![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() Halverwege december lekte een rapport uit van het Pentagon, waarin de nieuwe F-35 straaljager (aan de Europese NATO-slaafjes voorgesteld als F-16 opvolger) zowat met de grond gelijk gemaakt wordt: opnieuw ernstig stijgende kosten, structurele technische /ontwerpproblemen (oa slecht geplaatst kielvlak) en erbovenop een geheim gehouden ernstig gebrek, wat volgens de meeste experts wijst op problemen met de stealth-eigenschappen (verminderde zichtbaarheid voor radar).
![]() Belgistan heeft -nog een geluk- ten tijde van Flahaut op defensie geweigerd om mee te stappen in de ontwikkeling van de jet en misschien later (hopelijk nooit) toestellen "off the shelf" aan te kopen. Als het van oelewapper De Crem had afgehangen, zaten we al opgescheept met die Amerikaanse bucht! In NL beklaagt men het zich meer en meer nog maar eens te zijn bedrogen door de yanks. NL wordt graag bedrogen door hun grote bondgenoot. Destijds aanvaardde de koninklijke hoerenloper prins Bernhard al steekpenningen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed voor de aankoop van de vliegende doodskisten Starfighter F-104 en ook aan de aanschaf van P-3 Orion patrouillevliegtuigen zat een reukje. De vervanging van de verouderde Centuriontanks liep in NL ook bijna verkeerd af, als enigen wensten ze de M-1 Abrams wrakken aan te kopen in plaats van de Duitse Leopard. ![]() Niettemin, het ziet er dus naar uit dat het Amerikaans militair-industrieel complex weer duchtig zal rammelen met de Europese staatskassen, ditmaal met de F-35 rommel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
|
![]() Ha, het JSF-fiasco. Ik dacht dat het al langer geweten was dat dat oplichting eerste klas was?
__________________
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ons dan de superieure Su23 Flogger aankopen, ook een VTOL jager met supersone eigenschappen, maar dan VEEL goedkoper.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge hebt gelijk Jonny Blaze.
Ik ben een beetje in de war . De Mig 23 variabele geometrie jager- zoals in het legermuseum in Brussel staat, en de YAK 38, de Sovjet tegenhanger van de Britse Harrier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
|
![]() Zowel MIG23 als YAK38 is inmiddels oude brol... de modernste Sukhoi jachtvliegtuigen zijn allen varianten en evoluties van de Su27 Flanker.
De Hollanders hebben nooit M1 Abrams tanks aangekocht. Ze hebben de Centurion vervangen door de Leopard 1, en daarna in de jaren 80 Leopard 2 tanks aangeschaft, waarvan er trouwens een hoop momenteel te koop staan. ’t Is trouwens niet dat Europese militaire ontwikkelingen altijd op budget blijven en tijdig gereed raken… denk maar aan de Eurocopter Tiger of de Airbus A400M… |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() kalm jongens,kalm....
De JSF (F-35) komt er wel...hoewel het ding al jaren te laat is,en lichtjaren boven budget....(hetgeen men momenteel nog "oplost" door de previsies ervoor te verminderen).... Maar blijkbaar zijn de vereisten ietwat te "science-fiction" geweest en een aantal basis-veronderstellingen nogal optimistisch... Om te beginnen lijkt het mij uitermate onwaarschijnlijk dat,gegeven een gelijkaardig wapenpakket een F-35 altijd en gegarandeerd zal winnen van een tegenstander generatie F-16.(als je daarover eens nadenkt...het is eigenlijk formidabel,die ouwe F-16 als wapendrager) De "Stealth" kan best leuk zijn,maar dit is een technisch gegeven dat technisch "doorbroken" ZAL worden.... De extreem geevolueerde cockpit zal,onvermijdelijk,ook elders gaan toegepast worden,dat kun je principieel zelfs in een tweedekker inbouwen ![]() De van in den beginne ingebouwde mogelijkheden om dit vliegtuig te laten opereren in een geintegreerde data-uitwisselings-omgeving op desnoods continentale schaal kan evengoed toegepast worden elders....(in die tweedekker bijvoorbeeld ![]() Verschillende nu reeds op de markt zijnde toestellen ,zoals de Eurofighter en de nieuwe Sukhois kunnen evengoed zotte kuren uithalen in de lucht... Met de Airforce- en Navy-versies (voor luchtmacht en voor grote vliegdekschepen) komt het technisch wel in orde,voor de STOL-versie echter is het steeds onwaarschijnlijker dat die er zal komen(temeer daar de Britse marine deze afgezegd schijnt te hebben ten voordele van de "gewone"marine-versie zodat enkel de US-Marines nog overblijven als potentiele klant) Maar inderdaad...gelukkig doet Belgie niet mee,wegens geen noodwendigheid....en na 2020 kunnen we,indioen nodig,zoiets aan "serieprijs" kopen ![]() de toekomst is echter aan robot-fighters........en dat zou wel eens dichter kunnen zijn dan je denkt.... Laatst gewijzigd door kelt : 10 januari 2012 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
