![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() stel u voor, dat wordt de zone die jij niet meer binnendurft. Je mag daar waarlijks 130km/u rijden, wat dan zowat de meest gevaarlijke zone van Europa wordt na Duitsland en Frankrijk, Italie, Spanje
Wij Belgen worden dan een onthaastingseiland, we worden waarlijk het enige land zone 30km/u in alle steden en max 120km/u op autostrades waar we met onze elektrische Aixam gaan fileknuffelen. ![]() http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111128_116
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 1 december 2011 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie UK binnenkort ook volgen met zijn 80 mph = 129 kmh (is al een heel tijdje officieus), officieel wslk 1 januari 2013. Citaat:
Beltraagziek zal wslk als allerlaatste volgen + x-jaar, naar analogie Europese nummerplaat...
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2011 om 18:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() we hebben toch de nummerplaat die het slechts flitst. Dus ook daar moet je toegeven dat de politiek voldoet aan de verzuchtigen van de burger. Je zou soms denken dat ze ons willen flitsen. Nee hoor, in feite willen ze ons het plezier geven om af en toe een wildcard te trekken en onleesbaar op de foto te staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een paar dagen geleden nog naar Nederland geweest met de wagen en ik was aardig verrast van de verkeersborden en reclamepanelen "Hier geldt een verhoogde snelheidslimiet. 130 km/h." (Met een grote foto van een snelheidsmeter waar het wijzerke naar rechts uitslaat... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Belgie heeft bvb 1763 km snelweg in ´t totaal.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2011 om 20:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Op de Nederlandse autobaan
moest je je teller constant gadeslaan. Gedaan met die hinder : nu mag je ginder aan topsnelheid in de file staan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tijdens "de file of fileverkeer" behoeft men ook helemaal vaste snelheidsbeperking, enkel de Duitsers hebben dat goed begrepen, voor hun is veiligheidsafstand dan het enig belangrijke. ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2011 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef toe Micele, hoe harder je kunt rijden, hoe sneller je in file kunt gaan staan. In feite is file altijd zo'n accordeon die samendrukt. Dus hoe sneller je rijdt, hoe meer auto's daar dan even later in file gaan staan. Dus het nut van bvb de snelheid naar brussel op te trekken naar 130km/u is volgens mij dat je gewoon iedereen 5 minuten sneller in file doet staan. Ik snap nog altijd niet waarom ze daar in groot bijgaarden zo die bergop geen vakje of twee bijleggen bij dat bosje daar ligt er zelfs geen pechstrook, t'is alsof ze dat bosje beschermd hebben of zo ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Niet echt Paul, als gepensioneerde zoek ik de tijden waar ik op de snelweg rij overdag zelf uit. En als mijn navi-Gps een naderende file aankondigt rij ik van de snelweg af of neem een filevrij alternatief. Desnoods leg ik een pauze in en ga ergens eten op het platteland. ![]() En ´s nachts of week-end/feestdagen mag men ook op de snelweg, Paul. ![]() Moest ik in een file geraken dan enkel omdat net ervoor een zwaar ongeval of ladingverlies of xx-onvoorziens gebeurd is, waar zelfs mijn TMC geen oplossing/alternatief voor had. Ik geraak maar heel zelden in een file, de langste file die ik ooit had was een tijdverlies van een halfuur. voor de rest: Ik rij nooit naar Bxl of Antwerpen tijdens de spitsuren. Meestal richting D, verder naar Zuid-Oostenrijk. Onze "buurlanden" en hun Vmax: Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2011 om 14:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Voor 1973 was er geen snelheidslimiet in België. (Noch in de meeste Europese landen). In 1973 was er de eerste oliecrisis. Omdat de invoer van olie geblokkeerd was moesten de Europese landen heel zuinig zijn met het verbruik van olie.
