![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik begrijp het allemaal niet zo goed meer.
In 1940-1945 was een groot deel van West-Europa bezet door Duitsland en had de lokale bevolking geen inspraak in de gang van zaken. De VSA en zijn bondgenoten (alweer Engeland) riepen de West-Europese bevolking op via o.a. radio Londen om de Duitsers en de collaborateurs te vermoorden, om koolzaadvelden en andere oogsten aan de brand te steken, om de oorlogseconomie te saboteren, om bruggen en gebouwen op te blazen enz enz Zij leverden de wapens en de plofstoffen aan de weerstand of verzet en vele eenvoudige Duitse soldaten en Europese burgers waaronder veel Vlamingen werden vermoord. Radio Londen verkondigde dat bij de bevrijding de bevolking gevrijwaard werd van enige vervolging voor daden gepleegd binnen 48 uur na de bevrijding. De zogenaamde "volkswoede" ging dan ook gepaard met de meest onzinnige uitspattingen die een volk onwaardig zijn. Ook in Vlaanderen. Duizenden verkrachtingen, honderden indien niet duizenden moorden, ontelbare huizen werden in brand gestoken en geplunderd,gevangenen werden gemarteld (In Avelgem bv werden de "zwarten" naakt met zwepen geslagen en daarna in zout gerold). Geen enkele veroordeling greep plaats want de salchtoffers waren toch maar "zwarten". Ook de kampioen van de mensenrechten, de VSA, liet dit alles toe en verroerde geen vinger. Voor het verzet werden overal monumenten opgericht en ze werden verheerlijkt in boeken en films. Waar haalt de VSA en zijn president nu het recht vandaan om de "war on terror" uit te roepen als ze er zelf mee begonnen zijn Nu krijgen ze in Afghanistan en Irak van hetzelfde laken een broek. Ze zijn nu de bezetters. Nu martelen en folteren de Duitsers niet maar de goede Amerikanen. Voor wanneer een film hierover? Ik heb als jongen in 1944 veel van deze dingen meegemaakt en ik heb daarna veel in "zwarte" kringen rondbewogen. Ik heb veel slachtoffers, waaronder veel verkrachte en mishandelde vrouwen, ontmoet. Velen waren inderdaad nog geterroriseerd en begonnen slechts te spreken als ze 200% zeker waren dat ge geen Belgisch agent of spioen waart. Alles te veel om op te noemen. Amerika noch Engeland hebben het recht om een "war on terror" te verklaren zolang ze geen verontschuldigingen in het openbaar aangeboden hebben aan de slachtoffers van hun terreur of aan hun erfgenamen. Ondertussen kijk ik geamuseerd en met leedvermaak toe hoe de Iraakse weerstandshelden elke dag een paar Amerikaanse soldaten te pakken krijgen alsmede de collaborateurs met de Amerikaanse bezetting. Het werd mij als tiener in de jaren 1948-1955 op school ingepompt hoe heldhaftig het verzet dan wel was. Mijn wederopvoedingskursus ben ik met lof geslaagd en daarom roep ik het elke dag uit: Wel gedaan Iraakse weerstandshelden!