|
![]() Dat wordt al duurder als de Eurofighter die in feite beter is (vgl met F22, ook met F35C ?) Amerikanen die beide gevlogen hebben zeggen het tenslotte zelf, allé volgens Wiki toch:
Citaat:
Even de prijzen: Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Landen die toch de Eurofighter kozen: ![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon (D- site met de meeste uitleg)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2012 om 20:23. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() Die gegevens zijn dan nog opgemaakt VOOR het nieuw uitgelekte rapport van nog geen maand geleden, die het over een nieuwe sterke stijging van de kosten heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
|
![]() Citaat:
De Duitsers zijn al voor dat nieuw rapport knalhard in hun kritiek: http://de.wikipedia.org/wiki/Lockhee...in_F-35#Kritik En NL heeft al 2 (gelukkig test)bakken ... of hebben ze ondertussen toch al getekend ? http://www.dutchnews.nl/news/archive..._is_to_buy.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.412
|
![]() Citaat:
Dan citeer me een betere tweemotorige, neem de F22 of de F18 of zelfs F15E ![]() F15 E: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens mij is het vliegbereik van de US 2-motorige fighters (F18/F22) soms nog minder als de EuroTyphoon(ook 2 motoren), en die van de eenmotorige F35 en F16 Block 60 is amper verder (zie hierboven). Maw ge overdrijft mateloos, of beetje appelen en peren. Of heb jij een bron die dat weerlegt ? (de specifications met ref zijn te vinden in Wiki, gewoon zoekfunctie) En fighters worden nagetankt in de lucht btw, wil men meer vliegbereik is dat ten koste van andere eigenschappen. De F35 lijkt wel bijna schrot als ik de Duitse kritiek lees, heb jij ze echt gelezen en begrepen ? Wslk niet want het tweede wat ze zeggen is dat het vliegbereik te weinig is EN dat (on)danks nog weinig wapens ook..., dus nada voor grondaanvallen geschikt... Dat noem ik zeker geen kinderziektes meer... wat is daar eigenlijk goed aan ? Het ontwerp is al quasi doodgeboren (1e kritiek). Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2012 om 22:48. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
|
![]() De enige reden waarom de M-1 Abrams in productie gegaan is, is omdat Chrysler efficiënt lobbywerk heeft gedaan bij de Amerikaanse overheid. Er waren aanvankelijk plannen dat ook de Amerikanen de Leopard zouden kopen (en gezamenlijk ontwikkelen), dit lag zelfs contractueel al vast maar voor contractschendingen draaien de yanks hun poten niet om. De M-1 was véél slechter bestand tegen penetrator-wapens, waar de Leopard ongeveer een dubbel zo goede bepantsering tegen had. Daarnaast liggen de gebruikskosten dubbel (!!!) zo hoog als die van de Leopard 2. De resultaten waren er ook naar: geen enkel ander NATO-land wou de M-1 Abrams, in de eerste 25 jaar boekte de M-1 geen enkel exportcontract.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
|
![]() Eigenlijk niet... er waren in de jaren 60 plannen van de Amerikanen en de Duitsers om gezamenlijk een tank te ontwikkelen, de MBT70. Hiervan is niets gekomen zodat de Duitsers en Amerikanen vervolgens elk afzonderlijk een tank ontwikkelden, de Amerikanen de M1 en de Duitsers de Leopard 2 (die trouwens een fundamenteel verschillende tank is van de Leopard 1). Het waren trouwens de Duitsers die in 1969 uit het project stapten toen bleek dat het traag vorderde en zwaar over budget ging en niet de Amerikanen. In 1971 werd het programma uiteindelijk definitief geschrapt door het Congress.