Daarom werden er o.a. twee dingen ingevoerd : de autoloze zondagen en de snelheidsbeperkingen. In België was dat 120 km/u. Door de jaren heen werd het idee van "zuinig rijden" vervangen door "veilig rijden". De oliecrisis was gedaan maar de snelheidsbeperking bleef. Erger nog : snelheidsbeperking werd een nieuw item om politiek in de belangstelling te staan. Voor de veiligheid van het volk. ![]() Nu we in een tijd leven waar we aan den lijve ondervinden dat olie niet onuitputtelijk is. En dat olie relatief duur geworden is gaat die snelheidslimiet naar boven. Gelukkig. Want : hoe sneller je van bvb. van Oostende naar Brussel, of Brussel naar Hasselt rijdt hoe minder file er zal zijn. En Files verbruiken onzinnig veel brandstof. Want er zijn (veel) bedrijven met een vloot voertuigen waarbij je kan berekenen dat een tragere dagsnelheid betekent dat ze meer voertuigen op de baan hebben. Dit kost brandstof en nutteloze arbeid. (Arbeid die productiever kan ingezet worden!) Daarom zou een verhoging van de snelheid op de autowegen een goede zaak zijn. Als je veiliger wil rijden kan je zelf nog beslissen om trager te rijden. Voor de economie zou het ook een goede zaak zijn om al die snelheidsvertragende elementen van de weg halen. Zoals verkeersdrempels, onnodige wegvernauwingen en onaangepaste (lees : te kleine) rotondes. Als de verkeersaders de bloedsomloop zijn van de economie, dan zijn die doelbewuste verkeershindernissen er de aderverkalking van. Weg ermee. Laatst gewijzigd door Biggles : 29 november 2011 om 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ik de reden moet gaan zoeken in de échte bedoeling van de snelheidsbeperking : de schatkist vullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Snelheidsbegrenzers die de snelheid aanpassen aan de plaatselijke situatie via GPS en de situatie volgens het moment van de dag. We gaan daar naartoe. Maar in ons land duurt het tegenwoordig heel lang om een regering op de been te krijgen, laat staan goede wetten ![]() We zullen nog geduld nodig hebben. Nochtans zullen (hebben we nu al ) we nood hebben bepaalde infrastructuur waar mensen zich met hun voertuig (auto/moto) eens kunnen uitleven zonder anderen in gevaar te brengen. En ik bedoel niet diegenen die met een Ferrari rijden. Een Go-Cart geeft evenveel sensatie. Laatst gewijzigd door Biggles : 29 november 2011 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Google Streetview bestaat al 3 jaar in Nederland. De technologie is krak dezelfde. Hier moest het weeral eens 3 jaar langer duren. De moordenaars van Pim Fortuyn en Van Gogh waren binnen het jaar berecht. Hier hebben ze tegen dan amper een dossier geopend. En meestal dan nog vol fouten tegen de procedures. Uitleg ? Belgie telt 20.000 advokaten. Nederland 2.000. En die laatsten doen hun werk. Maar niet als politieke cumulards. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 29 november 2011 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bvb.: Heb je al eens berekent hoeveel ministers ze in China zouden nodig hebben als ze dezelfde ratio willen aanhouden als het aantal ministers per inwoner zoals in België. Niet normaal hier. Laatst gewijzigd door Biggles : 29 november 2011 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zouden ze hier ook moeten doen, dan gaat alles sneller.
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1946: De benzine is in 1946 schaars voorradig en daarom mag er op zondag alleen auto worden gereden door mensen die voor zakelijke doeleinden op pad zijn én toestemming hebben. 1956-1957: Autoloze zondagen in Nederland en België waren van kracht na de Suezcrisis in 1956. Het zondagsverbod liep van 25 november 1956 tot en met 20 januari 1957. Deze maatregel viel in een periode van buitengewone internationale spanning: niet alleen was door de Suezcrisis de olie-aanvoer vanuit het Midden-Oosten verstoord, maar datzelfde jaar vond ook de Hongaarse Opstand plaats, wat de angst voor vijandelijkheden tussen de NAVO en de Sovjet-Unie vergrootte. 1973-1974: Een derde reeks autoloze zondagen volgde ten tijde van de oliecrisis van 1973, van 4 november 1973 tot en met 6 januari (in België 13 januari) 1974. De oliecrisis vloeide om te beginnen voort uit de constatering in het rapport Grenzen aan de groei, opgesteld in 1972 door de zogeheten Club van Rome dat de natuurlijke grondstoffen weldra op zouden raken. De olieproducerende landen wachtten op een gelegenheid om die schaarste te vertalen in verhoogde prijzen: die gelegenheid kwam in oktober 1973, toen de Jom Kipoeroorlog uitbrak waarbij Israël werd aangevallen door Egypte, Syrië, Algerije, Irak, Koeweit, Libië, Marokko, Saoedi-Arabië, Soedan en Tunesië In die oorlog koos Nederland de zijde van Israël. Uit woede over deze pro-Israëlische houding van Nederland draaiden enkele Arabische staten de oliekraan dicht, waarop de regering zich genoodzaakt zag het