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebben de terroristen het recht om de oorlog aan de rest van de wereld te verklaren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ja het is wel ironisch: onze "verzetshelden" krijgen standbeelden en straten naar hen genoemd terwijl Irakezen die in dezelfde situatie wat Amerikanen te stekken nemen met afschuw als "terroristen"worden bestempeld. Nog iets: de Duitse soldaten die in 40-45 naar hier werden gestuurd waren doorgaans dienstplichtigen terwijl de Amerikanen die nu in Irak de dienst proberen uit te maken professionele en vrijwillige huurmoordenaars zijn. Dat ge daar dan-letterlijk-het hoofd bij kunt verliezen is een risico van hun vak zou ik zeggen. Zoals onze verzetslieden zullen de Iraakse(of Palestijnse) verzetslieden geen enkele positieve invloed hebben op de zaak die zij verdedigen maar alleen ellende en represailles tegen de eigen bevolking oproepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Het Amerikaans leger bestaat uit beroepsoldaten en tijdens hun opleiding worden ze echt niet opgeleid om als engeltjes op te treden. Kijk maar naar de folteringen die in Irak door de Amerikaanse soldaten toegediend zijn. Onmenselijk en ontoelaatbaar. Maar ze hebben mischien geleerd van de Belgische barbaren die in 1944 /1945 op de "zwarten" zijn losgelaten. Veel Vlamingen bekend in de kultuurwereld hebben dit allemaal moeten ondergaan. Ik herhaal dat wat er met hen gebeurt in het bezette Irak gebeurde in WO2 in het bezette Europa. De terroristen werden dan echter door hen gesteund en bevoorraad. Ik kijk er met leedvermaak naar.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn ongetwijfeld spijtige dingen gebeurt na de bevrijding en de er zijn inderdaad onschuldigen onterecht vermoord en berecht. De zwarten waren echter COLLABORATEURS die samenwerkten met de vijand (gewoonlijk voor persoonlijk profijt). Daardoor waren ze direct en indirect verantwoordelijk voor de dood en het lijden van duizenden vlamingen. De reactie van de weerstand na de bevrijding was niet meer dan veel van hen verdiend hadden door hun lot te verbinden met dat van de vijandelijke bezettingsmacht. Ik praat niet alles goed wat er toen gebeurd is maar het is in ieder geval te begrijpen. Wat vandaag in Irak gebeurt vertoont inderdaad enkele (grove) parallellen met de de Belgische Geschiedenis van TIJDENS de oorlog : Weerstanders (witten) plegen aanslagen op collaborateurs (zwarten) die meewerken met de amerikaanse bezettingsmacht (in casu : Irakese politie en het nieuwe irakese leger) Raar dat je dat toejuicht terwijl je hetzelfde fenomeen dat hier +- 60 jaar geleden optrad "barbaars" en "terroristisch" vind? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nogmaals, ik wacht op een bewijs ipv enkele verzonnen woordjes van jou die nergens op gebasseerd zijn. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() De 'War on terror' is, net zoals de War on Drugs, in vele - maar niet alle -gevallen een dekmantel voor de overheid om haar macht te vergroten ten koste vd individuele vrijheid van haar burgers. De belangrijkste vraag is niet of Amerika het recht heeft om hier & daar een 'war on terror' te beginnen, maar of een overheid (of die nu Amerikaans is of niet doet er niet toe) het recht heeft om de vrijheden & rechten van haar burgers te schenden teneinde diezelfde burgers te beschermen tegen een vage threat zoals terrorism. Wat is het grootste gevaar voor de burger? De overheid of de terrorist? Hoeveel vrijheid willen we opgeven voor veiligheid? ...
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zijn agenten volgens jou dan? Zij dragen ook wapens en schieten ook mensen neer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik doe dat niet veel maar voor een keer een Engelse (Amerikaanse ) uitdrukking : What is good for the goose is good for the gander
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De politie mag alleen zijn wapen gebruiken ter zelfverdediging. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals zoals ik al zei, zou je niet beter eens naar eigen land kijken? Ga hier klagen over ons leger van huurmoordenaars voor je eerst met de vinger naar andere landen gaat wijzen. Dus de politie zijn nog mensen volgens jou maar enkele 100.000 militairen zijn dat niet meer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Geeft u dan toe dat Amerika in Wo2 een fout gemaakt heeft door de terroristen -verzetshelden volgens de geschiedenisboeken- in Europa te steunen? Amerika heeft dat nooit toegegeven en heeft de slachtoffers van die terroristen nooit haar verontschuldigingen aangeboden en schadevergoeding betaald.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gij laat echter wel uitschijnen dat de politie er is om mensen neer te schieten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wie waren die terroristen dan die ze steunden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |