekeringspremies voor stormschade en overstromingsschade etc.
Game set and match.

Inderdaad ...
Oud 24 augustus 2011, 21:52   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Wat ik zelf zie. De gledjers die snel achteruit gaan. Men voorspelt dat binnen twee decenia de Illimani geen eeuwige sneeuw meer zal hebben. Dat is nog nooit voorgekomen zolang de milleniaoude kulturen zich hier kunnen herinneren.

Bijna alle gledjers ter wereld smelten. Die paar die het omgekeerde doen omwille van specifieke liggingen zijn de weinige uitzonderingen die de regel bevestigen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:54   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Meer droogtes ook overal.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:56   #14
Groentje-18

Standaard

Mijn persoonlijke indruk is dat er toch wat dingen veranderd zijn.
Als kind herinner ik me België als een zeer gemiddeld klimaat met weinig extremer: zomer niet te warm maar zomers, soms eens wat meer regen dan normaal, winters niet te koud, af en toe eens een storm in de herfst (ongeveer 100km/u). Eens om de zoveel jaar wat sneeuwvlokjes waarvan het hopen was dat die kwaliteitsvol genoeg was om er mee te bouwen. Sommige winters had je wat meer geluk dan andere en bleef hij een paar dagen liggen. Sneeuwpret alom.

Wat ik me de laatste jaren herinner:
- een zomer met een maand juli waar het een aantal malen plots en onaangekondigd pijpenstelen begon te kletterregenen en bliksemen. Vaak moeten gaan schuilen toen. Weinig warmte
- enkele zomers met extréém hete temperaturen +35°C. Te warm om nog buiten te blijven, straten en terrasjes die leeg waren... zwembaden overvol.
- weinig strenge winters

De laatste twee jaren: bijzonder extreme winters voor heel het noordelijk halfrond. Waarvan de laatste winter gelukkig vrij snel gestopt is, maar ook weer heel vroeg begonnen is (reeds in september sneeuw. Maar in januari was het weeral gedaan.)
Ik herinner me dat het jaar daarvoor (of misschien zelfs de twee jaren daarvoor) de winter volledig leek uit te blijven.

Na een langdurige warme lente met extremen (38°!) en een bijzonder extreem stormachtige dag (aan het einde van die zeer hete dag, op 28 juni, toen ook de radar van Zaventem sneuvelde door het onweer) een kwakkelzomer. Midden augustus bleken de pompoenen al meer volgroeid dan ze normaal tegen 1 november zijn en duiken er paddenstoelen op. De appelen en peren werden nog nooit zo vroeg geplukt (helaas startte men nog te laat want een aantal dagen later kletterde meer dan de helft van de oogst met boom en al tegen de grond ). Dit betekent herfst voor mij. In de laatste week een zeer hevig en vreemd ongezien weerfenomeen (donderdag 18 augustus) en opnieuw een beest van een storm die gisteren en eergisteren ons land trof ...

Een kabbelend beekje veranderde in een rivier van 3 meter breed en het omliggende land was onbegaanbaar (water te diep) ... Nooit voorgevallen zolang als alles daar staat. Dan begint een mens zich toch vragen te stellen...

In het eerste deel van de zomer hebben ze in Rusland trouwens gebakken. Momenteel doen ze dat in Kroatië, alsook in Texas alwaar het zo droog is dat er fabrieken opgezet worden om urine drinkbaar te maken ...
Oud 24 augustus 2011, 21:59   #15
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
wat op zich natuurlijk niets zegt.
Oud 24 augustus 2011, 22:57   #16
Groentje-18

Standaard

Over die warme winters, dit in Reuters (sorry ik ben een beetje uit de journals )

Citaat:
In the last century, global average temperatures have risen by 1.4 degrees Fahrenheit (.8 Celsius). Last year tied for the warmest in the modern record. One place this warmth showed up was in the Arctic, which is a major weather-maker for the Northern Hemisphere, according to Mark Serreze, director of the U.S. National Snow and Ice Data Center.

One driver of this winter's "crazy weather," Serreze said, is an atmospheric pattern known as the Arctic Oscillation, which has moved into what climate scientists call a negative phase.

This phase means there is high pressure over the Arctic and low pressure at mid-latitudes, which makes the Arctic zone relatively warm, but spills cold Arctic air southward to places like the U.S. Midwest and Northeast.

This negative Arctic Oscillation has been evident for two years in a row, the same two winters that have had extreme storms and heavy snowfalls.

It is possible, but not certain, that the negative Arctic Oscillation is linked to warming of the Arctic, which is in turn influenced by a decrease in sea ice cover throughout the region.

The only underlying explanation for these events is climate warming due to heightened greenhouse gas levels, Serreze said.

http://www.reuters.com/article/2011/...72074L20110301

Zelfde artikel, wat hoger:

Citaat:
"We've documented in the mountains of the U.S. West that the spring runoff pulse now comes between one and three weeks earlier than it used to 60 years ago," Masters said. "And that's because of warmer temperatures tending to melt that snowpack earlier and earlier."
Citaat:
This winter's heavy snowfalls and other extreme storms could well be related to increased moisture in the air due to global climate change, a panel of scientists said on Tuesday.
Toch volgens mij was dit effect totaal niet voorspeld, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de toegenomen kans op seismologische activiteit (vulkaanuitsbarsting -> Ijsland, aardbevingen -> 2 tsunami's, Italië, Spanje, ... ) al kunnen deze ook toeval zijn.
Oud 24 augustus 2011, 23:09   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
't is de apocalyps zeg ik jullie.