Ironisch genoeg hebben de Amerikanen in de M1 wel het tankkanon overgenomen dat door het Duitse bedrijf Rheinmetall voor de MBT70 werd ontwikkeld en dus van Duitse makkelij is (en dus ook in de Leopard 2 zit) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
|
![]() Een Typhoon zou een mogelijke keuze kunnen zijn voor België. Of de Rafale, Vanuit het opleiding perspectief gezien, samen met Frankrijk, zou deze jet eveneens een goede keuze kunnen zijn.
Niet goedkoop, maar gezien de Europese gedachte zou men deze typen kunnen overwegen. Hoewel er ook de Saab optie is: o Gripen NG (E/F) o Gripen C/D, eventueel uit Zweedse stock en deze upgraden naar E/F standaard (De kosten is men nog niet over uit in Zweden. Gelekte gegevens geven aan, upgradekosten $68 miljoen per stuk of hoger) o Gripens leasen. Overigens beslist ook niet goedkoop. Hongarije betaald voor een tweede termijn van 10 jaar (2016-2026): 14 Gripen C/D > €1,09 miljard. Plus piloten training > €187million Om er een tweede 10 jaar mee te kunnen vliegen, met een max. vastgelegd aantal vlieguren: €77,85 miljoen per stuk ((US $102.23 miljoen) Inclusief piloten training: €1,277 miljard > €91,21 miljoen per stuk (US $119.78 miljoen) De eerste termijn moet door Hongarije nog afbetaald worden. Diverse systemen zijn bij een dergelijke prijs (LINK16) niet inbegrepen en dienen apart aangekocht te worden. Een ander probleem vormt crypto apparatuur. Zweedse Gripens kunnen alleen met Nato toestellen communiceren via onbeveiligde verbindingen (zoals bij de inzet boven Libië) Hongarije kocht tevens 24 Amraams ($30 miljoen): $1,25 miljoen per stuk (€950.000) De Gripen C/D is tevens niet gecertificeerd om met Nato fuel te vliegen, de jet vliegt op civiele brandstof A-1. Na de landing in Italië (Libië) stonden de Gripen C/D’s dan ook aan de grond. Men was vergeten dit vooraf te regelen. Men had tevens de pech dat tankwagens, met alsnog bestelde brandstof, vast kwamen te zitten in het verkeer. Een F16 kan dit omgekeerd wel, maar slechts met een limiet van max. 5 uur. Bij de aflevering van Nederlandse F16’s aan Chili kwam naar voren dat er met de engine max. 5 uur gevlogen mag worden met civiele brandstof. Nederland koopt liever Amerikaanse brol (zoals de F16). In vliegkosten per uur zijn ze met de F35A daarentegen een stuk goedkoper uit de komende 40/50 jaar dan ingeval de Typhoon. Vliegkosten per uur: 3,2 á 3,7 maal goedkoper dan de Typhoon F35A per jaar (60 stuks): €246 miljoen per jaar Met de kosten anno 2012 per jaar, zonder inflatie etc, over 40 jaar: €9,8 miljard Een Britse Typhoon per jaar (60 stuks): €930 miljoen per jaar Met de kosten anno 2011, zonder inflatie etc, over 40 jaar: €37,2 miljard De kosten per vlieguur van Europese jets, als wel vergeleken met de F35 en de F16MLU Wisselkoers: 6 mei, 2012 2010: F16 F16 MLU (Zowel in Nederland als in België zelfde bedrag): €20,000 = $26.264 per vlieguur F16 C/D (US): €16.752 = $22.000 per vlieguur Bron: België > Kamerbrieven. Nederland > ex generaal D. Berlijn Hogere kosten F16MLU dan de F16C/D, de MLU is een ander en tevens ook ouder type F16 Per jaar stijgen de kosten per vlieguur van de F16, vanwege veroudering, exponentieel Tegen 2026 zullen de kosten van de F16 per vlieguur die van de F35 vrijwel zeker flink gepasseerd zijn (mogelijk $40.000 per vlieguur of meer) 2012: F35A