olieverbruik te beperken door autoloze zondagen in te stellen. Op last van de regering stonden een aantal zondagen alle auto’s en brommers stil. Slechts met een speciale ontheffing (voor bijvoorbeeld politieauto's en ambulances) mocht men rijden. Het leverde spectaculaire beelden op van lege autosnelwegen, maar wakkerde ook de creativiteit aan: paardenkoetsen werden opnieuw opgetuigd, fietsers en rolschaatsen namen bezit van de boulevards. De autoloze zondagen hadden echter niet het gewenste effect: om het rijverbod op autoloze zondagen te omzeilen, ging men al op zaterdag rijden en keerde zondagavond laat terug, zodat het benzineverbruik helemaal niet afnam. Minister Westerterp liet dertig jaar later weten dat op het moment van ingaan de praktische noodzakelijkheid ontbrak omdat de olievoorraden ruim voldoende bleken. Zo diende het doorgaan vooral om de Arabieren tot niet meer maatregelen te inspireren. En het paste volgens Westerterp mooi in de calvinistische zuinigheidsidealen van Den Uyl. Kortweg: oorspronkelijk een bedoeling die op termijn anders ingevuld werd. De maximumsnelheid op een snelweg is in zowel Nederland als België 120 km/h (nu dus blijkbaar omgevormd tot 130 in NL). Tot 1973 was er in Nederland geen snelheidslimiet op autosnelwegen. Op 1 mei 1988 is de maximumsnelheid verhoogd van 100 km/h naar 120 km/h. In Frankrijk wordt 130 km/h gehanteerd, maar wordt bij regen verlaagd naar 110 km/h. Op de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid van 130 km/h, op het merendeel van de Autobahnen gelden gewoon bindende snelheidslimieten. Dit is onder meer afhankelijk van nabijheid van bebouwing, natuur en verkeersintensiteit. Wel geldt dat er bij snelheden boven de 130 km/h altijd een verzekeringsbeperking bestaat bij een ongeval. Italië heeft op 3-strooks snelwegen de limiet naar 150 km/h verhoogd, en ook Luxemburg en Denemarken hebben de maximumsnelheid verhoogd naar 130 km/h, waarbij in Luxemburg, net als in Frankrijk, geldt dat bij regen de wettelijke maximumsnelheid 110 km/u is. Ook Zweden en Oostenrijk doen proeven met hogere maximumsnelheden. Voor auto's met aanhangwagens of caravans gelden meestal lagere maximumsnelheden. Zo is sinds 1 mei 2009 de maximumsnelheid 90 km/h voor aanhangers en caravans met een totaalgewicht onder de 3500 kg (tot 2009 was dat 80 km/h). In de Verenigde Staten is de maximumsnelheid op de Interstate Highways per staat geregeld, en varieert over het algemeen van 55 mph (88,55 km/h) in de buurt van steden, tot 80 mph (128,7 km/h) in de uitgestrekte vlakten in het midden van Amerika. Op sommige gevaarlijke trajecten in de bebouwde kommen komen snelheidslimieten van 40 mph (64,4 km/h) voor. Voor 1995 was er een landelijke maximumsnelheid van 55 mph, die ingesteld was na de oliecrisis van 1973. De staat Montana had tot 1999 overdag geen maximumsnelheid; in plaats daarvan was de snelheidslimiet "reasonable & prudent". Terugbrengen van de snelheden: In Nederland is op diverse plaatsen de snelheid teruggebracht tot 100 km/h. Redenen hiervoor zijn: milieuredenen (in het bijzonder geluidsoverlast en luchtkwaliteit), verkeersveiligheid en een betere doorstroming. Dit werd aangegeven door zogenaamde kaasplankjes; gele bordjes in de middenberm. Deze bordjes zijn vanaf 2000 vervangen door hectometerpaaltjes welke de ter plekke geldende maximumsnelheid aangeven. Ook bestaan er enkele burgerinitiatieven om net als in Spanje de snelheid te verlagen tot 110 km/h. Kortom: of de snelheidslimiet nu verhoogd of verlaagd word zal weinig impact hebben op de doorstroming, zeker vandaag de dag. Tenslotte zijn er meer en meer personenwagens en vrachtwagens bijgekomen wat het aantal "conflict" situaties enkel nog maar verhoogd (meer deelnemers in het verkeer). Dat vraagt niet enkel veiligere auto's maar veiligere en defensieve bestuurders en meer verantwoordelijkheid. Wederom normaal is het gezond verstand hier dat moet gelden en een aangepaste rijstijl en hoffelijkheid zich eigen zo moeten zijn aan elke bestuurder. Niet het geval echter blijkt meer dan genoeg keer op keer.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mooie tekst, AsGardSGO
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nog even on-topic.
Ze zouden beter een Europees reglement maken. Het systeem Frankrijk vind ik wel goed. 130 met normaal weer, 110 bij neerslag (en mss 90 bij sneeuw??) Ik moet brother paul opnieuw teleurstellen. Ik vind de maatregel in Nl geen slechte. Op sommige plaatsen in Nl vond ik 120 idd aan de lage kant en is de nieuwe 130 er inderdaad beter. Op andere plaatsen is de 120 teruggebracht naar 100 en dat is daar begrijpelijk. Het wordt wel moeilijker om te weten hoeveel je overal mag rijden, maar een goede GPS kan daar uitkomst bieden voor de mensen die minder oplettend zijn.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal de rode formulierkes doorsturen naar u. ![]()
![]() |