Maar als we allemaal in de hel gaan branden, waarom heb ik dan net de stoof aangestoken van de kou ?
Cold turkey misschien?
Oud 24 augustus 2011, 23:16   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Mijn persoonlijke indruk is dat er toch wat dingen veranderd zijn.
Als kind herinner ik me België als een zeer gemiddeld klimaat met weinig extremer: zomer niet te warm maar zomers, soms eens wat meer regen dan normaal, winters niet te koud, af en toe eens een storm in de herfst (ongeveer 100km/u). Eens om de zoveel jaar wat sneeuwvlokjes waarvan het hopen was dat die kwaliteitsvol genoeg was om er mee te bouwen. Sommige winters had je wat meer geluk dan andere en bleef hij een paar dagen liggen. Sneeuwpret alom.

Wat ik me de laatste jaren herinner:
- een zomer met een maand juli waar het een aantal malen plots en onaangekondigd pijpenstelen begon te kletterregenen en bliksemen. Vaak moeten gaan schuilen toen. Weinig warmte
- enkele zomers met extréém hete temperaturen +35°C. Te warm om nog buiten te blijven, straten en terrasjes die leeg waren... zwembaden overvol.
- weinig strenge winters

De laatste twee jaren: bijzonder extreme winters voor heel het noordelijk halfrond. Waarvan de laatste winter gelukkig vrij snel gestopt is, maar ook weer heel vroeg begonnen is (reeds in september sneeuw. Maar in januari was het weeral gedaan.)
Ik herinner me dat het jaar daarvoor (of misschien zelfs de twee jaren daarvoor) de winter volledig leek uit te blijven.

Na een langdurige warme lente met extremen (38°!) en een bijzonder extreem stormachtige dag (aan het einde van die zeer hete dag, op 28 juni, toen ook de radar van Zaventem sneuvelde door het onweer) een kwakkelzomer. Midden augustus bleken de pompoenen al meer volgroeid dan ze normaal tegen 1 november zijn en duiken er paddenstoelen op. De appelen en peren werden nog nooit zo vroeg geplukt (helaas startte men nog te laat want een aantal dagen later kletterde meer dan de helft van de oogst met boom en al tegen de grond ). Dit betekent herfst voor mij. In de laatste week een zeer hevig en vreemd ongezien weerfenomeen (donderdag 18 augustus) en opnieuw een beest van een storm die gisteren en eergisteren ons land trof ...

Een kabbelend beekje veranderde in een rivier van 3 meter breed en het omliggende land was onbegaanbaar (water te diep) ... Nooit voorgevallen zolang als alles daar staat. Dan begint een mens zich toch vragen te stellen...

In het eerste deel van de zomer hebben ze in Rusland trouwens gebakken. Momenteel doen ze dat in Kroatië, alsook in Texas alwaar het zo droog is dat er fabrieken opgezet worden om urine drinkbaar te maken ...
Maak je niet druk.
Het is altijd ergens te nat of te droog of te warm of te koud. Al zo lang men in de tijd kan terug gaan.
Woestijnen die oprukken, rivieren die buiten hun oevers treden, wolkbreuken, hagel...t' is normaal.
Oud 21 september 2011, 04:31   #19
ron kreike
Provinciaal Statenlid

ron kreike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maak je niet druk.
Het is altijd ergens te nat of te droog of te warm of te koud. Al zo lang men in de tijd kan terug gaan.
Woestijnen die oprukken, rivieren die buiten hun oevers treden, wolkbreuken, hagel...
Zojuist zag ik Chinese nieuws-uitzending
wat ongeveer begint met hevigste regenval sinds 160 jaar,
sinds registratie van regenval er begon.
Vanwege broeikaseffect is het logisch dat zulke regenval kan gebeuren?

China News September 20, 2011 15.20m

Verder gaat die uitzending oa over aardbeving in India
en "Himalayan region", problemen met fabriek voor zonneënergie,
en voor wie het interessant vindt:
na 12 wordt oa Bill Gates even genoemd ...
en over voorbereidingen voor komende Nobelprijs voor vrede.
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 07:17   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Zojuist zag ik Chinese nieuws-uitzending
wat ongeveer begint met hevigste regenval sinds 160 jaar,
sinds registratie van regenval er begon.
Vanwege broeikaseffect is het logisch dat zulke regenval kan gebeuren?

China News September 20, 2011 15.20m

Verder gaat die uitzending oa over aardbeving in India
en "Himalayan region", problemen met fabriek voor zonneënergie,
en voor wie het interessant vindt:
na 12 wordt oa Bill Gates even genoemd ...
en over voorbereidingen voor komende Nobelprijs voor vrede.
Wil je zeggen dat er 160 jaar geleden een broeikas gaande was?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be