F35A: €22.844 = $30,000 per vlieguur BRD (Luftwaffe) Bron: Ministerialblatt des Bundesministeriums der Verteidigung Kosten per vlieguur: A. Tornado: 2007: €41.804 > $54.897 2008: €40.426 > $53.087 B. Typhoon: 2009; €73.992 > $97.166 UK (RAF) Bron: Lord Astor of Hever Conservative Peer Whip, House of Lords (since 14 May 2010) Parliamentary Under Secretary of State, Defence 2010-2011: Kosten per vlieguur o Tornado GR4: £35.000 > € 43.106 = $ 56.606 o Tornado F3: £43.000 > €52.958 = $69.545 o Typhoon: £70.000 > €86.212 = $113.213 o Harrier GR7/GR9: £37.000 > €45.569 = $59.841 Vergelijking per type, vliegkosten per uur: o 2010 F16MLU: €20.000=$ 26.264 o 2012 F35A: €22.844 = $30,000 o 2009 Typhoon (Luftwaffe): €73.992 = $97.166 o 2011 Typhoon (RAF): €86.212 = $113.213 Kosten per jaar, 180 vlieguren per jet: o 2010 F16 MLU: €3,6 miljoen > $4.7 miljoen o 2012 F35A: €4,1 miljoen > $5.3 miljoen o 2009 Typhoon (Luftwaffe): €13,3 miljoen > $17,4 miljoen o 2011 Typhoon (RAF): €15,5 miljoen > $20.3 miljoen Overige typen, 180 vlieguren per jet: o 2007 Tornado (Luftwaffe): €7,5 miljoen o 2008:Tornado (Luftwaffe): €7,2 miljoen o 2010/2011 Tornado GR4: €7,7 miljoen o 2010/2011 Tornado F3: €9,5 miljoen o 2010/2011 Harrier GR7/GR9: €8,2 miljoen In eventueel mogelijke Belgische/ Nederlandse aantallen Totaal per jaar / 48 jets / 180 uur per jaar: o 2010 F16 MLU: €172.8 miljoen o 2012 F35A: €196.8 miljoen o 2009 Typhoon (Luftwaffe): €638.4 miljoen o 2011 Typhoon (RAF): €744 miljoen Totaal per jaar / 60 jets / 180 uur per jaar: o 2010 F16 MLU: €216 miljoen o 2012 F35A: €246 miljoen o 2009 Typhoon (Luftwaffe): €798 miljoen o 2011 Typhoon (RAF): €930 miljoen Totaal per jaar / 85 jets / 180 uur per jaar: o 2010 F16 MLU: €306 miljoen o 2012 F35A: €348.5 miljoen o 2009 Typhoon (Luftwaffe): €1130.5 miljoen o 2011 Typhoon (RAF): €1317.5 miljoen Vliegkosten per uur: per type exponentieel o Britse Typhoon <> F16MLU > 4.3x duurder o Duitse Typhoon <> F16MLU > 3,69x duurder o F35A <> F16MLU > 1.13x duurder o Duitse Typhoon <> F35A > 3.24x duurder o Britse Typhoon <> F35A > 3.78x duurder Overigens bedraagt de unit cost van de Typhoon momenteel £129 miljoen per stuk. The “unit cost” of the Typhoon aircraft in the Report by the Committee for Public Accounts: 129 million (US $208.64 miljoen = €158.88 miljoen) De eventuele nieuwe Asea radar is daar niet bij inbegrepen. Vanaf 2018 hoopt men dat de Typhoon volledig multi role inzetbaar zal zijn. Hoewel diverse typen bommen vermeld, is momenteel alleen een 1000 lbs type bom gecertificeerd voor de Typhoon. 1 biljoen dollar lijkt bijzonder veel de komende 50 jaar voor de F35 F35A: Vliegkosten 180 uur per jet / per jaar > $5.3 miljoen Zou men deze vliegkosten per uur (180 uur) op bijvoorbeeld alleen 2400 F35A’s (geen B en C versie) berekenen: 2400 x $5,3 miljoen: $12,72 miljard per jaar $12,72 miljard x 50 jaar > $636 miljard / €484 miljard Ter vergelijking de F16MLU: $4.7 miljoen per jaar 2400x $4,7 miljoen > $11,28 miljard per jaar $11,28 miljard x 50 jaar > $564 miljard / €429 miljard Vergeleken met de vliegkosten per uur van een Britse Typhoon (180 uur): Kosten anno 2011, zonder inflatie. In US aantallen (2400 stuks): 50 jaar 2400x $20.3 miljoen > $48.720 miljoen / $48,72 miljard per jaar $48,72 miljard x 50 jaar > $2,436 biljoen / €1,855 biljoen |
![]() |
![]() |